Munskydd rekommenderas äntligen
Hörde nyss på Löfvéns presskonferens att Folkhälsomyndigheten kommer att rekommendera munskydd. Äntligen säger jag.
// Staffan
- Redigerat 2020-12-18 16:21 av Staffan
Fanns det någon kommentar kring rekommendationen?

#1 Har inget mer men fyll gärna på i tråden…
”Munskydd kommer att rekommenderas i kollektivtrafiken.”
Sådär en 9 månader senare…..

Det satt långt inne, måste man väl ändå medge
Tur att man inte åker kollektivt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7: Bara en rekommendation, jag bär inte munskydd i kollektivtrafiken i Stockholm utan använder handsprit.

#7 Varför är du så emot munskydd?
#8:
Handsprit skyddar ju ingen från aerosoler och virusar i luften. Du dricker den väl inte? 😄
Eller är det för dig inte så viktigt att skydda andra mot virusar som du ev. skulle kunna bära på?
#8: Dricker Fu det då eller hur har det med munnen att göra?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Kan kan väl badda läpparna lite så att viruset dör i entrén.
#10 Min åsikt om munskydd i kollektivtrafiken i sthlm.
Jag åker ofta buss och pendeltåg ofta Södertälje -Stockholm City rusningstid och utanför rusningstid.
Mina iakttagelser
Folk sätter inte munskyddet över näsan.
Petar och rättar till munskyddet under hela resan.
Folk drar ner den för att prata i mobilen eller äta, dricka.
Drar ner den och hostar eller nyser rakt ut.
Bär mask och åker trots dom är sjuka (hostar och nyser).
Ingen rengöring av händer vid på och avtagande av munskydd.
Även sätt folk som smetar handsprit i ansiktet.
Folk får avgöra själva om dom vill ha munskydd eller inte men min åsikt är att folk inte klarar av hur man bär den. Detta är min åsikt som åker kollektivtrafik varje vecka.
Detta är mina iakttagelser på bussar, tåg, spårvagnar och Waxholmsbåtar.
Du undviker fakta jag har inte varit sjuk trots jag bor i Stockholms mest drabbade område. Men du sitter ju i ett annat land och tror du vet något om kollektivtrafiken i sthlm.
#13: Åk inte för sent bara för alkoholförbudet inträffar redan klockan åtta på kvällen. 😁
#13: Det är ju inte som att folk utan mask sköter sig bättre. Så det blir knappast värre för att fler tar ansvar och har på sig mask.
#15: Det har jag inte påstått heller, men åker man i kollektivtrafiken i sthlm så ser man att många inte vet hur man hanterar en mask. Den är ju värdelös om folk inte bär den korrekt eller har jag fel?
- Redigerat 2020-12-18 19:08 av [Jimmy.L]
#16: Du har fel.
#17: Så herren som satt med munskyddet ner under hakan på pendeltåget och drack kaffe från Pressbyrån i måndags och samtidigt sitter en kvinna mitt i mot och hostar så skyddar masken. Otroligt vilken supermask var köper jag dom?
Jag vill ha sådan mask.
#17 Välj du att tro det - men jag vet att jag inte har det.
#18 Jösses vilka stolpskott
#18: Varför bryr du dig om vad andra gör är det inte du som ansvarar för ditt egna agerande.
Har det varit masktvång länge i Stockholmstrafiken?
#20: Jag har ju fel säger du ju, så berätta hur munskydd skyddar när den sitter runt halsen eller armbågen?
#21: Men ditt munskydd sitter väl inte där?
#22: Nej men andras munskydd vilket jag har skrivit om som du inte vill läsa eller besvara som vanligt!. Munskydd ger ju ingen effekt om folk har den runt halsen. Men du säger jag har fel i det.
Så hur skyddar munskydd när folk bär den fel Pyttelite?
#23: Fast det handlade ju om dig och din motvilja mot munskydd inte om andra har det eller inte.
#24: Jag har aldrig varit i mot munskydd det jag invänder mig i mot är att 9 av 10 bär den fel då blir den värdelös.
#25: Du skriver i #7 att du inte använder munskydd men handsprit. Det handlar ju om olika saker.
Förstår sen inte vad andras beteende har med ditt beteende att göra?
#26: Ja och? Jag följer FHMs råd att tvätta händerna ofta med tvål och vatten eller handsprit och hålla avståndet det har jag gjort sen i våras som alla känner till?
Varför känner du inte till det?
Använder du inte handsprit?
#27: Absolut och jag kommer oxå följa rekommendationerna till skillnad från dig när det gäller mask.
Jag skyller heller inte på någon annan utan tar ett eget ansvar.
Jag har levt relativt isolerat så gott jag kunnat sedan semestern.
Går, cyklar eller tar bil istället för att åka kollektivt.
#28: Mask är inget krav.
#29: Det kanske inte är det men jag tar eget ansvar till skillnad från dig och det är det som gör skillnad.
#30: Du var väl utomlands i år? Är det att ta ansvar när myndigheterna säger stanna hemma?
#31: Jo det var jag och jag tog kontakt med landets myndighet eftersom jsg hade särskilda skäl att åka.
Jag var även där isolerad och använde ansiktsmask och följde det regelverk som gällde där.
Det handlade inte om ngn nöjesresa.
- Redigerat 2020-12-18 22:24 av Pyttelite
#33: Det visade sig att andra länder hade högre skyddsnivå än Sverige så jag har tagit ansvar.
Att se hur andra länder bekämpade pandemin var en ögonöppnare för mig.
Jag arbetar på en arbetsplats med öppen planlösning med litet avstånd till mina kollegor så mitt ansvar har varit att arbeta hemma sedan semestern.
Var jobbar du eftersom du tvingas att åka kollektivt?
#34: Du har inte tagit dit ansvar att stanna hemma. Du hade ingen anledning att resa utomlands alla andra tvingades ställa in men du reste det är oansvarigt och egoistisk av dig!
Jobb betyder inte att man automatiskt har bil, vissa har sjukdom som gör att man inte får ta körkort! Men du kan väl köra mig på cykeln eller i din bil gratis jag har 4 mil in till Stockholm.

Alla är vi olika.
Jag har inte haft munskydd efter jag själv blev frisk från att ha haft covid, borde ju vara rätt safe nu. Däremot överväger jag att börja använda det igen, bara för att människor inte ska behöva oroa sig för att ha varit i min närhet.
// Staffan
#35: Jo jag hade anledning att resa vid den tidpunkten och det handlade inte om en jobbresa och heller inte en nöjesresa och myndigheter från båda länder gav klartecken så du har som vanligt fel.
Det visade sig att man utomlands tog pandemin på allvar till skillnad från Sverige och det tog jag med mig hem från den vistelsen.
Av vilken anledning måste du åka kollektivt i Sverige?
Har du ett sådant arbete så att du inte kan sköta det hemifrån eller är du pensionär?
#37: Alla andra tvingades ställde in resor, semester, bröllop och kunde inte ens på tillstånd att åka på begravning men Pyttelite lyckades få tillstånd att åka utomlands snacka om att ljuga.
Restriktioner gäller alla utom Pyttelite. Vad har du fått för tillstånd jag vill se det!
#38: Nej jag har inte ljugit.
Som du vet så var det från svensk sida tillåtet att åka utomlands i mitten av Juli och staten jag skulle till baserade sitt godkännande på R-talet så t ex medborgare från Luxemburg var inte tillåtna utan minst 2-veckors karantän om man överhuvudtaget kunde få tillåtelse att komma in medan Sverige hade ett bra R-tal.
Jag hade också testat mig innan jag åkte även om det inte krävde något intyg.
Ja, jag testades negativ och tillhör dessutom en riskgrupp eftersom jag varit mycket sjuk för ett antal år sedan.
Jag passerad landsgränser via traditionella infarter med pass och poliskontroller så jag har inte ljugit eller brutit mot ngt regelverk.
I det landet jag åkte till var det masktvång i affärer och i lokaltrafik.
Det var spårningskrav och begränsningar av antal personer oberoende om det var ett café eller något annat arrangemang.
Det var även krav på att hålla avstånd i kösituationer och på fler ställen var det speciella arrangemang för att förhindra smittan.
Efter den erfarenheten, det är inte speciellt roligt att bära mask speciellt inte när det är varmt ute. Som jag tidigare nämnt fungerar masken som en viktig tankeväckare, att Corona är en allvarlig sjukdom.
När jag kom hem beslutade jag med min arbetsgivares tillstånd att arbeta hemifrån eftersom vi sitter tätt i kontorslandskapet.
Det har fungerat mycket bra även om det leder till att jag jobbar väldigt mycket.
Nu till dig. Du gled visst undan.
Hur är dina tankar när du bestämmer dig för att åka kollektivt i dessa förfärliga Coronatider?
Vad är det för tankar bakom ditt beslut?
Jag vet att du inte kommer att svara och jag tolkar din tystnad som ett svar i sig.
Jag uppfattar ditt beslut att åka kollektivt väldigt nonchalant.
Var och en ska ta sitt eget ansvar och ska undvika den typen av situationer som du beskriver men det hindrar fortfarande inte dig att bära mask.
- Redigerat 2020-12-19 07:41 av Pyttelite
Klart man reagerar när knappt någon använder munskydd rätt.
Det är ju så spridningen sker också, och munskydd är inte 100% skydd.
ska man ha att munskydd bör användas, ska också folk lära sig använda det, annars är det ingen mening att ha rkeommendationen
#40: Ett felaktigt munskydd är bättre än inget alls och Under inte är nödvändigt ska man inte åka kollektivt.
- Redigerat 2020-12-19 07:59 av Pyttelite
#41 Inte om man har den på hakan, drar upp och ner det ect, då är det lika verklöst som att vara utan. Och ja det är FAKTA och inte åsikt.
#42: Naturligtvis inte men det är ju inte så att de som bär dom hela tiden har dom på hakan jämt.
Dessutom kan det omöjligen vara sämre att ha ett munskydd tillgängligt även om det tidvis hänger på hakan än inget alls.
- Redigerat 2020-12-19 08:05 av Pyttelite
#39: Som vanligt skyller du i från dig, vi skulle inte lämna Sverige i somras "stanna hemma, ställ in, skjut upp" var budskapet inför semestern! Var i det budskapet du inte fattar? Du gjorde fel erkänn det i stället.
Du fattar inte att vissa har inget val än att åka kollektivtrafik.
#42 Tyvärr Fridaaaa så förstår inte Pyttelite hur det ser ut i verkligheten.
#44 Nej jag har märkt det, och känns hopplöst att försöka diskutera.
#43 Jo det blir verkningslöst, så det blir som att gå utan.
#44: Nej jag gjorde inte fel och hade orsak till att resa.
Du säger att vissa inte kan välja utan måste åka kollektivt - frågan är dock om du tillhör den kategorin.
Tyvärr är det så att jag har större erfarenheter än både du och Fridaaa att bära mask ute i det fria eller i offentliga sammanhang.
Hur var det nu varför åker du kollektivt i rusningstrafik?
- Redigerat 2020-12-19 08:19 av Pyttelite
#45: Ja den kanske är verkningslöst när den sitter på hakan men den som bär mask har den inte hela tiden där så kul är det inte att börs mask
Jag tycker annars att det är rekommenderat att gå klädd i burka för det klädesplagget skyddar hela kroppen - tänk på det!
- Redigerat 2020-12-19 08:20 av Pyttelite
#46: Visa tillståndet då!
Så att man måste ha tillstånd att åka kollektivtrafik visa mig den lagen att man måste tillhöra en kategori.
Vad har du för utbildning på mask då?
Jag är utbildad på skyddsmask 90 och hel och halvmasker.
#48: Det krävdes inget tillstånd lika lite som det krävs tillstånd att åka kollektivt det finns bara rekommendationer och sunt förnuft.
I mitt fall har jag följt rekommendationerna till punkt och pricka från de myndigheter jag varit i kontakt med.
Under hela vistelsen och resan fram och tillbaka fanns det mycket lite personkontakt mindre än vad du har i Stockholms lokaltrafik.
Då tycker jag att du ska bära skyddsmask 90 när du åker kollektivt - hela tiden inte ha den på hakan eller i pannan.
Frågan om munskydd har varit en av coronapandemins mest debatterade frågor.
Folkhälsomyndigheten har kommit med en ny rekommendation – att använda munskydd i kollektivtrafiken.
– Jag förstår inte varför Folkhälsomyndigheten inte rekommenderar användning av munskydd i alla situationer, säger Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3JnJp/professorn-infor-generell-anvandning-av-munskydd
- Redigerat 2020-12-19 08:31 av Pyttelite
#49: Vad sysslar du med? Du säger först du har tillstånd men påstår nu att du inte behöver det. Visa tillståndet nu!
Utrikesminister Linde tillade att det ”inte ännu är möjligt att förutspå när det kommer vara möjligt att resa tryggt och fritt.
Är det förbjudet att ändå resa utomlands? Nej, du är inte förbjuden att åka till länder med öppna gränser, men du har då har inte samma rätt till hjälp och inte samma typ av stöd i försäkringsärenden. Uppmaningen är att du ska stanna hemma och följa restriktionerna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sex-fragor-och-svar-om-semestern-i-sommar/
Du har inte följt uppmaningen så sluta lek "bror duktig".
Varför svarar du aldrig på frågan om du har utbildning på mask?
- Redigerat 2020-12-19 08:36 av [Jimmy.L]
Lite kul att det jag blev portad på Flyg iFokus för att jag skriver här.
Det säger mig att jag har rätt och du har fel.
I alla tidigare diskussioner har det lett till att jag stängts av på andra sajter när argumentationen tryter från din sida.
Inga problem för mig, jag kan starta egna sajter!🤣
När det gäller tillstånd har jag redan redogjort för det. Staten jag skulle till baserade sitt tillstånd på R-tal och Sverige hade ett lågt R-tal i somras medan t ex Luxemburg inte hade det.
Det krävdes inga papper utan det räckte att visa pass och titta på statens bedömning av olika länders R-tal.
Jodå jag har följt uppmaningarna och som jag tidigare sagt hade jag särskilda skäl till att åka och åkte säkrare än vad du gör i Stockholms lokaltrafik.
Utbildning på skyddsmask 90 hjälper bara om man använder den - har du på masken när du nöjesreser i Stockholm?
- Redigerat 2020-12-19 08:48 av Pyttelite
#52:Nej du följer inte uppmaning att inte resa!
Och du vägrar svara på frågor!
#53: Jag följe de uppmaningar som gällde i somras och var i kontakt med både svensk myndighet och myndigheten för den stat jag skulle resa till så du har som vanligt fel.
Använder du skyddsmask 90 på dina lustresor i Stockholm eller bär du Burka?
- Redigerat 2020-12-19 08:54 av Pyttelite
ÄNTLIGEN rek. ansiktsmask. Det var på tiden. Men varför bara vissa tider i kollektivtrafiken? Fredrik Elgh, professor i virologi, anser att munskydd bör användas i alla situationer. Han tycker också att Sverige borde stänga ner. T.o.m att man ska tvinga människor att använda munskydd och ge böter om dom inte används.
Jag kan riktigt föreställa mig att jag kliver in på tåget som JimmyL sitter på. Först ser jag JimmyL sitta där utan munskydd, sen typen som han snackade om att hade sitt munskydd under hakan och sen personen som satt där och åt. Jag skulle tänka om er alla, vad är detta för människor som inte kan täcka för sin näsa och mun!
Men intressant att JimmyL ger mig intrycket av att folket i Sverige skulle vara mycket dummare än folket i t.e.x Österrike och i Tyskland. Där är det bara en liten grupp personer som inte riktigt har fattat att munskyddet även ska täcka näsan och att man inte ska ta bort det när man talar i telefon och att man bör äta på platser där det inte är så mycket folk och där man kan ta av det för liten stund. Här var jag bor bär ca 9 av 10 munskyddet precis som man ska, dvs för att dölja näsa och mun där det finns mycket folk. Tänker att det måste vara så i Sverige också. Men JimmyL kanske bara ser vad han vill se och inte lägger märke till alla personer som faktiskt bär det rätt.
#56: Grundproblemet är att det inte varit obligatoriskt i Sverige från början.
Jag upprepar för jag har skrivit det förr att oavsett om munskyddet hjälper eller inte så få det en att tänka till.
Att ha munskydd är inte en speciell trevlig upplevelse.
Hur många timmar har det dessutom varit som rekommendation i Sverige?
#57: Ja jag vet, jag ser det också som ett problem, att det inte rekommenderades från början i Sverige. Vi får bara hoppas att så många som möjligt kan svälja sin stolthet nu och börja att täcka för sin näsa och mun när det äntligen rekommenderas. Och nej, trevligt är det inte att ha munskydd, men vill man, så kan man.
#13:
Mina iaktagelser är att 90 % bär munskyddet riktigt, trots att en stor del visar att dom inte är speciellt intelligenta när dom stormar shoppingscenter i pandemitider, firar partys och annat. Jag kan inte tro att Sveriges folk är så mycket dummare att dom inte klarar av att hantera ett munskydd.
Endast om dumhet kombineras med hänsynslöshet bär sig folk åt så som du beskriver att du har iaktagit. Är dina iaktagelser för dig en signal att följa dom som är dumma och hänsynslösa eller vill du inte hellre vara en av de kloka ansvarsfulla?
Du har inte varig sjuk, men runt 1/3 som bär viruset förblir symptomslösa. Du kan ha haft viruset och spridit det utan att ha varit sjuk. Kanske till folk som blev sjuka eller dog? Hur hanterar du det?
Men herregud JimmyL och Pyttelite hur kan ni hålla på och tjafsa som ni gör. Det är väl bara att hålla med om att munskydd är ett av flera verktyg som nu rekommenderas. Om nu någon (några) använder det fel, så är väl ingen skada skedd. Det är ju inte så att dom då för smittan vidare p.g.a. det!
#60 Majoriteten använder det fel - tyvärr.
#61: Men hur vet du det? Där jag bor använder majoriteten det på rätt sätt.
#61:
Somliga använder det inte alls bara för att andra använder det fel - tyvärr. Det är ju lika mycket fel att ha det under hakan som att inte använda det alls.
Varför välja att göra det som är fel? Om någon hoppar ner för ett stup hoppar du väl inte efter?
#62 Det ser man tydligt när det inte används korrekt, folk som tar det upp och ner, har det nedanför näsan, inte spritar händerna, går med det ute (totalt onödigt och blir fuktig = inte bra och bara att slänga).
När man jobbar inom hemtjänsten lägger man märke till sånt, i alla fall jag.
Många som slarvar med mycket av restriktionerna, tyvärr
- Redigerat 2020-12-19 13:17 av Fridaaaa
#63 Din kommentar är helt inrelevant till det jag skrivit dock.
Vet inte hur du förvränger saker men har inte ens antytt till det du påstår menmen
Rekommendationen, gäller från den 7;e januari och endast under rusningstid???
Är det inte läge att den gäller från omedelbart och hela tiden?
Jag undviker ju kollektivtrafiken så gott det går, men har det varit nödvändigt att resa har jag använt munskydd. Jag har sett folk som drar munskydden upp och ner eller att de inte täcker både näsa och mun.
#65: Det är inte alls irrelevant, utan det är typiskt argument för många att slippa bära det själv, för att andra använder det fel. Men för din information är det bättre att ha munskyddet upp och ner eller med den blå sidan inåt än att inte använda det alls. Att ha det under haken för att sen dra upp det över näsa och mun när man kliver in i affären eller upp på tåget är också bättre än att ha det i väskan och inte använda det alls. Vad som gäller att inte sprita händerna är det lika dumt att inte sprita dem oavsett om man bär ett munskydd eller inte.
#62:
Här använder som sagt också nästan alla munskyddet rätt. Jag börjar att undra om dom som vägrar att ta på sig ett munskydd lever i en sorts paralellvärld, där alla är för dumma för att hantera ett munskydd.
För min del använder jag ett munskydd för att skydda andra och för att åtminstone få ett litet skydd själv, men somliga går efter det som andra gör. Det skiljer sjävständiga människor från "flockdjur".
Kära hjärtanes vilken lång tråd, nu har jag inte läst alla inlägg och jag hoppas mitt svar inte trampar någon på tårna för som sagt jag orkar inte läsa igenom hela tråden bara en del sen scrollade jag ner så det är inte avsikten på något vis jag bara skriver vad jag tänker utan att ha läst allt
Jag är positiv till munskydd men samtidigt använda dom fel gynnar ingen och här är det väldigt enkelt för myndigheter att lära ut hur använder vi dom rätt för med dagens teknik är ju det inga problem och man når ut med informationen väldigt lätt.
Häromdagen hade jag munskydd men blev så oerhört varm så det blev fuktigt och då var det bara ett besök på under 10 minuter inne på konsum och ska man tro på experterna så är fuktiga munskydd en risk för får man då virus på sig så går det igenom och risken att smittas blir ett faktum.
Nu är jag en väldigt varm person som svettas lätt och har alltid gjort och munskydden är inget undantag i dom blir jag genomvarm men nu var det inga incidenter i butiken så allt gick bra men ändå jag förstår också att det kan användas fel, man blir varm och virus läcker igenom eller man bär det fel under hakan och inte över näsan med mera men här borde dom verkligen kunna gå ut med information så vi använder dom rätt och att vi förstår hur viktigt det är med hygienen rena händer osv det vore ju världens enklaste grej för myndigheterna att göra en informationsfilm om.
Gårdagens beslut var en fis i rymden jag tycker nog man ska införa det mer än inom vissa tider i kollektivtrafiken, butiker med mera där det är mycket folk oavsett tid på dygnet och visst det är ett litet framsteg men snacka om signalpolitik och istället för det se till att stoppa resandet nu bums i jul och nyår innan det är försent för efter det här kommer spridningen att ta hus i helsike det skulle inte förvåna mig alls om det blir så. Illa illa illa.
Det är så tafatta beslut så lamt och samtidigt har några mage att kritisera vår Kung att han går ut med orden att vi misslyckats men har har ju mer än rätt vi har misslyckats i Sverige punkt.
Bara i dagarna har det här blivit påtagligt för mig åter igen , det har vart tidigare med sjukdomsfall och döda som jag känner eller har jobbat med. Det här är en vidrig sjukdom som drabbar oss alla så oerhört olika.
En vän som nyligen kom ur respirator jag kände inte igen honom på den bild han skickade till mig från sjukhuset det är inte samma person han är så förändrad så ord kan inte beskriva det 😢
En annan vän dog nyss och det var en chock, den finaste underbaraste människan man kan tänka sig 😭 sund och hälsosam, tränade och höll igång men han klarade sig inte så nu måste Sverige ta sitt jäkla ansvar för det räcker nu vi vill ha våra vänner och kollegor kvar, vi vill ha våra nära och kära kvar så den här förbannade signalpolitiken lägg ner den och agera NU politiker och myndigheter och stäng ner samhället så vi får ett slut på det här en gång för alla.
#69:
Bra skrivet, men vad som gäller munskydden håller jag inte med. Viruspartiklar som fastnar i ett fuktigt munskydd, skulle befinna sig i näsan, munnen eller lungorna om du inte skulle bära munskydd och i motsats till bakterier, kan de inte föröka sig utanför kroppen, dvs. inte på munskyddet. Virusar har ingen egen ämnesomsättning och måste kidnappa en cells ämnesomsättning för att föröka sig.
Somliga experter tror på hypotesen att munskyddet kan minska viruspartiklarna som man andas in så mycket att man inte blir sjuk eller bara får svaga symptom och på så vis utvecklar immunitet.
Jag har ju inte burit munskydd över längre tid, men när jag går i affärer 15-20 minuter har det aldrig blivit fuktigt. När man pratar blir det mer fuktigt, så man kan ju försöka att prata så lite som möjligt och ta med sig ett par munskydd som man kan växla.
#69 Jag är ledsen men jag orkar inte argumentera just nu för jag är i sorg över en nära vän och det räcker för mig, jag vill bara minnas och omfamna honom ❤️
#71:
Det är ok. Hoppas din vän blir frisk snart.
#68 vill du leva i din sån fantasivärld - så vasegod
Men ditt påstående stämmer verkligen inte. Jag är inte "anti" munskydd. Jag jobbar inom hemtjänsten, så vi vet hur de ska användas. Därav ser hur många som inte använder det rätt. Så nix din sk "tes" stämmer inte
#73: Bara en nyfiken fråga hur vet du att Condor har fel!
Vet du hur det är där hen befinner sig?
#74 Läs om läs rätt. Självklart syftade jag på det stycket jag skrev kring.
Du vill verkligen skapa diskussioner, hitta påsaker ect, bara tragiskt beteende och tydligen fler än jag som märkt av det här
#75: Nej jag vill verkligen inte skapa krig. Jag frågade vänligt och fick oförskämdheter till svar.
Jag gick dessutom tillbaka till stycket du hänvisade till och förstår fortfarande inte.
- Redigerat 2020-12-19 18:47 av Pyttelite
#76 Du svarade inte mig speciellt trevligt dock men ok.
"Här använder som sagt också nästan alla munskyddet rätt. Jag börjar att undra om dom som vägrar att ta på sig ett munskydd lever i en sorts paralellvärld, där alla är för dumma för att hantera ett munskydd."
Det stycket stämmer inte för 5 öre,
#73:
Är du hemma i Österrike och kan bedöma hur många som bär sitt munskydd rätt här? Om du inte är det, ska du inte påstå att jag som är hemma här och ser hur det står till lever i en fantasivärld när jag talar om vilka iaktagelser som jag gör. Att svenskar skulle vara så dumma att inte veta hur man bär ett munskydd tror jag inte på.
#78 Läs om läs rätt. Har inte skrivit någonting kring det. Utan ditt påstående "ag börjar att undra om dom som vägrar att ta på sig ett munskydd lever i en sorts paralellvärld, där alla är för dumma för att hantera ett munskydd." är struntprat och felaktigt så det skriker om det, vilket jag tydligt skrivit att det är det jag syftade på.
#79:
Om du hävdar att majoriteten använder sitt munskydd fel, betyder det att du framställer majoriteten som för dumma att hantera ett munskydd. Det tror jag inte på och om du verkligen iaktar att det skulle vara så börjar jag att undra om du iaktar detta i en paralellvärld. Det som du säger är inte trovärdigt och jag undrar varför du påstår detta.
#80: #79 Jag tror att diskussionen blir väldigt fel och att ni har rätt båda två.
Fridaaa utgår från sin verklighet och Condor utgår från sin.
Condor bor i ett land där munskydd används länge och Fridaaas vardag är annorlunda för här i Sverige används ett munskydd lite hur som helst eftersom det inte varit tvång bland allmänheten utan bara för vård och omsorgspersonal.
Skillnaden vi ser är nersidan på att inte ställt krav på munskydd från början och informerat hur det ska användas.
Nu kör var och en sin metod i Sverige och det är det som Fridaaa ser som har en annan vardag än många andra svenskar.
Fridaaa har jag uppfattat det hela rätt, nästan iallafall? 😊
- Redigerat 2020-12-19 19:04 av Pyttelite
Här är en bild på folk på Arlanda, taget härifrån:
https://sverigesradio.se/artikel/7533731
Alla på bilden bär sitt munskydd rätt.
#82: Glöm då inte att det i ett flygplan fins extra regler och har man inte satt munskyddet rätt kommer det att kommenteras med krav på att det rättas till eller krav på avstigning.
Det är inte en representativ bild för hur det förhåller sig i Sverige rent allmänt.
- Redigerat 2020-12-19 19:03 av Pyttelite

Det är rätt enkelt egentligen.
Den som vill skydda sin omgivning använder munskydd (på rätt sätt) och den som vill utsätta sin omgivning för risk att smittas låter bli.
// Staffan
- Redigerat 2020-12-19 19:10 av Staffan
#83:
Det är ganska enkelt att använda ett munskydd rätt. Det måste täcka över mun och näsa. Det kan man till och med lära en apa.
Den representativa bilden i Sverige är väl att det är fler som inte använder munskydd alls än att de använder det fel.
#86: Fast blåa byxor skyddar väl inte? 🤔
- Redigerat 2020-12-20 14:30 av Pyttelite
#87: 😁🤪😷😁😂
#85 Hur man har det på sig ja, men många vet inte att så fort du drar ner det och upp igen = förbrukat. Då ska man byta. Likaså om det blir fuktigt = ska man byta. Man ska sprita händerna när man tar av och på det tex. många som inte gör det eller inte vet detta
#89:
Det där har vi haft framme tidigare. Dessa munskydd används i vanliga fall av läkare när de opererar. I en operationssal måste allt vara sterilt. Man får t.ex. inte gå in i en operationssal med kläderna som man har haft på sig privat. Det där som du säger gäller för läkare som opererar.
Men för att förhindra att aerosoler sprider sig gäller det inte. Även om man drar ner och upp det igen fungerar det lika bra för att förhindra utspridning av aerosoler. Materialet förändrar sig ju inte bara för att man drar ner det och upp igen.
Men OM man drar ner det och upp igen är det viktigt att desinficera sina händer, för det kan ju hända att man har tagit i ett handtag t.ex. som en smittat person har tagit i. Det gäller för övrigt inte bara för munskydd, utan även för halsdukar eller om man tar sig i ansiktet av någon anledning. Det är egentligen logiskt.

#89 Fridaaaa
Vet du hur munskydd ska användas på rätt sätt?
- Redigerat 2020-12-21 11:43 av Staffan
#91 japp, jobbar inom hemtjänsten så det fick vi lära oss tidigt

#92 Vad bra. Då blir min följdfråga om du (som uppenbarligen vet hur man ska använda munskydd) använder munskydd när du går och handlar?
// Staffan
#93 Din följdfråga har dock ingenting med hur man vet hur man ska använda munskyddet att göra dock.
Använder munskydd på jobbet när vi handlar åt omsorgstagare, men extremt sällan privat, då jag är i affärer så sällan det går och enbart när det knappt är en kotte i affären

#94 Låt säg att du hade bott i Stockholm och behövt trängs med andra för att ta dig till jobbet, hade du använt det då?
#95 Nu kommer det aldrig ske men ja hade jag varit en sån person som hade valt att bo i stan och i sån trängsel så ja då hade jag använt det. Vet inte hur det hela är relevant till kunskap hur man använder det menmen

#96 Jag är bara nyfiken av mig… :)
Men problemet är alltså bara att folk inte kan hantera munskyddet? Att dom har det upp och ner och bak och fram? Och inte slänger gamla skydd i en container för farligt avfall? Vore det inte bättre bättre då att utbilda folk på hur man använder munskydden rätt?
Personligen är jag inne på samma linje som Condor, det är bättre att använda ett munskydd fel än att inte använde det alls. Jag tror dessutom det påminner alla om att inte klia sig i ansiktet och att hålla avstånd.
Annars borde vi ju sluta använda bilbälte också, det gör också att folk känner sig tryggare i trafiken och då tar större risker. Eller hjälm i skidbacken för den delen.
DN:s vetenskapsreporter Amina Manzoor förra månaden:
"Nästan alla länder i världen har något slags krav eller rekommendation om munskydd. Inte Sverige. Det vetenskapliga stödet för enklare munskydd hos allmänheten är fortfarande rätt skralt. I många länder med hårda krav på munskydd ökar dessutom fallen."
Den sista meningen i citatet tycker jag är särskilt intressant.

#98 Finns det något land där antalet fall minskar?
#99 Har inte koll på detaljerna där, men kan varmt rekommendera DN:s vetenskapsskribenter när det gäller detta. Att läsa dem och att läsa vanliga samhällsreportrars alster är som att ta del av två skilda världar. (Det ska tydligen gå att läsa DN gratis nu under en period.)
Men nog borde man ha hört eller läst något, om det fanns studier som verkligen tyder på ett starkt samband mellan munskydd och minskad smittspridning.

Jag litar inte på den världsbild som DN försöker ge mig och tänker inte nappa på deras krok om att testa gratis. Vet av erfarenhet att det mesta som är "gratis" kommer med en catch.
Men tack för tipset i alla fall! :)
#101 Inför senaste valet var det samma sak, det var inga hakar eller förbehåll utan när perioden var slut var det inte mer med det.
#101: Inte heller jag litar på DN (eller deras världsbild). Nappade på deras erbjudande om en gratisperiod i våras, som skulle "avslutas automatiskt". Men ett tag därefter damp det ner ett kravbrev med förseningsavgift!
Och ett tag därefter ringde de och ville ha mig tillbaka som prenumerant. Jag avböjde och förklarade varför…

#102 Varför måste jag registrera mig om det är som du säger? Då kan dom väl lika gärna låta artiklarna ligga öppna för alla att läsa?
#104 Har inte koll på alla detaljer. Har för tillfället en "digital prenumeration" för 59 kr i månaden. Sedan kan jag säga upp den eller fortsätta för 119 (tror jag) kr i månaden.

#105 kamera0710
Om du inte har koll på detaljerna tycker jag du ska vara försiktig med att rekommendera det. Annars kan det ju hända att någon litar på dig och går med på något dom inte egentligen villa gå med på.
Erbjudandet
https://campaigner.dn.se/prenumerera/dnse/Leadsannons_0kr_31DEC_BAS/
Prenumerationsvillkor
https://kund.dn.se/faq/Villkor/kA03Y000000YL4lSAG
Personuppgiftspolicy
https://privacy.bonniernews.se/personuppgiftspolicy
// Staffan
- Redigerat 2020-12-22 17:34 av Staffan
#106 Bra att du uppmärksammar det. När det varit sådana gratiserbjudanden tidigare har det inte varit några bekymmer för mig. Annars vet jag ju att det är många erbjudanden med en gratismånad, sedan 100-200 kr i månaden i avgift.
#100: Det finns vetenskapliga rapporter dom visar att munskydd gör skillnad.
Jag har cnn på på nätterna. Och häromnatten så var det om en stat där de talade om en guvenör för en stat hade rekommenderat att man ska använda munskydd, det var sen upp till de olika kommunerna hur de gjorde. De kommuner som införde munskydd där gick smittspridningen ner med 45% där de inte införde munskydd där gick smittspridningen upp 100%.
Ska finnas nåt liknande från tyskland.
Sen är det en sak som jag tycker blir konstigt från tex FHM där de pekar på de länder som använder munskydd och har hög smittspridning och menar med det att munskydd inte gör nån nytta. Men det finns ingen som kan säga hur smittspridningen skulle vara i de länderna om de inte använt munskydd.
.
#109: Fet är heller ingen dom pratar om efterlevnaden i dessa länder avseende munskydd.
Jag läste just om en ny studie, där man hade testat masker hurvida de släpper igenom virusar om man nyser eller hostar.
De vanliga maskerna (blåvita) släpper igenom 3,6 % av dropparna. Det är fortfarande för mycket, för när man nyser sprider man 200 miljoner viruspartiklar. Maskerna släpper alltså igenom mer än 7 miljoner partiklar. 1000 partiklar räcker för att bli smittad. Slutsats, om någon nyser på en på nära håll blir man smittad, men om man håller avstånd förtunnas partiklarna i luften så att man inte smittas.
En mask med tygfilter (PM 2,5) släper bara igenom 1,7 % av partiklarna.
Bästa resultatet gav en N95 mask, som filtrerar bort alla partiklar i luften.
Här är artikeln, men det finns ingen länk til studien:

#111 Jag lärde mig att "kväva" mina nysningar för snart 30 år sedan…
#112:
Det är inte hälsosamt, för på så vis pressar man bakterier i bihålorna.
jag jobbar inom slutenvården, har även jobbat på covidavdelning i somras. jag vet ionte hur det ser ut i övriga landet, men vad jag har sett här så bär och hanterar 95% av befolkningen munskyddet fel.
- Redigerat 2020-12-26 20:43 av Draken
#114:
Konstigt, här där jag bor, där nästan alla bär munskydd pga lagen, har nästan alla munskyddet rätt på sig. Men även om man bär det fel (det vita utanför) är det bättre än inget munskydd alls.
Dom som bär det på hakan gör det för att snabbt kunna sätta det rätt om det kommer poliser som kontrollerar. Somliga sätter det på hakan efter att de går ut ur en affär, men sätter det rätt så snart de går in i nästa affär igen.
Somliga täcker bara över munnen, men inte näsan pga att de bär glasögon.
Men som sagt, nästan alla bär det rätt här. Många bär til och med FFP2 masker.
#115: Munskyddet gör ingen nytta om det sitter på hakan eller endast täcker munnen. Av de 95% jag räknar upp, så bär kanske 93% munskyddet så det endast täcker munnen, resten bär det på hakan.