Vaccin trots T-celler?
Jag försöker förgäves få svar på frågan om man skall vaccinera sig även om man har T-celler. Jag vill veta om det är idé att testa sig för T-celler.
Det kommer olika svar från olika håll, allt från FHM som tycker alla skall vaccinera sig till vaccinskeptiker som tycker vaccinet är jättefarligt och kan trigga en massa autoimmuna sjukdomar.
Jag har aldrig tagit någon vanlig influensaspruta, är så "otroligt" frisk, har bra hälsovärden och är i princip aldrig sjuk. Har haft aseaten , men sedan dess inte en enda influensa (vad jag märkt).
Jag är rädd för att mitt immunförsvar skall bli försvagat av ett Vaccin, så att kroppens eget immunförsvar slappar till sig och sedan måste jag ta influensavaccin varje år. Jag är såklart också rädd för biverkningar av vaccinet som vi ännu inte hunnit dokumentera.
Jag har googlat i dagar för att ta reda på vad som påverkar vad. Det finns ju redan väldigt många som gjort detta T-cellsprov. Hoppas på att någon här på sajten är bland dem och vill i så fall gärna veta hur ett eventuellt positivt svar påverkar viljan att ta Vaccin.
Jag grubblar mycket över detta och vet varken ut eller in.
Eftersom gemene man oftast inte är så insatt på djupet hur detta med Vaccin och vad T-celler innebär mer än det man läser via nätet så är frågan enkel för min del.
Jag väger risken för att bli sjuk i corona med dess biverkningar som kan vara långa, jobbiga och t,om leda till döden mot eventuella biverkningar av ett Vaccin som med största sannolikhet inte kommer att att inträffa alls😉
För min egen del så är ändå den stora anledningen till att jag kommer att vaccinera mig mina medmänniskor. Jag vill inte bidra till att sprida smittan utan göra allt för att bekämpa denna Pandemi i samhället.
Jag ensam kan inte bekämpa detta men tillsammans kan vi göra skillnad. Detta är inte bara en personlig fråga utan ett gemensamt problem vi borde göra vad vi kan för att stoppa.
/Maria
Den rådande pandemin är ett problem vi (kanske) kan stoppa, men coronaviruset kan vi inte bli av med hur mycket vi än vaccinerar, och enligt en del kan et bli värre av vaccinering och har blivit värre av lockdown. Vacciner tar inte alla mutationer, vilket däremot T-celler har en större chans att göra eftersom det dödar hela viruscellen.
Viruset är oerhört potent och tar sig runt både vacciner och lockdown, därav alla mutationer. (Läs om vad som händer i Israel nu trots att så många är vaccinerade.)
Varken T-celler eller vacciner är 100%-igt säkra, så hur det än är måste alla fortsättningsvis vara restriktiva. Jag känner mig tveksam till att alla vaccinerade kan "krama barnbarnen" helt utan risk. Så även om du vaccinerar dig, Maria, så kan du inte bekämpa pandemin om du inte fortsatt är restriktiv tills pandemin är "avblåst". Du kan fortfarande sprida smitta även om du inte får symptom själv och blir sjuk. Precis samma som om man har T-celler.
Det jag är ute efter att veta är om de som har T-celler är säkrare både för sig själva och för sin omgivning än de som är vaccinerade.
Och OM det är så så vill jag veta om vaccinet på något sätt försvagar T-cellernas funktion, vilket i så fall är till nackdel både för de personer som har det, men även för omgivningen.
Jag får olika svar från olika håll, från yrkesmänniskor som borde ha samma kunskap som bas. Jag förstår inte varför de tänker olika. Vill en del bara vara myndigheter till lags och se till att vi får ett (tillfälligt?) stopp så vi kan få igång ekonomin igen?
Vill de som har motsatt åsikt skapa kaos och motstånd mot regeringen? En del är kända allmänna Vaccinmotståndare och såna som alltid kritiserar makten, men en del är inte det.
- Redigerat 2021-04-21 08:44 av Sindri
#2 Tror du verkligen att jag skulle leva loppan om jag blev vaccinerad?
Jag vet att man ska vara försiktig när man är vaccinerad.
För mig är vaccination en solidarisk handling.
/Maria
Idag får jag min andra vaccindos och jag är så otroligt glad och tacksam för det. Om 2 veckor tänker jag krama barnbarnen för första gången på över 1 år. Jag är fullt medveten om, att så länge inte "alla" är vaccinerade ännu, så måste jag fortsätta att leva som tidigare, med avstånd, handsprit och munskydd där det krävs. Däremot, framåt hösten, kan man nog slappna av lite och lätta på restriktionerna.
Ang. T-cellerna så säger Matti Sällberg, att det är ungefär samma som Antikroppar, dvs har man haft Corona, så bör man ändå vaccinera sej.
Jag tar influensavaccin varje år numera, efter att jag fick influensan för 3 år sen. Jag var väldigt sjuk i 2 månader och vill inte vara med om det igen.
Jättejobbigt att det finns så många olika åsikter. Även om vad som är bäst för mänskligheten i stort.
Brukar man vaccinera sig mot influensan bör man nog ta även detta Vaccin.
Men om jag har T-celler (vilket jag kanske inte har) så är det kanske sämre för mänskligheten om jag vaccinerar mig. Det är det jag vill veta, jag tycker inte ni riktigt förstår vad jag är ute efter. Jag vill absolut vara solidarisk med mina medmänniskor, men vill veta först om Vaccin är det bästa alla kan göra. Eller om de som har T-celler är "säkrare". Bara det vill jag veta.
Jag hade hoppats på svar från några som tagit detta test och om de fått reda på något mer, och vad de tar för beslut om ev. vaccinering.
Beträffande svininfluensan var det en masshysteri kring vaccinering och det blev väldigt fel för många. Jag tror nog att jag kommer att vaccinera mig, men jag vill veta om det är rätt. Kanske vi inte får veta det förrän om 20-30 år, tyvärr.
Nej, jag tror inte du kommer att leva loppan Maria när du blir vaccinerad, du verkar för klok för det. 😊 Men tyvärr verkar många tro att sen är det "business as usual".
#0:
Alla människor har T-celler, fast somliga har fler, somliga mindre. I en liten studie som gjordes i Wuhan, har man konstaterat att personer med svårt förlopp hade mindre T-celler.
T-celler bekämpar virus på ett annat sätt än Antikroppar. Antikropparna kan inte döda virusar som redan har befallit celler. Dessa celler förstörs av T-cellerna, så att viruset inte kan föröka sig. Men T-cellerna bekämpar inte virusar som cirkulerar fritt i kroppen. Dessa dödas av antikropparna.
Efter en sjukdom bildar kroppen specifika T-hjälparceller mot covid (det immunologiska minnet), som inte dödar viruset, men känner igen viruset falls det hamnar i kroppen, så att immunförsvaret kan reagera snabbare.
Dessa hjälparceller har man kvar i kroppen i flera år och dessa bildar kroppen inte bara efter en sjukdom, utan även efter vaccinationer. De skyddar inte mot smitta, men mot svåra förlopp. Det har visat sig i studier, att de med milda symptom inte har lika många hjälparceller efter en infektion som de med svåra förlopp:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33567252/
Men vid upprepad kontakt med viruset bildas fler hjälparceller. Därför är det viktigt att man får 2 vaccinationer (andra sprutan är en booster).
Immunförsvaret försvagas alltså inte av ett Vaccin, utan det förstärks. Däremot orsakas influensa av helt andra virusar än coronavirusar, så vaccinet mot covid påverkar nog inte immunförsvaret mot influensa. Det finns korsimmunitet om man har haft andra coronavirusar än covid, men de skyddar nog inte lika bra som de specifika hjälparcellerna.
Det finns alltså ingen anledning till att avstå från ett Vaccin mot covid. Men inget Vaccin är 100 %. Om t.ex. Pfizer skyddar till 95 %, är det fortfarande 5 av 100 som kan bli sjuka. Men det blir inget svårt förlopp.
Vaccinet ger alltså en kombinerad effekt, dvs. Antikroppar mot covid och hjälparceller som känner igen viruset.
Sen ska du inte lyssna på vaccinskeptikerna. Dom brukar inte ha mycket kunskap och om ett Vaccin ska kunna trigga autoimmuna sjukdomar, måste det finnas någonting i kroppen som har en viss likhet med det som vaccinet siktar på, som immunförsvaret förväxlar. Något sånt hände med det första vaccinet mot svininfluensa, men det var ett undantag och har inte förekommit med vaccinet mot covid.
Vaccinskeptiker har det redan funnits när det första vaccinet mot smittkoppor kom ut. Då använde man sig av ett virus som orsakar kokoppor och vaccinskeptikerna spred ut att vem som får vaccinet förvandlar sig till en ko. Deras argument har inte förändrat sig mycket sen dess.
#6: Tack snälla - det där var precis den sortens svar jag ville ha. Jag har väl anat att det legat åt det hållet, men ingen har sagt rent ut och så konkret det som du säger. Jag vill ha alla bakgrundsförklaringar och kunna förstå.
Jag har lyssnat både på de som haft åsikter för och emot Vaccin, jag vill lära mig allt, och det KAN ligga något i det de säger, men om jag har T-celler och sedan får Vaccin som bildar Antikroppar så föredrar jag det.
Då undrar jag om du också vet om de T-cellsprover man gör nu bara handlar om att kolla om man har T-celler mot Coronavirus? Kan man på ett sådant test se om man rent allmänt har ett bra immunförsvar genom sina T-celler?
#7:
Jag antar att du menar en SARS-CoV-2- lymfocyttransformationstests. Där stimuleras patientens T-celler med blandningar av små fragment av spikproteinet från viruset och sen mäter man förökningen av dessa reaktiva T-celler i en cellkultur. Om resultatet är positivt, dvs om mer reaktiva T-celler kan hittas i cellkulturen, talar det för att ha utvecklat ett immunologiskt minne, dvs. T-cellerna har reagerat på fragmenten av spike proteinet. Men om du aldrig har haft kontakt med viruset eller har blivit vaccinerad, har dina T-celler inte utvecklat ett sådant minne.
Man ser bara hurvida T-cellerna reagerar på covid, men inte på andra virusar. Men det finns sådana tests för allt möjligt, t.ex. för allergier.
#8: Tack för svar. Nej, jag har inte vaccinerat mig för någon influensa, och inte haft någon sedan aseaten 1957.
Jag menar de T-cellstester som görs just nu i Stockholm av Legehuset.
Jag har också tolkat det så att det finns en del andra "vanliga" harmlösa förkylningar som orsakats av ett Coronavirus. Om man haft någon sådan kan det finnas ett visst T-cellsminne för Coronavirus?
Sedan 12 år tillbaka har jag sluppit även de vanliga vinterförkylningarna - men det är en annan historia.
#2: Vad händer i Israel, det har jag inte hört?
Okej. Tack!
#9:
Jag vet inte vilka tester som görs i Stockholm. Jag bor inte ens i Sverige.
Förkylningar orsakas av en hel del olika virus. En del förkylningar orsakas av Rhinovirus som tillhör familjen Picornavirus. En del orsakas av Coronavirus, som också är en stor familj. Det kan finnas en viss korsimmunitet med andra coronavirusar. I så fall reagerar T-cellerna på en covid infektion och det kan man testa med en SARS-CoV-2- lymfocyttransformationstest.