Gurgla i covid tider
Det tyska sällskapet för sjukhushygien rekomenderar att gurgla mycket i covid tider och att använda virusdödande nässpray.
https://www.krankenhaushygiene.de/pdfdata/2020_12_02_Empfehlung-viruzides-gurgeln-nasenspray.pdf
Att gurgla med koksaltlösning har visat sig förkorta tiden som man är sjuk när man har influensa signifikant. Det har också visat sig kunna förebygga vanliga förkylningar. Dessa orsakas också av virusar inom familjen corona och de behöver 6 timmar att ta sig igenom slemhinnorna. Man kan så att säga gurgla bort en hel del virusar.
Nu har man gjort tester med covid. Man kan gurgla t.ex. med alkoholhaltiga munsköljningar, grönte, granatäpplesaft eller aroniasaft. Bäst verkar aroniasaft som minskar viruslasten med 97 %. Grönte och granatäpplesaft minskar den med 80 %.
På så vis tar man upp mindre av virusarna och kanske får ett mindre allvarligt sjukdomsförlopp. Risken att smitta andra sjunker också.
I länken som jag ställde in beskrivs användandet av olika saker som man kan gurgla med. Egentligen hjälper till och med vanligt vatten, men det är bättre att använda sig av någonting som dödar virusar.
- Redigerat 2020-12-25 18:34 av Condor
#0 Bra idé att gurgla bort en del av virusen strax efter att man blivit utsatt för smittorisk!
Här i Sverige kan man kanske använda t ex Nyodex gurgelvatten eller Viruseptin munspray? Både uppges vara virusdödande.
- Redigerat 2020-12-26 11:55 av [[eskils_]]
#1:
Vi använder Listerin för munnen och för näsan ska vi se om vi hittar någon spray med koksaltlösning. Sådana där sprays som man använder mot snuva ska man bara använda kort tid, för annars har man problem med svullna slemhinnor när man slutar upp att ta det.
Bäst att använda det före man går ut och så snart man kommer hem igen. Ibland tuggar vi också färsk ingefära. Det borde också döda virusar.
#2: Viruseptin finns även som nässpray och fungerar inte som vanliga avsvällande nässprayer. Ur beskrivningen:
Carragelose® omsluter icke-specifikt förkylningsviruset och kan förhindra att det fäster på slemhinnan. Därmed kan förökningen och spridningen av virus som orsakar luftvägsinfektion bli reducerad.
Viruseptin® nässpray har ingen avsvällande effekt.
För återfuktning av en torr nässlemhinna ska några Spraydoser ges i näsan flera gånger om dagen efter behov.
https://www.apoteket.se/produkt/viruseptin-nasspray-20-ml-lada-775992/
#3:
Bra att veta. Tyvärr finns det här sprayet inte där som jag bor. Kanske jag hittar något motsvarande.
Vademecum kanske kan fungera?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vademecum
Finns på de flesta apotek och många butiker.
- Redigerat 2020-12-26 12:35 av Vixxen
#5:
Borde funka. I alla fall innehåller det alkohol.
Aroniasaft och viruseptin inhandlat!
Nu görs det även studier med saltvatten:
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-53170734
Jättebra med tips om förebyggande men vi får inte fastna i en köphysteri av läkemedel och andra saker som kan möjligen förebygga corona för när allt kommer omkring så är avstånd tragiskt nog det enda som hjälper men samtidigt absolut så ska vi boosta våra immunförsvar så gott vi kan oavsett corona eller ej men vi får inte låta oss luras att det är lösningen.
- Redigerat 2020-12-29 18:01 av [Månglädje]
#9: Självklart ingen lösning på eländet. Men man kan ju göra vad man kan iaf! :)
#5: Behöver inte alkoholhalten vara ganska hög för att döda virus? Fast det kanske finns annat i vademecum som dödar virus.
#11:
Jag vet inte hur mycket alkohol som finns i vademecum, men läste att dylika produkter kan innehålla upp till 30 % alkohol. Sen finns det andra saker i sådana produkter som t.ex. menthol och örter som verkar desinficerande.
#12: Vademecum innehåller 5 procent alkohol så det är nog de andra ingredienserna som gör mest nytta.
Update: Köpte aroniasaften.. Jag själv tycker den smakar så otroligt illa så jag får kväljningar, 2-åringen där emot ber om den så fort hon blir törstig…. Kan inte förstå detta då den är så himla torr! Någon annan som testat??