Stockholm och vaccin
Det börjar nästan kännas som att det tar längre tid för Stockholm Stad att vaccinera medborgarna än det tog att ta fram vaccinet.
Mvh // Johan
Svårt att vaccinera när man får 30% av lovad leveranser.

Man kanske inte vill?
- Redigerat 2021-03-06 09:29 av Staffan
Jag tycker det verkar gå långsamt även i förorterna.
#3: Jag borde skrivit Region Stockholm. Menade inte specifikt staden, utan hela regionen.
Mvh // Johan
Okej, då håller jag väl bara med i stället. 🙂
#0: Det är precis samma sak med Region Uppsala. Man har ännu inte skickat ut kallelse för 80+ .
En ordentlig vaccinationstäckning är ju en förutsättning för att vi ska bli kvitt pandemin.
Nu har över hälften av alla vuxna i Region Stockholm fått sin första vaccindos. Men i vissa områden går det långsammare, t ex Rinkeby-Tensta, Skärholmen och Botkyrka. Vad är orsaken? Här berättar några boende i Alby:
"– Några tror att det är gift, inte Vaccin, säger Badria Toma som bor i området.
När vi besöker centrumet möter vi många personer som aktivt valt bort att vaccinera sig, men ingen vill ställa upp på en intervju. Anledningar som nämns är rädsla för vaccinet, låg tillit till myndigheter och att man inte anser sig vara i riskgrupp.
– Det finns många som sprider rykten på sociala medier om att vaccinet är ineffektivt och skadligt, säger Balkis Hamid, boende i Alby.
"En dag såg jag på Facebook att folk hade skrivit om en magnet som blir kvar i armen. Att vaccinet gör att man blir magnetisk, så gafflar och annat fastnar på armen."
Men den styrande politikern (S) säger att den låga vaccinationsgraden är Regionens fel. (Regionen styrs av partierna M,C, L, KD och MP)
- Redigerat 2021-07-03 11:53 av [[eskils_]]
Sorgligt att det är områden där människor ofta har det sämre ställt än genomsnittet.
Jag fick min 3e idag. Är 37, men har insats genom lss, så jag fick tidigare än jämnåriga.
Mina föräldrar på 67 fick 3e för flera veckor sedan.
Otroligt att det skiljer så mellan platser i samma land.