Corona iFokus

Corona

Etikett: skyddsåtgärder
Läst 453 ggr
Uppkatten
4

Smittspridningsevent vid vaccinering?

Skulle vaccinera mig härom dagen. Dos 3. Till min förvåning hade mindre än hälften av de som skulle vaccineras munskydd på sig inne i lokalen (stor lokal med stort inflöde av människor).

Sköterskan jag pratade med uppgav att de inte kunde tvinga folk att ha egna munskydd med sig/på sig, och sa att de inte hade fått några munskydd att dela ut av regionen. Därför fick folk strömma in och vara i lokalen utan munskydd. Jag hörde flera som hostade, både i och utanför lokalen.

Omikron går för fullt här i stan, och det är svårt att t.ex. få testa sig. Det är (eller riskerar bli) brist på personal i alla möjliga verksamheter.

I Sverige nåddes en ny toppnotering med 23 877 nya fall i onsdag. Förmodligen bara toppen på isberget. Omikron lär därtill vara luftburet, och mkt smittsamt.

Vid tidigare vaccinationer (som jag fått i lokalen intill, där annan aktör hållit till förr), så har de varit väldigt noga med att alla skulle sprita händerna, de delade ut munskydd, de uppmanade folk att hålla avstånd osv. Men inte här.

Är det här tänkt som ett smittspridningsevent eller som seriös vaccinationsverksamhet, undrar jag.

Jag stannade INTE 15 min efteråt pga detta, utan gick därifrån i förtid. Kontaktade regionens smittskyddsenhet på vägen ut. Satte mig på en betongkant utanför mottagningen och hoppades att någon skulle uppmärksamma mig om jag blev dålig…

Man borde ha rätt att skyddas mot smitta vid en massvaccination, men här riskerade man istället att bli smittad. Det hela var anmärkningsvärt illa skött. Vill man minska smittspridningen borde det vara självklart att alla bär munskydd i den här typen av miljöer. Vi behöver alla kunna vaccinera oss under trygga former, och hjälpas åt att skydda varandra.

Själv bar jag munskydd (förstås) men dessvärre är det inte ett tillräckligt skydd i ett läge där inte alla andra också bär munskydd. Trist när folk inte tar ansvar, men ännu mer trist när de som ansvarar för vaccinationerna inte tar ansvar.

Jag var där tidigt på förmiddagen, men hur mycket virus kan det inte ha hunnit samlas i luften där inne under dagen… Vad tänker folk med????

Nu får jag helt enkelt hoppas på att jag inte blev smittad… när jag var där för att få skydd mot viruset ifråga…???

Smittskyddsenhetens enda svar var att "jag tar detta vidare till vaccinationsgruppen".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Hur har det varit när ni vaccinerats? Munskydd på i lokalen eller inte?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
1

Jag vaccinerade mig på sjukhuset och där kommer man inte in om man inte har munskydd. Jag hade aldrig vågat mig in om det var som det var där du var :/

[Urskog]
0

I somras hade så gott som alla munskydd och höll avstånd bra och snyggt vid båda doserna men jag har läst och hört om det du skriver Uppkatten att det faktiskt är ett problem.

På fred är det dags för dos 3 och jag har morgontid vilket var medvetet just för jag tänkte på att det kan vara snörvel,hosta, munskydd som inte bärs osv sen är det på annan plats än VC så jag tror inte det blir så trångt men det återstår att se så både visir och munskydd tänker jag ta på mig och ändå är man inte garanterad.

Jobbigt det här när folk hostar då ska dom ju hålla sig hemma men tyvärr alla lyssnar inte på det och bryr sig inte. Hoppas du inte blev smittad .

Munskydd varför struntar så många i dom nu i all den tid nya omikron smittar mer än tidigare virus. Mera munskydd åt folket säger jag 😷

Uppkatten
2

#2 Precis. Upptäckte först sedan jag kommit in hur illa det var ställt. Kommer inte att gå tillbaka dit, och kommer även att kontakta de som hade uppdraget för att tydligt markera hur oansvarigt jag tycker detta är. Fick mest en känsla av att de försökte tjäna pengar, speciellt eftersom de frågade varje kund om hen inte ville ha influensavaccin också… (jodå, bra om folk vaccineras mot influensa i år kanske, men kanske viktigast att rikta den vaccineringen mot de som verkligen behöver den bäst).

Men när jag väl var inne i lokalen så gjorde jag det bästa av det, och höll mig i ett hörn…. och sedan drog jag därifrån så snart jag kunde…

Inte bra att behöva "fly" vaccinationsstället när man bör avvakta 15 minuter i händelse av allergi…

Uppkatten
2

#3 Jag valde också att boka en morgontid, men fick tid först vid 08:30, och då var det redan galet mycket folk i lokalen… Trodde det var samma utförare som sist (och samma ordning), men det visade sig vara en ny utförare…

Grejen är ju att vid de tidigare virus-varianterna har avstånd i alla fall haft en viss skyddande effekt, men är Omikron luftburet så är ju varken avstånd eller de "vanliga" munskydden tillräckliga, i vart fall inte om hälften av människorna i lokalen saknar munskydd…

Hade föredragit att vaccineras utomhus (trots -12 grader utomhus den dagen).

Uppkatten
3

De kunde ju åtminstone erbjuda två olika bokningsalternativ: ett för de MED munskydd och ett för de UTAN munskydd….

Och så kunde de sälja munskydd till självkostnadspris om de nu inte vill dela ut dem gratis…

Men kostnaden för sjuka patienter på IVA (+ belastningen på personalen/samhället) måste väl vara bra mkt mer kostsamt än att dela ut gratis munskydd till de som saknar sådana vid vaccineringen.

Jag tror att många som kom till den här lokalen utgick från att de skulle få munskydd där - som de fick förra gången.

Niklas
5

#0: Jag fick min tredje dos häromdagen. Alla fick munskydd vid ingången. De delades ut av en person med munskydd och överräcktes med tång. Man anmodades också tvätta händerna med handsprit innan man fick munskyddet. Kön ringlade in i lokalen, nedför en rulltrappa och vidare till registreringen. Alla höll två meters avstånd till personen före. Det fanns flera stationer med handsprit på vägen och framme vid registreringsborden.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-01-09 11:44 av Niklas
Uppkatten
2

#7 Föredömligt!

Marinas Mix
2

Fick mina två första sprutor via min vårdcentral och där var det munskyddskrav, hade man inget eget, så fick man ta ett från derm.
Tredje sprutan tog jag i mobila vaccinationsbussen på torget, var enklast så. Hade redan munskyddet på eftersom jag åkte buss ner på stan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Urskog]
0

#5 Jättebra du påtalar detta för så där ska det ju inte få gå till i all den tid vi tar sprutan för att skydda oss och då leva med sån risk i en vaccinations lokal. Jo folk har verkligen slappnat av nu och jag kommer göra som dig gå ut och vänta för jag har ingen lust att sitta inne nu med omikron som är så pass smittsam och med det räcker inte avstånd som du skriver och har för mig nån av läkarna eller forskarna uttalade sig häromdagen om just den saken.

#7 Precis så ska det skötas, alla tiders då känner man sig både nöjd och lite säkrare.

Niklas
1

#8: Ja, jag har egentligen inget att klaga på. Det förvånade mig lite att det inte fanns en klocka i lokalen där vi satt och väntade de obligatoriska 15 minuterna. 🙂

Niklas
3

När man kostar på oss det dyra vaccinet borde det vara självklart att även inkludera kostnaden för munskydd för att maximera effekten och minimera smittorisken.

Grace2009
1

Jag har tagit mina 3 doser på vårdcentralen här på orten. Inte sett någon besökare med munskydd, endast personal har haft. När man kommer in får man handsprit. Sen köar man på stolar, så man sätter sig på en stol och flyttar fram till nästa stol kontinuerligt för att hålla rätt avstånd. Efter vaccinet får man gå in i en lokal och handsprita igen och sitta på en stol i en kvart. Är ganska stort rum med inte så många stolar. Sen får man gå genom en korridor ut genom gamla garaget, så man går ut genom en annan dörr än den man kom in i och på så vis behöver man knappt gå förbi någon som inte är personal. Personligen har jag känt mig trygg där. Bra avstånd har hållits hela tiden. Är övertygad om att en kvart på affären är betydlig större risk än vaccineringen för min del.

Magi-cat
1

Det är tydligen olika. Jag fick min tredje dos på lokal vårdcentral och där hade ingen munskydd (utom jag, och personalen 😷🙂) och ingen sade något om det heller. Man väntade utanför i en korridor.

Jag tror det är för att FHM var så emot munskydd från början. Vid det här laget är det nog svårt att införa det när det tyvärr inte finns några särskilt tydliga Riktlinjer.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2

#13 Stolar fanns det i "min" lokal också, men ingen i köerna satt på stolarna. Och ingen påtalade att stolarna skulle användas för att hålla avstånd. Men dessvärre fungerar nog inte metoden ändå, om viruset är luftburet (vilket det sagts vara). Flyttar man ett snäpp så andas man ju in föregående persons luft, tänker jag… Till affären kan man välja att gå när den öppnar på morgonen, hämta beställda varor eller få hemleverans. Det är inte riktigt jämförbart, tycker jag.

#14 Om man delar ut munskydd så tror jag att få skulle tacka nej…?

Nu riskerar man ju att få viruset (via vaccinationslokalen) INNAN effekten av vaccinet hunnit kicka in…

Magi-cat
2

#15 Håller helt med dig. Det är klart de borde dela ut munskydd och även uppmana till användning!

Niklas
2

På vår vårdcentral har de delat ut munskydd till alla som saknar under hela pandemin.

Uppkatten
2

Munskydd borde bli billigare (och är mer praktiskt!) än mängder av svårt sjuka människor i längden…

[Urskog]
0

Det är samma här på VC så erbjuds vi munskydd redan i kassan om vi vill ha och det är alla tiders bra sen hoppas jag det sköts lika bra på vaccinations lokalen.

Det är tydligen väldigt olika beroende på vart man bor det här.

Condor
3

#0:

Här i Österrike där jag bor räcker inte munskydd för att komma in på vaccinationsställen. Här är det krav på FFP2 mask och det gäller också för affärer.

Jag kan bara rekommendera att köpa FFP2 masker om man vistas där som det är mycket folk. I Österrike har de blivit mycket billigare än vad de var förr. En mask kostar mellan 1 och 2 euro. Egentligen är det engångsmasker, men om man hänger dom på tork i en vecka efter användningen kan man använda dom 4-5 ggr. Efter en vecka finns det inga virusar kvar i dom. Vi har en mask för varje dag.

Draken
3

#1: Jag blir vaccinerad via regionshälsan. Och där kommer man, tack och lov, inte in utan munskydd. Vaccineringarna av personalen håller på i flera dagar, och är indelat i vilka avdelningar man jobbar på. De mest kritiska (min bl.a) tas först. Regionshälsan ringer ner till avdelningarna och tar upp 5 åt gången.

Nu när vi fick tredje sprutan, så fick vi även influensavaccinet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
3

I dag fick jag ett mejl där regionen svarar mig att från och med nu ska ALLA bära munskydd i samtliga vaccinationslokaler (både personal och de som ska vaccineras alltså).

Bättre sent än aldrig, eller vad säger man! 🤔

[Urskog]
2

#22 Snyggt jobbat av dig 👍🏻 det gäller att ligga på 😎

Om tre timmar dags för tredje dosen så jag får se vad kroppen tycker om den 💉 munskydd och visir gäller med tanke på omikron som beter sig som en skogbrand 😷

Magi-cat
2

#22 Bra jobbat! Alltid något, fast de borde nästan kommit på det själva … 🙂🙃

Staffan
3

#22 Uppkatten

Imponerande att det gjorde skillnad och imponerande att dom återkopplade och berättade för dig. Bra jobbat!

// Staffan

Liz85
0

Om det är samma lokaler jag ska till när det är dags för min tredje dos hoppas jag att de har lyssnat och ändrat enligt mina önskemål också. Även om det inte handlar om munskydd.

För där jag var sist också så var det uppbyggda bås och inte ett enda draperi att dra för så man kände sig rejält uttittad. Bara ett dörrhål liksom. Nu hade jag fått ett hörnbås men blev ändå lite störd.
Tipsade om draperier och den som gav mig vaccinet då sa att denne skulle ta upp det på mötet sen.

Liz85
0

Även om det inte hör helt till ämnet som TS tar upp så kan jag konstatera att det jag sa sist om att de inte har några draperier mellan båsen inte ändrats.
Idag var det också bara utskurna öppna dörrhål in till varje bås. Dessutom var båset jag blev hänvisad till det första = typ alla skulle behöva springa fram och tillbaka precis utanför det.

Hade tur att akutrummet inte behövdes just då, så man i alla fall fick ett utrymme där det gick att stänga om sig, så det löste sig ändå.

Dock kan jag tillägga att alla, som tidigare, fick både sprita händer och ta på munskydd här i alla fall. 👍

[Urskogens Folk]
0

Hade helt glömt den här tråden men min tredje dos för drygt två veckor sedan tycker jag väl inte jag kan klaga på hur det gick till men en av damerna som satt vid datorn hade inte munskydd och jag var först ut så vi blev sittande jag, några till av personal som hade munskydd men just den lite äldre damen hade inget men datorstrul gjorde vi satt där inne en god stund.

Har för mig jag sett henne förr vid vaccination och även då hade hon inte munskydd så det kan bero på medicinska skäl att hon helt enkelt inte kan ha munskydd av någon anledning men hon skötte det snyggt.

Annars avstånd med mera fungerade bra men dom hade lite otur där för lotsen som skulle lotsa in och ut oss var sjuk men det sköttes snyggt av alla både vi patienter och personalen. Det är en fd butik med flera små kontor så vi hade ingen inpå oss vid dosen bara vaccinatören och patienten så i det stora hela sköttes det bra och avstånden fungerade när vi skulle sitta ner en kvart efter dosen eftersom det är en fd butik som har ganska gott om utrymme så ingen satt för nära någon annan.

Uppkatten
1

Att "vaccineras med publik" är nog dessvärre inte helt ovanligt vid massvaccination. Jag håller med om att det inte är optimalt. Bra att ni hittade ett alternativ. Ofta finns det ett hörn någonstans för den som behöver ligga ner eller så.

Scorpio97
0

Här var det munskydd på alla i lokalen och handsprit innan man kom in, och jag tyckte avstånden hölls bra i kön. Men det var inget insynsskydd eller liknande utan alla såg på när man tog sprutan. Sen när man var klar och skulle gå var det svårt att komma till ytterdörren utan att gå lite väl nära dom som fortfarande satt och väntade efter att ha tagit sprutan.

Så lite halvbra totalt.

Dom två första doserna tog jag i en annan lokal och där tyckte jag allt sköttes bra. Det var väl inte helt insynsskyddat då heller, men båset hade bättre utformning så man var dold från dom som stog och väntade åtminstone.

//Jessie

• Redigerat 2022-02-01 16:57 av Scorpio97
Caeli
0

Har tagit mina sprutor på en stor idrottsarena. Ett tiotal vaccinationsplatser med mindre skärmar emellan. Jag tycker att det var positivt att det var så öppet och att luften kunde cirkulera. Hade inte velat bli instängd i ett litet rum/bås. Då tar jag mycket hellre mina stick inför öppen ridå.

Liz85
0

Jag har tagit mina på Karolinska. Första gången var det i en annan lokal där alla hade stora rum med dörr. Jättefint.

Sedan stängde man den sidan för något slags bygge/renovering. Då bytte de till andra sidan där de var tvungna att bygga upp bås. Då blev det sämre. Jag hade gärna sett att de bytte tillbaka till den andra sidan igen med riktiga rum.

Tillägg: Förutom det gillar jag personalen som jobbar där. De har ett väldigt bra bemötande. Valde karolinska från början just för att det kändes tryggare med ett sjukhus än att knata in i någon provisorisk och opersonlig (ni fattar nog vad jag menar…) hall eller så. Då åker jag hellre 10 mil extra för att ta på ett riktigt sjukhus.

• Redigerat 2022-02-01 17:57 av Liz85
[Moon AppleGrey]
0

Tog bägge pfizers i höstas, via Capios VC nere på stan i Gallerian.
Då fick alla (som inte redan hade på sig det) munskydd vid entrén. Handsprit tillgänglig naturligtvis.
Och vakter som såg till att allt gick juste till, och att folk verkligen höll avstånd.
Sedan fick man också gå ut genom en annan dörr, än den man hade kommit in.
Detta för att lättare kunna bibehålla distanseringen.

Tvivlar på att våra rutiner har förändrats sedan september/oktober.