Omikron, ofarligt eller inte...?
Många verkar tro att Omikron är ofarlig. Den här studien visar något annat:
Jag tror att vi hade sett annorlunda på Omikron om det viruset hade kommit först, och före vaccineringarna…
Så även om man inte är orolig för sin egen del när det gäller Omikron så måste vi fortfarande vara rädda om de som inte har kunnat vaccinera sig av någon anledning, och om de som är allmänt sköra. Trots lättade restriktioner.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Med tanke på hur det såg ut på uteställen när restriktionerna försvann blir det nog tufft för dom som inte kunnat vaccinera sig.
#0:
Omikron är inte lika farlig som delta, men lika farlig som den ursprungliga virusvarianten, som kom först, dvs. fortfarande jättefarlig för ovaccinerade.
Det sägs att den är lindrigare än andra varianter. Men på IVA hos oss har 2 personer dött som hade konstaterat Omikron. Vet ej om de var vaccinerade eller inte, hörde detta av en av de som jobbar på IVA.
Har dock inte hittat några skrivelser i media om detta, så kan inte länka någonstans.
Gissa hur många som hade munskydd på förutom jag själv när jag åkte buss nu på förmiddagen? 😔
Trist!
#4: 0 😡
#5: precis. Msn kan ju tycka det, att folk borde vara lite mer försiktiga.
Än är pandemi-eländet inte över.
#6: Vi kommer få dras med pandemin i många år framåt, men förhoppningsvis så kommer vaccinationerna att hålla den någorlunda i schack.
#7: ja, exakt.
Boostereffekten avtar efter 3 månader, säger de idag. Innebär det att vi ska vaccinera oss 4 ggr per år… Det är det nog få som "orkar med" att göra…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9 Jag tror också det!
Jag har redan flera bekanta som inte tvekade att ta dom två första, men som antingen är tveksam till den tredje eller tog den tredje men känner sig osäker på om det "var värt det". En orsak var att man upplevde, inom sin bekantskapskrets, att det inte blev någon större skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade gällande omikron.
Så åtminstone om vi har en variant som är eller upplevs/uppfattas som mildare tror jag inte vi får samma vaccinationsgrad om det blir uppemot fyra doser om året.
//Jessie

Jag tror att många i början antog att detta Vaccin skulle vara som vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund. Där säger siffrorna att tar du två sprutor är du skyddad till 97-99 %.
Och sen är du skyddad hela livet.
Var det inte så dom flesta i början, när man fick höra att Vaccin var på gång, skulle fungera?
#9: Såg det på svt och många kommer känna en uppgivenhet vad gäller antal sprutor.
Läste för en tid sedan någon som uttalade sig som jobbar med det här, vem har fallit i glömska men personen var inne på att för många doser skulle kunna skada immunförsvaret.
Någon mer som läst det och kanske har någon länk där det stod ?
Hur korrekt och riktigt det är låter jag vara osagt samtidigt låter det vettigt att trigga immunförsvaret om och om igen det kan inte vara bra.
#11:
Mässlingsviruset har til idag inte lyckats att få fram en mutation som kan fly undan antikropparna. Men coronavirusar mutertar snabbt. Det borde också Tegnell ha vetat när han satsade på Flockimmunitet.
Jag hoppas att det i framtiden inte blir att man måste ta 4 sprutor om året, det känns ju lite så där.
Jag kommer, genom jobbet, att få erbjudande om fjärde sprutan ganska snart och jag tänker ta den. Men även mina arbetskollegor resonerar som mig att det känns väldigt motigt med 4 sprutor om året om det blir så.
#12: Det diskuterade vi om i den här tråden och då skrev jag till dig att det var det korta intervallet mellan injektionerna som det spekulerades om att eventuellt skulle kunna överbelasta immunförsvaret. Läs gärna inlägg 2 och 3 igen.
https://corona.ifokus.se/discussion/1532449/eu-warns-repeat-boosters-could-weaken-immune-system
Är man rädd för ett överbelastat immunförsvar så skulle jag ändå vara mer rädd för att drabbas av viruset några gånger i året än vad jag är för att låta mig vaccineras några gånger i året. Upprepade infektioner belastar immunförsvaret mycket mer än upprepade vaccinationer.
#14:
Det kommer nog att bli som så att vi i framtiden bara behöver en spruta om året, så som Biontech chefen sa.
Immunologen Carsten Watzl, skrev här på Twitter att varje gång immunförsvaret kommer i kontakt med en patogen eller ett Vaccin, ökar immuniteten
- starkare
- bättre
- mer permanent
https://twitter.com/CarstenWatzl/status/1456307318363205634
Antalet minnesceller som bildar Antikroppar ökar så att immunförsvaret snabbare kan reagera på viruset.
Skulle vi fortfarande ha delta, skulle den tredje sprutan ha skyddat i 6-9 månader. Skulle vi fortfarande ha den ursprungliga varianten, skulle 3 sprutor säkert skydda i ett år.
Om 2 månader kommer Pfizers uppdatering ut, som skyddar mot alla tills nu uppträdeande mutationer. Det kommer nog att skydda i ett år om man får det som fjärde spruta, om det inte kommer ut varianter med helt nya mutationer. Men eftersom immunförsvaret efter uppdateringen har många olika varianter i minnet, har det nog bra vapen äver mot nya mutationer. Man får heller inte glömma att T-cellerna med tiden lär att försvara sig bättre mot coronavirusar och jag läste att covid vaccinet även kan skydda mot andra Coronavirus som bara orsakar förkylningar, dvs. ge en korsimmunitet.
#16: Det låter ju bra iaf.

Tv4 nyheterna sa att boosterdosens (3:e sprutan) skydd avtar efter 3 månader. Då har jag 2 månader kvar, sen då? Om man tar en fjärde spruta så borde den ju då också avta efter 3 mån.
#18:
Avta betyder inte att skyddet försvinner, utan efter 3 månader minskar antikropparna. T-cellernas skydd varar dock längre. Om 2 månader ska Pfizer kommat ut med sin uppdatering mot alla varianter. Om det inte kommer nya mutationer borde skyddet vara i 6-9 månader.