"Vaccinpassen för oss mot kontrollsamhället"
Ett antal läkare och forskare i Aftonbladet idag:
Vaccinpassen för oss mot kontrollsamhället
18 forskare och läkare: Avskaffa dem och starta en debatt om vaccinet och inskränkningarna av våra rättigheter
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet
// Staffan
Finns det något annat förslag på hur man kan gå till väga för att skydda medborgarna mot smitta?
I artikeln står det bara om inskränkningar av rättigheter, men inget om våra skyldigheter att förhindra smittspridning. I ett samhälle har man ju inte bara rättigheter utan också skyldigheter.
Det är varje individs rättighet att kunna deltaga i samhället utan att behöva bli smittad och det gäller speciellt de människor som befinner sig i riskgrupper. De har också rättigheter. Den ska inte offras bara för att somliga vill gå på bio.
Jag har en känsla av att vi lever i ett samhälle, där folk tar för givet att biosalongerna, teatrarna, frisörerna, sjukvården osv bara finns där för oss, utan att vi själva behöver göra något för att kunna hålla dem upprätta. Det handlar inte bara om att ta, utan om att ge något tillbaka också.
Dessa läkare gör sig till åtlöje.
Det är läkarbrist i Sverige
Läkare som inte kan prata svenska ordentligt plockas in på löpande band.
Varken vi patienter eller dessa läkare är bekväma i den situationen.
Läkare protesterar för att outnyttjade vaccindoser slängs.
Vårdpersonal har gått på knäna och är snart där igen - de ber om ledighet - de ber om dräglig arbetssituation.
Viktiga operationer pausas för det finns inte personal.
Det finns inte plats för akuta Corona-patienter får förtur.
Barn på akutavdelningar skickas iväg för tidigt.
Alla vi medborgare är oroliga för nära och kära - för oss själva - för grannen och kompisen.
Kommer vi bli sjuka - smittar jag mormor - vågar jag låta vaccinera mina barn - …
Jag skäms för dessa allmänläkare och debattörer - vad sysslar det med?
Har de varit instängda på sina kliniskt rena rum under hela pandemin?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-12-20 18:52 av Pyttelite
Grejen är ju den att jag inte har hört ett enda alternativ till vaccinationsplikt. Om man kritiserar restriktioner bör man ju kunna säga hur man annars ska göra för att förhindra smittspridning, upprätthålla sjukvården och infrastrukturen och minska dödsfall.
Men vad hör man? t.ex. en demonstrant som beklagade sig att han känner sig inskränkt för att han inte kan gå på bio eller äta på resturang, som om det vore viktigare än att upprätthålla samhället.
Pga omikron kommer vaccinationsplikten inte att räcka. Om vi inte gör lockdowns, kommer antagligen affärerna, resturangerna och annat att lockdowna sig själva pga personalbrist. Personalbrist blir det också i sjukhusen, för man kan ju inte låta positivt testade behandla sjuka människor.
Experterna i Österrike har redan prognosticerat att 1/3 av människorna kommer att vara i karantän och att det kommer att bli försörjningsproblem. De prognosticerar att var tredje mataffär kommer att vara stängd.
Vi har redan börjat att hamstra det viktigaste, pasta, WC papper, näsdukar osv., men inte i överdrivna mängder.
I en stängd grupp i appen Telegram diskuterar människor inom vårdbranschen "coronavaccintvånget" och påstår att vaccinets negativa sidor försöker tystas ner. Yle Uutiset har följt med och faktakollat diskussionerna.
Läs mer här:
Håller helt med debattartikeln 👍
Inte emot varken Vaccin eller restriktioner, men tycker det är rent vansinne att en smittad person, rent teoretiskt, skulle kunna röra sig fritt bland folk enbart för att den har ett vaccinpass. Medan en frisk ovaccinerad ska begränsas. Då vaccinpassen inte hindrar varken att man smittar eller smittas har jag svårt att se att det handlar om mer än ren kontroll.
Både 1 och 3 nämner alternativa förslag till att stoppa smittan. Personligen är jag övertygad om att man skulle få mycket större effekt om man slopar vaccinpassen och istället återinför covidbevis, dvs. negativa tester eller tillfrisknandebevis.
Då minskar risken att smittade personer vistas bland andra, vilket vaccinpassen omöjligen kan göra.
- Redigerat 2021-12-22 23:47 av Anynomousfish
#5:
Om vaccinerade smittade rör sig bland andra vaccinerade och smittar dessa, kommer de flesta inte att bli så sjuka att de hamnar på IVA. De kommer inte att överbelasta sjukvården.
Men de ovaccinerade kommer snarare att överbelasta sjukvården, som man har sett i Österrike, där nästan bara ovaccinerade har hamnat på IVA och har varit anledningen till att inte alla som behöver IVA fick IVA. Det dog fler på vanliga sjukhusstationer än på IVA, för att de inte fick IV. Det gäller inte bara covid patienter, utan alla som behöver IV. Operationer (till och med canceropertioner) måste skjutas upp för att IVA var fulla.
Du ser att det finns även andra anledningar än att bli kontrollerade som styr politiken. Så viktiga är vi inte att vi måste kontrolleras ännu mer än vad vi redan kontrolleras helt utan att vi har en Pandemi.
Sen har vi inte nämnt alternativa förslag att stoppa smittan, som du skriver, utan vi har frågat efter dessa, men ingen kunde ge ett end förslag.
#7:
Ja, det har jag också lagt märke till, att somliga bedriver en sorts verklighetsflykt. Sanningsrörelsen/Wake up rörelsen tror ju inte ens att viruset existerar. Sen finns det de som tänker, för att de inte är i en riskgrupp har de ingen risk, fast ibland till och med idrottsstjärnor hamnar på IVA. De som tänker så är egoister som inte bryr sig om riskgrupperna.
Ärligt tror jag det här kommer att bli obligatoriskt med både vaccination och pass, att det är något som vi kommer se betydligt mer av.
Det här blir förmodligen bestående och jag personligen inga problem har med att visa upp ett vaccinpass så mig stör det inte även om jag normalt inte vaccinerar mig och vi visar upp våra vanliga pass när vi reser så egentligen är det inget konstigt alls om man tänker efter.
I passkontrollen kollas vi av säkerhet samma med vaccinpass det är en säkerhetsåtgärd om än inte en garanterad sådan att slippa smitta och säg där vi inte visar upp våra uppgifter idag det är överallt i banker, butiker, körkort, id kort mm.
Många reagerade när vi fick övervakningskameror då skreks det högt från vissa grupper men idag är vi så vana och det hör till vardagen. Samma kommer det med vaccinpass att bli det blir det nya normala och allt som är nytt brukar har sin tid innan vi vant oss in att det är en del av vår vardag.
I mitt förra jobb som tågförare blev det ett sabla hallå när dom införde drogtester och det där förstod jag aldrig och tyckte själv det var bekvämt att få avlösning och slå en drill blåsa lite och sen ta en kopp kaffe med betald rast så vad hade en del emot det förstod jag inte tvärtom jag var bara glad att få gå av tåget och få betald rast.
Efter en tid med drogtesterna var det ingen som sa nåt för det blev en del av våran vardag och så är det med allt nytt det ska protesteras och speciellt från dom som har något att dölja har man inget att dölja vad vara rädd för ?
Däremot ser jag det som ett stort problem hur vi delas in i A och B lag, vaccinerade VS ovaccinerade och krav på vaccination om det blir obligatoriskt är jag inte helt förtjust i men samtidigt vad gäller just Corona så kan jag förstå om man skulle införa det i flera länder än vi har i dag för att få stopp på pandemin.
Jag säger så här, jag vill inte att någon ska tvingas till något men jag önskar och jag hoppas att vi globalt gör en stor insats och tar emot det som erbjuds oss så som Vaccin och även användandet vaccinpassen så vi nån gång får ett slut på den här eländes pandemin som satt sitt järngrepp i oss alla.
Färsk statistik:
Att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom vet vi, men hur mycket? Här tittar vi på vaccinerade och ovaccinerade som intensivvårdats med covid från och med oktober fram till nu. Sedan oktober 2021 har 285 personer över 16 år med covid intensivvårdats. 192 av dem var ovaccinerade och 93 vaccinerade med minst två sprutor. Av befolkningen över 16 år är antalet som är vaccinerade ungefär 4,1 gånger så många som de ovaccinerade
Läs mer här:
https://www.svt.se/datajournalistik/vaccinerade-och-ovaccinerade-pa-iva/
#10:
I Österrike är skillnaden ännu större. 73,3 % av alla IV patienter är antingen ovaccinerade eller inte fullt vaccinerade. 26,7 % v alla IV patienter är fullvaccinerade, dvs. de fick 2 sprutor. Eftersom det är statistiken från mitten av Oktober till mitten av November var det ännu inte många som hade fått sin booster och många av de som räknas som fullt vaccinerade hade redan ett avtagande skydd.
Med tanke på att 66,1 % av alla människor var fullt vaccinerade ser man att av den stora gruppen hamnade betydligt mindre människor på IVA än från den lilla gruppen ovaccinerade eller inte fullt vaccinerade.
Ännu tydligar blir det med personer över 60. Nästan 2 miljoner är fullt vaccinerade, medan bara knappt under 400.000 är ovaccinerade. Av den stora gruppen vaccinerade hamnade 105 på IVA, medan det hamnade 294 av den lilla grupen ovaccinerade på IVA.