Ond & okunnig
I tråden "Min kropp mitt val?" postade för en stund sedan Condor den 145:e kommentaren. Jag citerar:
"Jag har aldrig skrivit att ovaccinerde är mindre värda, men de är mindre kunniga och agerar inte utifrån kärlek och kunskap"
Då jag inte finner någon större glädje av att diskutera saker med någon som tycker jag är ond och okunnig så avslutar jag härmed mina diskussioner med skribenten i fråga. Vi klarar oss båda bättre utan varandra. No offense.
--
Jag hade munskydd i affären förra året innan någon annan hade det, fast man då betraktades som sjuk. När jag satte potatis i våras blev det en sättpotatis kvar. Den överlevde hela sommaren och häromveckan satte jag den i en kruka för att ge den en chans till nya småpotatisar. Jag hjälper daggmaskar av gatan när det regnat och tycker alltid det känns jobbigt att ta det näst sista glaset av en viss sort när jag dukar, då det sista blir ensamt kvar.
Samvetsfrågorna i min ryggsäck gör nästan det här livet för tungt att bära men jag kämpar på och försöker göra så gott jag kan.
// Staffan
- Redigerat 2021-11-28 15:40 av Staffan
Ja det var illa formulerat. Dum och elak tolkar jag det som.
/Maria

#1 Ska jag ändra rubriken till det istället kanske?
Nej. Det finns säkert fler epitet som går att använda.
/Maria
#0:
Nu har du tydligen feltolkat mitt inlägg. Jag har inte menat att du är ond. Du skulle ju ha kunnat fråga mig hur det där är menat och då skulle jag ha förklarat för dig, vilket jag nu gör.
De onda är faktiskt de som hittar på fejknyheterna och som försöker att göra folk rädda. Det mesta kommer från QAnon, en nazistorganisation.
Sen finns det folk som låter sig påverkas, som faktiskt blir rädda, men de är inte onda, utan bara rädda. Ur ett andligt perspektiv är det inte ondska som är motpolen till kärlek, utan rädsla. Själv ser jag det inte som motpol, utan snarare att rädslan kan bli så stark att den blir större än kärleken, t.ex. att skydda andra.
Men vem som är kunnig inom medicin genomskådar fejknyheterna, eftersom de strider mot medicinska rön. Man kan alltså bara bli påverkad om man är okunnig inom medicin och majoriteten är faktiskt det. Det enda som jag inte förstår är varför somliga som själva inte har den medicinska kunskapen inte förtror experterna och låter sig påverkas av "de onda".
Det är ingen skam att vara okunnig inom medicin. Det finns säkert många saker som jag inte är lika kunnig inom som du, men det här är jag bra på.
Om jag själv inte hade varit svårt sjuk en gång i tiden skulle jag idag inte haft den kunskapen som jag har. Men för ungefär 20 år led jag av kronisk trötthetssyndrom. Ingen läkare kunde hjälpa mig, Jag sov 12-14 timmar om dygnet och när jag vaknade upp var jag fortfarande lika trött som innan jag sov. Efter en 20 minuters promenad var jag så färdig att jag var tvungen att lägga mig ner. Jag som ett par år tidigare var atletisk, stark med bra kondition.
Jag insåg att jag bara kan hjälpa mig själv och att jag behövde mer kunskap än vad läkare i vanliga fall har, dvs. jag behövde kunskap om hur en cell fungerar, hur den omsätter energi, vilka biokemiska mekanismer som är involverade. Jag hade redan internät och läste på i flera år. Steg för steg lyckades jag att bli frisk igen och idag är jag en atlet igen som tränar i 2 timmar 2-3 ggr veckan.
Det var tungt att lära, för man är ju också trött i huvudet. Men jag hade någonting som jag fick med under tiden som jag tränade karate: att aldrig ge upp! När jag blev frisk igen fortsatte jag att lära, för jag tyckte att det var intressant och det hjälpte mig mycket att bygga upp min svaga kropp till en kropp av en atlet igen. Om man vet hur kroppen fungerar, vet man hur man ska leva, hur man ska äta och efter uppvaknandet ur dvalan som jag befann mig i under flera år blev jag riktig hungrig på att lära.
Men samtidigt finns det även mycket som jag inte alls intresserar mig för, som jag är totalt okunnig i. Men det som jag är kunnig i vill jag använda för att göra mitt bidrag till att vi klarar av pandemin. För mig är det inga siffror i en statistik, utan jag ser lidande människor, döda och de som gråter när deras käraste dör. Därför reagerar jag ibland emotionalt. Ta det inte personligt.
Jag ser också att QAnon är en fara för allmänheten och hela samhället och jag försöker att vederlägga skiten som de sprider ut för att göra folk rädda. Jag kommer att fortsätta att göra mit bästa för att bekämpa den här pandemin och även här har jag mottot "ge aldrig upp". Jag försöker alltid först med att redovisa fakta och att argumentera logiskt. Men om man inte når fram till folk, för att deras rädsla är för stor, kan det vara frustrerade. Det får mig ibland att reagera emotionalt och det är helt mänskligt. Men jag vill inte vara osams med dig och om jag ibland reagerar för emotionalt, ber jag dig om ursäkt.
#4 Låt nu inte detta bli en likadan tråd. Försök att hitta känslan när det är dags att vara tyst.
/Maria
#5:
???????????
Har du inte läst inlägget???
#6 Jo, därav mitt svar
/Maria
#7:
Nu ska jag tala om för dig, att du som uppfattar mig som "undervisande" inte behöver att blanda dig in i mina relationer till andra människor. Om jag sträcker ut min hand till Staffan, behöver du inte "undervisa mig" om att jag ska vara tyst.

#0: Stor igenkänning med glas och daggmaskar:-). Ofta högkänsliga som kan känna så, inte alltid såklart, men människor som verkligen bryr sig om andra mm. Jag kunde inte låta bli att skriva några rader för det gör mig verkligen ont att se dessa diskussioner som blir helt absurda. Har själv valt att inte diskutera Vaccin alls här. Däremot med den kunskap, erfarenhet och kontakter som jag har, så har jag helt klart valt att avstå detta Vaccin. Så jag förstår dig mer än väl. Har tagit samtliga influensasprutor tidigare frånsett Pandemrix som jag avstod med.
/Amorosan
#8 Det var mer allmänt. Inte just ditt senaste inlägg till Staffan.
/Maria
Jag tycker så här, vi ska vara rädda om den här sajten för den behövs så väl och jag tycker det vore en sorg om Staffan skulle välja att stänga ner för sajten behövs så in i norden med tanke på vad vi alla går igenom med pandemin.
Vi behöver varandra och vi behöver en plats att få fundera kring dom här frågorna och ett samtalsklimat som passar alla.
Nu skulle jag kunna sitta och citera en himla massa inlägg men jag väljer att låta bli för varför hälla bensin på elden.
Var rädd om sajten säger jag bara för den behövs.

#4 Om du inte menade att jag är ond kanske du inte borde skrivit att jag "inte agerar utifrån kärlek"? Menar du att jag borde skickat dig ett privat meddelande och frågat vad du menar med formuleringen? Kommunikation på nätet är svår och man tror om andra vad man vet om sig själv.
Jag tvivlar inte på att du också vill människors bästa Condor. Det vill jag också. Jag önskar verkligen att vi tar oss ur det på ett så bra sätt som möjligt för alla.
Det är just därför gör det ont när jag läser din tråd "Vaccinationsplikt i Österrike" och anar skadeglädje… :(
"Antivaxpropagandan blev till en bumerang för de som inte vill låta vaccinera sig och som spred ut falskinformationer som gjorde folk rädda att vaccinera sig. Skulle de bara ha avstått från att vaccinera sig och hållit käften utan att sprida rädslor med falskinformationer och manipulerat folk, skulle vi kanske ha 80-90 % vaccinerade och ingen vaccinationsplikt. I så fall skulle de inte ha behövt att vaccinera sig. Men nu slipper de inte undan. 😁"
https://corona.ifokus.se/discussion/1528816/vaccinationsplikt-i-osterrike
Du verkar i alla fall ha bilden klar för dig. Det är nazistorganisationen QAnon som ligger bakom all information som ifrågasätter vaccinet och de som ifrågasätter nuvarande ordning är offer för QAnon.
Jag håller med dig om att konspirationsteorier är farliga men samtidigt ser jag att de är en del av vår tid. Tidigt under pandemien klassades tidigt åsikten att viruset var skapat i ett kinesiskt labb som en konspirationsteori i stora internationella sociala medier. Åsikten censurerades. Sedan, helt plötsligt, kom den teorin från Vita huset och då var det plötsligt en ok teori?! Det finns väl en rad med exempel som gjort samma resa, från konspirationsteori till etablerad sanning.
Jag hyser stora förhoppningar till vaccinet men vill samtidigt bara att folk ska ta ställning själva, baserat på fakta.
Så, nu lämnar jag den här tråden också och går vidare till annat… :)
// Staffan
Ps. #11, sajten kommer få finnas kvar såklart!
#12:
Du skulle inte ha behövt att skicka mig ett meddelande, utan det skulle ha räckt med en kort kommentar under mitt inlägg 145 i tråden min kropp, mitt val, där du frågar mig vad jag menar med det. Som jag redan förklarade tidigare, betyder det inte att man är ond och det var verkligen inte riktat mot dig personligen utan helt allmänt.
Som jag redan förklarade tidigare kan rädslan bli så stark att man agerar utifrån den i stället för att agera utifrån kärlek, vad som inte betyder att man ÄR kärlekslös eller ond utan bara att man inte agerar utifrån kärleken när man är rädd. Ett sinnestillstånd är inte lika med det som man ÄR. Ett sinnestillstånd är ingen identifikation.
Det som jag hade i mina tankar var snarare att man inom antivax-new age rörelsen tolkar det så att vem som tar vaccinet gör det pga rädsla och agerar inte utifrån kärleken. Jag anser dock att det är tvärtom.
Jag hade inte räknat med att du tolkar det som någonting som är riktat mot dig personligt och jag tänkte heller inte på att du inte vet hur jag ser på saken psyklogiskt.
Sen det där med "skadeglädje" är en sån sak, att där som det inte finns en skada, kan det heller inte finnas skadeglädje. Varken vaccinet eller vaccinationsplikten skadar någon, utan tvärtom. Vaccinet och vaccinationsplikt räddar liv och ger oss friheten tillbaka, dvs. att kunna leva utan lockdowns och begränsningar. De som anser att de blir "tvingade" till vaccination ser det dock utifrån ett perspektiv som inte motsvarar verkligheten.
Det där med QAnon är ingenting som jag bara tror, utan som jag har kommit fram till pga iaktagelser och dessa iaktagelser har nuförtiden blivit bekräftade med studier och det har rapporterats om det på TV. Det kan du läsa om i tråden "Desinformation om covid och vaccinet".
Att viruset härstammar från ett kinesiskt labb är mycket sannolikt. Men i så fall var det pga en olycka eller oförsiktigt hanterande i labbet och inte så som konspirationsteoretikerna hävdade, att det skapades pga onda syften, t.ex. för att minska på jordens befolkning eller för att ge alla människor ett Vaccin med ett chip. Man kan alltid spekulera om saker och ting, men att säga "att så här är det", utan att veta någonting och sen komma med någonting som är totalt orimligt, som man presenterar som sanning är dumheter.
Jag såg nyligen på TV att dom interjvuade en demonstrant. När man hörde honom tala och pga sättet att utttycka sig på, t.ex. ordval fick man först intrycket att det är en intelligent människa. Men sen gav han ifrån sig dumheter som "jag tror att det finns flera sanningar och jag har hittat min".
Man ser varifrån sådana dumheter kommer. Det finns upplysta människor som säger att någonting först blir till den egna sanningen när man själv har erfarit den. Detta har uppfattats fel av new age flummare. Det betyder inte att det finns en "min eller din" sanning, dvs. flera sanningar, utan det betyder att den enda sanningen som finns bara kan bli till den egna pga erfarenheter och inte pga tro. Så länge man bara tror är det bara en tro även om det som man tror är sannt.
Idag är det stora demonstrationer i Österrike igen. Att demonstrera är tillåtet även när det är lockdown. Vi som kämpar mot pandemin ocn är ansvarsfulla avstår från allt möjligt för att minska antalet smittningar och dödsfall och sen föranstaltar dessa galningar ett stort smittspridnings event, som kanske leder till att vi inte kan öppna upp allt igen den 13.12. eller behöver en ny lockdown snart igen. De demonstrerar mot det som de själva är orsaken till.
Jag är helt säker på att du också gör ditt bästa för att kämpa mot pandemin, men du kanske inte hade lika mycket tid som jag som är pensionär att granska läget och följa med i allt som händer och har kanske andra intressen än jag, som intresserar mig för medicin, cellbiologi osv. Min intention är bara att vederlägga osanningar som sprids ut, som gör folk rädda, med vetenskaplig fakta.
Dessutom kommer jag från en kultur där man kanske är lite hårdare i tonen, utan att mena illa. Jag läste nyss att Wien klassades som den "ovänligaste staden i världen":
https://www.heute.at/s/wien-ist-grantigste-stadt-der-welt-aber-lebenswert-100176599
Men det betyder inte att vi verkligen är ovänliga, utan att andra kulturer har svårt att förstå vår kultur. Jag kan ge dig ett exempel. Jag hade en gång en kollega som jobbade 12 timmar varje dag och hade 2 timmar till jobbet. Eftersom han altid hade sömnbrist, brukade han lägga sig på skrivbordet och sova när det var middagsrast. En annan kollega brukade driva med honom och sa, "titta vilket svin, han har ställt upp tältet". Han brukade svara "låt mig sova ditt jävla rövhål", men sådana ord använder vi på skoj, utan att mena det på riktigt. En Wiener förstår en annan Wiener, men en Tysk förstår det inte. Ännu mindre skulle en Svensk förstå det.
#12 Så otroligt bra, starkt och rätt skrivet Staffan, all heder till dig som tog upp det här på ett så snyggt och modigt rätt sätt 👍🏻 helt fantastiskt jag blir så imponerad och jag vill ge dig stående ovationer för det här det var verkligen fantastiskt fint gjort 🤗
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu tar vi en sång! :)
#0: Upplysning kan göra alla goda.