Omikron i Danmark
Danska Seruminstitutet, danmarks motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, följer spridningen av Omikronvarianten i landet. Så här ser det ut enligt deras senaste siffror, uppdaterade 18:e december.
Av alla konstaterade fall är:
79,3 % dubbelvaccinerade
10,3 % boostervaccinerade
1,9 % har tagit en vaccindos
8,5 % har inte vaccinerat sig alls
(Summa 100%)
Det ska då jämföras med vaccinationsgraden i Danmark just nu:
Andel av befolkningen som är full- eller dubbelvaccinerad: 77,3 procent
Andel av befolkningen som är ovaccinerad: 19,4 procent
https://covid19.ssi.dk/virusvarianter/omikron
// Staffan
Och hur många av de vaccinerade respektive ovaccinerade och som inte tidigare haft COVID ligger på sjukhus?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här finns ytterligare bearbetning av data 18 av omikronfallen ligger på sjukhus.
https://www.expressen.se/kvallsposten/114-omikron-smittade-trots-tre-vaccindoser/
- Redigerat 2021-12-19 16:28 av Pyttelite

#1 Pyttelite
Hämtat i rapporten jag länkade till i #0:
Av just nu 18,366 konstaterade fall har 0,6 procent behövs sjukhusvård. Det motsvarar då 110 personer. Om jag har förstått siffrorna rätt.
Vad jag kan se framgår det inte i rapporten hur många av dom som var vaccinerade respektive ovaccinerade men du kanske kan hitta det?
// Staffan
#1:
Ja, det är nust det som är grejen. Vaccinerade blir också smittade av omikron varianten, men vaccinerade brukar i vanliga fall inte bli så sjuka att de hamnar på sjukhus eller IV, speciellt inte om de har fått 3 doser.
Det finns t.ex. en studie om julfesten i Norge, där de flesta smittade sig. Alla var vaccinerade, men bara 2 ggr. Ingen av dom hamnade på sjukhus.
https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147
#3: Jag har utgått från de siffror som finns omnämnda i artikeln från Expressen som kommer från samma källa.
Nej jag kan inte se hur många som är ovaccinerade och som behöver sjukhusvård. Däremot är det är viktigt att förstå att det är få som behövt sjukhusvård tills nu och att vaccination har gett effekt.
Man skulle kunna tolka den presentation du gjort som att det inte är verkningsfullt att vaccinera sig eftersom man hittat så många smittade - men jag utgår ifrån att det blev ett olyckligt sammanträffande och att det inte var det budskapet du ville lyfta fram.
Rapporten i textform kom som pressmeddelande idag
https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-19122021-hp16
- Redigerat 2021-12-19 16:50 av Pyttelite

#5 Pyttelite
Du skriver:
”Däremot är det är viktigt att förstå att det är få som behövt
sjukhusvård tills nu och att vaccination har gett effekt.”
Vilken effekt har då vaccinationen gett på de som fått Omikron-varianten? Är mycket nyfiken att ta del av de siffrorna jag också.
Det mest glädjande är väl i alla fall att ingen ser ut att ha dött av Omikron-varianten i Danmark.
// Staffan
#6: Eftersom det inte har varit lika många intensivvårdspatienter och vaccinationsgraden är hög antar jag att den har varit verksam men har inte facit.
Den har i vilket fall inte förvärrat läget och det är inte ett antagande så i det fallet finns facit.
Sen är det självklart att varje muterad variant hanteras mer eller mindre av ett Vaccin som inte är gjort för just den mutationen.
Här är dagens resultat - man ser att åldrarna mellan 20 - 29 har det största antalet smittade - kanske är de den åldersgruppen som är mest ”rörlig”.
https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-20122021-9j51
#7:
Jag ser det också som tecken att vaccinet skyddar mot svåra förlopp. I Sydafrika är nästan alla antingen vaccinerade eller tillfrisknade från tidigare varianter och där har de för tillfället mindre dödsfall. Men i Sydafrika är människorna i genomsnitt mycket yngre.
Vi får se hur det blir när viruset sprider sig i Europa, speciellt när det sprider sig i länder med låg vaccinationsstatus, t.ex. i Österrike, där fortfarande 34 % är ovaccinerade. Det behöver vi nog inte vänta mycket länge för. För ett par dagar hade vi 70 omikron fall. Nu har vi runt 300, de flesta i Wien.
Dammark ändrar rekommendationerna till de som haft nära kontakter med Omikronsmitta.
Bara karantän om man bor i samma hushåll.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at personer, der er vaccineret med tredje stik, ikke skal gå i selvisolation, selvom de er nære kontakter til smitte i hjemmet, da man regner med at man er mere beskyttet mod smitte, når man er revaccineret. Hvis man har været smittet med corona indenfor de seneste 12 uger, er man undtaget både isolation og test, med mindre man får symptomer.
Läs mer här:
Dessa siffror visar ju tydlöigt att man inte går fri från Omikron, även om man har fått alla 3 sprutotna. Som jag förstår det så är sjukdomsförloppet ganska milt/lindrigt för de flesta ?
Det tyder ju på att vaccinationen fungerar i viss mån, eller så är omikron en lindrigare variant.