Corona iFokus

Corona

Läst 241 ggr
Condor
4

Prognoser om hur pandemin fortsätter

Jag läste att experterna inte vågar att ge en progons om hur pandemin kommer att fortsätta. Jag tänker att man bara behöver att räkna iihop 2 plus 2.

Det som man bör räkna ihop är:

1. De äldre som blev vaccinerade först, är på vägen att förlora deras skydd, eftersom antikropparna sjunker dramatiskt efter 6 månader.

2. Man har inte börjat att vaccinera dessa än.

3. Vi hade just fotbolls EM och folk spred smittan.

4. Folk kommer tillbaka från semestern, med viruset.

5. Delta varianten kommer att fortsätta att mutera och vaccinets effekt kommer att avta.

6. Vaccinföretagen har tills nu inte gjort en uppdatering av vaccinet.

7. allt fler som är trötta på pandimin har blivit oförsiktiga.

8. Regeringarna i Europa har inte lärt av pandemin.

Räknar mn ihop 1 - 8 är resultatet en fjärde våg.

Pyttelite
0

Det ser mörkt ut!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
1

#1:

Ja, jag förstår inte varför regeringarna inte hanterar saken bättre. I Österrike börjar dom först att vaccinera de äldre för tredje gången i mitten på Oktober. Man läser att det nu finns tillräckligt med Vaccin, så man kan undra varför dom inte redan börjar nu, innan antikropparna har sjunkit allt för mycket.

Sen läser man att det inte är ett problem att snabbt uppdatera ett mRNA Vaccin. Det behövs bara små förändringar. Varför har vaccinföretagen inte redan för länge sen gjort en uppdatering för delta varianten, så att vi redan får uppdateringen med den tredje sprutan?

I alla fall blir det ingen Flockimmunitet på det här viset, för även om t.ex. Pfizer vccinet skyddar till 90 % mot svåra förlopp, så visar nya studier att skyddet mot att bli smittad av delta varianten bara ligger på 40 %, medan det skyddade till ungefär 80 % mot de gamla varianterna.

Condor
0

Nu ser man redan att det som jag skrev stämmer. Nu börjar dom äldre som blev vaccinerade i januari i Österrike att hamna på sjukhus igen:

https://www.heute.at/s/zwei-mal-pfizer-in-ooe-sind-doppelt-geimpfte-im-spital-100158890

Men ändå börjar dom att vaccinera den åldersgruppen med den tredje sprutan först den 17. Oktober, fast det finns tillräckligt med Vaccin. Hoppas att regeringens vårdslöshet inte kräver för många dödsoffer.

Impfen ist ein wirksames Mittel gegen das Coronavirus. Aktuelle Fälle zeigen aber auch: Für manche wird bald ein dritter "Booster Shot" nötig sein. 
Niklas
0

#3: Kan det inte vara så att de vill vaccinera fler i yngre grupper med första eller andra sprutan innan de fortsätter med spruta tre för de äldsta? De kanske har gjort någon kalkyl som säger att det räddar flest.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
0

#4:

Kanske det, men om det som regeringen säger stämmer, att det finns tillräckligt med Vaccin, kan man ju egentligen vaccinera alla. De sista veckorna har antalet människor som låter sig vaccineras avtagit starkt, fast fortfarande runt 40 % är ovaccinerade. Det är ju slöseri på resurser att sakta ner farten på vaccineringarna.

Om de yngre tvekar att vaccinera sig, ska man ge vaccinet till de äldre som vill ha det. De äldre som blev vaccinerade först dvs. i januari har nästan inget skydd längre och det är riskgruppen.

I Israel har man redan börjat med den tredje sprutan för länge sen och gjort undersökningar som visar att den tredje sprutan ger ett 4 ggr bättre skydd än den andra sprutan. Jag vet inte hur de kom fram till det, men jag antar att man har undersökt antikropparna. Biverkningarna är ungefär samma som efter den andra sprutan.

Niklas
0

Okej. Om både Vaccin och vaccineringskapacitet finns i överflöd borde de göra som du skriver.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.