Hantaviruset: kommer nu nästa pandemi?
Flera smittade och ett par dödsoffer på en lyxkryssare, personer som var ombord och sen flög till Sydafrika. Nu letas det efter personer i flygplanet som skulle kunna ha smittats av de som var ombord på skeppet.
En person som var ombord flög till Schweiz och ett sjukhus i Zürich bekräftade att han är smittad av hantaviruset. Läkaren på skeppet är också smittad och är i kritiskt tillstånd.
I vanliga fall smittas hantaviruset inte från människa till människa. Men den här varianten verkar att göra det.
Det verkar att gå efter samma mönster som när corona bröt ut och det finns inget Vaccin. Kommer nu nästa Pandemi? Får vi snart bära mask igen? Kommer det nya lockdowns?
Hoppas jag verkligen inte!
Skulle inte pallra med det igen på jobbet….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi får innerligt hoppas att det inte blir så men jag reagerade på kvinnan som lämnade fartyget och riskerade att smitta alla ombord på flyget men visst jag kan förstå henne också hon kanske greps av panik vi är alla så individuella i såna situationer. Vi håller tummarna att det här inte bli en ny Pandemi att det bromsas och stoppas i tid.
Det låter inte som det är så smittsamt som t.ex. covid. Det har ju bara varit mindre utbrott tidigare.
Den har situation är ju lite speciall dock, då eventuellt smittade sprids över världen och potentiellt kan smitta andra o.s.v. Men att det skulle kunna bli en Pandemi, det låter väl inte troligt.
Kära värld ja vad säger man det där jädrans AI och all spridning på internet som inte är sanna. Man blir så less på det här och det värsta är hur många som faktiskt tror på och låter sig skrämmas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/konspirationsteorier-och-falska-pastaenden-om-hantaviruset
Bra att SVT granskar.