Corona iFokus

Corona

Etikett: nyheter
Läst 194 ggr
Pyttelite
1

Kungen klär av Löfven

Sweden's king has said his country "failed" to save lives with its relatively relaxed approach to the Coronavirus pandemic. King Carl XVI Gustaf made the remarks as part of an annual TV review of the year with the royal family.

Sweden, which has never imposed a full lockdown, has seen nearly 350,000 cases and more than 7,800 deaths - a lot more than its Scandinavian neighbours.

Prime Minister Stefan Lofven said he agreed with the king's remarks.

https://www.bbc.com/news/world-europe-55347021

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sweden has been criticised for its more relaxed approach to handling the pandemic.
kamera0710
1

Han kanske borde ta över Folkhälsomyndigheten i höst, när Johan Carlsson avgår?

Pyttelite
0

#1: Det kan ju iallafall inte bli sämre.

[pamo]
2

Gör om, gör rätt funkar ju tyvärr inte denna gång.. Dags att komma på att man gjort fel när snart 8000 pers dött

kamera0710
2

Citerar Agnes Wold även här och rekommenderar läsning av hela artikeln.

"– Det här att hålla på att tjata om svenska modellen och debattera det tycker jag är egendomligt. För det här handlar om biologi, medicin, sociologi… alltså extremt komplexa grejer. Du har ett nytt virus du inte känner till, du har smittvägar som är outforskade, du har människor som beter sig på ett sätt du inte riktigt kan kontrollera och du har samhället. Det är ju liksom ett forskningsfält som kan ta fem år att gräva i.

– Jag har faktiskt helt ärligt ingen aning och om jag inte har någon aning som ändå är läkare, biolog, mikrobiolog och har läst in mig relativt mycket jämfört med många andra och tänkt på dessa frågor flera timmar om dagen, hur kan då folk vara så säkra på vad som är rätt och fel att göra? Jag kan bara säga att det är otroligt svårt och komplext och ingen har något facit.

Men det är väl lättare för någon som inte drabbats hårt av coronaviruset att säga att diskussionen om Sveriges dödstal är ointressant?

– Grundbiologin är ju som den är, anser jag som naturvetare. Det är klart att politiken och tidningar drivs av människor som läst statsvetenskap men aldrig biologi. Så man har grundinställningen att allting kan göras med politiska åtgärder och då är det klart att man blir jättearg när man ser att det dör 7.000 i Sverige och mycket färre i ett annat land och då måste ju någon ha gjort något fel."

https://www.dn.se/sverige/darfor-vill-agnes-wold-inte-jamfora-sveriges-dodstal-med-grannlandernas/

Få experter har varit mer framträdande under coronapandemin än Agnes Wold, och numera beskrivs hon som ”coronapedagog” och ”vetenskaplig influerare”.I
Pyttelite
0

Monarkens indblanding er både kontroversiel og problematisk for regeringen, siger korrespondent.
kamera0710
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

[Hayabusa]
0

Det vore intressant, anser jag, att få veta hur frågan som kungen fick löd.

Pyttelite
0

Fu kommer nog få se det i julprogrammet om det inte är bortklippt redan. Svensk censur.

kamera0710
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det är någon sådan här kurs som gjort kungen till smittskyddsexpert?

Pyttelite
1

#9: Fast han uttalade ju sig inte som expert. Han sa som det var/är.

Om det är åldringsvården det är fel på eller något annat har han knappast uttalat sig om.

Han var ledsen för att så många dött det behöver man väl inte vara smittskyddsexpert för att konstatera.

[Hayabusa]
0

#8 Det får vi hoppas eftersom jag personligen ser det som tämligen avgörande. Eftersom det anses som olämpligt att kungen tar ställning i vissa frågor, alternativt antyder något som kan ses som politik, så bör ju frågorna ställas därefter. I annat fall blir det öppet för tolkning & kritik, alldeles oavsett hur kungen svarar.

Pyttelite
0

#11: Jag tycker att det var ett bra uttalande och svårt att förstå ngt annat med tanke på den historik vi har.

Vad skulle han annars sagt, att det inte varit illa att så många dött?