Corona iFokus

Corona

Läst 163 ggr
Condor
3

Covid höjer risken för diabetes

Det har en ny studie visat. De som har haft covid har en 40 % högre risk att drabbas av diabetes inom ett år efter infektionen än människor som inte har haft covid:

https://www.nature.com/articles/d41586-022-00912-y

Even mild SARS-CoV-2 infections can amplify a person’s chance of developing diabetes, especially for those already susceptible to the disease.
johan
4

Utan att läsa studien tänker åtminstone jag spontant på att både risken för svårare covid och diabetes har en koppling till övervikt. Covid lär knappast ha gjort att dessa personer rört sig mer senaste åren heller.

Mvh // Johan

Condor
2

#1:

Det står i artikeln att de som var överviktiga eller hade andra riskfaktorer hade en ännu större risk att drabbas av diabetes. I stället för 40 % hade de en mer än dubbelt så stor risk.

Even people who had mild infections and no previous risk factors for diabetes had increased odds of developing the chronic condition, says Al-Aly. Of the people with Covid-19 who avoided hospitalization, an extra 8 people out of every 1,000 studied had developed diabetes a year later compared with people who were not infected. People with a high body-mass index, a measure of obesity — and a considerable risk factor for type 2 diabetes — had more than double the risk of developing diabetes after a SARS-CoV-2 infection.

Scorpio97
4

Jag har inte läst studien, bara artikeln. Vad jag ser gäller artikeln/studien enbart höjd risk för typ 2, vilket jag tycker är viktigt att påpeka. Typ 1 och typ 2 har många skillnader och det kan lätt bli väldigt fel när man klumpar ihop dom. Sen finns även fler typer än bara dom två.
(Jag vet tex en typ 1a som är underviktig och tar rätt illa upp när folks första tanke är diabetes = övervikt)

Jag tror man sett det sambandet även med andra typer av infektioner. För typ 1 står det med som orsak på 1177 (https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-1/).
För typ 2 hittade jag ingen källa på en snabb googling. Men det har diskuterats i diabetesgrupperna jag är med i och sambandet har noterats tidigare, och några sånna fall finns i grupperna också.

Har man diabetes och får corona, en vanlig förkylning eller liknande brukar även blodsockret kunna ligga högre dagarna man är sjuk. När jag har varit förkyld sen jag fick diabetesdiagnosen har det faktiskt synts på blodsockret dagen innan jag märker av några symptom. Vaccin kan ge samma effekt. Sen är det väldigt individuellt, så det varierar huruvida det höjs och i så fall hur mycket.
Medan höga blodsockernivåer i sin tur ökar risken för att man blir mer allvarligt sjuk i tex covid.

Så att det påverkar varandra verkar rätt klart.

Jag tycker mig ha läst om att kortison ges som behandling för covid. Jag är verkligen inte insatt i om det gäller fortfarande och i så fall under vilka förutsättningar. Men kortisonbehandling kan i sig utlösa en dold/oupptäckt diabetes, eller öka blodsockret eller behov av medicinering för dom som redan är diabetiker.

//Jessie

Insulin är ett hormon som behövs för att cellerna ska kunna ta upp socker från blodet. Vid typ 1-diabetes har kroppen slutat tillverka insulin och du får då för mycket socker i blodet. Typ 1-diabetes är en sjukdom du har hela livet. Du behöver få behandling med insulin och kontrollera ditt blodsockervärde.
Pyttelite
0

Skulle oxå vara intressant att veta om influensor generellt kan ge upphov till diabetes inte bara Covid.

Diabetes har väl med immunförsvaret att göra och det är det som får jobba vid en allvarlig infektion.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
2

#3:

Om blodsockret höjer sig tillfälligt får man ingen diagnos på diabets. Det son är avgörande är HbA1c-värdet, dvs. långtidsblodsockret.

Condor
2

#4:

Det är diabetes 1 som är en autoimmunsjukdom med Antikroppar som gör att bukspottkörteln inte tilverkar tillräckligt med insulin. Diabetes 2 har med minskad insulinkänslighet att göra. Bukspottkörteln tillverkar tillräckligt med insulin men cellerna reagerar inte tillräckligt på det.

Scorpio97
3

#5 Jag vet det. Jag har diabetes typ 2, på mig sattes dock inte diagnosen efter HbA1c utan andra värden. Så jag håller med om att HbA1c är absolut vanligast (ofta tillsammans med fastevärden) att kolla på när man sätter diagnos men det är inte det avgörande värdet för diagnos i precis alla fall.
(HbA1c går inte att mäta på mig pga en annan sjukdom, därav annan metod för mig).

Jag gav bara allmän info om diabetes och infektioner eftersom jag tycker det är intressant. För mig känns det logiskt att infektion både på kort och lång sikt kan göra en mer insulinresistent, och därför både öka risken för en typ 2-diagnos och öka blodsockret när man redan har diabetes.

//Jessie

• Redigerat 2022-04-03 13:54 av Scorpio97
Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Delar av immunförsvaret kan styra insulinproduktionen vid diabetes. Det är innebörden av ett nytt och oväntat fynd från forskare vid Lunds universitet. Forskarna upptäckte att ett av kroppens prote…
Condor
2

#8:

Vad som gäller den första länken skulle jag säga att det är så som det står i slutet av artikeln, att kroppen kompenserar den minskade insulinproduktionen med ett högre uttryck av CD59. Men hur det förhåller sig till diabetes 2 vet jag inte. Men om jag fick gissa, skulle jag säga, att har man diabetes 2 så försöker ju kroppen att kompensera den minskade insulinkänsligheten genom att producera mer insulin. Det skulle kunna vara en signal för ett högre uttryck av CD59.

Den andra länken visar vad som händer om man har diabetes 2 längre tid. De insulinproducerande cellerna producerar mer ihsulin och tröttar ut med tiden och tillverkar senare mindre insulin. Möjligt att det är en anledning till att det även produceras Antikroppar vid diabetes 2? Kanske den förhöjda insulinproduktionen förändrar de insulinproducerande cellerna så att immunförsvaret inte känner igen dom och betraktar dom som "fiende"?