Tänker ni vaccinera er i år?
Jag kommer att göra det. Känns fortfarande som en sjukdom man helst undviker.
Nej. Vaccinerade mig 3 gånger mot covid, men nej inte sen. Inte heller mot influensan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tillhör inte längre riskgrupperna (efter årets ändringar för det) så kommer inte bli något Vaccin för mig.
Men hade jag fortfarande tillhört riskgrupp hade jag nog gjort det (har ju djur att ta hand om så undviker ju gärna att bli rejält sjuk).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ingen vaccination här heller varken Covid eller influensan.
Nej. Inte riskgrupp och vid det här laget känns faktiskt medicinen som en större risk än sjukdomen.
Om viruset muterar åt fel håll kommer jag överväga hur jag tänker på nytt.
Har inget emot Vaccin som företeelse, tvärtom ser jag ser som ett mirakel som räddar miljontals liv. Men jag tycker det är mest sunt att överväga om man verkligen behöver det för sin unika situation och vilka risker sjukdomen medför.
Nuvarande versioner av covid känns inte tillräckligt farliga (för mig).
Mvh // Johan
Tillhör riskgrupp så jag kommer nog att vaccinera mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tillhör inte riskgrupp så nej, sannolikt inte. Brukar lyssna på vad min syster säger när det gäller covid, hon är läkare på IVA så hon har rimligtvis koll på läget.
Jag har annars inget mot Vaccin men anser heller inte att man ska vaccinera sig (eller äta medicin öht) i onödan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vaccinerar mig inte öht men i den situation vi befann oss i bet jag i det sura äpplet och tog emot vaccinet för jag kände så starkt att i den situation världen befann sig i så vad det lilla jag kunde bidra med för att försöka få stopp på eländet men jag hade väldigt blandade känslor inför det minns jag men där och då så tog jag det beslutet för vi var i ett sånt fasanfullt läge och kunde min lilla spruta hjälpa till lite lite så jag körde på.
Nu några år efter känns nästan den tiden overklig men tänk vilken situation vi alla befann oss i världen över och det blev nästan som en trygghet när vi skulle isolera oss/hålla avstånd och allt som blev inställt pga Coronan nån sorts lättnad att kanske gör alla restriktionerna verkan så vi kan återgå till ett normalt liv igen en dag.
Alla presskonferenser folk satt bänkade och lyssnade till Tegnell och Löfven men så fruktansvärt det var med alla dödsfall och alla insjuknade som berättades för oss det här var en hemsk tid för oss alla och något jag själv aldrig trodde jag skulle uppleva och ändå hade jag den fördelen så jag kunde hålla avstånd till andra men alla hade inte den så deras liv blev helt upp och ned vända och alla möjliga lösningar infördes.
Nu när jag ser tillbaka känns det nästan surrealistiskt hur det var men då var det realistiskt när vi befann oss mitt i det här helvetet som Coronan medförde den blev våran vardag men som med alla pandemier vi tar oss ur och lär göra igen men visst finns en känsla av overklighet när jag ser tillbaka på hur våran vardag blev hur vi alla fick anpassa oss för att med alla medel försöka få stopp på smittspridningen men vi kom ur och idag är vi väldigt långt ifrån hur det såg ut då och vaccinationerna där har allt ändrats med riskgrupper och det känns väldigt positivt och bra 😎
Här kan vad jag vet enbart riskgrupper vaccinera sig så nope.
Självklart ska jag vaccinera mej mot både Covid och säsongsinfluensan. Har läst om att en ny variant av Covid är på uppgående. Jag förstår mej inte på folk som är emot vaccination.
#9 Bara för att man inte tar vaccinet betyder det inte automatiskt att man är emot vaccination dock
Nej, jag har inte planerat att vaccinera mig i år. Jag tillhör inte en av grupperna som rekommenderas vaccination av Folkhälsomyndigheten och jag har inte fått någon sådan rekommendation av min läkare heller. Så jag följer det.
//Jessie
Jag följer rekommendationerna om/när det anses att jag behöver vaccineras.
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Det handlar inte om att bara emot vaccineringar. Jag är inte emot vare sig alvedon, penicillin, kortison eller setralin. Men det betyder inte att jag tänker ta det bara för att det finns och det finns andra som behöver det.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-09-13 23:14 av johan
Jag kommer inte att vaccinera mig i år, varken mot säsongsflunsan eller Covid.
#9: Jag är faktiskt för vaccinet, eftersom jag verkligen har sett sjukdomens baksida. Men när jag tog tredje sprutan, så fick jag tillbaka mensen …50 år gammal…Jag har i alla år blött som en gris, och det blev inte bättre denna gång. NU först verkar den ha försvunnit igen, så nej jag vill inte ta risken att jag får tillbaka eländet en gång till. Jag tillhör inte riskgrupp längre heller, så jag är inte så orolig.
#9 Jag är en av dom som är helt emot vacciner men jag tog ändå beslutet där i dom värsta tiderna att ta emot det eftersom vi befann oss i den situation vi gjorde så gjorde jag ett undantag för det blev mitt sätt att bidra det lilla i något oerhört stort jag knappt hade någon påverkan på mer än en spruta i armen.
Jag skulle kunna säga samma som dig jag förstår mig inte på folk som vaccinerar sig men det är faktiskt inte min sak att avgöra var andra gör jag kan tänka och tycka en massa men beslutet måste alltid ligga hos varje individ vad som är rätt och fel för den.
#15: Hur ska man kunna utrota sjukdomar ifall människor motsätter sej Vaccin? Det finns dom som inte vaccinerar sina små barn , barn som inte själva har en talan. Genom att vi har obligatorisk vaccination som MPR så har vi lyckats nästan helt ta bort dessa sjukdomar. När jag var barn så vaccinerades man mot polio. Redan 1962 upphörde polioepidemier, just för att ca 80% av Sveriges befolkning vaccinerades. Utan Covidvaccin så skulle inte världen se ut som den gör nu. Då skulle väldigt många fler ha avlidit.
#15: Får jag fråga varför du är emot Vaccin?
För många av oss är Vaccin en väl-prövad metod för att utrota sjukdomar, skonas från svåra sjukdomsförlopp, samt skydda de svagare som inte skulle överleva varken vaccinet eller sjukdomen.
Vaccin och det olika typerna har testats en hel del genom historian och det är välbeprövade metoder. Som tur är måste man eliminera en hel del risker för att ett Vaccin ska få ut på marknaden. Ja, även om det under en Pandemi naturligtvis finns lite andra regleringar. Men i sig använer man även då välbeprövade grundmetoder.
Det är fakiskt väldigt häftigt hur olika Vaccin skapas och fungerar! Finns bra artiklar och dokumentärer kring ämnet.
Själv följer jag rekommendationerna. Även när jag reser utomlands reder jag ut vad man bör vaccineras mot inför resan, hur långt innan, etc.
Ser även till att fylla på i tid. Jag gör detta för min egna säkerhet, vissa sjukdomar kan kosta livet, men även för mina medmänniskor.
- Redigerat 2025-09-15 15:20 av [Undertaker]
#16: Hur ska man få folk att acceptera Vaccin om dom tvingas till det? Hur kommer det inte skapa större problem?
Vaccin är förmodligen det mest meningsfulla som skapats för att minska lidande och död. Det råder ingen som helst tvekan om den saken.
Men sättet vaccinering hanterade i många länder för Covid, har skadat vaccin-toleransen något otroligt.
Och det finns ingen mening att ta Vaccin mot något som har låg risk att skada dig. Som t ex de nuvarande varianterna av covid för majoriteten av befolkningen.
Och vi vet ju nu att vaccinering inte skyddar särskilt bra alls för att sprida smittan vidare. Så det argumentet håller inte. Däremot lögnare om att det gjorde det, skapade igen tilltron till vaccinet.
Mvh // Johan
#16: Naturlig immunitet. Idag manipulerar vi sjukdomar som i sin tur ger andra sjukdomar och biverkningar det här är något vi aldrig kommer från den enes död den andres bröd det är fruktansvärt illa så ska samhället inte se ut mer skit i kroppen till folket.
Jag uppskattar och berömmer föräldrar som inte vaccinerar sina barn att överlåta det till dom i myndig ålder när dom själva kan avgöra och bestämma över sina liv det ska ingen annan göra åt dom, punkt.
Vi har just fått information om Vattkoppor och vaccinationer. Nu lyfter vi vattkoppsbördan från svenska föräldrar, säger socialminister Jakob Forssmed.
Jamen det låter ju kanske bra i en dels öron men vad vill man lyfta bördan från? frånvaro som vabb som belastar samhället eller menar man verkligen barns väl med tanke på att det även här finns biverkningar det här luktar ekonomi lång väg det handlar inte om barnens bästa det är ren manipulation.
Det är så jäkla mycket som är lömskt vi kan omöjligt vaccinera oss bort från allt vi är inte eviga i den fysiska kroppen alla har vi en rättighet till att leva helt naturligt utan påverkan och tvång på vad förbannade samhället och hela etablissemanget vill påtvinga oss att tro kroppen är naturlig och den måste få ha sin naturliga gång oavsett ålder.
#17 Du får läsa det svar jag redan gett till #16 det finns inga diskussioner här som någonsin kan förändra min inställning jag är stark och säker i mitt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#19:
det finns inga diskussioner här som någonsin kan förändra min inställning jag är stark och säker i mitt.
Om det är så, så finns det ändå ingen bas att diskutera på. En diskussion fungerar bara om båda sidorna är öppna och villiga att lära sig samt höra andra personers syn. Det är bra att ha i åtanke.
En video som alla här kan överväga att kolla på. Oavsett hur man ser på Vaccin. Där hörs båda sidorna.
#19: "finns inga diskussioner här som någonsin kan förändra min inställning"
För det tycker jag genuint synd om dig. Hoppas du inte drabbas av något som bevisat säker medicin och läkekonst hade kunnat hjälpa dig.
Mvh // Johan
#20: Roligt format.
Mvh // Johan
#22: Och tycker läkaren, trots att han är i en utsatt position, hanterar det hela bra och respektfullt.
#20: Nej det finns ingen bas att diskutera på för jag följer det som känns rätt för mig och det hoppas jag att andra gör för sig . Videon nej jag har inget intresse att se jag går min väg andra får gå sin väg jag lever på det som känns intuitivt rätt för mig sen måste andra leva för det som in intuitivt känns rätt för dom.
#21 Tyck inte genuint synd om mig jag har alltid följt det som känns rätt och jag har haft ett innehållsrikt liv med både med och motgångar och jag närmar mig 60 efter årsskiftet så det är inte ett dugg synd om mig tvärtom både med och motgångar har vart fantastiska.
Jag har inte drabbats av stor sjukdom förutom för flera år sedan med cancer i lungorna som såg illa ut men jag tog mig ur på den naturliga vägen och det är den väg jag går sen den dagen jag lämnar in ja då är jag klar som människa på jorden inget hemligt med det så är det för oss alla och en acceptans vi alla möter.
#23: Verkligen. Snacka som stor bredd på skeptikernas argument.. Haha.. Kan tänka mig att vissa av motståndarna skulle kunna debattera MOT varandra också.
Mvh // Johan
#19: 👎
Som släktforskare händer det ibland att jag stöter på dödböcker från förr i tiden, där det som dödsorsak står "Mässling" eller "Kikhosta" sida upp och sida ner, och då är det främst barn som dött. Det är sällan att man ser det numera. Dessa barn hade inte varit hjälpta av att själv få välja om de vill vaccinera sig när de fyllt 18 år, för de hann aldrig bli så gamla.
Hör själv till den generation som inte vaccinerades, eftersom det inte fanns något Vaccin då vad jag vet. Vi blev immuna genom att bli smittade och fick genomlida sjukdomarna, men jag hade nog hellre sluppit den erfarenheten för vissa av sjukdomarna var hemska. Tack och lov överlevde både jag och mina kompisar, men inte alla hade sådan tur.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#25: Yup! Det är spännande att se vad för olika anledningar det kan finnas till att vara skeptisk mot Vaccin.
#28: Eller skeptiska till livet. Livet är inte evigt vi kan inte påverka det för det har sin naturliga gång långt tillbaka i tiderna vi lever och vi dör.
Livet var bättre förr än det är idag trots sina svårigheter men då fanns inte vacciner som kämpade emot den naturliga människans kropp där har vi skillnaden idag är vi slavar under något helt annat än vad vi var under 1800-tal när sjukdomar fick ha sin gång utan en massa påtvingade Vaccin.
Vi lever vi dör det är vår naturliga gång i morgon kan både jag och du vara död är det så hemligt är det så konstigt nej vi lever och vi dör allihopa det är livets gång ta vara på det och lev ditt liv fullt ut allt annat är förkastligt 😎
#29: Hade vi levt förr hade med stor sannolikhet enbart jag varit vid liv av alla deltagare i denna konversation. Om ja nu enbart utgår ifrån ålder och genomsnittlig livslängd utan stöd av fullvärdig kost, läkemedel och andra saker som forskningen bidrar med.
Ja, om inte någon bär då visar sig vara rik och kunnat leva med lite fler ”bekvämligheter” och blivit mindre utsatt för sjukdomar och annat.
För övrigt vore jag död om det inte var för medicinerna jag behöver ta dagligen. Och nej, det finns ingen naturlig väg att leva utan dem för mig. Inte i dagsläget.
Jag tror en sund värld är en värld där vi lever i balans. Och i den balansen har bland annat vetenskapen en viktigt plats.
Kollar man tillbaka i tiden är det viktigt att man drar in alla aspekter. Man kan inte plocka russinen ur kakan.
#29:
Livet var bättre förr än det är idag trots sina svårigheter men då fanns inte vacciner
Förr i tiden kunde man i princip dö av att slå i tån i en sten, för att infektionsrisken var så stor och man inte hade bra rengöring, antibiotika och kunskap.
Och du sitter 2025 och påstår att det var bättre förr utan den medicinska och vetenskapliga kunskap vi har idag?
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-09-15 16:59 av johan
#29: Självklart kan vi påverka livet med just mediciner, operationer och vaccinationer.
Förr i tiden var folk gamla redan vid 50 års ålder. Mina morföräldrar dog bägge två vid 40 års ålder. Har aldrig träffat varken mor- eller farföräldrar. Penicillinet förändrade också mycket för mänskligheten.
Du kan ju inte påstå att det var bättre förr. Låter helt galet.
Det viktigaste av allt för oss alla är att följa göra och tycka det som känns rätt för oss då hamnar vi alla rätt för den dagen vi går ifrån det och låter oss påverkas av den stora massan då förlorar vi oss själva.
Mina åsikter och mina värderingar skiljer sig från era och som jag skrev ovan jag är stark i mitt men ni är också starka i erat precis som det ska vara var och en följer och lever det som är rätt för sig allt annat är förkastligt.
Vill man vaccinera sig ska man göra men man får också stå ut med att vi finns vi som är emot det precis som vi som är emot det får stå ut med att det finns dom som är för det.
#33: Gäller det även där dina egna val potentiellt skadar andra? Köra bil berusad t ex.
Mvh // Johan
#34 Mina egna val skadar inte andra alla måste stå för sitt det tycker jag att jag är väldigt tydlig med men att jämföra Vaccin med att köra bil berusad hur får du till det 🤔 bilkörning och Vaccin har inget med varandra att göra men jag utgår från att folk är nykter bakom ratten om inte ska dom sättas bakom lås och bom och ta sitt ansvar dom ska beivras och ingenting annat.
Jag är ärligt inte intresserad av den här diskussionen mer för jag ser vart den leder och jag går inte i den fällan men jag hoppas att vi alla står och lever efter det som vi känner för oss är rätt för är det något som vi alla är bäst på så är det att vara oss själva och det måste vi följa först då blir våra liv rätt 😎
#35: Om du låter bli att vaccinera dig mot t ex mässling eller polio så riskerar du inte bara skada dig själv, utan även alla andra som ännu inte vaccinerats.
Så det är faktiskt väldigt likt att köra rattfull. Kör du full, tappar kontroller så riskerar du inte bara skada dig själv, utan även skada andra.
Om du tycker du ska vara fri att välja om du ska få röka när du vill, ökar risken för att du skadar dig själv, men också alla runt omkring dig.
Det finns uppenbart områden där individens frihet inte kan stå över alla medborgares säkerhet.
Men individens frihet bör vara grundstenen, och frånsteg från det undantaget. Som samhälle ha vi kommit fram till att det finns undantag, som t ex att inte köra rattfull, röka på publika platser och starka rekommendationer att vaccinera mot sjukdomar som orsakar stor skada och som kan undvikas.
Med de varianter som sprids av covid just nu, tycker jag inte det är tillräckligt allvarligt för att tvinga någon att vaccinera sig. Men t ex polio och mässling där vi vet att vaccinet är säkert och riskerna med att få sjukdomen är stora, är jag mer benägen att närma mig ett krav.
Mvh // Johan
Antivaxx, av Jacke Sjödin.
- Redigerat 2025-09-26 19:10 av kamera0710
Katerina Janouch fortsätter att hävda att det är en skandal med covid-vaccinet. På sådana som henne biter nog inte sången i föregående inlägg.
Korrupta kändisar lät sig köpas för att marknadsföra experimentell vätska å Big Pharmas vägnar. Man undrar varför sajten Kavla Upp nu plockats ner och alla kritiska kommentarer raderats?😎🫣
— Katerina Janouch (@katjanouch) September 24, 2025
Och säg inte "släpp taget" - dags gå vidare - osv. För nej. Denna medicinska skandal ska… pic.twitter.com/7AJvpvkhcE
Tycker hon har en poäng med att betala kändisar för att övertala folk att göra vad som helst är problematiskt.
Vaccin räddar liv. Det råder det ingen tvekan om.
Men kulten runt att ta Vaccin och smutskasta alla som inte ville, gjorde mer skada än nytta för vaccination under covid och lång tid framåt för andra viktiga vaccineringar.
Mvh // Johan
#39 Du verkar ha ändrat dig lite sedan du skrev inlägg #36.
Bjuder på en sång till av Jacke Sjödin.
https://www.youtube.com/watch?v=QOBv2deLNFg&list=RDQOBv2deLNFg&start_radio=1
- Redigerat 2025-09-28 16:44 av kamera0710
#40: Nej, inte ändrat mig det minsta.
Mitt mål är att så många som möjligt ska välja att vaccinera sig. Men då måste man också försöka förstå varför någon inte vill. Att känna att man bli tvingad och vara typ samhällets paria om man är osäker, skapar bara ännu större skepsis. I synnerhet när många av dessa redan har en tro att det är konspiration att The New World Order tvångsvaccinerar och sätter in microchip via vaccinen.
Om vaccingraden ska öka igen, måste man öka förtroendet för Vaccin. Det gör man INTE med betalda kändisar och att ljuga om biverkningar, verkningsgrad och risker.
Det är möjligt att man kan få fler vaccinerade genom att hämta dom med polis och tvångsvaccinera. Men det kommer verkligen inte skapa större acceptans och förtroende för Vaccin.
Mvh // Johan
Nu har jag bokat vaccination för mej och mannen. Covid- och influensavaccin vid samma tillfälle. Här i Uppsala börjar man i november.
Insjuknade i Covid för 2 veckor sedan. Jag var riktigt dålig med feber i 3 dagar, sedan gick det till sig. har inte vaccinerat mig i år, och tänker inte glra det så vida inte arbetsgivaren kräver det. Kommer heller inte ta influensavaccinet om jag inte måste.
Jag är absolut inte emot vaccinet, tvärt om så rekommenderar jag at folk tar båda. Att jag inte tar det själv är av särskillda skäl.
#43 Arbetsgivare kan aldrig kräva det.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-10-28 12:20 av Fornöga
Jag kommer att göra det ivf. Ganska snart tror jag. Ska faktiskt ringa vaccinationsbyrån och fråga när det är lämpligt. Tänker ta flunsaspruta samtidigt.
- Redigerat 2025-11-10 13:18 av hemul
Nu blev det lite krångligt. Hon tyckte man skulle ta flunsasprutan nu. Men covid får man inte ta förrän 2:a december om man inte tillhör riskgrupp eller är över 75. Tror jag väntar då, så jag kan ta båda samtidigt.
Bleh. Jag som hade så bra plan för i morgon eftersom jag ändå ska åt det hållet. I december är det säkert snömodd.
- Redigerat 2025-11-10 14:23 av hemul
Har tid för vaccination imorgon förmiddag.
Nu är jag vaccinerad både mot influensa och covid.
För 10 dagar sen, tog jag bägge sprutorna. Dagen efter fick jag influensasymptom, men utan feber. Det är andra året som detta händer mej. Mår inte riktigt bra ännu. Är väldigt trött och hängig. Någon annan som fått såna symptom efteråt?
#50: Har haft tur och aldrig känt av sprutorna efteråt. Det enda jag märk är lite ömhet där nålen stacks in, och ibland har jag varit lite trött. Den här gången har jag inte märkt något än. Hoppas det fortsätter så.
Jag är ju inte ens vaccinerad mot Covid-19 trots att jag verkligen tillhör dom som ligger på "förstaplatsen" för att vaccineras. Har iof sig haft Covid i fem år så vem bryr sig?
Nej, de enda vacciner jag tar är sådana "viktiga" vacciner som behövs för att resa till vissa länder. Dom fuskar jag aldrig med.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#0: Nej, har inte tagit något covid-vaccin (ännu) och har ingen anledning att börja i år.
För att förtydliga; jag har inget emot Vaccin överlag.
Tycker det är så tröttsamt att folk tar för givet att man är emot Vaccin bara för att man väljer att inte ta ett. 😔
Ett bra citat jag snappade upp från en autism-kampanj:
"Listen to the words I said, not what you decided I meant."
("Lyssna på orden jag sa, inte på vad du bestämde att jag menade.")
// Harley
#50 Det där med tröttheten kände jag av dagarna efter att jag tagit covid- och influensavaccinet, men sedan har den biverkan (?) inte känts av mer.
- Redigerat 2025-11-12 10:12 av Fornöga
Har fortfarande inte känt något, och då har jag ändå storstädat i tre timmar idag. 😊
#55 Tre timmars storstädning skulle göra mig trött, vaccination eller ej. 😉
#56: Den tröttheten har inte kickat in än. Gissar att den kommer framåt eftermiddagen/kvällen. 😁
Funderar också på influensa-vaccin, även om jag inte hör till de främsta riskgrupperna.
#48 #50
Tillhör ni riskgrupp? Eller skiljer det mellan länen när man får ta covidsprutan?
#59: Fick en "inbjudan" via 1177 om vaccinering, så jag bokade tid. När jag kom dit var de tveksamma om jag skulle få covidvaccin, för de tyckte inte jag tillhörde någon riskgrupp. Det tycker dock min läkare, så de gick med på att ge mig både influensa- och covidvaccin.
Nyhet om influensavaccinet, som många väljer att ta i kombination med covidvaccineringen: en mutation av årets säsongsinfluensa som fått beteckningen "K" och som först upptäcktes i Storbritannien har spridit sig hit. Mutationen lyckas nästla sig förbi influensavaccineringen, men t.f statsepidemiologen påpekar att vaccinationen ändå lindrar influensan.
Tog influensavaccin i förrgår. Det var brist på covidvaccin enligt anslag vid dörren, så det var endast 75-plussare sin fick vaccinera sig mot covid. (Jag avstår covidvaccin nu, är inte i någon riskgrupp.)
Jag skulle ha gtt idag (första dan vi får ta covid här), men det sprack. Ska försöka komma iväg i morgon om det inte hällregnar.
Jag är inte vad som betraktas som riskgrupp. Men jag börjar bli äldre och jag är tjock också. Tjockisar ÄR riskgrupp, men togs inte med därför att vi är så många. Dessutom har jag (som jag kanske sa tidigare) läst att långtidscovid är oberoende av om man haft svår eller lindrig sjukdom, så jag tänker fortsätta.
Borde har gjort som sköterskan rådde mig när jag ringde för några veckor sen dock, tagit flunsasprutan direkt. Nu är flunsan här, men det burkar ju komma först senare.
Nu är jag fullsprutad. Kom iväg i förrgår.