Där man inte vill hamna
Följ restriktioner, hindra smittspridning och vaccinera er…
Herregud !! Det är verkligen fruktansvärt , vilken situation hon har hamnat i , inte bli trodd , ta en alvedon -gå hem och vila sa dr:n .
Jag vet inte om jag skulle anmäla , ,
HH 🙂
#0: Tänk om det inte är COVID 19 hon har?
Märkligt att hon inte har några Antikroppar. Diagnosen är ju inte satt efter laboratorietest utan gjord efter en bedömning.
Det kan ju faktiskt vara ngt annat.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-02-20 11:21 av Pyttelite
#2:
Så kan det vara , helt rätt . Läkaren eller sjukhuset måste väl kunna ta andra prover och se hur resultaten blir .
HH 🙂
#2: Just min tanke. Det är skrämmande 😔
Jag skulle anmäla.
#3: Vet heller inte om rubriken är provokativ.
Det finns väl just nu inget botemedel för post Corona symptom så har verkligen vården stängt ute henne?
Man förväntar sig att vården bara ska fixa och funkar inte fixet är det fel på sjukvården men det är ju inte riktigt så det funkar med sjukdomar.
#4: Vad skulle du anmäla för? Vad är det man gjort fel?
#2: Så kan det vara, men det är ju även så att alla som haft covid inte utvecklat Antikroppar.
Någon sorts hjälp måste ju människan kunna få för tusan. Även om det inte finns något botemedel, så måste ju något mer än "Alvedon och vila" finnas för att lindra de symptom hon har (covid eller ej).
#6: Eftersom hon är bollad mellan akuten och hälsocentralen. hon har haft synmptom i 1 års tid, man har inte gjort någon utredning. Skulle ha anmält för neglekt.
#8: Håller med dig. Förstår att vården har MYYYYCKET att göra. O all heder till dom för allt dom gör! Men fy tusan, tänk att bli förbisedd på detta vis..
#9: Detta är tyvärr en del av orsaken att folk inte vill söka vård.De är rädda för att ligga till last eller bli "bortglömda" på akutmottagningarna.
Vi har hört och sett det flera gånger på våran avdelning. Patienterna har kommit in i mycket dåligt skick (ej covid) och de har sagt att de inte vill belasta vården ytterligare, därför har de inte sökt akuten tidigare .
#7: Man kan väl inte ge medicin bara för att?
- Redigerat 2021-02-20 11:57 av Pyttelite
#11: Självklart inte, men man har heller inte gjort någon utredning. Det är svårt att hitta felet om man inte undersöker/utreder patienten.
#10: Men de är knappast i den åldersgrupp som det handlar om här.
Det är väl snarare så att unga belastar sjukvården i onödan än tvärt om och det har väl knappast med den här artikeln att göra.
#10: Ja usch, har hört om detta och så ska det ju heller inte vara!
#12: Det vet vi inget om. Vi vet bara vad som står i artikeln och hon är ju undersökt av husläkaren flera gånger.
- Redigerat 2021-02-20 12:00 av Pyttelite
#11: Har inte sagt att man ska ge medicin bara för att… Gör dom en utredning på kvinnan kanske dom kan se vad felen grundar sig i, vart dom sitter osv. Då kan hon få hjälp att lindra sina besvär. Men gör man ingenting för henne kan man ju heller inte få fram vart felet ligger.
#13: Nej det har inget med artikeln att göra, det var bara ett påpekande från min sida, hur det faktiskt ser ut.
Ja hon är undersökt av husläkaren. Men det är tydligen inte tagits några prover eller andra undersökningar, det anser jag vara neglekt.
- Redigerat 2021-02-20 12:03 av Draken
#15: Saxat direkt ut artikeln:
Efter flera månader ställde till slut Fias husläkare diagnosen ”U07.2covid-19”. Enligt Socialstyrelsen används koden när en patient har diagnostiserats med sjukdomen Covid-19 och diagnosen har ställts kliniskt eller epidemiologiskt men inte bekräftats genom laboratorietest
De har ställt en coviddiagnos ja, men den är inte bekräftat genom provtagning. Det skulle ta sjukvården 2 minuter att kolla en lungrtg på patienten. En covidlunga kan tom jag som undersköterska bedömma på en röntgenbild.
#18: En fråga från mig som okunnig.. Ser en covidlunga helt annorlunda ut än någon annan lungsjukdom, eller kan dessa blandas ihop?
Em covidlunga har ett väldigt specifikt utseende.
#20: Tack! :)
#18: Men nu kanske det inte är COVID-lunga hon har. Om det bara var så lätt att bli frisk från in virusinfektion som ni säger är det ju konstigt men det är inte så.
Hur patienter ska behandlas som lider av post Corona jobbas det med men det finns just nu bara tiden som får utvisa hur bestående eventuella skador är men viss kan man roa sig att anmäla om man tror att det är boten för post COVID.
#22: Nu missförstår du mig. Jag kan inte säga att hon har covidlunga, man kan inte säga något alls om vad hon har eller inte har. Det har aldrig gjorts någon utredning.
- Redigerat 2021-02-20 13:02 av Draken
Angående covid lungan såg jag på TV igår när en läkare berättade om sin covid sjukdom. På morgonen gjorde dom ett lungröntgen och allt såg bra ut. Längs dagen försämrade sig hans hälsa och ett par timmar senare gjorde dom ett nytt röntgen och det visade sig att han hade en svår bakteriell lunginflammation. Så snabbt kan det gå. Om viruset skadar lungorna är det fritt fram för bakterier att sprida sig där.
Ungefär 20 % har fortfarande symptom kvar efter 6 månader.
Skrämmande är att allt fler barn blir svårt sjuka efter att de hade covid. I Österrike har tills nu 21 barn hamnat på intensivvård. Ett par veckor efter ett milt covid förlopp bryter det ut ett multiorgan inflammatoriskt syndrom.
https://www.heute.at/s/kinderkrankheit-mis-c-kann-covid-19-folgen-100128782
I England hamnar 100 barn i veckan på sjukhus. I April var det bara 30 barn i veckan. Undrar om det har med de nya mutationerna att göra?
#24: Skrämmande
#24:
Det är verkligen hemskt , man måste vara försiktig med att gå ut bland folk , inga folkmassor i alla fall, handlar tidigt då det är lugnt , är hemma mest .
Man är verkligen rädd för att bli sjuk i covid.
HH 🙂
#22: Ingen säger bestämt att hon har det! Men dom har inte kollat upp det, och vet ju då inte öht vad det rör sig om. Om dom gjorde NÅGOT så kunde dom kanske ta reda på vad det är, eller för all del inte är!
#24: Så glad att jag har min dotter hemma från dagis!! Vi bor 3 min ifrån dagiset hon går på, och går ofta förbi när vi är ute och vinkar åt fröknar och kompisar på långt håll. Har några gånger bytt några ord med någon av fröknarna, o folk som är hemma sjukskrivna, arbetssökande och föräldralediga med nästa barn har dock fortfarande ungarna kvar som vanligt på dagis…. Jag kan inte fatta detta! VARFÖR?!
#26: Ja man måste verkligen vara försiktig.. Min dotter tycker det är lite kul nu på vintern när andra föräldrar inte verkar ta ut sina barn i lekparken, för då kan hon leka där ;) Hela våren, sommaren och hösten har vi åkt ut i skogen, till olika platser, och hittat lekställen. Dock inga lekparker pga smittorisk… Vi har en stor fin lekpark här i stan som vi promenerat förbi flera gånger under vår/sommar/höst, helt proppfull, ungarna är på varandra, dom vuxna står som vanligt med knappt något avstånd och pratar osv… Som att man inte kan bli sjuk för att man är ute.. Kan förstå att det låter hårt att jag inte låter mitt barn leka i en lekpark, men tro mig - hon har fått träna på att använda sin fantasi och vi har haft så himla roligt! Hon har ju haft hela skogen som lekplats! :) Där kan hon leka hela dagarna, lekparken tröttnar hon på efter 20 min :p

Även om det inte skulle vara covid hon har finns det ju många fler som har det som hon just nu. Som varit sjuka sen många månader tillbaka och inte blir bättre. Sen vet jag inte vad dom ska göra för dom för det verkar ju inte finnas nåt "bot" för långtidscovid. Men är man så sjuk så behöver man känna sig hörd och hjälpt på något sätt. Bor man ensam och hamnar i det läget, vad händer då? Det är inte konstigt att självmordet ökar.
Se detta korta klipp med barn med långtidscovid. Att vara ett barn och känna sig dödssjuk dag efter dag och ingen kan göra nåt för att det ska bli bättre. Vilken mardrömssituation att befinna sig i.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/videodagbok-langtidssjuka-barnen
#30: Mitt hjärta brister… Fy satan, stackarna.
Fy f det är en lömsk sjukdom det här och så många som går med långtids Covid både barn och vuxna. Det hette så stort att barn inte blir allvarligt sjuka.
Hoppas Fia i artikeln kanske kan få en rejäl utredning genom att hon går ut med det här att nån läkare läser och hör hennes berättelse vilket i sin tur kan ge ringar på vattnet så man får upp ögonen för dom som blir långtidssjuka.
Att vården nonchalerar och stänger dörren är ändå ovanligt och bara det borde anmälas och beivras för nonchalera en sjuk människa får man bara inte göra. Samtidigt så ser man så många inom vården som gör sitt absolut allt för både inneliggande patienter och dom som söker hjälp för det.
Tragiskt med alla som drar så länge med det här, tänkte som er i tråden kan det vara något mer än just corona som corona kunnat vara orsaken till att det brutit ut för det är en sån lömsk sjukdom med så många ansikten som kan ställa till det lång tid efter.
Stackars människor både barn och vuxna 😢
#20: Du vet fortfarande inte vad sjukvården egentligen gjort och vad de baserar sitt görande på.
#24: Ungefär 20 % har fortfarande symptom kvar efter 6 månader.
20% av vad?
#34: Av ekorrarna
#36: Du har missat att lejon, minkar m.m smittats utav människor? Och att människor troligtvis fått detta från något djur från start?
#37: Vad bra då är det 20% av minkar, ekorrar, tigrar och små barn som inte haft Corona, eller?
#38: Jag hoppas verkligen att du bara spelar dum..
#39: Nu var det väl du som svarade ekorrar.
Vad är det 20% av?
Alla som haft Corona, alla som legat på sjukhus med misstänk Corona alla som fått lungproblem och haft Corona?
Vill du vara så snäll att tala om vad man ska ta 20% av - du som är smart.
#30: Fruktansvärt 😥
#33 Jag orkar inte diskutera detta i evigheter. Jag har stått i frontlinjen sen covid visade sin fula nuna allra första gången. Den stackars människan i artíkeln har inte fått någon hjälp alls. Det är fruktansvärt.
De har inte kollat ett skit, det tar 10 minuter för en läkare att göra en lungröntgen och ett blodprov eller svalgprov för att åtminstone FÖRSÖKA bekräfta eller förneka det ena eller det andra, vad är det för fel på folk ?
Som jag skrev förut, tom JAG kan bedömma en röntgenplåt och säga om det är covid eller inte, jag är UNDERSKÖTERSKA !!
#41: Men du bedömer väl inte patienter via artiklar på nätet?
#42: Nej, men jag är läskunnig.
- Redigerat 2021-02-21 11:47 av Draken
#43: Å du tror på allt du läser?
Du har läst hennes journal?
I vårt landsting har neurorehaben satsat på de som har fått hjärnskador efter intensivvårdsbehandling.
Den andra gruppen har fått stå tillbaka eftersom akutläget verkligen varit akut och då även andra som behövt rehab trots att det inte gäller Corona.
Ändå ska sjukvården anmälas för att man inte har resurser för alla när vi drabbas ett ett okänt virus.
Förstår nog inte riktigt.
Man har väl dessutom möjlighet att skiva egenremisser idag?
#44: Nej jag har inte läst hennes journal, det vore oetiskt. Är dessutom lite svårt att komma åt en journal där patienten inte är angiven med namn och personnummer !
Nej sjukvården skall inte anmälas för att de inte har ressurser, Jag anser att det skall lämnas en anmälan för neglekt, eftersom de inte ens har undersökt henne.
Det har varit urakut läge hos oss också, det är det fortfarande, Vi ligger i stabsläge, men har man kommit till akuten så har man fått hjälp och personalen har provtagit, det är STANDARD med blodprovstagning på akutmottagningen, och det skall tas COVIDPROV om en patient kommer in till akuten med covidsymptom.
Det tar tid ja, oftast flera timmar, MEN patienterna blir kollade. Patienter med covidsymptom går dessutom före i kön, de är prioriterade oavsett ålder.
#45: Du vet fortfarande inte vad som hänt henne medicinskt hon har ju blivit sjukskriven så någon sjukvård har hon fått.
Det är självklart att man inte har haft resurser att bygga upp en rimlig eftervård för alla som haft COVID än.
Det är ju en prioriteringsfråga.
Och du kan alltid remittera dig själv!!!
- Redigerat 2021-02-21 12:17 av Pyttelite
#34:
Förstås 20 % av alla sjuka, för de som förblir symptomlösa kan väl inte ha symptom kvar som de aldrig hade. Det är en av experter uppskattat siffra. Somliga studier visar till och med 70 % men det beror på vilka människor som man tar med i studien och kanske de med 70 % var de som låg på sjukhus.
https://www.quarks.de/gesundheit/medizin/langzeitschaeden-von-covid-19-was-wir-wissen-und-was-nicht/
#47: Fast det är många som varit sjuka som inte haft kontakt med vården så dina 20% säger ingenting.
Däremot uttalar de möjligtvis att 20% av den mängd patienter man kontrollerat har kvarstående men.
Det säger inte att 20% av alla som haft Corona får kvarstående lungproblem för det vet man ännu inte.
- Redigerat 2021-02-21 13:20 av Pyttelite
#48: Tur att du vet allt om allt.
#48:
Som sagt är det en av experter uppskattad siffra, men du kanske vet det bättre. I framtiden ska jag fråga dig i stället för att läsa vad experter säger.
Kanske du kan hjälpa mig med det här som jag just funderar på. Enligt den här studien är det en överexpression av NO syntaser (i-NOS) i makrofager som leder till förhöjda värden av NO och peroxynitrit som leder till lungskador hos covid patienter.
https://www.atsjournals.org/doi/10.1164/ajrccm.155.5.9154889
Om NO förbinder sig med syreradikaler bildas giftigt perxynitrit.
Den här studien visar att NO hämmar förökningen av covid viruset, men inte peroxynitrit:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7111989/
Min fråga till dig är: Om man minskar bildningen av peroxynitrit genom att ge kroppen ett starkt antioxidant som verkar inuti celler, t.ex. S-Acedtyl-glutation, som är ett antioxidant som är en miljon ggr starkare än C-vitamin, för att minska syreradikalerna i kroppen, så att de inte binder sig till NO, samtidigt som man behandlar med ämnen som oskadliggör peroxynitrit, t.ex. selen, skulle man då kunna förhindra eller reducera lungskador?
Bra att jag har dig, så slipper jag funders själv.
#50: Självklart kan jag det jag är väl läskunnig!
#51:
Men varför svarar du inte på frågan?
Nästa fråga är, eftersom peroxynitrit skadar alla enzymer med ett järn-svavel komplex undrar jag om långtidströttheten som covid patienter har, beror på att enzymerna i den mitokondriala andningskedjan är enzymer med ett järn-svavel komplex, som skadades och därför omsättmingen av energi och produktion av ATP inte fungerar lika bra längre.
#52: Självfallet ska jag svara på frågan!
Svaret är följande:
Just nu håller du på med mattflykt och kan inte hålla dig till ämnet.
Du kör också med härskarteknik eller om du så vill argumentationsfel
Begrunda det och kom tillbaka senare.
För övrigt så kan man inte basera ngn som helst vetenskap på två studier och ett reportage från massmedia.
#53:
Du kan alltså inte svara på mina frågor. Tack då ska jag i framtiden lyssna på vad experter säger och ber dig att inte rätta till det som experterna säger när jag refererar till vad de säger.
För övrigt baserar jag ingenting på någonting utan ställde en fråga till dig. Hur är det med läskunnigheten?
#54: Nej WDR är inte några experter och två avhandlingar säger heller ingenting.
Du får gärna hålla dig till ämnet - om du vill diskutera forskningsteknik får du nog använda andra källor.
#55:
WDR är en TV kanal och i slutet av artikeln finns det en lång lista med källhänvisningar.
De 2 avhandlingarna är bara en liten del av faktan. Här finns fler undersökningar:
Men egentligen ställde jag en fråga till dig, men du verkar inte ens att ha läst studierna. Du bara gav mig ett svar som lät mig förstå att du inte har en aning vad det är på tal om. Om du bara är en "klugscheisser" kan du förstås inte svara mig.
#56: Den ena kommer jag inte ens åt om jag inte vill köpa den och har fortfarande inget med den här saken att göra.
Det spelar ingen roll hur många referenser som finns utan det måste sättas i sitt sammanhang.
Du har dragit fram så många kvalitativt undermåliga studier och rapporter under resans gång men visst är det såhär som den morderna forskningen fungerar.
Ta fram en artikel från en nationell radio/TV kanal tillika två slumpmässiga vetenskapliga rapporter och sen kör vi igång med forskningen.
Gud så lätt det kan vara - vi kanska ska tipsa Tegnell och några landstingsråd om vår upptäckt.
Skärp dig!
- Redigerat 2021-02-21 13:50 av Pyttelite
#46: Jag har blivit sjukskriven från mitt jobb när jag har symptom och innan jag har träffat läkare eller tagit covidprov, för säkerhets skull.
Du pratar fortfarande om att hon är Post Covid, det VET man ju inte eftersom det aldrig har bekräftats med laboratorieprover. Det är inte ens säkert att det är covid hon har/har haft
#57:
Tyvärr lyckades du inte övertyga mig att jag ska tro på dig i stället för vetenskapen. Att kalla studier som du inte förstår att vara undermåliga är inget som du kan övertyga mig med.
Själv har du inga referenser alls när du tvivlar på vad expertert säger. Det som du skriver klassar jag i samma kategori som det som QAnon och konspirationsteoretikerna säger, när de tvivlar på vetenskapen.
Gudars skymning vilken tråd bara en av många, jag hade tänkt skriva här och i en annan tråd men jag ger upp och skiter i det för trådarna spårar bara ur ☹️
Jag håller med en skribent från en annan tråd, Condor och Pyttelite ni skulle behöva en helt egen tråd att tjabba i .
Jisses ,,,,,
Vad som gäller långttidseffekterna finns det en artikel på internätet idag:
https://www.heute.at/s/coronavirus-covid-19-100129311
Av dom som har ett milt förlopp är det 20 % som är över 65 år som har långtidscovid och 10 % av alla som är under 65.
Bland alla som hade ett så svårt förlopp att de hamnade på sjukhus är det 3/4 som har långtidscovid.
De vanligaste symptomen är trötthet, andningsproblem och smärtor.
Vad är definitionen på ett milt förlopp?
-Varken ett kvantitativt eller kvalitativt värde så siffrorna är värdelösa.
#63: Ja tyvärr är det så när man ska tolka underlag som sprids i pressen även om det kommer från Österrike.
Underlaget är knappast trovärdigt!
Sen att du inte håller med är din åsikt.
Sen skulle jag föredra att du använder vårdat språk på svenska. Jag uppskattar alltså inte detta:
en såna jvla surfitta och bara sitta och gnälla oavbrutet!
- Redigerat 2021-02-23 15:52 av Pyttelite
#62:
Vad för dig har värde eller är värdelöst har ingen betydelse. Artikeln som jag länkade till, som du med tanke på vad du skrev i inlägg 64, antagligen kallar "lydmedia" rapporterar om en läkare i Wien som säger "Många studier från Kina, Storbritannien och USA har under tiden visat enhälligt att "många, många människor" lider av långtidseffekterna även efter milda Covid 19-sjukdomar."
Du har ingen aning om hur kvalitativa dessa studier är och även vad som gäller kvantiteten har du tydligen läst fel. "Zahlreiche Studien" betyder "många studier" och inte "kvantitativt värdelöst".
Därför väljer jag att tro på läkaren som är tillräckligt kompetent att han blev inbjuden av ORF att prata om det på TV. Det har för mig mer värde än vad du, som helt och hållet saknar kompetens tycker. Om det finns någonting som är fullständigt värdelöst så är det dina kompetenslösa kommentarer när du skrålar i trådarna.
#64:
"Underlaget är knappast trovärdigt!"
Har du sett underlaget eller är det för dig inte trovärdigt för att det rapporteras i "lydmedia" och inte på QAnons TV kanal? Eller går det emot det som David Icke säger?
#64: Du själv kommer ju aldrig med något vettigt alls, du gör inte annat än att gnälla. Tro mig, kunde inte brytt mig mindre om vad du uppskattar eller inte.
#66: Jag läste i artikeln som du hänvisade till skulle jag inte gjort det?
Zahlreiche Studien aus China, Großbritannien und den USA hätten in der Zwischenzeit übereinstimmend gezeigt, dass "viele viele Leute" unter den Langzeitfolgen auch nach leichten Covid-19-Erkrankungen zu leiden hätten. Betroffen sind etwa zehn Prozent der Unter-65-Jährigen, die sich daheim auskurieren konnten. Unter den älteren Patienten sind es schon 20 Prozent.
Så länge man inte definierar vad ”leichten” innebär är det värdelöst och det vet du som är vetenskapsman.
”Många” är inte kvantitativt bestämt det kan vara 10 eller en miljon inte sant?
Samma gäller för ”Zahlreiche”.
- Redigerat 2021-02-23 16:22 av Pyttelite
#64: Jag förstår. Du hade hellre velat att vi hade tackat och bockat för dina "värdefulla informationer" och att vi hade lovat att vi ska lyssna på dig framför andra källor i framtiden. Det hade du uppskattat 😁😂
#68:
Jag antog att du inte läste den eller att du inte förstod vad du läste. Eftersom du försökte dig som spågumma och uttalade dig om studiernas kvantitet och kvalitet, utan att ens veta vilka studier den här läkaren menade, klassar jag det som komplett värdelöst.
Vad som gäller covid, finns det faktiskt definitioner, men även om man inte känner till dessa definitioner, kan man föreställa sig att man inte blir så sjuk att man hamnar på sjukhus om sjukdomen klassas som ett "milt förlopp", dvs. att man kan jämföra det med en flunsa eller förkylning.
Om man känner till hur covid uttrycker sig, så finns det 3 faser. I den första fasen utvecklar man helt normala förkylningssymptom och sen blir man frisk. 81 % tillfrisknar efter den första fasen och det defineras som ett milt förlopp.
14 % hamnar i fas 2. Dessa får lunginflamation och 5 % behöver en respirator. Det räknas som ett svårt förlopp.
Den tredje fasen kännetecknas av en cytokinstorm, efter att viruset redan är besegrat och räknas också som ett svårt förlopp.
Sen finns det också de som är symtomlösa. Det kallas asymptomatiskt.
Här finns definitionen. Men du får hålla till godo med "lydmedia, en apotektidning":
#69:
Ja, man kan fråga sig vem hon tror att hon är. Själv kommer hon ju aldrig med studier eller något annat värdefullt. Hon bara snedvrider studier som andra stäler in för att sedan kritisera det som hon har snedvridit det till.
#71: Hur kan man räkna procent på något som inte ens experterna har siffror på?
Symptomfreie oder milde Verläufe werden teilweise nicht erfasst, daher vermuten Experten eine hohe Dunkelziffer bei Covid-19.
- Redigerat 2021-02-23 16:54 av Pyttelite
#72:
Experterna räkna med de siffrorna som finns, dvs. pga de positiva testresultat som finns. Vem som inte låter sig testas hamnar förstås inte i statistiken.
#72: Älskar att du sitter och anmäler mina inlägg :)
#73: Så talen är helt irrelevanta eftersom man inte har koll på siffrorna.
#75:
Att man inte kan testa alla smittade betyder inte att man inte har koll på siffrorna. Till och med met en liten %-sats skulle man kunna göra en tillförlitlig extrapolering, men nu handlar det om många studier, så siffrorna ändrar sig knappast signifikant om man skulle ta med alla som inte testades.
#76: Det framgår inte hur många studier det är och hur urvalet är gjort.
Så du kan glömma det.
Det enda som kan sägas är att dessa siffror tagits fram via godtyckliga studier något mer kan man inte säga.
#77:
"Godtyckliga Studier" , nu börjar det bli pinsamt. Du känner inte ens till studierna som du kommenterar. Tror du att du kan övertyga mig att tro på dig i stället för på vetenskapen med det som du spår i kaffebubblor?
För mig är vetenskapen relevant och jag tror inte på sådana som QAnon, David Icke, dig eller andra som inte tror på vetenskapen. Du behöver inte bemöda dig mer.
#78: Nej det är inte pinsamt för läser man om long COVID så definieras det inte entydigt.
Det kan vara 5 veckor och det kan vara 12 veckor då man upplever en eller annat symptom.
När börjar man räkna?
Till detta finns ingen riktig definition av vad mild Corona är.
Plus att det gått alldeles för kort tid för att man ska kunna göra några studier som man kan lita på.
Vad vi vet är att man kan få en hel del kvarvarande symtom vilket man också kan få av vilken influensa som helst.
Du behöver inte tro på mig alls.
Jag talar bara om att det du refererar till innehåller för lite information för att det ska vara trovärdigt.
Du kan lika gärna säga att jorden är platt för det har många sagt, minst 50% som varit med på ett klotförnekarseminarium och jag känner en av dom och han är smart.
- Redigerat 2021-02-23 18:13 av Pyttelite
Här har du en artikel med mer nyanserad information.
Samma gäller som för de artiklar du kommit dragandes med - att det är för tidigt att dra några slutsatser mer än fenomenet är som för andra influensor att det tar lång tid att komma tillbaks.
https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-54296223
- Redigerat 2021-02-23 18:22 av Pyttelite
#80: Jag måste säga, att jag inte alls förstår vad som är ditt problem. Condor länkar till en artikel där en läkare uttalar sig om långtidseffekterna av Covid 19 och skriver bland annat att bland dom som hade ett svårt förlopp är det 3/4 som har långtidscovid och nu länkar du till en artikel där det refereras till en studie som visar på att det är 87%. Menar du att Condor borde ha citerat ur din artikel i stället? Jag förstår verkligen inte vem du tror att du är, men jag tycker dina försök att tillrättavisa andra börjar bli löjligt.
#81: Nej jag länkar till en artikel som talar om att det är osäkra utfall och man ger exempel på flera studier med olika utfall samt att det inte finns entydiga definitioner ännu.
Resultatet påverkas oxå beroende på hur urvalet görs.
Jag har heller inte kritiserat Condor som ni har kritiserat mig.
Jag påpekat att artikeln har vissa brister och så länge man inte har tillgång till studierna (bakgrundsfakta) går det inte att uttala sig tvärsäkert.
- Redigerat 2021-02-23 18:57 av Pyttelite
#82: jag ar helt saker Pa att lakaren i Artikeln har mer Kompetens att bedoma den saken an vad du har. Med andra ord, har Artikeln mer varde for mig an vad Dina Kommentarer har.
#83: Självfallet bestämmer du det själv.
Om du anser att det är ok att vara okritisk så är det upp till dig.
Berätta gärna vilken definition man har haft för ”long COVID”.
Tala gärna om definitionen för milda infektioner man använt.
Har man använt samma definition i samtliga undersökningar?
Hur fick man fram underlaget?
Var det baserat på personer som sökt hjälp på sjukhus eller var det baserat på slumpmässiga enkäter?
Blev personerna undersökta av medicinsk personal?
Var det fler män än kvinnor?
Vilken fördelning av åldrar baserade sig undersökningen på och hur många var det totalt?
- Redigerat 2021-02-23 20:18 av Pyttelite
#Staffan
Nu är vi fleras stycken som har påtalat att Pyttelite och Condor skall forsätta sina disskutioner i en egen tråd eller i PM, Kanske dags att börja rensa tråden nu ?
#85: Du behöver inte bekymra dig jag har fått nog med personliga angrepp.
#79:
Det finns faktiskt en definition på långtidscovid. Du har inte läst på ordentligt.
Inom vetenskapen använder man sig alltid av de giltliga definitionerna, även vad som gäller milda symptom, som jag redan svarade på. Bara för att du inte förstod definitionen för milda symptom betyder det inte att det inte är definierat.
Definitionen på långtidscovid uppfyller 3 kriterier.
Den första är det faktum att personen hade en symptomatisk form av Covid-19.
Den andra att symtomen fortfarande är närvarande fyra veckor efter sjukdomens uppkomst.
Det sista att inget av dessa symtom kan förklaras med någon annan diagnos.
Eftersom vi har covid sen ett år är tiden inte för kort för att göra pålitliga studier. Läkaren i artikeln pratade om flera studier gjorda i olika länder och alla visade liknande resultat. Den "mer nyanserade" studien som du länkade till visar också liknande siffror. Vad är du ute efter? Leka troll?
De frågor som du ställde Fata Morgana i inlägg 84 saknar relevans, eftersom forskarna som gör sådana här studier vet hur man gör studier. De känner till alla definitioner och har den kompetensen som du saknar.
#81: jag tycker dina försök att tillrättavisa andra börjar bli löjligt.
Det är vi nog fler som håller med om.
Den här frågan är allvarlig och bör behandlas med sakliga argument och respekt.