"Excellent natural immunity confirmed"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alla borde se den här filmen.
Statistiken som Dr John Campbell går igenom kommer alltså från amerikanska CDC och inkluderar miljontals invånare i Kalifornien och New York.
Kan någon, mot bakgrund av detta, förklara för mig varför jag som alltså haft konstaterad covid bör vaccinera mig?
För övrigt konstaterar jag att jag inte ännu sett de här siffrorna i någon av de "etablerade" medierna.
// Staffan
Också från källan han länkar till:
Although the epidemiology of Covid-19 might change as new variants emerge, vaccination remains the safest strategy for averting future SARS-CoV-2 infections, hospitalizations, long-term sequelae, and death. Primary vaccination, additional doses, and booster doses are recommended for all eligible persons. Additional future recommendations for vaccine doses might be warranted as the virus and immunity levels change.
Påminner om det jag skrev om häromdagen, där det tycks att skydded från Vaccin eller "naturlig" infektion också varierar stark för olika varianter.
Så din fråga kanske kan jämföras med "varför ska jag använda säkerhetsbälte när airbags blivit så sinnesjukt bra". (Vilket för övrigt inte är så galen fråga som man instinktivt kan tro, för airbags har blivit sinnessjukt bra.)
Mvh // Johan
Här tar "etablerad media" upp fenomenet, så ingen anledning att misstänka konspirationer och mörkande av data.
https://www.dn.se/vetenskap/tva-vagar-som-bada-leder-till-superimmunitet/
Enligt forskare ger därför en naturlig infektion ett ”bredare” immunsvar, jämfört med vaccination. Flera olika typer av Antikroppar bildas. Immunsvaret efter en vaccination, däremot, blir ”smalare”, men går å andra sidan ”djupare” än vad svaret efter en naturlig infektion gör, eftersom fler specifika Antikroppar bildas. Om de båda kombineras blir resultatet ett slags superimmunitet.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-01-26 11:04 av johan
#0:
Jag kan ge dig ett par anledningar:
Du hade din covid för länge sen. Precis som att vaccinets effekt efter bara en enda dos bara varar 4-6 månader, varar skyddet från en enda infektion heller inte längre.
När du hade covid, var du smittad med den ursprungliga varianten. Nu har vi helt andra farligare och smittsammare varianter, t.ex. delta ocn omikron. Precis som att man behöver boosters för att vara bra skyddad, skulle du behöva fler infektioner för att vara skyddad.
Viruset fortsätter att mutera och vi vet inte hur det kommer att mutera. Infektioner i kombination med Vaccin ger det bästa skyddet, men din infektion ligger så långt tillbaka att du är helt oskyddad och du skulle behöva grundimmuniseringen plus booster för att ha ett bra skydd mot de nya varianterna.

#1 #2 Johan
Jag hänger inte med alls. DN-artikeln du hänvisar till säger väl faktiskt det rakt motsatta mot siffrorna från CDC i filmen jag postade? Tittade du på filmen?
Från DN-artikeln:
"-Jag kan garantera dig att en sådan immunitet kommer att variera, där några kommer att få en immunitet i nivå med en vaccination, medan de flesta inte kommer att få det" säger Bill Messer, en annan av forskarna bakom studien.
Förutsatt att jag inte missuppfattar något säger väl CDC:s siffror att den som genomgått en infektion får ett bättre skydd än den som vaccinerat sig? Håller du inte med om det?
(Statistiken från CDC baseras alltså på utvecklingen bland invånarna i Kalifornien och New York så underlaget är miljontals människor.)
Sen liknar du min fråga vid "varför ha bälte när det finns airbag?". Jag skulle köpa den liknelsen om det kunde ge hjärtmuskelinflammation att ha bälte på sig…
Till sist kan jag inte låta bli att notera DN-artikelns källhänvisning: "Socialstyrelsen med flera". Pinsamt dåligt av DN.
#3 Condor
Du skriver:
"din infektion ligger så långt tillbaka att du är helt oskyddad"
Om det stämmer så är det värdefull information. Kan du vara vänlig och ge en källhänvisning till det så skulle jag vara tacksam.
// Staffan
- Redigerat 2022-01-26 14:59 av Staffan
#4:
Vad som gäller antikropparna, så finns det studier med genomsnittsvärden, eftersom det kan variera från människa till människa.
Här finns t.ex. en artikel som jag översätter ifrån:
https://www.quarks.de/gesundheit/medizin/corona-sind-wir-nach-einer-infektion-immun/
"De allra flesta människor utvecklar ett robust immunsvar efter att ha blivit smittade med Covid-19 eller efter en vaccination. Hittills har studier visat att koncentrationen av vissa Antikroppar mot SARS-CoV-2 är tillräckligt hög både efter infektion och efter full vaccination under en period av i genomsnitt sex månader."
Vilka nivåer som behövs för den enskiljda människan är dock svårt att svara på, för vi har ju också T-celler. Vem som har ett bra T-cell försvar klarar sig med lägre nivåer Antikroppar än vem som inte har det. Det har också visat sig att vem som har Antikroppar mot den ursprungliga varianten (oavsett om av Vaccin eller infektion) behöver högre nivåer för att neutralisera delta eller omikron. När delta tog över visade det sig att man redan behöver en booster efter 4-5 månader. Skyddet mot den gamla varianten skulle ha varat mellan 6 och 9 månader.
Jag minns inte exakt när du hade din covid, men jag tror att det var för ungefär ett år, så du har nog inga effektiva Antikroppar mot delta och omikron. Men frågan är hur bra dina T-celler är. Kanske dina T-celler räcker? Det är också möjligt att du blev smittad när du for i bilen av din smittade vän ocn att du tack vare dina T-celler var symptomfri. I så fall skulle du nu ha Antikroppar mot omikron. Skulle du ha låtit dig testas och om testen skulle ha varit positiv, skulle du få ett grönt pass pga att du just är tillfrisknad.
I Österrike får man som ovaccinerad tillfrisknad ett grönt pass för 5 månader. Sverige borde väl också ha något motsvarande.
#4:
Tittade du på filmen?
Nej, jag ville se vad CDC sa eftersom det är för vanligt att cherry-picka specifik data och presentera i en video.
När då man redan i sammanfattningen av CDC's rapport poängterar att Vaccin är extremt värdefullt och att bäst skydd fås av kombinationen Vaccin och infektion så tappade jag intresset för videon.
Och rörande säkerhetsbälte är kan det vara väldigt farligt om det sitter fel. Brutna nyckelben, skärsår mot halsen, strypt, etc. Det är därför det är så viktigt att man inte slutar med bältesstol eller kudde för barn innan dom är tillräckligt långa för att få bältet på rätt plats på kroppen. Bältet kan bli en dödsfälla om har otur. Men det förändrar ju inte att det oftast räddar liv.
Mvh // Johan

#5 Condor
Tack för att du utvecklade ditt svar, uppskattar det.
// Staffan

#8: Jag tolkar grafen som ytterligare bevis på vad jag skrev här om dagen och länkade till i min kommentar, nämligen att vad gäller specifikt Delta så är avklarad naturlig infektion bättre skydd än Vaccin.
Och att om man inte har tidigare skydd oavsett form så löper man stor risk för svår sjukdom.
Så om jag skulle försöka svara på din fråga i #0 skulle svaret bli:
- Tid sedan infektion är stor betydelse, liksom det har för när vaccinerade fick sin senaste dos
- Det finns väldigt mycket mer övertygande bevis om att Vaccin gör nytta, än bevis för att det gör skada eller ingen nytta
- Det spelar roll vilken variant av viruset det handlar om
Jag tycker som sagt att man bör vaccinera sig, men inte att man ska bli tvingad till det. Men om man låter bli hoppas jag att man gör det av rätt skäl och inte enbart pga rädsla som verkar mestadels obefogad.
Mvh // Johan