Corona iFokus

Corona

Läst 242 ggr
kejtlin
0

Hur skyddad är man på bara en dos?

Hur skyddad är man på bara en dos Pfizer Vaccin?

Kan man fortfarande bli svårt sjuk eller dö om man smittas av covid om man fått bara en vaccin-dos?

Herveaux
2

#0: "Tre veckor efter dos 1 har du ett bra skydd av alla vaccinen som håller tills det är dags för dos 2. Det gäller både för Pfizer och Moderna samt för Astra Zeneca."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/
Saxat från svaret under frågan 'Vilket skydd ger vaccination mot Covid-19?'.

// Harley

Här finns våra svar på vanliga frågor om vaccination mot covid-19.
  • Redigerat 2021-07-16 18:22 av Herveaux
Carmarino
0

Läste nyligen att skyddet avtar efter ett tag om man bara tar en spruta, så man behöver ta bägge sprutorna för att få så bra skydd som möjligt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kejtlin
0

Jo jag ska ju ta dos 2 men det är i slutet av Augusti och i min stad sprider sig Delta varianten vad jag förstår.

Carmarino
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

En dos av Moderna eller Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19 ger ett 65-procentigt skydd mot deltavarianten, som först upptäcktes i Indien, enligt norska Folkehelseinstituttet, skriver VG.
[Urskog]
0

#4 Där ser man det låter positivt, undrar hur mycket skydd spruta två ger mot Delta det vore intressant att veta. Ska googla mig fram och se vad jag hittar men rent logiskt borde det vara ungefär lika effektivt som mot tidigare variant om första ger så bra som 65 % så har vi tur ger full vaccination betydligt mer skydd än dom tidigare trott.

#3 Det är lite drygt det här med Delta som sprider sig över landet och det enda vi kan göra är att följa dom slitna och uttjatade orden håll i håll ut, håll avstånd och tvätta händerna. Vet inte när du fick dos ett men har du möjlighet och det gått tillräckligt med tid kanske du kan få en tidigare tid och slipper vänta så länge.

• Redigerat 2021-07-17 06:14 av [Urskog]
kejtlin
0

#5 Jag fick tiden för dos 2 samtidigt som de gav dos 1. Det blir 7 veckor mellan doserna. Det skulle vara så sa hon som gav sprutan.
Så jag ska nog inte försöka ändra det.

Condor
0

#0:

En spruta gav ett ganska bra skydd mot de gamla varianterna, t.ex. den britiska varianten. Mot delta varianten, som just nu är den dominerande varianten, behövs det dock 2 sprutor.

2 sprutor med Pfizer ger 93-96 % skydd mot svåra förlopp och ungefär 70-80 % skydd mot smittning.

En spruta ger nästan inget skydd alls. I en studie som publicerades i "nature" visade det sig att bara 10 % av alla vaccinerade hade neutraliserande Antikroppar mot delta varianten:

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03777-9#Sec23

Man kan bara läsa abstractet, men i media kan man läsa att det är 10 %.

The SARS-CoV-2 B.1.617 lineage was identified in October 2020 in India1–5. It has since then become dominant in some indian regions and UK and further spread to many countries6. The lineage includes three main subtypes (B1.617.1, B.1.617.2 and B.1.617.3), harbouring diverse Spike mutations in the N-terminal domain (NTD) and the receptor binding domain (RBD) which may increase their immune evasion potential. B.1.617.2, also termed variant Delta, is believed to spread faster than other variants. Here, we isolated an infectious Delta strain from a traveller returning from India. We examined its sensitivity to monoclonal antibodies (mAbs) and to antibodies present in sera from COVID-19 convalescent individuals or vaccine recipients, in comparison to other viral strains. Variant Delta was resistant to neutralization by some anti-NTD and anti-RBD mAbs including Bamlanivimab, which were impaired in binding to the Spike. Sera from convalescent patients collected up to 12 months post symptoms were 4 fold less potent against variant Delta, relative to variant Alpha (B.1.1.7). Sera from individuals having received one dose of Pfizer or AstraZeneca vaccines barely inhibited variant Delta. Administration of two doses generated a neutralizing response in 95% of individuals, with titers 3 to 5 fold lower against Delta than Alpha. Thus, variant Delta spread is associated with an escape to antibodies targeting non-RBD and RBD Spike epitopes.
johan
1

Två doser av Pfizer-Biontechs och Astra Zenecas covidvaccin ger ett bra skydd mot den mycket smittsamma deltavarianten, men de är inte lika effektiva som mot alfavarianten.
Den som bara har tagit en dos har dock ett betydligt svagare skydd mot delta.
Det bekräftar en ny studie som har publicerats i New England Journal of Medicine.
Delta är numera den variant av coronaviruset som dominerar smittspridningen i världen, men alla som är fullvaccinerade med Pfizer-Biontechs eller Astra Zenecas covidvaccin har ett tillräckligt bra skydd.
De nya studieresultaten styrker de preliminära slutsatser som Public Health England presenterade redan i slutet av maj.
Två doser av Pfizer-Biontechs Vaccin skyddar till 88 procent mot symtom om man smittas av deltavarianten, jämfört med 93,7 procents effektivitet mot den tidigare dominerande alfavarianten (den brittiska).
Två doser av Astra Zeneca-vaccinet skyddar till 67 procent mot delta, vilket är bättre än de 60 procent som det först rapporterades. Det kan jämföras med 74,5 procents skydd mot alfavarianten.
De som ännu bara har hunnit få en dos Vaccin har dock ett betydligt klenare skydd mot deltavarianten. Den som smittas efter att ha fått en spruta av Pfizer-Biontechs Vaccin har 36 procents sannolikhet att klara sig utan symtom, jämfört med en helt ovaccinerad person. En dos av Astra Zenecas Vaccin ger ett 30-procentigt skydd mot symtom av delta.
(TT)

Mvh // Johan

[Urskog]
0

Nu hamnar jag kanske lite utanför ämnet men hur räknar dom procenten ?

Vi tar Pfizer som exempel som jag fått, om den skyddar 93 % drygt betyder det att 7 procent av dom som tagit vaccinet inte har skyddet ? eller betyder det att vi som vaccinerats har 93,7 % skydd ?

Jag har inte helt fått ihop det här hur dom menar med procenten. Nån vänlig själ som kanske kan förklara det här för mig hur dom menar med det där 😎

johan
0

Jag tror att det visar på hur stor/liten del av dom vaccinerade som riskerar att bli allvarligt sjuka om dom utsätts för covid. Det finns alltså bra anledning till att fortsätta ta det försiktigt och inte utsätta sig själv eller andra för risker i onödan.

Mvh // Johan

[Urskog]
0

#10: Tack Johan, tänker också eller tror att det är så som du skriver men det är lite rörigt det där med procent och dom har inte uttryckligen sagt exakt hur dom menar men jag gissar att det är som du skriver för det låter mest logiskt.