Fråga om andningsmasker
Är det någon som vet varför andningsmasker FFP2 bara är för engångsbruk? (FFP2 masker är dyrare än vanliga munskydd, att jag vill använda dessa är för att de skyddar både den som har masken och andra människor mot corona.)
På bruks står det att den får brukas i max 8 timmar och sen skall slängas men eftersom jag i regel bara använder masken ½ - 1 timme tänkte jag att man efter användandet av masken skulle kunna stoppa den i en plastpåse och återanvända masken efter ett tag. Är detta galet tänkt?
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Du kan återanvända FFP2 masker, men stoppa dom inte i en plastpåse, utan lufttorka i stället. På plast överlever virus längre tid och i en påse blir det lätt fuktigt och en bra grogrund för bakterier.
Här i Österrike var jag bor har det varit plikt på FFP2 och här var det någon expert som rekommenderade oss att köpa 7 stycken i gången. Just för att inte alla har råd att köpa nya hela tiden. Alltså en för var dag. På måndagen använder man måndagens och på tisdagen tisdagens osv. Så har man alltid en för var dag medan de andra lufttorkar. Men en gång i månaden bör man sen byta ut dem till nya.
Tusen tack för svaret! Jag har frågat på flera ställen utan att ha fått något svar tidigare!🌺
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Precis som skrivs i #1 Häng masken någonstans där den hänger fritt och låt den lufttorka 🙂