Sverige ligger inte absolut lägst ner i varje fall ;)
Jag skulle gärna se att Sverige låg högre upp i den listan. Både små länder, som våra nordiska grannar, och större länder, som USA och Storbritanninen, har hunnit längre.
Det är väl främst tillgången till Vaccin som är den begränsande faktorn.
#3: Jag tycker den borde vara ungefär samma inom hela EU. Är det fel?
Bästa EU landet Malta på plats 7, sen Serbien och Danmark. Det kan vi tacka "snillarna" i Bryssel för. Att organisera Vaccin är svårare än att bestämma hur mycket böjling en gurka får ha.
Österrike ligger så långt tillbaka att de inte ens finns med på listan. Här diskuterar man alltid så länge innan man gör någonting att värdefull tid går förlorad. När man äntligen har kommit fram till VEM som ska organisera vaccinationerna vet de som SKA organisera det inte HUR man gör.
I Niederösterreich har man lottat ut vilka 10.000 av de 100.000 som är över 80 som får en tid till deras vaccination. De andra 90.000 är nu sura och har fortfarande inte fått någon tid. Jag tror inte att Österrike klarar av att vaccinera alla det här året.
#3 Har inte koll på detaljerna. Israel som vaccinerat så många har, enligt en del uppgifter, betalat bättre för att få Vaccin.
#6 Källa?
#8 Spekulationer.
Här är en annan variant.
» The secrets to Israel’s Coronavirus vaccination success – POLITICO
Financials Times säger samma sak.
» How Israel secured more vaccines than it can use | Financial Times
#10 "The news couldn't come soon enough for Israel. It has reported more than 495,000 Covid-19 cases and 3,689 deaths since the beginning of the pandemic — alarmingly high figures for the small country of 9 million."
"At this point, more than 72 percent of people aged 60 and older have been vaccinated."
Personligen tror jag inte att vi, fotfolket, får se följesedlar & fakturor från berörda länder och tillverkare. Oavsett det så förfaller Israel har gjort något rätt eller som det heter i sportens värld - tabellen ljuger inte.
#11 Dessvärre låst artikel.
Åkesson föreslår i en debattartikel angivna datum där det tydligt framgår hur många svenskar som förväntas vara vaccinerade vid varje given tidpunkt. Det har blivit en hel del kommentarer på facebook.
"Om det nu var regeringen som styrde de internationella vaccinationsfabrikerna eller stod med sprutorna ute i regionerna skulle kanske kontrolldatum vara relevant. Men ärligt talat, detta är väl bara beviset på att SD inte har något överhuvudtaget att komma med. Pandemin har verkligen visat att de är totalt orelevanta."
"Tänk att Åkesson som så ofta svarar jag vet inte' ändå har så mycket att säga om regeringen. Men… jag måste ändå ge honom beröm för att han inte skyller även pandemin på invandringen."
"Här gäller det att synas, inte så noga vad man utkräva bara man kan påvisa hur dåligt denna Pandemi är skött av regeringen. Men var är hans egena förslag?"
https://www.expressen.se/debatt/akesson-infor-kontrolldatum-for-vaccineringen-lofven/
#14 Sverige sköter vaccineringsproceduren på ett exemplariskt sätt. Förstår inte kritiken. I svåra tider så ska vi hålla ihop.
#13: Skumt, jag läste den utan abonnemang.
Ur DN (antar att det är betalvägg):
"Israel är inte medlem i EU, och kunde förhandla själv om sitt Vaccin. Man köpte snabbt in ett stort antal doser till ett dubbelt så högt pris per dos som EU, och staten tog över ansvaret från läkemedelsbolagen, mot att de lovat leveranser av Vaccin till dess att 95 procent av befolkningen är vaccinerad."
https://www.dn.se/varlden/studio-dn-19-februari-darfor-ar-israel-varldsledande-i-vaccineringen/
- Redigerat 2021-02-19 06:46 av kamera0710
Region Skåne, period: Vecka 52-2020 t om vecka 06-2021.
Antal som fått första dosen: 49.242
Antal som fått två doser: 17.284
Datum för läget: 18.02.2021
Totalt c:a 60.000 personer totalt som fått 1 eller 2 doser. Detta under en tidsrymd på c:a 7-8 veckor. Av året återstår i runda slängar 44-45 veckor.
Antal i Region Skånes befolkning som inte fått någon dos: Cirka 1.300.000
Det gör i sin tur att man behöver vaccinera runt 29.000 personer i veckan för att alla i region ska ha fått åtminstone 1 dos innan årets slut.