Nu börjar antivaxarna att dö
För ett par veckor dog radiomoderatorn Dick Farrel, som uppmanade folk att inte vaccinera sig, av covid. Han var Trumpanängare, konspirationsteoretiker och antivaxare.
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/dick-farrell-death-covid-vaccine-b1899092.html
Nu dog nästa antivaxare av covid, Phil Valentine, också en radiomoderator, som uppmanade folk att inte vaccinera sig.
Innan de dog ångrade de sig. Undrar hur många som dog för att de lyssnade på dom. Att sprida konspirationsteorier om viruset och vaccinet är mord!
Jag vet att det inte skulle gå och strider mot allt läkare står för, men det är svårt att inte tänka att man vill ge anti-vaxare utan medicinska skäl att undvika Vaccin följande val:
Alt 1: Vaccinera dig för att skydda dig och andra så långt det går
Alt 2: Avsäg dig sjukvård för covid-relaterade sjukdomar
Då kan man välja om man vill vara en del av lösningen och hjälpa samhället och få hjälp av samhället vid behov. Eller så kan man välja att vara en del av problemet, men då får man också ta konsekvenserna av det.
Mvh // Johan
#1:
Tyvärr går det inte och om en politiker skulle föreslå det, skulle han få en massa kritik.
Men det kommer nog snart att man måste vara vaccinerad för att deltaga i det offentliga livet. I Österrike har man tills nu möjligheten att antingen vara vaccinerad, eller att låta testa sig och det diskuteras att endast vaccinerade ska ha tillträde till föranstaltningar, resturanger och sånt. Men problemet är att man kan vara negativ testad idag, men smittsam i morgon. Dessutom är antigentesterna inte säkra. Om en testad som är smittsam går i en krog där det sitter 10 andra som bara är testade, smittar han alla. Men om det sitter 10 vaccinerade där, smittar han bara en eller 2 och dessa blir antagligen inte svårt sjuka. Tills nu är testerna gratis, dvs. skattebetalarna betalar. Jag har ingen lust att finansera antivaxarnas tester och deras smittspridning.
Eftersom det kritiseras att icke vaccinerade skulle diskrimineras, är man tvungen att vänta med restriktionen tills smittan har spridit sig så mycket att man bara har valet att antingen göra en ny lockdown eller att stänga ut antivaxarna ur det offentliga livet. Antivaxarna hamnar till 100 % snart i en lockdown, åtminstone i Österrike och om vi som är vaccinerade också hamnar i en lockdown är det antivaxarna som bär skulden.
Man kan bara säga…. dum…… dummare….. antivaxare.
#0: Jag lysande nyss på en podcast där läkaren Jeff Swisher berättade att, av dem som dör i Covid nu är mindre än en procent vaccinerade. Det gäller i USA, men jag förmodar att det är likadant på många ställen.
#1: Det vore som att straffa dumhet. Det fungerar inte (och av princip är jag emot det).
#2: ”Jag har ingen lust att finansera antivaxarnas tester och deras smittspridning.”
Varför skulle de som inte tror Corona existerar testa sig? 😂
#3:
Här är det ungefär 90 % av dom som hamnar på sjukhus som inte är vaccinerade.
De som inte tror att corona existerar testar sig för att de behöver en negativ antigentest eller en negativ PCR test för att få deltaga i det offentliga livet, alltså äta på resturang eller gå på föranstaltningar. Testerna betalas av staten/skattebetalarna och jag vill inte finansera andras dumhet. Antivaxarna är tvugna att testa sig 2-3 ggr i veckan. Det är sammanlagt en massa pengar.
#4: Aha, då förstår jag. 🙂
Egentligen borde rubriken vara ”Nu börjar antivaxarna bli ensamma om att dö”.
Synd att det dött så många andra också än antivaccare.
#4: Grekland har beslutat att covidtesterna inte längre ska vara gratis. Plus att f rån 13 september måste ovaccinerade testa sig 12 gånger per vecka.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#8 Ska man testa sig 12 ggr i veckan?? Hur kan det ens fungera.
#9: Det blev visst fel där. Skulle ha haft ett bindestreck med, men det föll tydligen bort på mobilen. Det ska stå 1-2 gånger per vecka.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#10: 😂. Jag såg framför mig hur många skulle behöva lämna sin karantän bara för att testa sig.
#6:
När alla antivaxare har dött, kan vi utrota viruset. Delta varianten är lika smittsam som vattenkoppor och den dödar inte bara de äldre, så det är bara en tidsfråga.
#12: Vi kommer aldrig kunna utrota viruset i första taget, oavsett om antivaccarna dör ut. Det kommer komma nya mutationer som står emot vaccinet . Det kommer bli som en säsongsinfluensa ….Det är vad jag personligen tror.
- Redigerat 2021-08-25 12:55 av Draken
#13:
Det är ju antivaxarna som är anledningen til att viruset sprider sig och muterar. Utan spridning blir det ingen mutation.
Men problemet är att det finns länder som inte har tilräckligt med Vaccin och länder utan infrastruktur till att vaccinera alla. T.ex. tror jag knappast att Talibanerna i Afganistan kommer att bry sig mycket om covid och de har heller inte kunskapen och resurserna till att förhindra utspridning. Där kommer viruset att härja och mutera.
#11: Fast antivaxxarna sitter knappast i karantän. 😉
#14: Det är inte enbart antivaxarna som sprider smittan, visst dom är bovar i dramat som inte inser allvaret och vaccinerar sig men det finns många andra som helt struntar i restriktioner och på så vis för smittan vidare så det är många som bidrar till det här och slarvar på offentliga platser.
När det kommer till Afghanistan så svarade Magda Gad på en fråga i en chatt häromdagen angående just covid att dom har inte tid att tänka på det nu när läget är som det är där så ja det kommer att spridas och förvärra ett läge som redan är så desperat.
#16:
Senast idag läste jag en artikel som antivaxarna kommenterade. Artikeln handlade om att en expert uttalade sig för att folk inte antingen ska vara vaccinerade eller testade för att deltaga i det offentliga livet. utan både vaccinerade och testade, för vaccinerade kan vara smittbärare utan att själva bli sjuka.
Det kommenterades med "där ser man, inte vi som inte är vaccinerade sprider smittan, utan dom som är vaccinerade. Då kan man undra vem som spred smittan innan det fanns ett Vaccin.
Men även de icke vaccinerade kan bära smittan utan att bli sjuka själva eller de har bara milda symptom och tror att det är en förkylning, eftersom många tvivlar på virusets existens. Därför isolderar de sig inte och söker heller ingen sjukvård. Vaccinerade sprider inte viruset lika mycket om de smittas och de är betydligt kortare tid smittsamma.
I social media diskuterar antivaxarna om hur man undviker att bli smittad av de vaccinerades mRNA sekvenser. En sekvens av virusets spike protein är de rädda för, men inte för hela viruset. De inbillar sig att de mår dåligt om de träffar vaccinerade, t.ex. får feber och så klart känner de den "dåliga energin" som vaccinerade enligt dom ska ha. Så mycket galenskap att man bara häpnar.
Sen kommer jag att vara spännd på om flyktingarna från Afganistan kommer att hamna i karantän. Jag förväntar mig att många av dom kommer att vara smittade och Afganistan kommer att bli landet med mest smittade i relation till folksmängden.
#15: Det är sant! 🙂
#17 I social media diskuterar antivaxarna om hur man undviker att bli smittad av de vaccinerades mRNA sekvenser. En sekvens av virusets spike protein är de rädda för, men inte för hela viruset. De inbillar sig att de mår dåligt om de träffar vaccinerade, t.ex. får feber och så klart känner de den "dåliga energin" som vaccinerade enligt dom ska ha. Så mycket galenskap att man bara häpnar.
Blir inte förvånad, hade en väninna som ägnar sig åt det här och jag har skrivit om det förr hon bröt kontakten för jag chippade katten och inte tror på David Ickes fantasier. Gissar att jag är allvarligt smittsam och farlig nu i hennes ögon som är vaccinerad 😂
Där är det precis så som du beskriver och så vansinnigt mycket mer därtill i den där sekten och är det inte mobilerna så är det master och jag vet inte allt som är hot mot oss och konspirationer. Hur jobbigt som helst men att bryta en mångårig kontakt bara för jag sa jag skulle ta emot vaccinet samt chippat katten är väldigt märkligt men jag måste säga att jag är glad nu att hon drog för jag orkar verkligen inte med dom där vanföreställningarna som konspiratörerna har så allt blev rätt och bra där ändå 😎
#19:
Man kan verkligen se det som en sekt. Dom är lika hjärntvättade, fanatiska och radikala som jihadister. Om ett par år, när det blir tydligt synligt att det inte är vi vaccinerade som dör (som dom tror), utan de icke vaccinerade, kommer de fortfarande inte att erkänna att det var dom som hade fel. Dom kommer att tro att det är vi vaccinerade som smittar dom med mRNA sekvenser och det är det som de dör utav. Dom kommer att fortsätta att förneka verkligheten, vad som än händer.
Det enda som kanske hjälper är avprogrammering och deradikalisering. Men det är nog inte mer än en av 10 som man kan hjälpa med det. Deradikalisering fungerar ju heller inte på terrorister, så det ser ut som om vi är tvugna att ta avsked från en hel del människor de kommande 2 åren, som inte överlever deras dumhet.
Den fjärde vågen har ju redan börjat och jag läste idag om en ny studie som gjordes i England, som visade att av alla som nuörtiden hamnar på sjukhus är det bara 1,8 % som var fullt vaccinerade. 24 % hade bara fått en spruta och resten, nästan 3/4 är ovaccinerade,
De vaccinerade som hamnar på sjukhus är mest äldre människor med andra sjukdomar eller som tar immunsupprimerade mediciner.
Delta varianten leder till dubbelt så många sjukhusfall som alfa varianten. Viruset blir farligare och farligare, så vi får nog anta att restriktionerna kommer att skärpas på hösten, senast vintern och att nya lockdowns väntar. Så länge kommer det att fortsätta ända tills antivaxarna antingen har dött eller vaknat upp.
Nästa antivaxare som inte överlevde sin dumhet:
https://www.washingtonpost.com/nation/2021/08/27/florida-woman-covid-dead-husband/
Paret var antivaxare. Kvinnan hamnade på sjukhus och när hon kom hem hittade hon sin döda man.
Den mest farliga och dödligaste sjukdomen som det inte finns medicin mot heter dumhet.
Här är en till antivaxare som inte överlevde sin dumhet:
Han var kroppsbyggare, bara 42 år gammal, tränad och frisk. Hans tvillingsbror sa:
"He was the fittest, healthiest person I know. He was climbing Welsh mountains and wild camping four weeks before his death,"
Han kände sig osårbar/odödlig och tänkte att om han blir smittad, blir det bara ett milt förlopp. Men dumheten tog hans liv.
#22: så du föraktar och fördömer människor pga d var ovaccinerade?du dansar på någons grav bara för att du tycker det är rätt,och du forsätter att kalla dem dumma trots att det är döda,jag är minst sagt imponerad av hur hjärtlös och kall du igentligen är ,ditt ego för d sk idioterna och dumskallarna är makalöst
#23: Condor varken fördömer eller föraktar andra människor, utan han tycker bara att det är en dumhet att inte låta sig vaccineras.
#23: så tycker du synd om antivaccare som råder andra till att inte vaccinera sig när dom sedan dör av consekvensen av det?
Det gör inte jag.
#23:
Dansar på gravar? Hur är det med dom som gräver gravarna och ser till att folk hamnar där? Det är faktiskt dom som säger till er, om ni vaccinerar er är ni inte andliga, inte uppvaklnade, att ni är lågfrekventa och att ni kommer att dö! Det är dom som skrämmer er att inte ta vaccinet, som säger att vaccinet innehåller saker som det inte innehåller och har biverkningarna som det inte har.
Och vem är det som här på i fokus gör sig mödan att skriva inlägg i timmar för att bemöta den smörjan och att rätta till falskinformationerna? Jo, det är faktiskt jag! Det gör jag faktiskt för att folk inte ska hamna i gravarna och om jag bara kan rädda ett enda liv är det mödan värt för mig, även om jag vet att jag inte kan rädda de flesta. Men i din bubbla som du lever i är jag den som dansar på gravarna. Jag har aldrig sett att du någonsin har gjort dig mödan att skriva i timmar för att rädda mönniskor.
Du är inte sur på dom som sprider ut falskinformationerna, som ser till att folk hamnar i gravar, som t.ex. Björn Lundberg, Charlotta Rexmark, Susann Björklund, Christina Grossi, Michael Oddane, Niclas Holmsten osv., nej du är sur på mig, kallar mig hjärtlös och kall.
Det är klart att det är ett hemskt för era egon att inse att ni inte är de högfrekventa, andliga, uppvaknade människorna som Björn, Charlotta, Chrtistina, Michael, Niclas och Susann hävdar att ni är om ni inte tar vaccinet, utan att ni bara är några som låter sig luras av bondfångare.
Nu när det är uppenbart att det inte är vi vaccinerade som dör, utan ni som tror på bondfångarna, belyser jag det för att kanske ett par av er ska vakna upp. Kanske ett par av er vaknar upp, men tydligen inte du, för ditt ego vill fortfarande se sig som den uppvaknade, högfrekventa, kärleksfulla människan som du egentligen inte är. Fortsätt att leva i din bubbla, medan jag fortsätter att försöka att rädda liv, utan att bry mig om att såna som du ser mig som hjärtlös, kall, dansandde på gravar. Jag behöver inte bli klappad på huvudet och jag är inte beroende av hur andra ser mig. Läs mitt inlägg "Frihet" på andlig utveckling.
#23: Var i fridens dar kom den salvan ifrån ? Vad jag kunde se så varken föraktade eller dansade Condor på någons grav , han skrev helt enkelt att "dumheten tog hans liv". Vilket jag nog håller med om.
Om man inte har medicinska eller andra tungt vägande skäl att inte vaccinera sig, så tycker jag att man skall göra det.
Så upplever inte jag tråden att någon dansar på någons grav däremot är det skrämmande att det finns dom som kan påverka andra så pass så dom går på desinformation som skadar och skapar både död och sjukdom.
Tycker riktigt synd om dom som sprider det här, att dom inte förstår allvaret i vad det är dom gör för något och utsätter både andra och sig själva för fara att dom inte har det förståndet att se verkligheten för vad den är.
Personligen tycker jag synd om alla som far illa av sjukdomar oavsett det är Corona eller något annat, oavsett dom är antivaxare eller ej så är det ett lidande att vara sjuk eller ha ont i sin kropp det önskar jag inte någon.
Däremot är det hemskt att sprida den här falskinformationen och att inte förstå vad det är man gör men här ser jag också det som viktigt att varje individ har rätten att avstå Vaccin om den inte vill ha men att pådyvla andra sitt då tycker jag att man går för långt.
Jag är själv emot vacciner och brukar inte ta sånt samma med mediciner men det har inget att göra med varken konspirationer eller andlighet däremot är jag av åsikten kan jag sköta sjukdom naturligt så gör jag men jag tog emot vaccinet för det är en väldigt speciell situation vi befinner oss i och här kände jag att för både andra och mig själv så lät jag vaccinera mig.
Förtjust är jag inte att ha gjort det men ändå nöjd att få göra mitt lilla för att hjälpa till att få ett stopp på pandemin som drabbar en hel värld men det betyder inte att jag kommer att fortsätta sen om det lägger sig men även en tredje dos är jag beredd att ta om det behövs för jag tycker det är så viktigt för oss alla att kan vi så ska vi hjälpa till att göra vårt allt för en friskare värld.
Det finns också fördelar framöver med att vara vaccinerad och det ger biljetter att kunna göra olika saker så som resa, besöka festivaler, konserter, restauranger med mera världen över och även Sverige kommer nog förmodligen att komma följa efter en tid med Covidpass för att kunna göra vissa saker så det har absolut sina fördelar också om vi inte vill bli helt isolerade.
Nyligen var jag till Grekland några dagar och att vara fullvaccinerad var bara en fördel så självklart för vaccination något positivt med sig men samtidigt ska vi också ha respekten för att en del inte vill eller ens kan vaccinera sig men jag anser att gränsen är nådd när man för ut desinformation som skadar andra och utsätter dom för risker för hur det är finns det människor som går på antivaxarnas propaganda. En sak är att välja bort det själv men en helt annan är att påverka och utsätta andra genom grupptryck, demonstrationer och desinformation på sociala medier där skrämselpropagandan är så stor så människor faktiskt får sätta livet till.
Vi ska vara rädda om varandra 😎
100 millionar amerikanarar kan bli omfatta av president Bidens vaksinekrav. Han seier det er einaste vegen ut av krisa. Republikanarar meiner kravet er i strid med grunnlov
Läs mer här:
https://www.nrk.no/urix/biden-innforer-vaksinekrav-for-100-millionar-amerikanarar-1.15644469
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu har Israels mest ledande Vaccinmotståndare dött av Covid. Men förstås försökte han in i det sista att få sina anhängare att tro att han har blivit utsatt för ett brott. https://www.timesofisrael.com/defiant-to-the-end-prominent-israeli-anti-vaxx-activist-dies-of-covid/
Det är riktigt obehagligt att läsa hur det går när en del tänker. Ordagrant livsfarligt.
Frédéric Sinistra var känd som Belgiens starkaste man. Han var kickboxstjärna och en absolut legend inom sporten. Han var världsmästare 3 ggr och europamästare 4 ggr.
Men han var coronförnekare och antivaxare, som inte ens ville uttala orden corona eller covid. Han trodde inte att viruset existerar och sa att om det skulle existera, skulle hans kondition och unga ålder skydda honom från att få symptom.
I slutet av November fick han symptom och ville behandla sig själv. Men hans tränare sa att om han inte går till sjukhuset, kommer han inte att träna honom längre. Sinistra skrev i social media att hans lungor är drabbade, men att han ska komma tillbaka igen ännu starkare.
Trots att hans läkare protesterade, ska han ha skrivit ut sig själv från sjukhuset, för att behandla sig själv med en syremask. Den 13. dec. skrev han att han är på väg att återhämta sig. Kort tid senare dog han i en ålder av bara 40 år.
https://www.instagram.com/fred_sinistra/?utm_source=ig_embed
https://www.heute.at/s/kickboxstar-und-impfgegner-stirbt-mit-nur-40-an-corona-100180872

#34 Nu kan jag inte tyska och google translate är ju lite märklig ibland. Men jag läser det på Instagram som att hans fru säger att han inte dog pga covid. Att hennes man skulle blivit upprörd om han visste att hans död användes till att skrämma folk till att vaccinera sig.
#35:
Om man som antivaxare förnekar covid kan man heller inte tro att man dör av det som man förnekar. Men vad jag läste i andra artiklar, så var han redan ansluten till en respirator på IVA och eftersom han annars var frisk, stark, tränad och ung kan han väl knappast att ha dött av någonting annat. Han skrev verkligen ut sig själv från sjukhuset, fast hans läkare protesterade och sen dog han pga andningsnöd, som det inte fanns en annan orsak till än covid.
Klart att hans fru inte gillar att hans död leder till att folk kanske vaccinerar sig, när de själva var antivaxare. Men eftersom han antagligen, som alla covid förnekare, inte höll sig till restriktioner, smittade han säkert andra och det kanske var orsaken till andras död. Kanske hans egen död nu leder till att andra räddas eftersom somliga kanske vaccinerar sig?
Det är ju många som tror att om de inte är i en riskgrupp, är covid ingen fara. Men nu kan man se att covid är en fara även för unga, friska atleter som är så vältränade som Sinistra.

#36 Annars har ju många ändrat sig på sluter när dom inser att dom verkligen är illa ute. Men dom håller fast då, även efter döden. Då är man hängiven sin sak.
#37:
Em del kommer till insikt när de själv drabbas, medan de som är mest hjärntvättade håller fast vid deras konspirationsteorier även om de drabbas själva.
Har en bekant som vägrade låta någon "spruta in gift" i hans kropp som han sa. Han blev sjuk i corona, hamnade i respirator och de visste inte om han skulle överleva.
Han överlevde, mot alla odds. Han blev väldigt tyst om att de sprutade in gift i människor efter detta.
Han väntar nu på tid för att få tredje sprutan.
#40: Det försökte jag förklara för honom, eftersom jag vid det tillfället jobbade på en covidavdelning, så jag visste vad vi stoppade i patienterna, men han lyssnade inte på det heller.
Robin Fransman, Hollands mest kända antivaxare och radikal motståndare av pandemibekämpningen var glad när han blev testad positivt på covid. Han skrev på twitter, "att det var på tiden".
Ett par dagar senare var han död. Hon dog med 53 år.
https://www.heute.at/s/prominenter-impfgegner-robin-fransman-53-stirbt-an-corona-100181543

#42 Kan inte låta bli att fundera över de båda "Hjärtan" det inlägget fått… :-/
// Staffan
- Redigerat 2022-01-01 20:44 av Staffan
#43:
Kanske det beror på informationen om hur det kan gå för folk som gör sitt bästa för att bli smittade? Min medkänsla för personen håller sig i gränser, eftersom hans aktiviteter kanske har kostat fler människors liv.
Nu har en av QAnons aktivister dött av covid. Hon sa tidigare att bara idioter dör av covid:
Översättning:
Cirsten Weldon är död Den välkända representanten för QAnon-rörelsen i USA dog mellan 50 och 60 år, enligt rapporter. Vaccinmotståndaren hävdade nyligen att vaccinerna dödar. Nu har hon dött av corona-viruset.
Cirsten Weldon, en framstående Vaccinmotståndare och medlem av konspirationsteorirörelsen QAnon i USA, avled tydligen till följd av en Covid 19-infektion. Det rapporterar engelskspråkiga medier. Weldon tros ha varit mellan 50 och 60 år och dog på ett sjukhus i Kalifornien. Hon ska ha blivit smittad i december. Senast lade hon upp en bild på sig själv med andningsmask.
På Instagram och Youtube hade kvinnan upprepade gånger förnekat Corona i videor och tvivlat på effektiviteten av vaccinerna. Hon hade tiotusentals anhängare, mestadels i den högerorienterade pro-Trump-rörelsen. Weldon erkände upprepade gånger för dem att de inte höll sig till coronaåtgärderna och skrek åt folk i kö som ville vaccinera sig. "Vaccinet dödar - ta det inte!"
I en video varnade hon för att vaccinerna skulle döda och att man därför inte borde vaccineras. I en annan video begärde hon att den kända amerikanske immunologen Anthony Fauci skulle "hängas".
Den tjeckiska folkssångaren Hanka Horká ville inte vaccinera sig och smittade sig med flit med corona för att få statusen tillfrisknad och få mer frihet.
Nu dog hon pga corona:
Hennes son ger den lokala antivaxrörelsen skulden för hans mammas död. Han sa de har "blod på händerna" eftersom de hade fått henne att avstå från vaccinationen.
#46: tragiskt. man blir ju ledsen.😢
Den på 70-talet kända popsångaren "Meat Loaf" var coronaförnekare och därför ovaccinerad. Nu dog han. Det nämns ingen oficiell dödsorsak, men enligt Insider dog han av corona.
https://www.heute.at/s/freund-meat-loaf-war-corona-leugner-starb-an-corona-100185638
Här är ett till exempel. 2 franska TV stjärnor vägrade att ta vaccinet. Nu dog de pga covid:
https://www.cbsnews.com/news/igor-grichka-bogdanoff-twins-covid-19-deaths-unvaccinated/
- Redigerat 2022-01-22 15:26 av Condor
#48: herregud..ni sväljer ju allt som media skjuter ut..är ju helt sjukt..står ingenstans om att han "meatloaf" var coronaförnekare eller har du hittat på det själv condor?
- Redigerat 2022-01-23 02:14 av [ghostdoggy]
#50:
Det står i rubriken att Meatloaf var coronaförnekare. Jag hittar aldrig på utan redovisar vad media rapporterar. Men jag förstår att du har bättre källor än Media och det är fritt fram att länka till källor som stöder vad du tror. Eller är det du som har hittat på att Media rapporterar fel?

#50 Meatloaf har både i intervjuer och på egen sida sagt (på video) vad han tycker om Vaccin. Han hade ett inlägg där han sa "If I die, I die, I don't want to be controlled"
Sen om han är en av dom som säger att corona inte finns eller är en av dom som inte vill ha Vaccin är jag inte insatt i. Men han har varit ganska tydlig med just vaccinering. Samt i en hel del videos sagt att allt ät Kinas fel.
- Redigerat 2022-01-23 16:08 av UlrikaD
#52:
Enligt tidningsartiklar som jag läste var det en av hans vänner som sa att han var coronaförnekare.

#53 Tänkte mer på att inlägget innan ifrågasatte om man tror på allt media säger. Vilket man såklart ska vara skeptisk till. Vill man hårddra det så kan ju tidningen hittat på att vännen sagt detta osv..
Men Meatloafs egna ord och videoinspelningar kanske är lättare att ta som en sanning.
#54:
Men vad han sa bevisar i alla fall att han är en foliehatt.
#55 Framförallt en fantastisk artist tycker jag
/Maria
Har ni noterat att "antivaxxarna" inte har trådar där de (eller "vi" kanske jag måste säga nu, eftersom skepticism mot det här vaccinet tydligen räcker för etiketten) hånar de som dött med fullgod vaccinering?
Kanske någonting att reflektera över?
#57: Enligt "antivaxxarna" är det bara de vaccinerade som dör och bara vaccinerade som ligger på IVA. På sina sidor skriver dom att de flesta som vaccinerat sig kommer inom ett par år att vara döda. Vem som tar vaccinet går den vägen som leder till gravgården, medan de som inte vaccinerat sig kommer att stiga upp till den femte dimensionen 😂 Sånt sprider dom ut.
Men nej, det är inget hån utan snarare ledsamt. Flera av dom som nu dött hade kanske fortfarande varit vid liv om dom inte skulle ha gått på alla falskinformationer.
#57:
Kanske du själv borde reflektera över att det finns människor som inte tänker som du tror att de tänker. Falskinformationer kostar liv, människors hälsa och leder till en ekonomisk kris i samhället.
Det behövs en motvikt till falskinformationerna för att visa hur det kan gå om man låter sig manipuleras av dom. Det är det som är syftet med den här tråden och inte det som du tror.
#58 - Vilka antivaxxare då? Jag har själv blivit kallad antivaxxare här på sajten, och jag tror inga av de sakerna - och jag har inte skrivit någonting på "mina sidor".
Du kan inte tillskriva individerna i en stor grupp människor alla åsikter som finns i gruppen. Alternativt så får vi acceptera att vaccinhetsarna alla tror att 1+1 är 11 och att månen är gjord av ost.
Sen… Det är inte hån, utan ledsamt? I #0 står det att en av de avlidna är Trumpanhängare. Det verkar ju speciellt relevant för ett vänligt förväl… Jag läser ovanstående tråd som skadeglädje mer än medkänsla.
#59 - I så fall återspeglar syftet inte hur i alla fall jag uppfattar den. Jag ser det här som en samling med "vad var det vi sa"-anekdoter utan informationsinnehåll. Dessutom med en i flera fall hånfull ton.
Mitt lilla inlägg i #56 var för att beskriva att det behövs något mänskligt i denna tråden även om man anser att en foliehatt mer eller mindre inte spelar någon roll.
/Maria
#61:
Att du uppfattar saker som jag skriver på ett annat sätt har ingenting med det som jag skriver att göra, utan hur du uppfattar det.
Jag kan bekräfta att det finns med ett "vad var det vi sa" i mina exempel, men det var inte hånfullt, utan för att visa hur det kan gå.
Men jag är ledsen för alla som dör pga falskinformationerna som sprids ut och jag försöker att förhindra att människor dör. Detta syfte ser jag inte i dina inlägg.

Att Meatloaf t.ex dog tycker jag är tragiskt oavsett orsak.
Jag har sett dom trådarna där folk som är emot vaccinet säger att vi får se vem som skrattar sist då vaccinet i sig är en dödsdom. Det senaste är ju en virusform som enbart söker sig till vaccinerade och ser till att dom hamnar på sjukhus men lämnar dom ovaccinerade ifred.
När man skriver saker som "skrattar sist" känner jag mest att det är väl inte konstigt att världen försöker ta död på oss och börja om. Har precis kollat serien "Station eleven" där ett virus lät 1 per 1000 människor överleva globalt. Men lik förbaskat, även i den fiktiva världen så lyckas inte dom få överlevande hålla sams. Är väl nån genetisk markör som ligger kvar från stenåldern. Vi kanske borde försöka skärpa till oss och värna om varandra istället. Nytt koncept.
#65: ”Det senaste är ju en virusform som enbart söker sig till vaccinerade och ser till att dom hamnar på sjukhus men lämnar dom ovaccinerade ifred. ”
Vad tänker du på?
#64 - Nej, det är riktigt. Mitt syfte är att informera er om att jag upplever era inlägg som osympatiska och hånfulla. Och om jag gör det så är det säkert flera med mig som gör det.
Om du nu vill lägga det på hur vi läser eller på hur du skriver lämnar jag till dig.
#65: "Det senaste är ju en virusform som enbart söker sig till vaccinerade och ser till att dom hamnar på sjukhus men lämnar dom ovaccinerade ifred."
Vad är det för virus?
#69: Så det var snarare återberättande av andras uppfattning än uttryck av dina egna åsikter?
#69: aha, trodde du tillhörde dom som påstod det :)

#70 Ja, det är det senaste som sprids bland Vaccinmotståndare i fb grupper. Läste om det bl.a i en grupp som demonstrerade i Göteborg. Dom sprider det som ett absolut fakta. Skrämmer upp en hel del folk och får fler anhängare pga rädsla.
#67:
Tänk, jag tycker helt annorlunda än du. Jag tycker att det är hånfullt om antivaxarna och konspirationsteoretikerna kallar oss "sovande får" som kommer att dö av vaccinet. Min tråd visar bara att det är dom själva som dör.

#71 Nej, brukar inte påstå saker som inte går att bevisa. Förutom aliens då.😉
#73 - Det är inte helt annorlunda: De antivaxxare som kaller er "sovande får som kommer dö av vaccinet" är definitivt också både osympatiska och hånfulla.
Jag tror att Condor inte riktigt räknade med att så många skulle bli upprörda över den tråden. I Österrike är det ingen tabu att prata om döden och det som han publicerar här är ändå bara det som det också rapporteras om i media, det som ändå redan finns att läsa om. Så om nu någon tycker det osympatiskt och hånfullt kan ni väl försöka få medierna att sluta rapportera om det.
Att samla ihop allt i en gemensam tråd är väl det som är mest osmakligt.
Det handlar inte alls om att inte kunna prata om döden.
/Maria
#76:
Tydligen är det så att man inte får visa folk att de är rädda för fel saker. Att visa att viruset är farligt är skrämsel, men att sprida falskinformationer om vaccinet och göra folk rädda för det verkar att vara OK.
Jag tänker på TV dokumentationen som vi såg igår, där dom intervjuade covidioter. En av de intervjuade tyckte att folk är galna som bär munskydd och tolkade det som ett tecken på "skrämselpropagandan" som görs.
Sen öppnade han sitt skåp och visade vilka medel han hade köpt. Där befann det sig medel mot att "bli smittad med mRNA sekvenserna som vaccinerade sprider ut". Han hade ett lager som räcker i flera år. Sen hade han medel som man kan ta om man ändå blir smittad. 😄😂
Det är så tragiskt att man kan tycka synd om människorna som blir lurade. Men det är ju helt ok att sprida ut sådana dumheter. Men verkligheten får man inte förmedla till folk.
#77:
Om vi gör nya trådar för varje sak finns det säket dom som säger "kan ni inte skriva allt i en enda tråd".
Intressant när man läser nyheter. Först läste jag idag att man har analyserat siffror om dödsfall i Österrike från februari 2021 till 13. januari 2022 och kom fram till att 99,2 % av alla covid döda hade inte fått deras booster. 92,6 % hade inte fått 2 sprutor. Resutatet stämmer överens med intertnationala studier.
https://orf.at/stories/3244912/
Sen läste jag en artikel, att FPÖ chefen Kickl hävdade att det är vaccinerade som är i fara.
https://www.heute.at/s/darum-sieht-herbert-kickl-jetzt-geimpfte-in-gefahr-100186139
Detta är kontroversiellt till vetenskapen och studier, men det finns väldigt många som tror Kickl.
Hela internätet är fullt med denna sortens falskinformationer. Fata Morgana och jag försöker att skapa en motvikt till falskinformationerna som sprids ut, men tydligen uppfattar folk inte falskinformationer som lika störande som motvikten.
#78 - Det är inte alls så att man "inte får visa folk att de är rädda för fel saker", men det finns sätt att göra detta som inte är fullt så arroganta som att återkommande kalla människor för "covidioter", "högerextrema" eller "unga och naiva" bara för att man inte delar dina slutsatser i alla frågor.
#80 - Underhållande nog är mitt deltagande på sajten nästan uteslutande som motvikt till er tidigare dominans där man i praktiken inte kunnat yttra sig annat än i medhåll utan att svartmålas och skrattas ut.
Det som stör mig mest är sannolikt den brist på ödmjukhet som uppvisas. Som jag sagt tidigare är varje invändning "falskinformationer", varje kritiker antingen lurad eller politiskt motiverad, och det finns inget utrymme för att ni kan ha fel över huvud taget.
#81: Vi har iallafall inte svartmålat eller skrattat ut någon medlem här på iFokus. När vi talar om covidioter syftar vi på idioterna där ute i samhället som sprider lögner och Myter om viruset. Vi lyfter bara fram myterna och lögnerna och vederlägger dem. Varför motarbetar du oss? Vill du inte vara med och hjälpa till istället?
#82 - Well. I egenskap av någon som har lyft upp invändningar mot den policy och kommunikationsstrategi som "etablissemanget" haft i frågan här på sajten så kan jag meddela att man definitivt inte känt sig välkommen.
Condor kallade mig för kvacksalvare för att jag tog upp D-vitamin som ett exempel på åtgärder som kunde vara hjälpsamma utan att dela samma riskprofil som vaccinen. Jag tog också upp motion, vilket tydligen bevisade min status som antivaxxare, eftersom mina föreslagna åtgärder skulle ta fokus från vaccinprogrammet.
Det finns otaliga exempel.
På sätt och vis tycker jag att jag hälper er sak - förutsatt att det är att hjälpa folk att navigera pandemin på ett bra sätt - genom att t.ex. lyfta fram vad jag uppfattar som retoriska grepp som riskerar att vända folk mot er, eller genom att påpeka när det ni skriver ger ett intryck av att ni inte rimligtvis kan vara sakliga, så ni kan undvika dessa framöver.
Jag tror ni skulle nå betydligt fler med lite mer medkänsla och ödmjukhet. Det är lätt att ta åt sig när ni förolämpar covidioter eller antivaxxare om man blivit kallad antivaxxare (vilket jag tycker mig minnas att jag också blev i samma tråd som jag blev kallad för kvacksalvare).
#81:
Det här har jag svarat på tidigare när jag har diskuterat med andra. Om jag kallar någon att vara högerextrem har jag tills nu alltid kunnat länka till fakta som bevis, t.ex. kallade jag Gottfried Küssel för nazist och länkade till wikipedia.
Samma med falskinformationerna. Jag brukar att länka till fakta om jag upptäcker att det sprids falskinformationer.
Om någon inte delar mina slutsatser kallar jag personen heller inte för "någonting" utan argumenterar med fakta och argument. Jag har dock varken kallat någon på sajten att vara högerextrem, naiv eller covidiot, fast somliga ibland har givit mig anledningar till att tycka det. Men jag har blivit kallat ganska mycket här, senast t.ex. knäppskalle och annat.
Tråkigt att du också börjar att diskutera om mig nu. Jag som tänkte, äntligen en intelligent debattör som diskuterar genom att vi väger upp varandras argument mot varandra. Det var riktigt roligt att diskutera med dig tills nu. Nu blev jag ganska besviken att du börjar som vissa andra.
#83:
Jag vet inte vad du syftar på. Var har jag kallat dig kvacksalvare? Jag tycker själv att vitamin D är viktig, men det finns inga studier som bevisar att det är lämligt som terapi mot covid, utan bara studier som bevisar att det är verkningslöst. Kanske jag skrev att det är kvacksalveri att erbjuda vitamin D som terapi mot covid. Men ta gärna fram tråden.
Att jag kallade personerna i TV programmet för covidioter är för att de ÄR covidioter. Om man tror att man måste skydda sig för vaccinerade människor kan man inte vara frisk i huvudet. Vilket ord ska man annars använda. Om jag kallar dom ovaccinerade, förolämpar jag alla som inte tar vaccinet av andra anledningar än att tro på galna konspirationsteorier.
Sen kan man ha olika uppfattningar om ödmjukhet. De flesta söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Jag söker otadlighet i mina egna ögon och kallar det ödmjukhet.
#83:
Tillägg:
Här är dokumentationen:
https://tv.orf.at/program/orf3/orfiiithem602.html
När du har sett den, förstår du varför jag kallade vissa i programmet för covidioter.
#83:
Tillägg:
Jag hittade diskussionen själv och där har jag inte kallat dig för kvacksalvare. Jag skrev "Om din läkare inte är virolog kan han bara gå efter det som virologer säger och om han säger något annat än det som virologer säger är han en kvackare."
Du skrev inte om vitamin D som ett exempel på åtgärder, utan som att det skulle minska risken för allvarlig sjukdom. Och det skrev du i samband med vaccinkritiska påståenden, som om det skulle vara ett alternativ till Vaccin. Det kallade jag"kvacksalveriska uttalande".
https://corona.ifokus.se/discussion/1527981/min-kropp-mitt-val?postId=19690547
Sen när du är färdig med påhopp genom att förvränga vad jag skrev, kan vi ju fortsätta den sakliga diskussionen.
#87 - Jag tycker inte det är att tänja på sanning att påstå att uttryck som att "Det är ett exempel på ditt kvacksalveri" är att kalla mig för en kvacksalvare.
Sen förstår jag fortfarande inte vad du gör för skillnad mellan "att föreslå vitamin D som åtgärd" och ifall det skulle "minska risken för allvarlig sjukdom". Vad är poängen med åtgärden om den inte hjälper? Min uppfattning var (och är fortfarande) att det stora antalet människor som har för låga halter av D-vitamin löper högre risk att drabbas av allvarlig Covid, och därför skulle minska sina risker med supplementering. Jag vet inte var i formuleringarna jag är kontroversiell. På riktigt.
Mina "vaccinkritiska uttalanden" var i huvudsak av samma slag som de jag gjort på flera gånger, d.v.s. påtalat att du, Fata (och Pytte i den vändan, vill jag minnas) uttalat er med en säkerhet som jag finner provocerande.
Min inställning till vitamin D (eller vilken åtgärd som helst för den delen) blir varken mer eller mindre kvacksalveri baserat på om jag tror att vaccinet har risker eller inte.
Vilken sakfråga har vi diskuterat i den här tråden? =) Jag tycker bara jag har sagt att jag tycker den är provocerande.
- Redigerat 2022-01-25 18:20 av Erik
#88:
Sakfrågorna diskuterade vi i andra trådar. Här har du bara klandrat mig.
Sen var dina uttalande bara upprepningar av vad din läkare tycler. Det var han som var kvacksalvaren, inte den som tror på kvacksalvare och bara upprepar vad han säger.
Det är en väldig stor skillnad mellan att presentera ett vitamin som att det skulle skydda mot allvarliga förlopp och att säga att brister kan leda till ett svårare förlopp. Man kan ha ett svårt förlopp även om man inte har brist på D-vitamin. Var är då skyddet?
Varför inte hålla dig till din expertis, dvs. datorer och lyssna på de som är experter på deras område, dvs. virologerna.
Känner du uttalandet "Ne sutor supra crepidam!"?
Ordspråket spåras tillbaka till målaren Apelles. Han sägs ha satt upp sina målningar på ett sådant sätt att han kunde stå bakom dem och lyssna på betraktarens kommentarer. En skomakare klagade på att en öljett saknades på en målad sko, varpå Apelles lade till den. Den stolte skomakaren kritiserade nu också benet. Apelles svarade med utropet "Ne sutor supra crepidam!" '
- Redigerat 2022-01-25 18:35 av Condor
#89 - "Man kan ha ett svårt förlopp även om man ine har brist på D-vitamin. Var är då skyddet?"
I så fall lär det inte vara speciellt hjälpsamt, antar jag. Men varför är det en kritik på vad jag har sagt? Mig veterligen har jag aldrig påstått att D-vitaminsupplementering skulle minska risken för alla, oavsett tidigare D-vitaminnivåer. Resonemanget är väl detsamma som med motion - det är statistiskt väldigt hjälpsamt med ytterligare motion i första hand för dem som tidigare motionerat för lite. Det finns säkert många andra exempel.
"Varför inte hålla dig till din expertis, dvs. datorer och lyssna på de som är experter på deras område, dvs. virologerna."
… och ifall du vill veta varför jag inte tycker att det är så högt i tak när ni får dominera i diskussionerna så finns det en ledtråd här.
#89: så ni bestämmer vilket som kommer från expertis och ej?
#89: tror du på allvar att någon hör inne baserar sin åsikter på vad EN ENDA person har sagt visar det varför det är samma tjöt om och om igen.
För övrigt har min familj ätit d vitamin sedan lång tid tillbaka. Friska än, håller avstånd, munskydd, har handspritsspray ifall någon kommer för nära, undviker folkmassor och säger ifrån om någon kommer för nära. Peppar peppar har vi klarat oss hittills. Att hosta när någon står för nära är effektivt för att få bort de som inte begriper avstånd
#89: det är just det både han och övriga gör. Lyssnar och läser på de fakta vi kan få.
Vad är din expertis? Är du virolog?
Skulle vilja se vad du har för utbildning för att bete dig så här om och om igen.
Att du har lääääst det och seeettt det är inte någon som helst stabilare grund att komma från
#91: Vad jag förstod så var det ingen expert utan en helt vanlig läkares åsikt. Vill man fördjupa sig i ett ämne så är det alltid bättre att vända sig till en som är expert på området och lära sig därifrån.
#92: Nej det tror Condor helt säkert inte. Du har nog missförstått någonting.
#96: Jag är helt och hållet övertygad om att ni två inte begriper vad det är ni skriver och hir ni skriver det.
Ni skriver med flera vaccinerade, ändå lyckas ni få oss att se era inlägg otrevliga, icke konstruktiva.
Man läser en jävla massa överallt. Att man inte ty kör som er i flera frågor visar en lite hänt om VERKLIGHETEN!
#88: Vet du att jag lyssnade på en molekylärbiolog på TV för några dagar sedan. Han sa precis samma sak som många andra experter och virologer också säger, dvs att vaccinet gör precis samma sak som viruset, men bara i mycket mindre utsträckning. Det finns alltså ingen anledning till att vara mer rädd för vaccinet än för viruset. Det var hans svar på en myt om vaccinet. Får jag fråga dig om du också skulle ha blivit provocerad av hans självsäkra uttalande? Tror du inte att det finns en anledning till varför han vet det? Som att han vet det för att han är sakkunnig. Så vad får dig att tro, att det inte finns helt vanliga människor där ute som i åratal har intresserat sig för hälsa och medicin och som har blivit så pålästa att dom med säkerhet kan säga att dom inte är rädda för vaccinet och för några långtidseffekter? Ska dom gå omkring och låtsas ha samma funderingar och tankar om långtidseffekterna som du har, bara så att du inte ska känna dig provocerad? Jag är ledsen, men jag kan inte låtsas vara rädd för vaccinet när jag inte är det längre bara så att du ska vara nöjd. Ju mer läser och lär mig desto säkrare blir jag och jag är helt säker på att detsamma skulle gälla dig och alla andra också.
#97: Varför skälla på oss när vi inte har skällt på dig?
#98 - "Får jag fråga dig om du också skulle ha blivit provocerad av hans självsäkra uttalande? Tror du inte att det finns en anledning till varför han vet det?"
Beror väl på stil och sammanhang, misstänker jag. Som du beskriver det så tror jag inte det, men jag vet inte. Finns det en anledning till att han vet… ? Märklig fråga. Säger han det tycker han sig väl vara nog säker för att uttrycka sig för det sättet. Ev förenklar han av kommunikativa skäl.
"Jag är ledsen, men jag kan inte låtsas vara rädd för vaccinet när jag inte är det längre bara så att du ska vara nöjd."
Vad får dig att tro att jag skulle bli nöjd om du låtsades vara rädd för vaccinet? Kan du peka på något jag har skrivit som antyder det? Vänligen sluta lägga ord i munnen på mig.
#99: jag skäller inte. Ni måste förstå att folk inte tycker som ni, och att andra inte betyder att dom håller mer grupper ni nämnt, att det inte betyder mer än att dom inte tycker som ni
#101: Jag har inget problem med att folk inte tycker som mig. Det är ju inte jag som är sur på er.
#100:
Vad får dig att tro att jag skulle bli nöjd om du låtsades vara rädd för vaccinet?
För att du säger saker som att vår "självsäkerhet" gör dig provocerad och att vi inte med säkerhet kan veta något om "långtidseffekter". Det känns alltså som att du kräver från oss att bli lika osäker som du på "långtidseffekter" och att du inte är nöjd innan dess. Men säg gärna till om jag har missförstått dig.
#90: + 100
Ok, jag har förstått att du inte gillar min stil, men nu vill jag tala om för dig vad jag lägger märke till vad som gäller din stil.
- Att få D-vitamin att framstå som ett alternativ till vaccinet som skyddar mot svåra förlopp kan leda till att somliga avstår att vaccinera sig och i stället tar D-vitamin. Det kan leda till dödsfall och allvarlig sjukdom. Därför skrev jag att det var ett kvacksalveriskt uttalande.
Det förvrängde du till att ja skulle ha kallat dig kvacksalvare för att du "tog upp D-vitamin som ett exempel på åtgärder som kunde vara hjälpsamma".
Om du skulle ha gjort det, skulle du ha fått medhåll av mig.
Du försöker att få vetenskap att framstå som någnting som bara baserar på hypoteser och teorier. Så argumenterar också konspiratinsteoretiker, QAnon, Querdenker rörelsen osv. och det har jag läst på svenska, tyska, österrikiska och amerikanska sidor. Syftet är att jämnstäla vetenskaplig fakta med falskinformationerna som sprids ut, som om både det ena eller andra skulle vara åsikter och att fakta inte existerar. Det är ett argument som jag också har hört av folk som tror att världen styrs av reptiloider och att 5 G är ett vapen.
När jag bemöter falskinformationer med fakta, försöker du att få det till att bara för att jag säger att det är falskinformationer, att det inte är falskinformationer. Som om jag inte skulle bemöta falskinformationer med fakta, utan bara med min åsikt.
Du försökte ett tag att diskutera i form av att vi väger upp varandras argument med varandra. När du såg att du inte kunde hålla med mina argument, började du att diskutera i samma stil som dom som var här för ett par dagar. Med snedvridningar och förvrängningar av det som jag skriver. Med personangrepp och att få andra debattörer mot mig.
Jag vet at om man bemöter falskinformationerna, att man blir mobbad av antivaxrörelserna. Jag känner 2 människor i Österrike sm har blivit mordhotade på deras facebooksidor bara för det, precis som virologer blir mordhotade.
Du kanske kan få ett par männskor här att bli arga på mig, men du ska veta att det också finns en grupp människor här som själva inte vill/vågar skriva här pga för många foliehattar/konspirationsteoretiker (deras ord, inte mina) och inte vill bli utsatta för deras påhopp.
#94:
Det angår dig inte vem jag är, vad jag är och varifrån jag har min kunskap. Det enda som jag talar om för dig är att jag är en som aldrig har varit otrevlig mot dig och som nu blir attackerad av dig pga att jag kämpar mot falskinformationer som kan vara dödliga för folk som tror på dom-
#104: Ja i Österrike landade ju en man på intensivstationen pga njursvikt pga för höga doser vitamin D. Kan man läsa om här om här om man vill. https://www.archyde.com/styrian-after-vitamin-d-overdose-in-hospital/
Jag vidhåller att det var det jag gjorde. Det faktum att jag också uttryckte en osäkerhet för vilka risker vaccinen för med sig förändrar inte vad jag sa i den frågan. Och som sagt; skilnaden är hårfin mellan "Det är ett exempel på ditt kvacksalveri" och att kalla mig kvacksalvare.
Jag försöker påtala att kunskap om komplexa fenomen är förknippat med osäkerhet - någonting som du säger dig förstå, men återkommande ignorerar. Att dra in Q-anon och Querdenker-rörelsen här är bara en form av "guilt by association" och har ingenting med saken att göra.
Ehm. Nja. I vissa fall anser jag att du blandar ihop din åsikt med fakta. Som exempelvis när du uttalar dig om hur läget skulle se ut i den svenska vården om vår policy hade sett annorlunda ut. I de flesta fall påtalar jag bara att du använder teorier som om de var absolut sanna, eller pekar på specifik data och drar slutsatser som om det är sant bara för att du har data som styrker dem (även när det finns data som också talar för motsatsen).
Jag blir defensiv i diskussionerna för att jag tycker att ni inte har diskuterat på ett schysst sätt. Titta ovan: du säger "Det är ett exempel på ditt kvacksalveri", jag säger att du kallar mig för kvacksalvare, och då gör jag mig skyldig till "snedvridningar och förvrängningar av det som jag skriver." som jag förstår vad du säger? För det är ju jättestor skillnad? Jag kan inte annat än häpna över att du har mage att anklaga någon annan för att använda "snedvridningar och förvrängningar" efter hur du bemöter synpunkter och kritik.
Jag tänker inte diskutera det här vidare. Om du inte tycker att jag har en poäng i något av det jag skriver så får du väl fortsätta på inslaget spår.
- Redigerat 2022-01-26 17:40 av Erik
#107:
Skillnaden är inte alls hårfin. Att komma med kvacksalveriska uttalanden kan vem som helst göra ibland, utan att man är en kvacksalvare. Men en kvacksalvare är man om man bedriver kvacksalveri, dvs behandlar människor med odugliga metoder och det tror varken jag eller Condor om dig.
Sen är det också så att du framställer Condor som någon som kallar dig kvacksalvare bara för att du "tog upp D-vitamin som ett exempel på åtgärder som kunde vara hjälpsamma". Men egentligen tog du upp D-vitamin som ett alternativ till vaccinet som skyddar mot svåra förlopp. Det var iallafall så som jag och Condor upplevde budskapet som du kom med i den tråden.
- Redigerat 2022-01-26 18:10 av FataMorgana
#108 - Sa ju att jag skulle låta bli, men jag ska inte argumentera saken. Vill bara förtydliga hur jag sett på saken, och kanske också därigenom varför vi så ofta talar förbi varandra.
Kvacksalverifrågan låter jag vara. Givet din förklaring i #108 så förstår jag den tolkningen, även om jag inte håller med, så här finns ingenting att utforska.
Vad gäller D-vitamin-frågan så diskuterade jag i tråden (som jag minns det) problem med min uppfattning av den officiella kommunikationen kring sjukdomen. På sätt och vis kan man ju säga att D-vitamin, motion och vad mer jag nu tog upp (Ivermektin?) är alternativ till vaccinet, men bara på så sätt att vaccinet blir relativt mindre viktigt ju lägre riskerna med sjukdomen är. På samma sätt som jag tycker att frågan om man ska vaccinera barn är 100x svårare än frågan om man ska vaccinera 80-åringar, eftersom förhållandet mellan de olika riskerna är så annorlunda. Men jag har aldrig uppmanat någon att inte ta vaccinet, och min inställning är att man ska kunna ta del av så mycket och så korrekt data som man vill (och kan) för att fatta beslutet.
För dem som inte vill eller kan sätta sig in i siffrorna finns allmänna råd: Ta vaccinet om du är över X år (beroende på var och när du får rådet). För dem som vill sätta sig in mer borde man kunna få korrekt information om både för och nackdelar, för att fatta ett informerat beslut.
Det är vad jag försökte uttrycka. Det faktum att ni (som jag upplevde det) bemötte det som att jag var antivaxxare tolkade jag som att ni inte var öppna för motargument utan bara avfärdar dem med ad-hominem attacker. Tyckte det var närmast humoristiskt att jag upplevde att jag fick kritik för att rekommendera fysisk aktivitet (och inte bar av er), vilket styrkte den uppfattningen. Reflexivt har jag också samma reaktion varje gång jag läser "Q-anon" eller "Querdenker-rörelsen".
Oavsett - det är lätt att glömma bort att vi alla upplever saker olika, och det är lätt att läsa in åsikter och avsikter även där de inte står uttryckligen. Inser att jag har gjort det vid många tillfällen, och jag misstänker att ni också har det. Ber om ursäkt för den hårda tonen i de fall jag läst för mycket mellan raderna.
Jag gräver som sagt ner stridsyxan nu, men hoppas ändå att ni kanske hittar något användbart i min kritik.
I all välmening.
#107:
Punkt 1 har Fata Morgana redan svarat på. Punkt 2 betraktar jag inte som "guilt by association" utan jag förklarade ju vad syftet är, att få vetenskapen att betraktas likvärdigt som konspirationsteorierna, dvs. allt är bara teorier, ingen fakta.
Punkt 3: Ibland kan det verka som teorier, men egentligen gör jag inget annat an att beräkna den exponentiella ökningen av sjukdomsfall under perjoder som man inte gjorde nåfonting, den exponentiella ökningen av ovaccinerade i jämförelse med vaccinerade osv. och jag ser ju att vi just i höstas hade en triage på sjukhusen i Österrike.
Punkt 4. Jag bemötte synpunkterna och kritiken sakligt i de trådar där du diskuterade sakligt. Men i den här tråden var det så många som inte diskuterade sakligt, att ändå hela tråden blev förstörd. Vi har alla diskuterat osakligt i den här tråden och det deltog folk som inte hade något aannat i sinnet än att bråka.
109
Jag är gärna med på att gräva ner stridsyxan. Det var ju strid redan innan du dök upp, även i andra trådar och alltid när jag är inblandad i tjaffs dyker några från debatt i fokus upp (där som jag inte är populär) bara för att strida.
Det verkar som om vi stred med varandra för att du inte förstod vad jag menade när vi pratade om vitaminer, så kanske du förstår mig nu när emotionerna har lugnat sig. Jag håller absolut med om att D-vitamin är ett viktigt ämne för immunförsvaret och tar själv D-vitamin hela vintern. Men det är bara ett av många viktiga ämnen. Andra ämnen är t.ex. vitamin C och zink.
Vi behöver alla dessa ämnen för att immunförsvaret ska fungera normalt och att det inte blir nedsatt pga brister. Men man kan inte betrakta enstaka ämnen som en booster för immunförsvaret, som det ofta uppfattas. T.ex. den som hamnade på sjukhus pga överdosering av D-vitamin. D-vitamin är egentligen ett hormon som har en liknande struktur som steroidhormoner. Kosttillskott är inge alternativ till Vaccin. De skyddar inte mot covid.
Med träning är jag också på din våglängd. Jag är själv ett "träningsfreak" som tränar i över 40 år. En stark kropp kan försvara sig bättre mot sjukdomar helt allmänt. Men problemet är att väldigt många tänker "jag är tränad, stark, äter hälsosamt" och tror att de är på den säkra sidan och inte behöver att vaccinera sig.
Därför ställde jag t.ex. in det där exemplet på killen som var världsmästare och Europamästare flera ggr i nån kampsport. Han var ett muskelberg, stark som en björn och kände sig osårbar. Men ändå dog han av covid. Jag ställer in sådana exempel för att visa att det är fel att tänka så och att det kan kosta livet. Men somliga uppfattar det som att jag skulle "dansa på andas gravar". Sen uppfattar mig andra som läser det på precis samma sätt, utan att ens försöka att förstå motivationen till det som jag gör.
Somliga blir irriterade för att jag har kunskap om ämnet, utan att tänka på att var och en av oss har saker som de är mer eller mindre bra på. Själv är jag väldigt dålig på det som du är bra på dvs. datorer. De 3 sista datorerna som jag köpte var skit. Jag hade först en Acer, där software och hardware inte riktigt passade ihop. Sen hade jag en HP med en fläkt som lät som en helikopter och efter 2 år blev den så het att den ofta stängde av sig. Nu har jag en Asus, som jag också har problem med och när jag en gång stängde locket bröt någonting sönder. Nu är det dags för en ny dator igen och jag är rädd att jag köper skit igen pga min okunskap om datorer. Varför inte respektera att vi alla har våra styrkor och svagheter och respektera att jag är bra på en del vetenskapliga ämnen. Redan i skolan var jag klassbäst i biologi, fysik och kemi, för att det intresserar mig. Det som inte intresserar mig är jag kass på.