Corona iFokus

Corona

Läst 163 ggr
Condor
3

Corona skeptiker tenderar mer till psykiska problem

Enligt en studie som gjorde av universitetet i Duisburg-Essentenderar corona skeptiker mer till psykiska besvär och traumas efter att de hade covid:

https://www.medinlive.at/wissenschaft/schwere-corona-faelle-ein-viertel-bekommt-posttraumatische-belastungsstoerung

Jag översätter ur länken:

"Bland de så kallade koronaskeptikerna var värdena för depressiva symtom och generaliserad ångest signifikant högre än i den allmänna befolkningen. I denna grupp är förträngning särskilt uttalat "för att undvika en förlamande rädsla".

Jeder vierte sehr schwer an Covid-19 Erkrankte entwickelt später eine posttraumatische Belastungsstörung. Das ergab eine Studie der Universität Duisburg-Essen, für die von April 2020 bis März 2021 mehr als 30.000 Menschen untersucht wurden. Demnach stieg bei diesen Menschen, die auf der Intensivstation behandelt wurden, im Schnitt am hundertsten Tag nach ihrer Entlassung die Traumasymptomatik an.
Niklas
1

Tråkigt. Jag är inte förvånad dock.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
3

#1:

Jag är heller inte förvånad. Redan en vecka före artikeln hamnade i tidningen skrev jag ett inlägg på psykologi i fokus, som jag citerar ur:

https://psykologi.ifokus.se/discussion/1504352/psykologisk-belysning-av-covid-konspirationsteorier

"Å ena sidan ger konspirationsteorin en till synes konkret skyldig. Hotet får ett ansikte och en form som kan bekämpas. Å andra sidan är det psykologiskt lugnande att åtminstone möjligheten till kontroll fortfarande verkar finnas. Du måste bara ta bort kontrollen från de förmodade konspiratörerna och du har återfått kontrollen över din egen värld. Och de självutnämna ljurarbetarna är förstås de som ska åstakomma detta.

Denna uppfattning är mycket trevligare än att viruset kan ligga utanför direkt kontroll. En värld som kontrolleras av ”de onda” är mer lugnande för många människor än en kaotisk värld som ligger utanför mänsklig kontroll. Det är ett irrationellt svar på en känslomässig och som sådan ofta irrationell känsla."

När förträngningen inte längre funkar och konspirationsteoretikerna konfronteras med sanningen, klarar de det psykiskt inte av.

Psykologi iFokus. Oberoende forum där allt som har med psykologi diskuteras. Välkomna!
  • Redigerat 2021-06-28 19:32 av Condor
Denna kommentar har tagits bort.