Neandertalgener
Var och lyssnade på Svante Pääbo för ett tag sen. Ni vet, nobelpristagaren som kartlagt neandertalarnas genom.
Han sa nåt som förvånade mig. Vissa människor har en neandertalgen (eller om det var en kombination av gener) som gör covid mycket mer dödligt. Man beräknar att 1 miljon människor dog som inte skulle ha gjort de om de inte haft den genen.
Jag minns att jag läste nåt om neandertalgener när det begav sig, men uppfattade det då som en väldigt lös hypotes bland många andra. När jag googlar nu hittar jag desto mera.
Tyckte bara det var intressant, speciellt att det inte fått större uppmärksamhet - eller om det bara är jag som missat det.
Kanske kan det finnas liknande förklaringar till varför somliga drabbas hårdare än andra av andra sjukdomar också.
De som har tagit DNA-test hos Family Tree DNA innan april 2019 kan kontrollera om de har neandertalgenen med den ökade risken. Jag kollade och upptäckte att jag har neandertalgenen, men inte med den ökade risken.
https://slakthistoria.se/slaktforskning/dna/sa-ser-du-om-du-har-forhojd-covid-risk
(…)
Du gör så här:
Gå in på din sida på FTDNA. Se ikonerna under rubriken “Family Ancestry, Autosomal DNA”. Klicka på “Data Download”. Nu kommer du till en ny sida, rubricerad “Download Your Data, Raw Data”. Här ska du klicka på “Build 37 Concatenated Raw Data”.
Nu laddar du ner en fil med många siffer- och bokstavskombinationer. Den kan man öppna i till exempel TextEdit eller något kalkylprogram. Du kan behöva använda ett verktyg för att öppna en så kallad zip-fil. Det viktiga är att du öppnar filen i ett program som har en sökfunktion, för nu ska du leta upp en markör som heter “rs10490770”. Det är där du kan se om du bär på neandertal-genen.
Om det står CC vid denna markör har du statistisk större risk att drabbas av svår covidsjukdom, än om det står TT. Om det står CT eller TC är risken förhöjd, men inte så mycket.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2024-02-22 03:39 av NeferNefer
Jag kanske ska säga att jag har haft covid, men inte så svårt att jag var tvungen att få sjukhusvård.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#1: Kollade det när artikeln i Släkthistoria kom ut. Har inte den genen, men jag har (vad jag vet) inte haft covid heller.
Tror det finns många faktorer när det gäller dödlighet i covid. Neandertalgenen är nog bara en av dem.
Sedan är det ju inte så mycket man kan göra åt det. Du blir inte av med genen av att leva hälsosammare till exempel. Så det blir lite "skrämselpropaganda" av det hela känns det som.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Jo, säkert är det så. Men för min del bestod den stora vinsten i att jag fick reda på att jag alls har neandertalgenen. Det gjorde mig mycket glad. Sen kan det ju eventuellt vara en bra information till personer som är i riskgrupper.
#4: Absolut.
Skrev lite fel. Har neandertalgenen men inte den del som ökar risken för covid.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Vad spännande. Jag skall kolla det, gjorde testet innan 2019.
Det konstiga är att jag inte haft covid, mig veterligen, trots att min man fick det.
Annars verkar det coolt med neandertalgenen.
Forskarna tror att förklaringen är att neandertalarna hade ett mycket aktivt immunförsvar för att klara sig från alla virus och bakterier.
Kanhända är det den eller de generna som gör en del extra känsliga för autoimmuna sjukdomar som allergier, MS, psoriasis m fl. Obs, min egen fundering.
Kul! Berätta gärna om du hittar någon neandertalgen! 🙂
Vad är det som gör att man kan ha neandertalgenen men ändå inte ha ökad risk? Och varför måste man ha testat sig före 2019?
#8: Som det står i NeferNefers text:
…leta upp en markör som heter “rs10490770”. Det är där du kan se om du bär på neandertal-genen.
Om det står CC vid denna markör har du statistisk större risk att drabbas av svår covidsjukdom, än om det står TT. Om det står CT eller TC är risken förhöjd, men inte så mycket.
Har du markören men inte varken CC, CT eller TC så har du genen, men risken är inte lika stor att drabbas av svår covid.
Minns inte riktigt varför man måste ha testat sig före 2019, men jag har för mig att det beror på att de testar på ett annat sätt nu.
- Redigerat 2024-02-22 15:30 av Carmarino
Ja, precis, de har tydligen ändrat i vad de testar efter ett visst datum det året. Så vi som testade oss innan kanske hade tur som kan få reda på om vi har neandertalgenen.
#10: Kollade i artikeln du länkade till och där står det så här:
Om du som släktforskare har gjort ett dna-test hos företaget Family Tree DNA, ett av de största på området, före april 2019 så kan du själv finna svar på frågan (våren 2109 ändrade företaget sina test).
#11: Undrar om det går att kolla efter neandertalgener alls längre? Jag har gjort test även från MyHeritage och Ancestry. Ancestry är kul på så vis att det går att se från vem av föräldrarna en har till exempel brittiska gener, men inget om neandertalare eller annat äldre DNA. MyFamilyTreeDNA har ancient origins, vilket ju är mycket kul (men inga neandertalare). MyHeritage har inget sånt, tyvärr.
#12: Vet inte om det går längre. Men det var ju inte helt lätt att hitta det på FamilyTree heller, så kanske finns det dolt någonstans på de andra också.
Kanske folk inte efterfrågar möjligheten att få veta om det finns neandertal-DNA, helt enkelt.
Nähä, snopet. Jag gjorde visst mitt test för sent, där fanns inga data att ladda ned. Men jag ser ju att det är väldigt mycket annat jag inte tittat på.
Åh, så synd. Men då tycker jag att vi bestämmer att om du har några neandertalgener, så är de av den bra sorten. Så får det vara tills motsatsen bevisas!
#15: Kollade på FTDNA:s hemsida och det står så här:
The option to download your matches list and segment data is currently unavailable as we work on enhancements. We appreciate your patience and apologize for any inconvenience.
Så du får försöka igen senare så kanske det fungerar.
#14: Alla som inte är afrikaner har neandertalgener, har jag nu fått lära mig. Frågan är vilka gener.
#18: Kanske det här kan vara till hjälp?
https://ki.se/forskning/medicinvetarna-67-har-du-neandertal-gener
Finns även i transkriberad form, om man föredrar att läsa istället för lyssna:
https://ki.se/forskning/transkribering-av-67-har-du-neandertalgener
Tack, men till hjälp med vadå?
#20: Med frågan om vilka gener.
#12: Hur kan man se det? (Vem av föräldrarna som tex har brittiska gener.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#22: Jag har ingen aning om jag ska vara uppriktig. Men på mina resultat är det uppdelat i alla fall. Och en annan rolig sak är olika egenskaper, och även på dem går det att se om jag har ärvt från min mammas eller min pappas sida. Som till exempel det här, rörande koffeinintag (ja, jag dricker mycket kaffe). Det finns många andra olika egenskaper.

Ah, nu minns jag. Jag fick först resultat för "förälder 1" och "förälder 2", och så fick jag ange vem av mina föräldrar som var vilken. Det var lätt med tanke på att min pappa har anor från många olika ställen, medan min mamma är mer av bara ett enda land. I hennes släktträd finns bara personer från det landet. Det lustiga var att jag fick reda på att hon faktiskt hade gener från ett annat land också, nämligen Sverige! Hela 5%! Hade hon levt och jag hade berättat det för henne hade hon aldrig trott på mig.
Tack för länken! 👍🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#26: Så lite så 🌺