Corona iFokus

Corona

Läst 182 ggr
hemul
2024-05-08 04:59
0

Astra drar tillbaka sitt covidvaccin

Beslutet ska ha fattats några månader efter att det svensk-brittiska företaget första gången i rättsliga dokument erkänt att vaccinet i sällsynta fall kan ge farliga biverkningar.

Bolaget hävdar att beslutet om tillbakadragandet bygger på rent kommersiella grunder och hänvisar till att dess Vaccin ersatts av andra tillverkares uppdaterade versioner, anpassade efter nya varianter.

https://www.svd.se/a/Gy1z96/astra-zenecas-coronavaccin-dras-tillbaka (betalvägg)

https://www.theguardian.com/business/article/2024/may/08/astrazeneca-withdraws-covid-19-vaccine-worldwide-citing-surplus-of-newer-vaccines (öppet för alla)

Läkemedelsjätten Astra Zeneca drar tillbaka sitt coronavaccin över hela världen, rapporterar The Telegraph.
  • Redigerat 2024-05-08 05:01 av hemul
Fridaaaa
2024-05-08 08:04
0

Känns ju hmm mindre kul, för en som tagit en spruta av dem, vi fick det innan de drog in på att yngre inte skulle ta det, så man får hoppas att det inte blir någon skit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2024-05-08 20:52
0

Skulle nog ha hänt för länge sen i så fall.

Men det var verkligen märkliga turer kring det där. Först skulle inte äldre ta Astra, sen skulle just äldre ta Astra och nån liknande vals med yngre.

Jag hade otur med första sprutan då jag fyllde 65 i den vevan. De SA ju att den skulle ges till folk som var 65 och äldre och jag fick tid innan jag fyllde. Jippi! Men när jag läste hur länge jag skulle vänta på att ta påfyllnadsdosen, så förstod jag att det måste vara Astra. Gränsen var egentligen om man fyllde 65 det året. Viss skillnad.

Så jag avstod, då man visste att man snart skulle få boka själv och ha ett val. Tror det bara tog 6 veckor innan jag kunde få Pfizer. Så jag har 6 Pfizer och 1 moderna.

De försökte få i min jämnåriga kompis Astra. Hon har 2 läskiga och ovanliga genetiska sjukdomar. Den ena gör att hon väldigt lätt får blodproppar och hon måste ligga inne ett par dar varje månad med dropp för att motverka effekterna av den. Hon vägrade och till slut var det nån vettig sköterska som insåg att hon inte skulle ha Astra.

• Redigerat 2024-05-08 21:01 av hemul
Draken
2024-05-16 09:44
1

Har fått 3 spruter av Astras, fast det är ett par år sedan, så det borde ha kommit något nu om det skall komma. Om man inte räknar att jag fick tillbaka mensen efter tredje sprutan ….50 år gammal 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
2024-06-09 23:28
0

Men grattis hörru! 😂

Magi-cat
2024-06-20 19:29
0

Det var ju bra att det dras in äntligen.

"Astra Zenecas Vaccin har uppmärksammats tidigare på grund av ovanliga men farliga biverkningar.

Det misstänks kunna orsaka blodproppar i kombination med lågt antal blodplättar hos den vaccinerade. Detta kallas TTS, Thrombosis with thrombocytopenia syndrome.

I Storbritannien är bolaget indraget i en rättsprocess. Det gäller en grupptalan för 51 fall av biverkningsorsakade skador och dödsfall. Bolaget avkrävs skadestånd på upp till 100 miljoner pund."

https://www.lakemedelsvarlden.se/astrazeneca/?_gl=1*1k8o0q8*_up*MQ..*_ga*MjUwNTE4MTIwLjE3MTg5MDQyMDA.*_ga_LT9R88EWJL*MTcxODkwNDE5Ny4xLjAuMTcxODkwNDE5Ny4wLjAuMA..

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astra Zeneca drar in sitt covidvaccin i hela världen. Företagets vaccin är inte längre efterfrågat, enligt läkemedelsbolaget.
Draken
2024-06-21 09:46
1

#4: Ja eller hur 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
2024-06-21 10:07
0

Vem vet - en spruta kanske räckte för att ställa till det i systemet :S känns sådär

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.