Har du vaccinerat dig?
Har du uppdaterat din covid-vaccinering?
Själv passade jag på under helgen som gick. Den här gången fick jag inte ens feber av vaccinet… (5:e dosen).
Hade tänkt skjuta upp det 3 veckor, men på vaccinationsbyrån sa de att jag inte borde vänta, utan komma så fort som möjligt, eftersom covid ökar kraftigt nu där jag bor.
Som tur var hade de drop-in tider redan dagen därpå, så det var lätt fixat.
Tycker det ger en viss ökad trygghet när smittan nu åter ökar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-10-31 15:40 av Uppkatten
2 år sedan jag vaccinerade mig, tagit 3 sprutor, kommer inte ta fler.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag väntar på det nya vaccinet och på att de som är i störst behov av det hinner få.
Jag är absolut inte Vaccinationsmotståndare men har väl tänkt lite att "Äh, det är väl inte så noga" det senaste året. Men det är ju noga, även om man inte bryr sig så mycket ifall man själv skulle få det.
Det blir fjärde omgången för mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Samma här. Är kanske övermodig, men fick inte covid när min man hade det, och är överhuvudtaget nästan aldrig sjuk, får inga vanliga influensor eller förkylningar. Hoppas jag har rätt om att jag har ett bra immunförsvar.
- Redigerat 2023-10-31 16:16 av Sindri
Jag planerade att vaccinera mig i Oktober eller November, men eftersom jag fick covid redan i September, behöver jag inte vaccinera mig inför den nya vågen.
Det verkar som om själva coviden oftast är rätt beskedlig nu (med undantag), men de som får postcovid blir mer drabbade.
Jag har tagit 3 sprutor. Vet inte hur jag ska göra nu. Det kom precis info om spruta mot covid och influensa. Det nämns inget om spruta mot lunginflammation. Jag tog den för flera år sen och då sa man att den aldrig behöver förnyas men i fjol ändrades det.
Så jag skulle i så fall behöva 3 olika sprutor nu.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ett och ett halvt år drygt sedan senaste sprutan.
#2 Det nya uppdaterade vaccinet är på plats. i alla fall här där jag bor. Det var det jag fick.
Det verkade inte vara någon brist på det eller konkurrens om det. Det var bara att komma på drop-in och jag var ensam i väntrummet 😊.
Men det kan kanske se lite olika ut i olika delar av landet.
Man får ringa sin vaccinationsmottagning och fråga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kommer att ta fjärde sprutan så snart det går att boka tider. Det verkar inte finnas drop-in här
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nej, jag är inte i riskgrupp och det är ingen i min familj heller. Så personligen tror jag inte jag skulle vinna något på det, dessutom är jag bara 13 år. Jag är fullt medveten om att folk har dött i covid, och att det säkert skulle vara många fler utan vaccinet. Men jag har svårt att se hur det skulle hjälpa dom om jag vaccinerade mig, blir jag sjuk håller jag mig ändå undan för andra för att dom ska slippa bli smittade.
Enligt mig är det allas eget ansvar, jag tar risken att bli sjuk, det skulle inte vara farligt för mig. Dom som det finns risk att det blir farligt för får vaccinera sig, gör dom ändå inte det så är det deras eget val, och då jag kan inte behöva vaccinera mig för att skydda dom om dom inte vill. Gör man det inte får man vara beredd på konsekvenserna. Jag vaccinerar mig om det kan bli farligt för mig annars.
Inte en chans jag gav vika för det här och känner nu en stor ånger jag gick i fällornas tjänst där myndigheter presenterade sitt men och jag blev inte sjuk av Vaccin men fult är det att manipulera människor så här så nej int en chans att jag uppdaterar något Vaccin det kan faktiskt dra åt helvetet surt och sant.
#11: Det där med passgrejen var verkligen helt sjukt, jag förstår inte hur något sådant kan ske i Sverige. Att pressa folk att vaccinera sig på det sättet är verkligen fult.
#10: Man kan smitta andra, utan att man själv vet om att man har Covid.
Så var det för mej. Tog ett test, som visade positivt, utan att jag hade det minsta symtom.
Jag ska ta min 6:e dos nästa vecka då man samtidigt kan ta influensavaccinet. Här i Uppsala är det från den 7:e nov.
#13: Ja det är ju sant… Men vill man inte bli smittad får man väl vaccinera sig, och då borde det inte spela någon roll om jag skulle bära på smittan.
#15: Det är nog ingen som VILL bli smittad, men det finns faktiskt människor som inte KAN vaccinera sej , pga sjukdom och medicinska skäl. Ju fler som vaccinerar sej, ju lättare blir vi av med sjukdomen. Det har ju nu redan visat sej vara effektivt, även om det nu tyvärr blossat upp igen.
#15: Dessutom finns det personer som trots Vaccin blir sjuka. Förmodligen blir de lindrigare drabbade men hur sjuk man blir beror på många olika faktorer. Vill man inte vaccinera sig så är det helt ok men det är ganska nonchalant att tycka att "andra får skylla sig själva".
Ju fler personer i en population som är mottagliga för en viss sjukdom, parasit eller vad det nu gäller (nu syftar jag alltså inte bara på covid), desto större risk att den får fäste.
Man har absolut rätt att ta ställning och inte vaccinera sig men det påverkar som sagt även andra.
#10:
"Men jag har svårt att se hur det skulle hjälpa dom om jag vaccinerade mig, blir jag sjuk håller jag mig ändå undan för andra för att dom ska slippa bli smittade."
Man är smittsam redan innan man har symptom. När jag hade covid i September, fick jag mina första symptom på en torsdagskväll. På eftermiddagen var jag hos frisörn och säkert smittade jag henne. Jag måste själv ha blivit smittad tisdagen innan, när jag var och handlade.
Min sambo fick de första symptomen på lördag, dvs. 2 dagar senare. Men jag hade redan smittat henne så tidigt, att hon på torsdag smittade en annan människa,, dvs. 2 dagar före hon fick symptom.
- Redigerat 2023-11-01 11:31 av Condor
Jag fick Covid i januari i år, efter 5 sprutor, men så lindrigt att jag inte märkte något innan jag testade. Vet inte ifall jag smittat någon innan dess. Höll mej inomhus tills dess jag testade negativt.
Jag tog min spruta idag. Min sjunde faktiskt. Så här är man fullsprutad!
Visste ni att vaccinet funnits tillgängligt sedan början på oktober? Jag upptäckte det först i slutet på förra veckan.
Jag mejlade vaccinationsbyrån för ett tag sedan och frågade när det uppdaterade vaccinet skulle komma (för att kunna boka tid i god tid). Då svarade de att det redan fanns tillgängligt… Hade gärna vaccinerat mig tidigare, för nu ökar visst Covid kraftigt igen, och många på jobbet har förkylningssymtom…
Läste nånstans, om det var FHM, minns inte, att de ansåg att det var lite för sent att ta covid nu och lite för tidigt för flunsasprutan, men att de valt att göra så här för att de räknade med att fler skulle vaccinera sig om de kunde ta båda samtidigt. Idiotiskt.
Och så går de ändå ut med det nu. För flunsavaccinet finns ju inte än. Fast det verkar skilja på Landsting. Jag fick SMS häromdan (över 65). Kompis i annat län har inte fått det.
Apropå flunsan ansåg de där jag tog covidsprutan att det var optimalt att ta flunsasprutan i början på december. Detta iom att det tar två veckor för att få full effekt, skyddet varar inte så länge och flunsatoppen brukar komma första veckan i januari.
Man hade ju liksom räknat med att det skulle slås på stort när vaccinet kom, som det har varit förut. Och på FHMs sajt, där jag faktiskt kollat ibland, är det senaste som står detta från i augusti, ivf under rubriken Nyheter.
"Leveranserna beräknas komma i oktober, inför säsongens vaccinationsinsats som startar den 7 november"
- Redigerat 2023-11-02 03:11 av hemul
#22: Fick influensan i dec förra året, några dagar efter jag hade vaccinerat mej. Fick då veta att det tar 2 veckor innan full effekt uppnås, precis som du skriver. Därför tar jag influensavaccinet redan nästa vecka så hinner jag få ett fullgott skydd innan influensan bryter ut. Just pga egen tidigare erfarenhet.

Tog sista påfyllnadsdosen för ett år sen. Men här går det inte att boka alls än.
Har bokat tid på tisdag eftermiddag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har tagit 3 sprutor. Alltså de tre första. Tänker inte ta nån mer. Båda mina föräldrar är nu borta och det var i första hand för att skydda dom som jag tog sprutorna i början. Det var jag som hjälpte mina föräldrar med handling och annat.
(en liten fotnot i det hela. Jag använde munskydd ända tills de släppt på allt. och var lite försiktig även efter jag slutat med munskydd så på det viset skyddade jag mina föräldrar utan att ta mer vaccin)
Om jag kommer ihåg rätt så hade man ett rätt bra skydd mot att bli smittade i början när man började med vaccineringar. Men idag så säger ju FHM själva att vaccinet inte skyddar så bra mot att bli smittad. Utan det är ju mer att man inte ska bli så sjuk som man ska ta. Dom hoppas väl lite att det nya även återigen ska ge ett bättre skydd mot att bli smittad, men dom vet inte.
För min del så spelar det ingen roll om jag blir sjuk. Har jag blivit smittad så kommer jag med största sannolikhet inte smitta nån annan då jag inte umgås med så många.
.
- Redigerat 2023-11-03 01:50 av annia1
#23: Sköterskan sa inget exakt tid, bara att effekten av vaccinet inte är sålängvarig. Jag uppfattade det som att hon menade att om man tar sprutan nu så är skyddet redan dåligt när flunsan toppar efter nyår och risken är störst att bli smittad. Borde ha frågat hur långvarigt skydd det ger, men de var rätt stressade med fullt väntrum så ville inte pladdra för mycket. Men det borde väl gå att googla upp.
Det var smittskyddläkaren i regionen som uttalat sig i tidningen och sa det jag skrev ovan. Råkade på artikeln igen.
*"Den officiella vaccinationskampanjen drar i gång i nästa vecka, den 7 november. Personer över 80 år har en kallelse till vaccination mot både influensa och covid som är på väg. Gruppen som är mellan 65 och 79 kommer att via 1177 få sms med en uppmaning om att de ska boka in sig för vaccination.
– Man kan säga att om det skulle vara helt optimalt så är det lite sent för covid men lite tidigt för influensa eftersom influensavaccinet ger ett ganska kortvarigt skydd. Vi vill att den här gruppen tar båda vaccinationerna, och då har vi bedömt att det är bäst att de tar dem samtidigt för att få så många som möjligt att göra det. Men det är en balansgång på slak lina."*
Hade det varit så himla fel att göra både och? Skicka kallelse som de gör nu OCH gå ut med att vaccinet fanns tillgängligt när det fakttiskt gjorde det? Hade ju minskat köerna också eftersom många, däribland flera här, skulle ha tagit sprutan för länge sen om vi vetat om det.
Jag har kollat regelbundet på FHM, men det har ju inte stått nåt där heller.
- Redigerat 2023-11-05 16:41 av hemul
Fick femte sprutan idag. Än så länge känner jag inte av den.
Har haft lite ont i armen där jag fick sprutan men för övrigt mår jag bra.
Har 6 Pfizer och 1 Moderna. Har inte känt ett pip av Pfizer (mer än ömhet vid sticket så klart). Blev inte dålig av Moderna heller men fick oerhört enerverande muskelkrypning i hela kroppen. Svårt att sitta still i en vecka. Lindrigt i sammanhanget.
#31: Har fått Pfizer alla fem gångerna och har reagerat likadant varje gång. Någon av gångerna hade jag ont ytterligare en dag vill jag minnas men alla andra gångerna har det bara varit en dag.
Jag ska få sjunde sprutan i dag. Jag har inte haft några större obehag av någon De flesta har inte gett mig något som helst obehag. Hoppas det går lika bra i dag.
Jag har aldrig vaccinerats mot influensa. Jag har haft Asiaten, Hongkongflunsan och svininfluensan. De övriga har jag bara haft glädje av och tjänat bra på alla vikariat när mina kollegor drabbades.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Av Modernas Vaccin fick jag feber, och armen var närmast obrukbar i upp till en vecka. Första gångerna var värst.
Förra året fick jag Pfizers och fick bara lite feber + öm i armen.
I år fick jag Pfizers, och fick inte ens feber.
#35 Hur tänker du nu?
#36 Att hon är ute och cyklar fullständigt. Hoppas att de som är i riskgrupperna vaccinerar sig.
#37 OK, jag tolkade dig nästan tvärtom 🤣.

#35 Det verkar dock leva sitt liv lite varstans fortfarande.
swebbtv… foliehattar, konspirationsteoretiker och sverigedemokrater som partiet helst vill glömma. Fint när allt samlas på samma ställe så där. 😉
#6: jag ska också ta tre olika! Nästa vecka får jag mot covid och influensa samtidigt, vaccinet mot lunginflammation har jag tid för två veckor senare så att vaccinet mot influensa hinner börja verka. Jag ringde min vc direkt och hörde efter, så mitt tips är att ringa och kolla! 😊
Står i lokaltidningen idag att anstormningen är stor på vaccinationscentralerna, långa köer o.s.v. VARFÖR gick de inte ut med att vaccinet fanns redan i början på förra månaden? Så oerhört korkat.
Jag tog ju min spruta 1:a november. Är ett litet ställe, man går rakt in i väntrummet från gatan. Har aldrig varit mer än nån enstaka person före mig där förut. Nu var det knöfullt. Jag använde munskydd för första gången på länge, men jag var den enda. De hade kölappar, så jag kunde gå och ställa mig utanför och vänta på min tur (det är skyltfönster, egentligen en butikslokal). Det var så varmt därinne p.g.a. allt folk att det var olidligt.
Så himla onödigt! Dels blir det trängsel och ökad smittorisk och dels får vi skyddet för sent.
#42: Här finns det gott om tider. Så här såg det ut igår. De inringade datumen är de där det finns lediga tider. Kollade inte hur det såg ut där, men gissar att det är ungefär samma.
Det är en klinik som inte gör något annat än vaccinerar, så det är "löpande band" som gäller. De vaccinerar dessutom alla veckans dagar.
Skiljer tydligen då. Här har de flesta drop-in (i kombination med tidsbokning). Det kanske inte ni har? Det gör ju att det kan komma väldigt många på en gång jämfört med om det bara är tidsbokning.
Men oavsett det hade det ju varit bra om många hade vaccinerat sig innan det blev mycket smitta igen!
- Redigerat 2023-11-11 13:14 av hemul
Eller också finns många lediga tider hos dig därför att få bokar utan går på drop-in istället.

Går fortfarande inte att vaccinera sig på vårdcentralen hos mig. Däremot kan man boka på apoteket24 en dag vecka 47. Det är allt. En enda dag.
#45: Vet inte om det finns någon egentlig drop-in, men min kompis och hans bror var där i helgen för att boka tid, och de kom in utan tidsbokning eftersom det inte var så mycket folk där då. När jag var där i tisdags så kom jag in nästan direkt. Därför var jag klar redan 15.15, som var den tid jag hade bokat. Det var ingen trängsel, men ett rätt jämnt flöde av personer som skulle vaccineras.
Här var det drop in i veckan. Kötiden var 2 tim 😲
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Värre än för mig då. Klarade mig nog på en halvtimme.
Vi kom visst lindrigt undan. I Örebro verkar det vara rena katastrofen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svart-att-fa-tid-for-vaccinering-i-region-orebro-lan-mot-covid-19--q5gheo
Och i Gävle är det dags för stabsläge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/covidsmittan-fortsatter-oka-regionen-gar-upp-i-stabslage--le9uc1
- Redigerat 2023-11-14 00:57 av hemul
#50: Det finns fortfarande gott om lediga tider i Helsingborg. Har inte kollat övriga orter i Skåne och Västra Götaland så det är möjligt att det är svårare att hitta tider där.
Nu har mannen och jag, vaccinerat oss mot Covid och influensa. Det gick otroligt smidigt och snabbt hos Länsvaccinationen i centrala Uppsala. Från väntetid utanför tills allt var klart, på totalt 20 minuter. Bra upplagt, med en person som slussar 2 ut - 2 in. Max 6 pers i samma väntrum.
Känt mej lite yr och dåsig , lite som efter en influensa. Men mår säkert bättre imorgon.
Jag fick både påfyllning mot covid och så influensavaccinationen förra veckan. En i vardera armen. Det blev lite jobbigt dagarna efter, men nu är det okej igen.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Vaxade mig för covid och influensa för en kvart sedan.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Och jag har inte vaccinerat mig mot covid och tänker inte göra det heller,senast sjuk januari 2021med lätt feber var borta efter 3 dar.
Har tagit 3 sprutor och har haft Covid två gånger …efter vaccinering. Så jag kommer förmodligen inte ta fler, inte i dagsläget i varje fall.
Men blev du allvarligt sjuk? Det har aldrigt sags att vaccinet ger speciellt bra skydd mot att öht bli sjuk. Och full effekt sitter i bara ett par månader, så nåt heltäckande skydd har du inte haft.
Första gången var jag riktigt dålig, men jag klarade mig undan sjukhusvård. Andra gången var det något lindrigare.
Vaccinet har absolut lindrat sjukdomens framfart, och jag rekommenderar att ta vaccinet till personer som ligger i riskgrupp. Jag gör inte det, inte i dagsläget. Så jag kommer inte ta fler sprutor om jag inte måste av någon anledning.
- Redigerat 2024-05-17 12:37 av Draken
Ja usch. Jag är jäkligt glad och tacksam att jag sluppig det helt och hållet.
Vaccineringen mot influensa och covid för äldre och riskgruppstillhöriga börjar här i RVG i vecka 42, och det var inga problem att få tid redan i första veckan.
- Redigerat 2024-10-02 09:24 av Fornöga
#60 Genomfördes utan problem.
- Redigerat 2024-10-17 12:36 av Fornöga
Bokat tid 6 november.
Var på vårdcentralen igår i annat ärende och såg att vaccinationerna startat så jag frågade om det och fick genast träffa en sköterska för det, utan tidsbokning.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Nu har jag vaccinerat mej mot covid, säsongsinfluensa och lunginflammation.
Jag med, i början på veckan. Covid och flunsa. Lunginflammation tog jag för ett par år sen.
Fick den sjätte sprutan i onsdags. Passade på att ta influensasprutan samtidigt. Har inte känt av dem särskilt mycket. Lite ömt där sprutorna stacks in, men bara om jag lutade mig mot armen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan även här uppmärksamma att det finns riktiga jävla flummare i vår lagstiftande församling, som anser att statsråd som förespråkar vacciner bör utredas för mord.
Jag är evigt tacksam att Tidö-samarbetet inte började när pandemin var som värst, med tanke på att det varit en hel del liknande uttalanden från antivaccin-flummarna i det parti hon nu lämnat.
#67: Ja, men Nobelstifteksen är naturligtvis med i Den Stora Planen på att skada mänskligheten med Vaccin!
Att inte regeringen begriper detta! 🙄
(Ironi så det ryker om det!)
DN:s medicinreporter Anna Bratt svarar på frågor, med anledning av att antivaccin-flummaren Robert F Kennedy Jr kan bli USA:s nästa hälsominister. Men när det gäller vacciner betonar hon också att en person som är så vilse i pannkakan också skulle kunna resultera i motreaktioner, som får fler att vaccinera sig. Man kan ju alltid hoppas.
"Varför är nomineringen kontroversiell?
– Robert F Kennedy Jr är en känd vaccinskeptiker och är en del av den globala antivaccin-rörelsen. Han har en rad åsikter som går stick i stäv med vetenskapliga fakta, och sprider gärna konspirationsteorier. Om Kennedy blir hälsominister kommer han att leda hälso- och socialdepartementet i USA, som fattar viktiga beslut om bland annat livsmedelsfrågor, läkemedel, sjukvård och forskning.
Vilka är de kontroversiella åsikterna?
– Kennedy tror till exempel att mässlingsvaccin orsakar autism, trots att det inte finns några bevis för det. Han har lett en organisation vars syfte är att sprida (des)information om Vaccin. Kennedy har också kallat covid ett biologiskt vapen, och påstått att covid-19-vaccinet är 'det dödligaste som någonsin gjorts'. Han låter sig inte påverkas av att forskning visar att covidvaccinerna har räddat minst 1,4 miljoner människors liv bara i Europa."
https://www.dn.se/varlden/det-kan-bli-foljderna-for-folkhalsan-om-kennedy-blir-minister/
#67 Herre min je! 😨
#70: Ja, ibland undrar man om USA blivit en parodi på sig självt.
(Och en misstänkt sexbrottsling som justitieminister!)
Och en annan som president.
Elsa Widding fortsätter att i riksdagen "kriga" mot vaccinering.
Det är tydligen inte helt taget ur luften. Det här måste väl gälla samma sak?
https://www.lu.se/artikel/studie-om-covid-19-vaccin-vacker-uppmarksamhet
Men jag förstår inte det vad som menas med "bakteriellt DNA". Hur kommer bakterier in i det hela? Det nämns öht inte i artikeln jag hittade.
- Redigerat 2024-12-01 09:01 av hemul
#74: Det är helt enkelt så att studien du hänvisar till i #74 har inget att göra med Interpellationsdebatten i #73.
Det är helt olika saker.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jaha? Finns det nåt mer påtagligt om det Widding pratar om då?
För det första är det svårt att hitta den publikation hon pratar om och som inte fanns då interpellationen skrevs.
Hon anger att det ska komma ett open letter med synpunkter kring kontaminerat Vaccin.
Däremot ha de Austaliensiska myndigheterna skickat ut en varningsskrift avseende felaktig information.
Hon i det här fallet är Wissing.
The Therapeutic Goods Administration (TGA) is aware of misinformation in recent media and online reports that claim the Covid-19 mRNA vaccines are contaminated with excessive levels of DNA. This is not the case.
Läs här:
- Redigerat 2024-12-01 09:55 av Pyttelite
#76: Russel Broadbent som Widding refererar till är en australiensare som likt Widding är politisk vilde.
Förutom det renommét så är han ovaccinerad och är emot samkönade äktenskap men för cykelvägar.
Här kan du läsa mer om Widdings kompis:
- Redigerat 2024-12-01 11:13 av Pyttelite
Och varför skulle de inte kunna ha fått idéerna från den där studien jag hittade då? Började de lägga fram sina idéer innan den publicerades eller?
#79: För att det handlar om olika saker.
Kan ju vara bra om det är samma ämne inte sant?
Jag ger upp.