Corona iFokus

Corona

Läst 1061 ggr
Condor
2

Fjärde sticket

I Israel börjar de nu att ge det fjärde sticket till alla över 60. I Österrike diskuteras också om att ge en booster till alla var tredje till fjärde månad. I så fall blir det 3-4 vaccinationer per år.

Det tredje sticket ger ju också åtminstone ett bra skydd mot svåra förlopp av omikron varianten. Men det är oklart hur länge skyddet varar. Jag tror inte att det varar längre än vad det andra sticket skyddade mot delta varianten, dvs. inte längre än 3-4 månader.

Om inte vaccintillverkarna tillverkar ett Vaccin som skyddar även mot mutationer, kommer vi nog att vara tvugna att leva med att behöva en ny spruta var tredje eller fjärde månad. Man skulle ju kunna använda sig av flera andra proteiner än bara sekvenser av spike proteinet. Kanske det finns delar av viruset som inte muterar lika snabbt.

Staffan
7

Ja, men det låter ju bra.

Och om det inte räcker med fyra "stick" om året så får man väl helt enkelt klämma in några boosters däremellan. Det kan väl inte finnas några nackdelar med det?

För dom som idag är fem år gamla blir det ju då bara 320 sprutor om dom förväntas leva till 85 års ålder.

// Staffan

CasaRamon
4

#1: Hemska tanke. Man får väl hoppas att inom några år så lär det nog vara utrotat om folk bara tar sej i kragen och vaccinerar sej. Och inte lyssnar på galna antivaxxare.

Staffan
4

#2 CasaRamon

Även vaccinerade kan ju bli sjuka och smitta andra så tyvärr tror jag inte att covid-viruset kommer att försvinna även om 110% av världens befolkning tar sig i kragen och vaccinerar sig. Virus och bakterier har ju dessutom en tendens att hitta vägar för att överleva.

Av studierna kring Omikron i Danmark att döma är det ju bara 8,5 procent av de konstaterat sjuka som är ovaccinerade. 89,6 procent av de insjuknade där är antingen dubbelvaccinerade eller trippelvaccinerade.

https://corona.ifokus.se/discussion/1530606/omikron-i-danmark

Vill tillägga att jag ändå är optimist. Hittills tycker jag det ser ut som att Omikron ger ett väsentligt mildare sjukdomsförlopp, och förhoppningsvis bra immunitet mot liknande virus.

// Staffan

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Condor
3

#1:

Men utan stick kanske de flesta inte ens blir 85 år gamla? Jag räknar inte med att vi behöver 3-4 sprutor om året för alltid. Det här var bara den första generationens Vaccin mot covid. Det utvecklas redan nya Vaccin. Jag har stora förhoppningar på CoVac-1. Studierna har redan börjat.

https://www.medizin.uni-tuebingen.de/de/covac-1-covid19-studie

Det är ett Vaccin som stimulerar T-cellerna till att även försvara sig mot andra beståndsdelar av virusets proteiner, inte bara spike proteinet. Därför skyddar vaccinet även folk som inte kan bilda tillräckligt med Antikroppar.

Kanske man även kan kombinera det här vaccinet med ett Vaccin som stimulerar bildningen av Antikroppar? I så fall skulle man ha ett bra skydd som kanske räcker för ett helt år.

Probandensuche für neuartigen Coronavirus-Impfstoff CoVac-1 speziell für Patientinnen und Patienten mit Krebserkrankungen und Immunschwäche.
Condor
5

#3:

Men de flesta dödsoffer i trafiken hade säkerhetsbälte på sig. Är det bättre att köra utan säkerhetsbälte?

De flesta olyckor på vintern sker med vinterdäck. Ska man köra med sommardäck i stället?

De flesta olyckorna i trafiken orsakas av nyktra bilförare. Ska man köra full i stället?

Draken
3

Kan nog vara bra i en övergångsperiod. Tills man har fått viruset någorlunda under kontroll.
Tror dock inte att viruset kommer utrotas, oavsett Vaccin eller ej.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
5

#4 Condor

Hoppas du har rätt; att det kommer nya Vaccin som skyddar bättre.

#5 Condor

Jag kör med både säkerhetsbälte och riktiga vinterdäck och sätter mig inte bakom ratten ens efter en folköl.

Har jag svårt att se hur det är jämförbart med att godkänna att min grabb injiceras med ett Vaccin som inte funnits längre än det här vaccinet. Jag är inte alls lika säker som du på att det är bättre för barnen och deras immunförsvar på längre sikt.

// Staffan

FataMorgana
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7:

Condor
4

#7:

Det där med säkerhetsbältet osv. skrev jag för att du skrev att 89,6 % av de insjunknade är vaccinerade. Om den stora majoriteten av människorna är vaccinerade är det även mest vaccinerade som blir sjuka, precis som att när de flesta kör med säkerhetsbälte, är det dom som har olyckor.

Vaccinet är för övrigt tillräckligt testat. Aldrig någonsin har så många blivit vaccinerade som med det här vaccinet. Här i Österrike är redan många barn vaccinerade. Jag har inte hört om några skador. Men varje dag hamnar i genomsnitt 9 barn på IVA pga covid.

Sindri
1

Jag hoppas mycket på det nya vaccinet Novavax. Det sägs ge immunitet i 10 år. Frågan är bara hur det fungerar med mutationer.

Condor
4

#7:

Tillägg till Staffan:

Jag kan mycket väl förstå att du är osäker på att vaccinera din grabb. Därför tycker jag att du ska beställa tid hos er läkare och prata med honom. Tala om för honom/henne vilka tvivel som du har och gör det som din läkare säger.

Även om jag har tagit till mig informationer om vaccinet och pga det tycker att barn ska vaccineras, så känner jag inte din grabb, dvs. jag vet inte om han har allergier eller sjukdomar och hur han har reagerat på andra vaccinationer eller mediciner. Det vet bara din läkare och bara pga det kan han/hon göra en bedömning av saken.

Det finns en liten risk att att skada sig med vaccinet, men en mycket större risk att skada sig om man får covid. Men ändå kan man inte veta varken hur han reagerar på vaccinet eller vad som händer om han får covid. Vad du än väljer, så kan jag förstå att du skulle känna dig skyldig om du gör fel val, precis som när du gör det som folk på social media säger.

Men om du lyssnar på läkaren vet du i alla fall att du inte har gjort något fel och du behöver inte ha skuldkänslor. Läkaren kan heller inte veta till 100 %, men han kan göra en bättre riskbedömning än alla som du träffar på social media.

• Redigerat 2021-12-22 16:26 av Condor
Condor
2

#10:

Det har jag aldrig hört, att det ska ge 10 års immunitet. Var har du hört det? Jag har stora tvivel, speciellt för att viruset ju muterar.

Novovax vaccinet är ett av de gammalmodiga vaccinen. I stället för att man tar mRNA sekvenser från spike proteinet, odlar man det i celler. Sen fogar man ihop flera av dessa proteiner till partiklar, för att imitera virusets yta. Eftersom virus-protein-nanopartiklar inte räcker för att immunförsvaret ska reagera, tillsätter man ett adjuvans, som får immunförsvaret att reagera (på något som det i vanliga fall inte skulle reagera på).

Det var det som hände med svininfluensa vaccinet, där de använde squalen som adjuvans. Sen reagerade immunförsvaret på något som det inte ska reagera på, ett kroppseget protein och folk blev sjuka. Ett mRNA Vaccin klarar sig utan adjuvans.

Jag har ännu inte sett en lista med ämnen som finns i vaccinet, men läst att det inte ska finnas många biverkningar. Men det är ännu inte testat mot delta och omikron varianten.

Sindri
0

#12: https://www.svd.se/nytt-vaccin-immuniteten-varar-nastan-tio-ar
Ok - det står nästan tio år, men det skulle vara ok för mig.

Jag har hört om vissa som fått 2 Pfizer och 3an med Moderna, har läst att det kan vara vettigt att kombinera (nej, kommer tyvärr inte ihåg var), eller gällde det bara om man fått Astra först?

Ett nytt vaccin mot covid-19 får nu klartecken från den europeiska läkemedels­myndigheten EMA. Enligt bedömare skulle vaccinet från Novavax kunna ge ett mer långvarit skydd än de tidigare vaccinen.
Condor
1

#13:

Jag kan tyvärr inte läsa hela artikeln. Finns det källhänvisningar?

Sindri
0

#14: Såhär skall det vara;
"I studierna har vaccinet från Novavax beräknats ha en skyddseffekt på 90 procent. Som jämförelse bedöms skyddseffekten vara 60 procent för Astra Zenecas Vaccin, och 94 respektive 95 procent för vaccinen från Moderna och Pfizer/Biontech, enligt Läkemedelsverket.

Vaccinforskaren Ali Harandi, som leder ett laboratorium för vaccinforskning vid Göteborgs universitet, säger att han är försiktigt optimistisk om det nya vaccinet.

Hans optimism beror på att det är sannolikt att vaccinet kan ge ett mer långvarigt skydd än de tidigare covidvaccinen.

– Vaccinet bygger på samma plattform som HPV-vaccinen Gardasil och Cervarix. Immuniteten som de ger varar nästan tio år, säger Ali Harandi till SvD."

Slarvigt läst av både mig och rubriksättaren som skrev det som citat i artikeln. Tioårsimmuniteten gäller för andra vacciner som är baserade på samma plattform.

Condor
1

#15:

Jag tänkte ju att det lät för bra. 😄

Sindri
0

Ja, om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Men vi vet inte än - det KAN ju vara så.

CasaRamon
2

#3: Jag tror inte alls att det är omöjligt att sjukdomen utrotas ifall "alla" vaccinerar sej. Så har ju andra sjukdomar utrotats, sen långt tillbaka i tiden.
Men så länge det finns motståndare (idioter) mot Vaccin så lär det ta tid och många kommer att dö.

Staffan
3

#11 Condor

Sympatiskt inlägg - varmt tack för det Condor.

Min grabb är bara 10 år i dagsläget så ännu är inte rekommendationen att han ska vaccinera sig. Han blir dock äldre och rekommendationerna går åt andra hållet så inom kort står vi sannolikt inför det valet.

Ett samtal med läkare som har mer kunskap är absolut en bra idé.

Tack igen Condor,

// Staffan

Condor
2

#19:

Ingenting är bättre än en individuell riskbedömning av en läkare. 🙂

Staffan
2

#18 CasaRamon

Vad härligt det är med internet och sociala medier där det är så enkelt att kalla de som är skeptiska eller rädda för mRNA-vaccinet för idioter.

Vet inte vad du har för målsättning med ditt engagemang men om det är att få fler att själv välja att vaccinera sig så TROR jag att det kan riskera vara en tveksam strategi. Det är inte så långsökt att relatera det till åsikterna Sverigedemokraterna kom med för tio år sedan; att migration inte är så enkelt som man kan tro. De som röstade SD då var också bara outbildade idioter på landet.

Om din målsättning däremot är att få en majoritet av befolkningen att köra över den mindre delen med ångvält kanske det kan fungera (tvångsvaccinering). Det får framtiden utvisa.

// Staffan

Draken
4

#18 Jag tycker inte att du, bara för att du är vaccinerad, har någon rätt till att idiotförklara de som inte är vaccinerade. Det finns massor av olika skäl till att man inte vill vaccinera sig själv eller sina barn.

Du klan omöjligt veta vilka skäl Staffan eller någon annan har frö att inte vaccinera sina barn. Jag är vaccinerad med 3 sprutor, och jag kommer ta den fjärde när det erbjuds via jobbet.
Min 14 åriga dotter och 17 åriga son är vaccinerade, men jag har dragit ut på att vaccinera min yngsta dotter som är 13 år gammal. Hon kan få vaccinet genom skolan eller vct nu, men hon har en ganska svår astma, så jag vet inte om jag vågar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-12-27 12:36 av Draken
Condor
4

#22:

Men om din dotter har svår astma har hon en högre risk för ett svårt förlopp med andningsnöd om hon blir smittad. Kanske bäst att du också pratar med en läkare.

Jag läste idag att sjukhusuppehållen av barn har fyradubblats i New York sen omikron dominerar. Hälften av barnen är under 5 år. Jag antar att det inte är så att omikron är farligare för barn än delta, utan det beror nog på att de flesta vuxna är vaccinertade, medan det inte är så med barnen. I USA har man inte börjat att vaccinera barn under 5 år ännu.

[Urskog]
4

Jag instämmer i att kalla folk idioter för dom inte vaccinerar sig känns inte bra sen är jag ju själv den som normalt inte vaccinerar mig men är inbokad på tredje sprutan om drygt två veckor och visst börjar jag få mina funderingar nu över hur länge och mycket ska vi tillföra våra kroppar, hur många doser så där kanske jag värderar om men tredje den ställer jag upp på sen får jag faktiskt se.

Det finns så många orsaker till varför en del inte vaccinerar sig en del kan inte pga sjukdom andra väljer bort och det som är skrämmande är att det nu delas in i A och B lag vaccinerade VS ovaccinerade och det lär komma en hel del irritationer framöver kring passen där folk känner sig både kränkta och utanför.

Visst jag förstår varför man inför passen och varför man uppmanar att vaccinera sig men en del har helt andra värderingar och tankar kring det här däremot är jag oerhört emot alla demonstrationer där man medvetet utsätter andra för fara det är något dom gott kan låta bli.

Det finn även dom som inte utsätter andra för risker även om dom vägrar Vaccin så båda kategorierna finns en del tar full hänsyn andra kör på som ångvältar men döma alla gör jag inte och det är så många olika orsaker till att folk inte tar emot vaccinet.

Jag kan önska att folk vaccinerade sig men jag tror i ärlighetens namn inte att vaccinet är den enda vägen ur det här pandemieländet, hjälper till absolut men vaccinet är uppenbart inte hela lösningen i all den tid verkan avtar efter en kort tid och påfyllnad krävs samtidigt får vi vänta på vaccinationstider och mycket hinner hända på den tiden innan booster doser hunnits delas ut. Mutationer dom ställer också till det ser vi så mycket spelar in och alla svar är inte Vaccin.

Sen när det kommer till barn där ska vi vara försiktiga det säger sunda förnuftet och den / dom föräldrar som ställer sig tankar och frågor kring vaccination på sina barn gör alldeles rätt för dom är måna om sina barns hälsa och deras framtid.

FataMorgana
3

På tal om idioter… Så blir man inte per automatik till en idiot bara för att man inte har vaccinerat sig.

Men det finns där en hel del människor där ute, som sprider falska medicinska informationer, som försöker hindra folk från att vaccinera sig och följa andra rekommendationer, som på allvar tror att det inte existerar något virus över huvud taget, som tror att "eliten" vill eliminera jordens befolkning, som sätter på sig foliehattar, som tar till våld, som kallar vaccinerade för sovande får och för lydiga slavar som kommer att gå ett hemskt öde till mötes osv….

Snarare är det allt det där, som får mig att se somliga som idioter. Eller rättare sagt, gör de sig själva till idioter på något sätt, genom allt det där. Men det betyder som sagt, inte att alla som inte vaccinerar sig skulle vara idioter.

Condor
5

Jag ser det också så att det inte är att man avstår att vaccinera sig som gör en till en idiot, utan om man avstår pga. vissa anledningar.

T.ex. om man tror att det är ett chip i vaccinet eller att vaccinet är ett biovapen. Om man tror att man inte behöver ett Vaccin för att viruset inte existerar. Om man tror att viruset bara är en flunsa. Om man tror på alla falskinformationer som sprids ut, t.ex. att vaccinet ändrar ens DNA. Om man tror att pandemin var planertad och Bill Gate är bakom vaccinet. Om man attckerar vaccinationsställen pga sin tro, demonstrerar tillsammans med nazister och alla andra galenskaper som man läser om varje dag.

Draken
3

#23: Hon har haft Covid, hon var sjuk i December förra året, och då var hon riktigt dålig. Jag pratade med läkaren på VCT då, och han sa att det kanske inte var så bra att vaccinera just henne om det skulle komma ett Vaccin.
Hon skall till barnkliniken nu efter helgerna, på återbesök, just pga av astman, så jag skall ta upp frågan igen med barnläkaren då.
Ger han grönt ljus så blir hon vaccinerad, inte annars.

#25 Där instämmer jag. De sk foliehattarna är idioter. Det säger jag inte emot alls. men jag tycker det blir fel, som i inlägget ovan av Casa Ramon, när h*n drar alla under en kam, och säger att alla som inte vaccinerar sig är idioter. Då blir jag lite irriterad.

#26 Det är just dit jag vill komma. De som inte vaccinerar sig pga de anledningar du tog fram i inlägget ovan, dessa är idioter, det håller jag med om.
Men att kalla Staffan, och några andra ,som jag har sett i trådar här på iFokus, för idioter för att de inte vill/kan vaccinera sig är helt fel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-12-28 11:07 av Draken
FataMorgana
1

#27: Nu vet jag ju inte hur Casa Ramon ser på saken, så jag kan bara tala för mig själv, men ibland händer det att frustrationen över dessa alla foliehattar blir så stor att man inte tänker efter innan man skriver och får det att låta som att alla som inte vaccinerat sig skulle vara idioter. Jag försöker själv nu för tiden att vara lite försiktigare med hur jag uttalar mig och använder mig av ord som "sanningsrörelsen" och demonstranterna i stället för idioter när jag skriver här, så att t.ex Staffan eller andra som inte vaccinerat sig ska behöva känna sig träffade. För det är verkligen inte någon härifrån som jag ser framför mig när jag tänker på alla dessa idioter, utan det är en helt annan grupp av människor som jag ser framför mig.

Draken
0

#28: vad jag reagerade på var att Casa Ramon skrev att alla som inte vaccinerar sig är idioter. Jag kan ha missförstått om h*n har uttalat sig otydligt, men jag tolkade det jag läste som att alla som inte vaccinerade sig är idioter.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
2

#27:

Jag är lite förvånad att läkaren tog astma som en anledning till att inte vaccinera sig. för folk med astma tillhör ju en riskgrupp som prioriteras med att bli vaccinerade.

Om hon hade covid för ett år, hade hon nog alfa varianten och skyddet har redan avtagit. Delta och omikron är farligare än alfa. Bra att du tar upp frågan på nytt med en läkare på barnkliniken.

Draken
0

#30: Jag blev också förvånad först, men jag tänkte väl att det var väl för att man injicerar levande virus som han sa att jag inte skulle låta vaccinera henne. Men nu i efterhand vet jag ju att det inte är levande virus som ges i vaccinet, åtminstone inte i alla märken.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
1

#31:

I så fall är det bara till att glömma vad läkaren sa, nu när vi vet att det är ett mRNA Vaccin.

CasaRamon
3

#22: Jag har inte idiotförklarat ALLA motståndare till vaccinering. Det finns dom som inte kan, av kanske sjukdomsskäl , vaccinera sej. Jag kallar inte dessa för idioter, utan dom sk foliehattar, som kommer med alla dessa idiotförklaringar mot vaccinet. Jag har precis sett en dokumentär- serie på Svt : Vaccinkrigarna. Kan rek alla att se den. Där kan man verkligen kalla dom för idioter.

Staffan
3

Tack för era kommentarer. Det känns bra att få höra att ni inte tycker jag är en idiot bara för jag inte ännu är övertygad om att vaccinet är lösningen på alla våra problem här. Med den vetskapen känns det som att jag är i samma lag som er.

// Staffan

FataMorgana
1

#34: klart att du ar en av oss. Ledsen om jag varit otydlig och gett ett annat intryck 🤗

Condor
1

#34:

Vaccinet är säkert inte lösningen på alla problem, men åtminstone har det räddat många liv, förhindrat ännu större smittspridning och har förhindrat ett totalt sammanbrott av sjukvårdssystemet.

Men nu har vi omikron, dvs. "en ny player" och vaccinet som vi har är mindre effektivt mot omikron. För att få ett skydd mot svåra förlopp behöver vi 3 sprutor. Alla ni som fortfarande funderar på "vaccinera eller inte vaccinera?" är ganska sent ute, för med 3 veckors avstånd mellan spruta ett och 2 och 4 månaders avstånd mellan spruta 2 och 3 tar det nästan ett halvt år att bygga upp ett effektivt skydd mot omikron.

Omikron sprider sig dock med rekordfart. Enligt en engelsk studie leder omikron till 20 % mindre sjukhusuppehåll än delta och 40 % mindre långa sjukhusuppehåll, men om 3 ggr fler människor smittas blir det i slutändan många fler som hamnar på sjukhus, vad som kan leda till att sjukvården överbelastas ännu mer än när vi hade delta.

I Österrike är det tills nu bara 40 % som har fått 3 sprutor och efter vi hade lockdown börjar nyinfektionerna att stiga igen. Nu hade vi just julfirandet och nu kommer nyårsfirandet. Sen har vi skidområdena med deras partys och demonstrationer varje lördag. Det är en riktig grogrund för omikron spridning.

[Urskog]
4

#34: Jag tycker du tänker sunt för man ska vara kritisk och inte bara köpa allt med hull och hår.

Vi får hoppas som en forskare uttalade sig för några dagar sedan, Han tror att Covid-19 kan ha målat in sig i ett hörn med omikron-varianten.

– Det kan vara så att viruset framöver inte kan skapa nya varianter som kan konkurrera med omikron.

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskaren-viruset-kan--ha-malat-in-sig-i-ett-horn/

Vill minnas att någon/några sa just det här tidigare i pandemin att när det muterar kan det försvagas också inte bara stärkas och att då faran för allvarlig sjukdom minskar så vi kan hoppas att Omikron är början till slutet på pandemin.

Det låter lite för bra för att vara sant nästan overkligt kan jag tycka men vi är så vana alla mutationer som ställer till det med svårare sjukdom så det vore helt fantastiskt om det nu äntligen kunde få vara så med Omikron och att det sakteliga börjar gå tillbaka för ju längre det går ju mindre kommer risken att bli med tiden för allvarlig sjukdom och då lär det inte behövas Vaccin i den utsträckning vi har idag.

Vi får hålla tummarna att det är på det viset 😎

Jens Lundgren ser den snabba spridningen av omikron som något positivt – i alla fall på lång sikt
Pyttelite
1

I morgon är det dags för nummer 4:a.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

UlrikaD
1

Jag har tagit 3 sprutor, i exakt den takt man sagt man ska. Nummer 4 har man inte fått ta där jag bor i min ålder alls. Men sista sprutan jg tog var i januari. Det är 10 månader sen.
Jag känner mig inte särskilt säker ur "skydd av vaccinering" synpunkt.

Pyttelite
0

#39: Lustigt att det ska vara så olika men du kanske är för ung?

Pyttelite
0

Strategi för fortsatt vaccination

I syfte att upprätthålla ett gott vaccinationsskydd bland riskgrupper och personer som är 65 år och äldre, har Folkhälso­myndigheten nyligen publicerat en strategi för fortsatt vaccina­tion. Bedömningen är att skyddet kommer att avta även efter en fjärde dos, och att en femte vaccindos behövs inom dessa grupper inför en eventuellt ökad smittspridning under höst- och vintersäsongen.

När det gäller personer under 65 år så bedömer Folkhälsomyndigheten att risken för allvarlig sjukdom är låg hos dem som har vaccinerat sig med tre doser enligt gällande rekommendationer. Värdet av en fjärde dos är därför begränsat för denna grupp, och rekommenderas inte generellt. Beroende på individuella faktorer kan det ändå finnas önskemål om att vaccinera sig. Folkhälsomyndigheten har därför rekommenderat regionerna att personer i gruppen som önskar att vaccinera sig med en dos i höst får den möjligheten.

Läs mer här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/juni/fjarde-vaccindos-mot-covid-19-forstarker-skyddet-mot-allvarlig-sjukdom-och-dod/

Bland personer över 65 år så ökar en fjärde vaccindos mot covid-19 skyddseffekten mot att drabbas av allvarlig sjukdom eller död till över 90 procent. Det visar en ny undersökning från Folkhälsomyndigheten.
UlrikaD
1

#40 Alla mellan 18-65 ska hålla sig till 3 doser. Det går ju emot det man säger att skyddet avtar efter en viss tid. Och jag kan tycka att nästan 1 år är väldigt lång tid.

Pyttelite
1

#42: Har du kollat hur det ser ut i ditt landsting - sista stycket säger i princip att om du är mellan 18-65 så ska du ha möjlighet att få den fjärde sprutan nu om du vill.

UlrikaD
0

#43 Dom tar inte emot här alls. Frågade på vårdcentralen.

Pyttelite
0

#44: Har ni inga andra ställen där ni kan vaccineras?

Vi har tillfälliga vaccinations centraler.

UlrikaD
0

#45 Om jag byter kommun eller län går det säkert. Gjorde det för dom första två. Just nu har jag dock svårt att ta mig nånstans. Trodde att det skulle ändras nån gång men det verkar som dom håller fast vid 3 stycken.

hemul
0

Vad märkligt. Trodde alla landsting, förlåt, REGIONER, måste följa de nationella riktlinjerna. Vilket län bor du i?

UlrikaD
0

Skaraborg, Västra Götalands län.

Pyttelite
0

#48: Gå till

https://www.vgregion.se/ov/vaccinationstider/

Leta fram närmsta möjliga plats och tid.

UlrikaD
0

#49 Som jag skrev i #46 att om jag byter kommun funkar det säkert. Men då måste jag åka långt och det går inte just nu.

Pyttelite
0

#50: Tråkigt att det inte ska gå att boka tid på närmsta vårdcentral.

Förstår inte hur man tänker.

UlrikaD
0

#51 14 mil t or till närmsta och då finns några tider i december. Jag får inte ihop logiken att på västra Götalands sida står det att man klarar sig bra med 3 vaccinationer. Samtidigt står det att det går ur kroppen efter ett tag. Vilket ju är logisk information för annars skulle man ju inte behöva fler vaccinationer. Så om jag fick min tredje i januari, nästan ett år sen. Hur kan man då säga att det är riskfritt att fira jul med familjen. Mina föräldrar (ca70) mina två syskon, den enes man och två små barn ska träffas. Jag har hela tiden varit jättenojjig att smitta min mamma så vi har inte träffats. Men rent logiskt så borde jag ju vara rädd för att bli smittad. Mamma åker på aktiviteter och träffar vänner (hon är inne på spruta 5). Dom andra har jobb och lekis så dom träffar massor med folk. Jag träffar ingen. Jag skulle inte åka och träffa dom utan en del spruta men 1177 tycker att det är lugnt. Det är ju inte logiskt alls.

Pyttelite
0

#52: Logiken är att om du inte tillhör ngn riskgrupp eller har åldern inne finns det goda möjligheter att en infektion blir lindrig.

Är du orolig finns ju möjligheter att ta sprutan men isåfall får du räkna med att ta dig till närmsta ”stickställe”.

UlrikaD
0

#53:Fast varför skulle det bli lindrigt om man fick det nu? Eftersom det går ut ur kroppen så skulle jag ju lika gärna kunna vara ovaccinerad nu. Det är det jag menar med ologiskt.

hemul
0

Därför att varianterna vi har nu orskar mildare sjukdom än de tidigare, kanske.

Jag skulle nog åka de där 14 milen. Jag vill inte ha den här sjukdomen i någon form om jag kan slippa.

Kan inte fatta att ni har så glest mellan vaccinationsställena. Låter ju helt befängt och djupt orättvist. Här är hur bevkämt som helst. Dels finns det många ställen och sen har en del dropin också. Jag valde ett sånt sist. Det är en liten vaccinationsbyrå i typ en mindre affärslokal. Så man slipper sitta i ett stort väntrum och trängas. Ringde innan för att kolla vilket Vaccin de hade och de sa att de t.o.m. föredrog att man bara kom på dropin.

Pyttelite
0

#54: Har du närmre till en angränsande region?

Pyttelite
0

Alla över 18 år rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19. Men det är olika hur många gånger du rekommenderas att vaccinera dig
Pyttelite
0

Observera att drop in platser och bokningsbara platser är olika.

Låter mycket med 7 mil enkel resa.

UlrikaD
0

#55 Pga ryggproblem kan jag inte ta den resan just nu.
#55 Angränsande region är lite längre. Dit åkte jag dom första två gångerna när det var så otroligt svårt att få tid.

Pyttelite
0

#59: Men kan du inte prata med din vårdcentral och beskriva som du gör här så borde de väl kunna fixa en spruta på vårdcentralen.

UlrikaD
0

#60 Nej, inga undantag. Frågade sist. Så länge jag inte träffar nån är det ju lugnt.

Pyttelite
0

#61: Fast ring igen - du får såga att du har nra kontakt med riskgrupp.

Åsa S
0

Jag tog nr4 i torsdags efter att min man tjatat i flera veckor om att jag skulle ta. Jag gillar inte alls hur man skött det här med att boka tider jag har inget mobilt bankid utan bara bank id på fil och då kunde man inte boka via nätet utan fick sitta typ 2tim i telefonkö och få höra att det finns tider enbart på nått ställe med 2-3tim restid ifall man reser kommunalt (08-län är stort) och fått höra att duger det inte kan jag ringa om någon vecka igen. Så jag har dragit mig från att ta tag i det hela.

Men så fick jag chansen att låna ett SL-kort en dag då jag var ledig och skrev upp lite drop-in kliniker som tog emot i mån av tid i stockholms län. Jag satsade på Kista först ca 1tim bort och några byten pendeltåg och buss och jag var där. Det skulle finnas en klinik precis vid busstationen i kista (+en inne i gallerian som alternativ). Jag gick dit, en stor lokal som såg folktom ut tills en liten kvinna reste sig vid en disk och frågade vad jag ville ha hjälp med och jag frågade om de hade tid med drop in och med tanke på att det var folktomt så sade hon ja, några minuter senare var allt klart och fixat. Det var pfizers nya och jag blev inte dålig jag har inte blivit dålig av någon av pfizers Vaccin men som nr3 fick jag en halv dos moderna och då var jag sjuk i flera dagar efteråt så glad att jag slapp nått sånt vaccin

hemul
0

Gud så krångligt! Fast hela pandemin och allt ikring den har ju varit misskött i min mening.

Pyttelite
0

#64: Håller inte med - mitt landsting har skött det föredömligt.

hemul
0

Nu var det väl inte regionerna som hade hand om allt, men det är ju bra om något funkat som det ska.

Pyttelite
0

#66: Jag förstår nog inte vad du avsåg isåfall.

UlrikaD
0

Nä nu orkar jag inte vänta längre. Verkar aldrig gå att få vaccinera sig i min kommun. Så på måndag blir det 14 mil t.or för fjärde sprutan. Hur lång tid efter det är man skyddad av den? Jag är verkligen hypernojjig av att eventuellt träffa min mamma som är äldre. Men nu har det gått så lång tid stt jag börjat oroa mig att nån av oss ska dö av nåt annat istället.

Condor
1

#68:

Om du vill träffa din mamma och vill vara säker att inte smitta henne, är det nog bäst att testa dig före, eftersom omikron varianten kan fly undan kroppens immunförsvar. Du har nog ett bra skydd mot svåra förlopp mellan 3 och 6 månader, men sen avtar skyddet. Mot smittning är skyddet däremot ganska lågt.

I studier med det nya anpassade vaccinet mot BA4/5 har det visat sig att man har högre nivåer Antikroppar mot BA4/5 men inte signifikant högre. Men det nya vaccinet skyddar också mot den helt nya varianten BJ1.

När man får ett Vaccin bildar kroppen först IgM Antikroppar, mot en akut infektion. Dessa har man i ungefär 3 veckor. Sen bildar kroppen IgG Antikroppar och dessa är immunförsvarets minne. Dessa bildar kroppen i 3-6 månader. Sedan sjunker de. Båda Antikroppar bildas i blodet.

De äldre virusvariantenas inträdesport i kroppen var ACE2 receptorn i lungorna och därifrån hamnade de omedelbart i blodet, där antikropparna tog hand om viruset. Inträdesporten för omikron varianterna är dock ACE2 receptorn i näsa och övre andningsorgan. Därifrån hinner viruset att föröka sig innan det hamnar i blodet.

Vid en smittning bildas en annan sorts Antikroppar, dvs. IgA Antikroppar. Dessa bildas inte i blodet, utan i kroppssekret, t.ex. saliv, tårar osv. Dessa bildas endast vid smittning med omikron varianten, men inte av vaccinet. Om viruset kan neutaliseras av dessa IgA Antikroppar innan det hinner att hamna i blodet, bildas dock inga IgM och IgG Antikroppar i blodet om man blir smittad och man har inget längre skydd, eftersom IgA bara bildas i ett par veckor. Därför är det bästa skyddet en kombination av smittning och Vaccin.

• Redigerat 2022-11-26 11:54 av Condor
UlrikaD
0

#69 Du menar hemtest då?

Sindri
0

De där antikroppstesterna man gör själv är ju väldigt opålitliga. Man måste ha väldigt höga doser av virus i kroppen för att det skall ge utslag.
Är inte din mamma vaccinerad? Det är det bästa skyddet för henne. Sedan får ni tyvärr hålla visst avstånd om du tror att det finns risk att du smittar henne.

Pyttelite
0

Om testet är positivt är det hög sannolikhet för att man har Covid är det negativt innebär det inte att man inte kan vara bärare av smitta så det ger ändå en vägledning.

UlrikaD
0

#71 Jo, därför jag undrade. Kändes inte som nån ide.
Min mamma har nog hunnit få 5 sprutor vid det här laget. Jag träffar inget folk alls, men man handlar ju mat nån gång ibland. Jag har under dom här åren inte ens varit förkyld. Men det behöver ju inte heller betyda nånting.
Om jag träffar min mamma nu kommer avstånd inte att vara aktuellt för henne ens om jag lindar in mig i taggtråd;)
Hon är inte orolig, jag är.

Sindri
0

Är din mamma väldigt gammal och sjuklig? Annars förstår jag henne.
Om inte hon är orolig så skall du inte vara det heller.

UlrikaD
0

#74 Nej inte egentligen. Men hon har väldiga problem med astma.

Condor
0

#70:

Bara ett PCR test är nästan 100 % säkert. Annars kan du och din mamma bära FFP2 mask när ni träffas. Om ni båda bär mask är risken för smittning mycket låg.

UlrikaD
0

Efter att jag tog fjärde sprutan skulle jag in en snabbis på Ica. Där var det kundkväll. Har inte varit i så stor folksamling sen innan corona. Mängder med små matstationer, folk i klungor, som lutade sig fram i ansiktet på en. Inga masker, inga avstånd mer än några cm.
Sammanfattningsvis säger sköterskan att corona siffrorna stiger, går fortfarande inte att vaccinera sig I min kommun, men den kommunen verkar inte tro på corona längre ändå.

Carmarino
0

Har beställt tid för fjärde sprutan nu, men det blir inte förrän i januari.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
0

#78 Jag orkade inte beställa tid till nr 4 det var ganska bökigt ifall man inte hade mobilt bankid så jag kollade var man kunde få drop in i mån av tid och lånade min mans SL-kort nu under hösten. Jag testade Kista först de hade mer än ett drop in ställe och det jag valde låg ca 10m från där bussen stannade. Det var ett ganska stort ställe med jättemånga stolar och kapacitet för många men det var helt folktomt så det verkar inte vara någon rusning till vaccination som det var tidigare. Det var bara 1st personal och hon verkade tycka det var trevligt att åtminstone en person kom. Hoppas det är fler som vaccinerar sig nu när rapporter kommer om fler och fler sjuka

Carmarino
0

#79: Vet inte ens om det finns drop-in-ställen här. Valde min vanliga vårdcentral för där har jag fått de tre tidigare sprutorna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
1

Jag tog min fjärde dos idag. Det var på ett apotek. Min tid var 11.00. 11.05 satt jag i bilen igen. Det gick rekordsnabbt. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

Fick den fjärde dosen idag. De rekommenderade fortfarande att man satt i väntrummet och väntade en kvart, så det gjorde jag.

Sedan passade jag på att göra ett besök på Clas Ohlson för att lösa in lite tomma bläckpatroner och köpa ett par paketer stearinljus och några LED-lampor. (Tack vare bläckpatronerna blev det 100 kronor billigare.) Vet ju inte hur jag kommer att må de närmaste dagarna. 😊

Carmarino
1

#82: Har inte märkt några biverkningar, förutom den vanliga ömheten i armen efter sticket. Den har dessutom redan börjat bli mindre. Känner mig inte ens ovanligt trött, som jag gjort vid de tidigare tillfällena.

• Redigerat 2023-01-21 17:10 av Carmarino
CasaRamon
0

Efter 5 Covidsprutor, och ändå avstånd på affärer, alltid handsprit m.m. så har jag nu testat positivt på Covid. Har ingen som helst aning om var eller hur jag smittats. Inte träffat någon smittad????
Så man ska inte känna sej säker. Jag visste ju förstås att vaccinationerna inte ger ett 100% skydd, men ändå. Har inte varit så sjuk, feber i 2 dagar, hosta, snuva och ont i kroppen. Över efter 5 dagar, men stannar inomhus 1 vecka innan nytt test.

Carmarino
0

#84: Vaccinationerna hjälper väl mest mot att bli allvarligt sjuk, och bara det är ju en fördel.

CasaRamon
0

#85: Ja, helt rätt. Har inte varit speciellt sjuk, men förvånad över att ha blivit smittad utan att varit nära någon som hostat eller nyst. Att man smittas utan att veta om det. Det var en ren slump att jag testade mej.

hemul
0

Har du lyckats få ta PCR-test?

Vad skönt att det blev så lindrigt!

• Redigerat 2023-01-22 21:52 av hemul
CasaRamon
0

#87: Nej, testat med hem- test köpt på Apotea. Idag mår jag helt bra, imorgon ska jag testa på nytt. Hoppas på negativt.

CasaRamon
1

Har idag testat negativt. Det känns bra. En vecka med lindrig Covid är acceptabelt.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.