Testat positivt trots fullvaccinering
"Tolv personer i Skåne har bekräftats smittade efter att de blivit fullt vaccinerade, rapporterar Sydsvenskan.
Samtliga bor på vård- och omsorgsboenden.
Matti Sällberg, professor och vaccinforskare på Karolinska Institutet, förvånas inte över uppgifterna.
– Det är absolut inte konstigt. Man får räkna med att folk kommer att bli sjuka trots att de är vaccinerade, men sannolikt hade de blivit ännu sjukare om de inte hade varit vaccinerade, säger han till tidningen."
Det var ju muntert.
Många människor har nog förväntat sig att slippa bli sjuka om de är fullvaccinerade.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Precis som viruset drabbar ovaccinerade väldigt olika så drabbar det antagligen vaccinerade olika.
Det som en ovaccinerad person kanske skulle dött av klarar personen av som vaccinerad. En ovaccinerad som inte skulle bli speciellt sjuk kan slippa känna något alls som vaccinerad. Om jag fattat rätt.
Och det är också tankeväckande vad gäller smittspridning. Man kan alltså sprida smitta även som vaccinerad - då borde s.k. vaccinpass vara helt meningslösa?
Det blir många frågor och få svar. Jag tror människor hade hoppats mer av vaccinet än att man "sannolikt" blivit sjukare utan.
Det här berättade dom om redan i höstas att man ändå kan bli sjuk i corona fast man har blivit vaccinerad, det trodde jag dom flesta kände till. Vaccinet gör att man blir mindre sjuk som professorn säger. Så det är viktigt att man vaccinerar sig för att undvika att hamna på sjukhus

Grejen är väl att ju fler som blir vaccinerade desto mindre risk är det att bli smittad.
”Inte konstigt”, säger vaccinforskaren Matti Sällberg. Uppföljningarna visar samtidigt att vaccinationerna ger höga nivåer av Antikroppar, precis som förväntat.
Läs mer här ⬇️
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Inget av vaccinen är 100%.
Alla de Vaccin som tagits fram ska i första hand göra så att man får ner antalet svårt sjuka (som blir inlagda på sjukhus) och dödsfall. Det är det allra viktigaste.
De som skulle blivit svårt sjuka utan Vaccin kan få en mildare sjukdomsbild.
Hur bra vaccinen faktiskt kommer vara mot milda symptomen det återstår att se.
Sen om man går in på länken till aftonbladets snabbkoll så finns det en länk till sydsvenskan. En betallänk men man kan läsa lite.
Av de som hade covid nu så var det bara 2 som hade symptom. En hade fått sin första dos 18 dar tidigare och den andra hade fått sin andra dos 8 dar tidigare. Det är först ca 2 veckor efter andra dosen vacciner ger full effekt. Så de två hade inte nått full effekt.
När det gäller de andra så får man inte fram det. Men de hade sannolikt fått sina doser vid samma tidpunkter. Om så så hade inte vaccinet nåt full effekt.
.
"Väntade" effekter är inget positivt svar. Tror ni inte människor hade väntat sig något mer av vaccinet? Det enda man här bland folk och i media är längtan att resa, resa, resa, "leva som vanligt", hålla de där festerna och bröllopen, krama barnbarnen och besöka gammelmormor på hemmet.
När det kommer till kritan kan man inte släppa restriktionerna, i alla fall inte helt och man får fortsätta att vara försiktig.
Ändå hoppas man att alla ska vaccinera sig for the greater good, Flockimmunitet (vilket tidigare inte öppet uttalat varit målet) trots biverkningar, för att vaccinerad dör man "sannolikt" i alla fall inte och belastar inte sjukvården.
Från länken i Dagens Medicin:
"Men nu visar uppföljningar av nästan 190 000 personer att det inte går att pusta ut helt och hållet vare sig efter den första eller andra sprutan" (gällande Isarel)
"En vecka efter första sprutan testade 5,4 procent av personerna positivt för Covid-19, och i den grupp som testades två till tre veckor efter den första sprutan fick 7,2 procent positiva provsvar. Uppföljningen visar även att 69 personer som fått sin andra spruta infekterats av viruset."
Det är i alla fall "sannolikt" att man inte smittar lika mycket som asymptomatisk vaccinerad smittbärare.
"TT: Finns det alltså en risk att vaccinerade personer kan bära på viruset och fungera som asymtomatiska smittspridare?
– Ja, risken finns. Men den är sannolikt mycket mindre efter vaccination, säger Matti Sällberg"
Det är sannolikheter vi får leva med. Glömma "leva som vanligt".
**TT: Många tänker nog att de kan släppa lite på tyglarna när de har fått sin vaccinspruta. Är det fel?
– Det kan man inte göra. Även om man har fått två sprutor måste man följa Folkhälsomyndighetens restriktioner, ända tills de säger något annat. Det spelar ingen roll om man är vaccinerad eller inte, säger Matti Sällberg.**
- Redigerat 2021-03-19 08:23 av Magi-cat
#8: Men det är ingen som har utlovat full effekt på en spruta eller full effekt Direk efter spruta två.
Isåfall är förväntningarna för högt ställda.
Alla reagerar inte lika på Vaccin - hade det varit så enkelt så hade vi sluppit mycket besvär.
Jag tror också förväntningarna är för högt ställda. Vaccinet har framställts som frälsningen och väldigt lite har sagts om att fortsätt med restriktionerna. Eller att när man trotsat vaccinets biverkningar och tagit båda doserna ändå kan smitta (dessutom asymptomatiskt!) och bli smittad, men att man "sannolikt" inte dör eller belastar vården.
Nu förstår jag varför vi fortfarande avråds från att träffa "gammelfarmor" på hemmet., trots att de blivit vaccinerade där.
Dessutom vet vi inte allt om mutationerna (det är omöjligt att veta eftersom de lever sitt eget liv) och dessutom ökar smittspridningen bland barn och unga. De är inte på vaccinationsprogrammet på länge än.
#10: Senast igår var det en artikel från ett äldreboende där en av dom boende var fullt vaccinerad som kramade sitt barnbarn. Är få äldreboende kvar med besöksförbud. Snarare dom i fas 2-3 som bör vara försiktig än så länge innan dom är vaccinerade.
Sen så utreder man om dom under 18 år kan vaccineras till hösten.
En av mina vänners pappa bor på demensboende. De fick Vaccin bland de första. De testades också positivt allihop efter full vaccination, men ingen hade några symtom. Jag tror att det är just det som är grejen, att man slipper symtomen även om man blir smittad. Det tycker jag är ett stort steg.
#12 Hur ser du på att man symptomfri kan smitta andra?
#13: Fast om alla är vaccinerade har det mindre betydelse.
#14: Precis.
Alla kommer inte att vara vaccinerade inom snar framtid och smittspridningen bland unga ökar. Och så var det mutationerna …
#13: Jag tycker att det är synd, men det är inte något jag kan välja bort. Det måste vara bättre att de är vaccinerade, inte blir sjuka och kan smitta andra än att de är ovaccinerade och blir sjuka och kan smitta andra. Tänk till exempel på fallet jag beskrev ovan, om de hade blivit smittade en månad tidigare. Då hade sannolikt några av dem varit döda nu.
#0:
Eftersom Pfizer vaccinet ger 95 % skydd efter den andra sprutan, finns det fortfarande 5 personer av 100 som kan bli smittade.
Astra vaccinet ger bara 60-70 % skydd, vas som betyder att 30-40 % fortfarande kan bli sjuka.
Förloppet är dock inte lika svårt som när man är icke vaccinerad, men kan ändå vara häftigt.
Igår läste jag om en sjuksköterska som smittade sig för ett år. Hon hade ett svårt förlopp och fick långtidscovid. I Januari fick hon den första vaccinationen med Pfizer och i Februari den andra sprutan. Hon hade alltså 3 immuniseringar inom ett år.
Ändå var förloppet så svårt att hon vaknade upp med sådana ryggsmärtor att hon trodde ha ett diskbrock och hon kände sig överkörd. Hom hamnade igen på sjukhus, trots 3 immuniseringar! Men ändå var det inte ett lika svårt förlopp som när hon smittade sig första gången.
Man vad som förbryllar mig är att hennes långtidscovidsymptom försvann efter att hon vaccinerades. Man borde undersöka saken och ge andra med långtidscovid vaccinet.
#0: Har kännedom om det här sen en tid men instämmer i att det inte är så muntert och säkerligen ingen garanti heller för att inte drabbas av ett allvarligt förlopp.
Det är många turer i vaccinationsfrågan så jag har tappat tilltron. En önskan vore att med vaccination inte vara smittbärare, att det skulle bromsa den delen men så är inte fallet och det vevas fram och tillbaka med allt kring det här nu så människor blir både förvirrade, irriterade och förlorar tillit.
#19: Jag vet inte varför människor ska tappa tilliten för att man inte kan plocka fram ett 100% Vaccin på kort tid.
Är det inte viktigare att se till hur många som faktiskt får om de drabbas ett lindrigare förlopp?
Det är inte små krav som ställs på forskningen.