Corona iFokus

Corona

Etiketter: vaccinforskning
Läst 83 ggr
johan
2

Vaccin vs. genomgå infektion

Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln, men läste något jag tyckte var intressant om Vaccin och att ha Antikroppar på "naturlig" väg.

För första varianten gav Vaccin i särklass mest effektivt skydd.

För delta var eget skydd genom avklarad infektion bättre.

Omicron ger bra skydd mot delta. Och Vaccin och anti-kroppar från omicron-infektion gav oslagbart skydd mot alla varianter.

Är det fler som sett statistik kring hur olika typer av skydd varit mer eller mindre effektivt mot olika varianter?

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-01-23 14:59 av johan
Condor
3

#0:

Jag har läst en massa exempel men har aldrig sett statistiker. I alla fall är det så att en genomgått infektion av ett muterat virus så klart skyddar bättre än att bli vaccinerad med ett Vaccin mot en äldre, icke mer existerande variant. För det är ju Antikroppar mot ett aktuellt virus och delta har mer likhet med omikron än vad den gamla varianten hade.

Men skyddet från en enda genomgått infektion avtar snabbare än om man har blivit vaccinerad 2-3 ggr. Kombinationer genomgått infektion plus Vaccin eller 2 infektioner skyddar nog bäst. Men jag föredrar ändå att skydda mig med 3 doser Vaccin. Blir jag ändå smttad, har jag med stor sannolikhet inget svårt förlopp. Det är mycket mer riskabelt att bli smttad 2 ggr.

Sen är den enda skillnaden mellan Vaccin och "naturlig infektion" att vid en naturlig infektion bildar kroppen också IgA Antikroppar. Dessa befinner sig inte i blodet, utan i kroppsvätskor. Vid en ny smittning kan kroppen redan reagera så fort man andas in viruset och inte först när det har hamnat i blodet. Tyvärr är dock IgA antikropparna ganska kortvariga.