Nya virusvarianter kan orsaka våg av covid-19 i sommar
En ny grupp av undervarianter till omikron cirkulerar i USA och forskare varnar för en våg med nya fall av Covid-19 under sommaren.
Nya stammar av undervarianter till viruset som orsakar Covid-19, kallade FLiRT på grund av hur deras mutationer sitter på virusets spikproteiner, identifierades först i avloppsvatten i USA, det skriver Newsweek.
Enligt Lawrence Young, virolog och professor i molekylär onkologi vid University of Warwick i Storbritannien, är de nya virusvarianternas ursprung okänt, men de sprids nu i och utanför USA.
Det finns tecken på att KP.2 kan vara mer smittsam än tidigare virusvarianter men det är än så länge för tidigt för att avgöra om den är farligare.
https://www.dagensps.se/life-science/nya-virusvarianter-kan-orsaka-vag-av-covid-19-i-sommar/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Men fan! Ska det aldrig ta slut?
Fast bra att jag bestämde mig att ta en till spruta trots att det inte är "rekommenderat". Gjorde det igår faktiskt. Får väl hoppas att den ger något skydd mot den nya varianten också.
#0: Men vad fan. Hoppas et blir en lindrig variant isf. Om det nu absolut skall bli mer skit 😔
Mer skit blir det förr eller senare. Undrar om överheten utarbetat någon strategi och beredskap inför nästa Pandemi. Jag tvivlar. Hade de gjort det hade de nog skrutit om det.
Min högst privata strategi består i att jag ivf sett till ha ett lager munskydd och handsprit.
- Redigerat 2024-05-20 02:32 av hemul
Hybridvarianten XEC sprids nu i Thailand, enligt landets hälsodepartement. "Sedan årsskiftet har drygt 108 000 sjukdomsfall och 27 dödsfall rapporterats", skriver Expressen med Bangkok Post som källa.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Coronavarianten NB.1.8.1 med arbetsnamnet "Nimbus" sprids nu, den har även konstaterats i Sverige och kan spridas lättare internationellt så här i semestertider. En topp kan nås i augusti, enligt rapporterna.
- Redigerat 2025-06-09 10:05 av Fornöga
Enligt UK Health Security Agency (UKHSA) verkar Nimbus inte motståndskraftigare än andra varianter mot befintliga vacciner.