Corona iFokus

Corona

Etiketterskyddsåtgärdernyheterforskningvardagen
Läst 254 ggr
Magi-cat
2025-01-14 08:58
1

Covid-19 kan smitta på några minuter i samma rum

Glöm det där med "hålla avstånd"?

Det kan räcka med att under några minuter vistas i samma rum som en coronavirusbärare för att själv smittas, enligt ett forskarlag från Lunds universitet.

Det där med munskydd kanske inte var så dumt ändå? 😷

https://www.dn.se/sverige/forskare-covid-19-smittar-via-luften-pa-ett-par-minuter/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det räcker att vistas några minuter i samma rum som en coronavirusbärare för att själv bli smittad, skriver Forskning.se.
Sindri
2025-01-14 13:19
1

Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att vissa blir smittade så lätt och vissa inte alls.
Jag använde aldrig munskydd i Sverige under pandemin. Träffade inte vänner och barn annat än ute, men handlade som vanligt.
Varken jag eller min man fick covid. Våra barn har haft det däremot.
För 3 år sedan var vi på resa och min man blev smittad, troligtvis i trängseln på flygplatsen, men vi hann sova i samma säng i 3 nätter innan han testade sig positivt och jag negativt.
Jag har läst att blodgrupp 0 inte blev smittade lika lätt och att de oftast inte blev så sjuka om de fick covid, men kan det vara hela sanningen?

Jag har inte haft någon influensa sedan asiaten (1958?) så jag trodde jag hade T-celler som skyddar, testade mig innan jag vaccinerade mig, men jag hade det inte. Hur märkligt som helst.

johan
2025-01-14 16:48
0

Det är väl väldigt väl bekräftat vid det här laget att varken en, två eller tre ansiktsmasker skyddar särskilt bra.

Men redan tidigt i pandemin blev det väl också bekräftat att vistas i samma rum är en stor risk. Att ha ett öppet fönster kunde göra markant skillnad.

Mvh // Johan

hemul
2025-01-15 01:46
1

#1: Har ju varit rätt många olika idéer om vad det skulle kunna bero på. Det där med neantertalgenerna verkar rätt trovärdigt nu. När man först hörde det under värsta pantemin lät det som rena hokus pokus, men mer underbyggt nu. Har inte kvar länken tyvärr.

Själv trodde jag benhårt på det där att nikon skulle skydda och sög glatt på snuset. Och det funkade ju! Jag har inte heller haft det. 😄

Men jag körde faktiskt rubbet. Tagit Vaccin så ofta man fått, munskydd, handsprit när jag tagit i kundvagnar och sånt, träffade inte folk inomhus (mer än när jag var tvungen att gå till mataffären) o.s.v.

Magi-cat
2025-01-15 09:13
1

Angående munskydd så kan det säkert ibland vara en avgörande pusselbit om någon drabbas, eller förhoppningsvis inte.

Länken uppdaterad jan-2023

"Det finns situationer där munskydd kan bidra till att minska risken för spridningen av Covid-19 och andra luftvägsinfektioner."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/covid-19/munskydd/

Det finns situationer där munskydd kan bidra till att minska risken för spridningen av covid-19 och andra luftvägsinfektioner.
Sindri
2025-01-15 09:53
2

Ja, men det handlade väl mest om att munskyddet hindrade smittade från att sprida smitta. Inte att osmittade skulle ha mindre risk att smittas.

Magi-cat
2025-01-15 11:19
1

#5 Jo, fast om åtminstone någon smittspridning kan förhindras, så är det även till nytta för den som riskerar att bli smittad.
Ibland kanske den som redan bär på smittan i ett tidigt stadium inte ens har märkt det.

Condor
2025-01-15 11:41
1

#1:

Du är på rätt väg med blodgrupperna. En studie från Frankrike fann att infektionsrisket var lägre om de två personernas blodgrupper inte var kompatibla. Bortsett från detta har personer med blodgrupp 0 mindre risk att bli smittad. Men här handlar det inte om blodtransfusioner utan snarare om hur blodgrupper kan påverka immunsystemets reaktion på viruset.

hemul
2025-01-26 06:45
1

Det var nån studie då när det begav sig som visade att mask faktiskt har effekt när det gäller att undvika att bli smittad också. Visst, det läcker in luft både här och där, men enligt studien får man i sig en mindre mängd virus än om man inte bär mask. Och som med kärnreaktioner krävs en kritisk massa, eller snarare mängd, för att man ska blir sjuk och därmed minskar risken.

• Redigerat 2025-01-26 06:46 av hemul
Condor
2025-01-26 12:27
0

#8:

Sen beror det ju på vilken mask som man bär. En FFP2 mask är nog ganska säker. I alla fall blev jag aldrig smittad så länge jag bar FFP2 mask.

hemul
2025-01-26 14:30
1

Det var vanliga enkla maskerna de testade, de folk hade tillgång till.

Condor
2025-01-26 14:49
0

De enkla maskerna ger förstås inte ett lika bra skydd. Men ändå förhindrar de den ena eller andra smittningen.

hemul
2025-01-29 15:27
1

Ja, jag tycker att det känns rimligt att det är så.