Corona iFokus

Corona

Läst 212 ggr
Condor
2

Vaccin mot nya mutationer

Det här är bara en liten studie med 2.000 personer, men den visae att Astra Zenecas Vaccin bara ger 10 % skydd mot den sydafrikanska mutationen:

https://www.theguardian.com/world/2021/feb/08/oxford-covid-vaccine-10-effective-south-african-variant-study

Sen har man testat antikropparna på 20 personer som var vaccinerade med Pfizer/Biontechs Vaccin och det visade sig att skyddet var 81 %.

I Tirol finns det redan hundratals bekräftade fall med den sydafrikanska mutationen. Om den sprider ut sig är kommer alla som blev vaccinerade med Astra Zenecas Vaccin att vara nästan oskyddade. Österrike har inte isolerat Tirol och idag slutade lockdownen som vi hade och som förväntat startade ett "corona spreading event" i hela landet. Trängsel i shopping center, köar och folksmassor framför affärerna.

Det är ett exempel på vad som händer om regeringen inte lyssnar på experter, som rekommenderade att skärpa lockdownen i stället för att öppna allt igen. De flesta vaccindoser som Österrike får kommer från Astra Zeneca. Alla pengar, all möda, all logistik helt i onödan………..

Small-scale trial of vaccine shows it offers very little protection against mild to moderate infection
[Månglädje]
2

Det här är nog tyvärr något vi kan komma att se mer av där vaccinet inte biter på mutationerna, Sydafrika stoppade Astra Zeneca tillfälligt i alla fall och är det så att ett Vaccin inte håller så ska det inte användas.

Mutationerna ökar i världen och som dom säger så kommer dom att ta över det gamla Coronaviruset sen återstår att se hur länge dom olika vaccinationssorterna faktiskt i längden biter på mutanter i takt med att dom förändras.

Förhoppningsvis förändras dom och försvagas istället för att förstärkas så vaccinet gör den nytta som det ska.

DinahOci
0

Jag har tyvärr gett upp hoppet om Vaccin 😔 är jätterädd för vart världen med Corona är påväg. Var optimistisk till Vaccin först men är realist numera

Maria
0

#2 Hur menar du?

/Maria

Niklas
1

#0: ”De flesta vaccindoser som Österrike får kommer från Astra Zeneca. Alla pengar, all möda, all logistik helt i onödan………..”

Skyddar det inte fortfarande mot det ursprungliga viruset?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
1

#4:

Mot det ursprungliga viruset skyddar det, men de få som redan blir vaccinerade nu, har först fullt skydd i slutet på Maj.

De mer smittsamma mutationerna kommer att sprida sig mer än den mindre smittsamma ursprungliga varianten. Den närmare framtiden ser så ut att vi kommer att brottas med den britiska och den sydafrikanska mutationen och de kommer fortsätta att mutera. De sista som blir vaccinerade i Österrike blir först vaccinerade i ungefär Augusti. Dessa har först i December ett skydd. Då kommer det redan att finnas fler mutationer och vem vet om det ursprungliga viruset inte redan har trängts bort av de nya mutationerna?

Den sydafrikanska mutationen är den farligaste tills nu. Vet inte hur meningsfullt det är att få ett Vaccin som bara verkar mot de mindre farliga varianterna. Astra Zeneca verkar bara mot den britiska mutationen men inte mot den sydafrikanska. Man kan inte känna sig säker om man blir vaccinerad med Astra Zeneca. Skulle det inte finnas ett annat Vaccin för mig än Astra Zeneca, vet jag inte om jag kommer att vaccinera mig.

[Månglädje]
1

#2: Kan förstå dig och så känner många nu men ge inte upp och tappa inte tron på vaccinet för det kan hjälpa oss så mycket att komma tillrätta med pandemin. Jag är oerhört ambivalent i vaccinfrågan för jag brukar inte ta vacciner och är den som reagerar så starkt på läkemedel men jag tror faktiskt att när allt kommer omkring och min riskgrupp blir kallad så biter jag ihop och tar det.

Rädsla för Corona känner många just för ovissheten om hur olika hårt den slår på oss men samtidigt att leva i rädsla gör ingen något gott däremot ska vi ha respekt och följa alla dom rekommendationer som ges och gärna mer därtill men att leva i rädsla det gör ingen något gott så försök att släppa rädslan och ta ansvar det är det bästa vi kan göra just nu.

Latvija
1

Hej. Jag får nu ta min andra dos Vaccin i morgon på mitt boende och det heter Comirnaty och är utvecklat av Pfizer/BioNTech och undrar hur effektiv den är mot dom nya mutationerna?. Jag vågar inte träffa så mycket människor och är orolig för att få corona så jag är inte ute alls så ofta längre, bara en gång i veckan när jag handlar mat och brukar träffa min kontakt person en gång i veckan också. Undrar om man kan känna sig lite tryggare nu när jag får min andra dos??. Jag använder alltid och är väldigt noga med att använda munskydd varje gång jag är ute och i matbutik.

CasaRamon
0

#7: Efter att du fått din andra dos, bör du ändå fortsätta att vara försiktig, till fler människor fått vaccinet, och smittorisken minskar. Man kan bli smittad, även efter 2 vaccindoser, men att det blir lindrigare.

Condor
0

#7:

Biontech/Pfizer verkar också ganska bra mot de nya mutationerna.