Corona iFokus

Corona

Läst 245 ggr
CasaRamon
1

Vi borde göra som Tyskland.

I Tyskland gör man en Lock-down f.o.m. idag till den 10 jan. Dessutom förbjuder man försäljning av fyrverkerier . Det förbudet har jag önskat i många år. Men Sverige kommer aldrig att följa dessa exempel.

Fridaaaa
1

lockdown hjälper inte ändå
Kolla på bland annat Spanien och ja även Tyskland där smittan säger "pang" när de öppnar upp.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pyttelite
0

#1: Tanken är väl att minska smittspridningen nu och sen kommer Vaccin.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
2

#2 Vaccin kommer inte alla kunna/vilja ta, samt att Vaccin inte är 100% säkert
Jag personligen tror inte på lockdown, utan kommer bara göra att företag går i konkurs, ännu mer psykisk ohälsa mm.

Många yrken måste ändå vara igång också

CasaRamon
1

Vaccin är det enda som kommer att bromsa ner smittan. En lock-down behövs ibland, när så många inte följer direktiven. Om vi inte får ner smittspridningen så kommer det att bli ännu fler konkurser i framtiden. Man vet att smittan blir störst i affärer, julhandeln ex. och restauranger.

Pyttelite
1

#3: Lockdown är inte heller 100% säkert det handlar om att stoppa smittspridningen nu.

Fridaaaa
0

#5 Aldrig påstått att det är 100% säkert, skrivit precis tvärtom, att det inte fungerar ändå.

CasaRamon
0

#5: Lock-down är ju ett sätt att stoppa smittspridningen, nu innan vaccinet.

Pyttelite
0

#6: Jo det kommer att fungera på kort sikt och sen kommer vaccinet som kommer att minska smittspridningen.

Vad föreslår du?

Fridaaaa
1

#7 Spridningen kommer ta fart igen, trots Vaccin.
Alla kan inte ta Vaccin och alla vill inte ta nu direkt (jag kommer vänta och kommer inte ta före sommaren, vill se ev biverkningar först)

Ja inte lockdown istället, hade folk tagit ansvar, hade det minskat, men folk är för ego för det. Skulle vara förbjudet med resor till och från Sverige, skulle vara begränsat i butiker, folk skulle lära sig använda munskydd korrekt bland annat

CasaRamon
1

Man hoppas ju att många (dom flesta) tar Vaccin, då kommer det självklart att minska smittspridningen. Hur vet du att spridningen kommer att ta fart igen? Det tar naturligtvis inte slut på en gång och det beror ju på att vissa vägrar Vaccin. Pga att många inte tar ansvar, så måste det till tuffare åtgärder, som lock-down. Att man ska använda munskydd korrekt borde väl vara en självklarhet. Bara för att några slarvar med det, ska kan man ju inte förneka betydelsen av munskydd. Likaså att använda avstånd. Om några personer inte håller avstånd, ska vi då säga att det inte hjälper?

Pyttelite
0

#9: Smittspridning kommer att minska när folk blir vaccinerade oavsett hur många som tar det.

Speciellt så blir riskgrupperna bättre skyddade.

Pyttelite
1

#9: I Tyskland har det varit krav på munskydd sedan i mars/april i de flesta bundesländer.

Där har också funnits krav på smittspårning så går du på café, restaurang eller event oavsett storlek på sällskap då har du varit tvingad att ange namn och telefonnummer så att du kan spåras. Även hur länge du varit på platsen.

• Redigerat 2020-12-16 11:05 av Pyttelite
Fridaaaa
1

#11 minskar ja men lockdown kommer oavsett inte göra skillnad

Fridaaaa
3

#10 tyvärr så ser man i butiker att nästan inte en kotte använder det rätt. Så är inte "några" utan tyvärr majoriteten i Sverige vet inte hur man använder det korrekt.

det har tagit fart i bland annat Tyskland och Spanien, och nej de har inte vaccinerats men Vaccin är ju inte 100% säkert så.

Pyttelite
2

#13: Klart att en lockdown gör skillnad.

#14: Det handlar inte om att man ska skydda sig på ett kliniskt sett. Bär man mask så kommer det att göra skillnad oavsett om det är tätt eller inte.

Tyskland har inte drabbats som vi i Sverige och de har inte tidigare haft lockdown vad jag vet men kan ha fel.

Sen vet du inte hur t ex Tyskland beslutar om det kommer att vara obligatoriskt att vaccinera sig.

• Redigerat 2020-12-16 11:38 av Pyttelite
CasaRamon
0

#15: Tyvärr tror jag inte att det blir obligatoriskt med Vaccin, även om man ju skulle önska det. Har läst att Tyskland hade en mindre lock-down i höstas, som gav resultat, men inte tillräckligt, så därför tar man till detta.

Pyttelite
0

#16: Varje bundesland kan bestämma själva till viss grad.

Problemet är tillgång på Vaccin. Det kommer inte räcka till alla som det ser ut just nu.

• Redigerat 2020-12-16 12:10 av Pyttelite
Condor
6

När siffrorna blir så höga som nu, kan man inte göra ett ordentligt contact tracing längre. Man kan inte isolera alla cluster längre. Det betyder att från och med att man har sådana siffror, stiger antalet personer som en smittad person smittar och sjukdomen sprider ut sig med rasande fart.

Gör man däremot en lockdown och får ner siffrorna till "bara" ett par hundra nysmittade varje dag, fungerar contact tracing och att isolera de flesta smittade.

I Österrike fick vi ner siffrorna i somras till bara lite över 300 aktiva fall i hela landet, tack vare en lockdown. Sen steg siffrorna mycket långsamt.

I mitten av Augusti var der bara runt 300 nysmittade varje dag. På knappt en månad fördubblade sig siffrorna.

När vi hade höga siffror i början på November (5.000 nya fall per dag), tog det bara 2 veckor tills vi nästan hade 10.000 nya fall per dag. Skulle vi inte ha gjort en locksown, skulle vi idag nog ha 20.000 nya fall per dag i stället för 2.500. Sjukvårdssystemet skulle ha kollaberat.

Ju högre sifforna är, ju snabbare fördubblar dom sig. Anledningen är att contact tracing inte fungerar längre och att man inte kan isolera cluster. Viruset sprider sig tvärs genom folket och inte längre i cluster.

Meningen med en lockdown är att avbryta denna ökning av nya fall. Meningen med en lockdown är att förhindra att sjukvårdssystemet kollaberar.

CasaRamon
0

#18: Bra skrivet. Hoppas att man här och nu, tar till sej din text, som ger mycket bra förklaring och tydlighet.

På nyheterna nu: WHO uppmanar europeer att bära munskydd i julfirandet med sina familjer.

Condor
2

#19:

Julfirandet är tiden där hela familjer träffas, dvs. alla äldre som befinner sig i riskgrupper träffar deras yngre familjmedlemmar, som ofta bär viruset utan att själva ha symptom. Det är väl därför som WHO rekommenderar att bära munskydd i julfirandet.

Jag tror ändå att smittningarna kommer att öka rejält under jultiden och leda till ökad dödlighet just bland de äldre. Vid julfirandet kommer sig folk så nära (man kramas t.ex.) i flera timmar och när man äter och dricker tillsammans måste man ta av sig munskyddet, så munskyddet kommer inte att förhindra spridning till de äldre.

Här i Österrike gjorde man en lockdown före julen för att minska spridningen till de äldre på det här viset, men den kom för sent och fick inte ner siffrorna tillräckligt för en "trevlig jul". Nu kan man inte göra något annat än att inte träffa sina kära äldre familjmedlemmar, om man inte vill att det blir den sista julen som man firar med dem.

[pamo]
0

#18: Tack!!! Äntligen! Bra skrivet!

Draken
4

Tror inte en total "Lock-Down" är lösningen. Det är alldeles för många som drabbas väldigt hårt av det. Det blir andra problem i det långa loppet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
2

#22 Håller helt med

Condor
3

#22:

Både med eller utan lockdown drabbas många väldigt hårt. När sjukvården är nära att kollabera har man inget annat val än att göra en lockdown.

Om sjukvården kollaberar är det inte bara de som drabbas av corona som lider av det, utan alla som behöver sjukvård i ett sjukhus för vad som helst.

Visst kostar xet pengar att vi har en Pandemi och en lockdown betyder att fler företag förlorar pengar, vad som leder till mer arbetslöshet. Men om vi som betalar sjukförsäkring inte får sjukvård är det vi som betalar pandemin. Att behandla en covid patient är heller inte billigt. En patient som inte behöver intensivvård kostar i genomsnitt 10.700 euro, also ungefär 100.000 kronor. Patienter som behöver intensivvård kostar i genomsnitt 38.500 euro och 10 % av de som behöver en respirator kostar över 85.000 euro dvs. inte långt ifrån en miljon kronor.

Källa: https://www.aerztezeitung.de/Politik/Was-kostet-Corona-das-Gesundheitswesen-Kassendaten-geben-Einblick-413830.html

Det är penger som vi alla betalar. Sen ska man inte glömma dödsfallen. Sverige har ungefär 8.000 dödsfall. Skulle Sverige ha gjort en lockdown skulle flera tusen av dessa fortfarande leva. Ännu fler har varit sjukskrivna, vad som också kostar pengar. Många av dessa har blivande skador och är sjukskrivna i flera månader. En del är så skadade att de kanske aldrig mer kan arbeta och måste försörjas av statten, dvs. med våra pengar.

Men över längre tid får företagen som förlorar pengar pga en lockdown tillbaka pengarna. Varor som man inte kan köpa för att handeln är stängd, köper man efter en lockdown. Man behöver ju inte mindre kläder bara för det och man avstår heller inte att köpa saker som datorer, TV apparater, kylskåp, verktyg osv. bara för att man inte köper dessa inom en viss månad. De enda som verkligen förlorar väldigt mycket pengar pga en lockdown är resturanger, krogar och liknande.

I Österrike kommer nu lockdown nummer 3. Den skulle inte ha varit nödvändig om folk skulle ha varit mer ansvarsfulla och kloka. Men folk levde som om det inte skulle existera en Pandemi, de gick och festade, trängdes i shoppingcenter och de dummaste covidioterna demonstrerade mot maskplikt och struntade i alla restriktioner.

Därför bevisade folk för regeringen att de själva är för dumma och egoistiska för att bete sig riktigt under en Pandemi och att därför regeringen är tvungen till dessa åtgärder.

Daten der AOK und Barmer zeigen: Müssen COVID-19-Patienten beatmet werden, liegen die Fallkosten im fünfstelligen Bereich. Dabei ist noch unklar, welche gesundheitlichen Folgeschäden auftreten.
CasaRamon
2

#24: Jättebra skriver och välformulerat. Bra att få se realistiska siffror. Det får vi inte läsa här Sverige . Här ska man helst dölja verkligheten. Se bara på Folkhälsomyndigheten. Dom nedvärderar oss människor, med att säga att munskydd inte hjälper. Som om vi inte kan tänka själva. Som om vi inte skulle hålla avstånd även med munskydd.

Condor
3

#25:

Utan munskydd flyger aerosolerna 10-15 meter, speciellt om man hostar eller nyser. När man nyser flyger molekylerna i näsan med upp till 900 km i timman ut ur näsan. Vet man om sånt här kan man själv räkna ut att munskydd hjälper till en viss grad.

CasaRamon
1

#26: Helt övertygad om att munskydd hjälper, men säg det till FHM. Men dom vill väl inte " tappa ansiktet".

Condor
1

#27:

Dom har ju redan tappat ansiktet, fast dom blundar för det.

Draken
2

#24: Där håller jag med dig. Men om man inte gör en fullständig "lock-down", så har fler möjlighet att faktiskt klara sig än om man stänger ner allt helt och hållet.

Jag är själv väldigt splittrad i mina åsikter. Som anställd inom sjukvården, ser jag gärna att det blir en total lock down, för vi går på knäna. Men som privatperson så känner jag att det inte kommer fungera i långa loppet.

Jag har flera vänner och bekanta som står utan arbete nu eller som har varit tvungen att konkursa sina företag. Jag kan bara tänka mig hur det kommer se ut om det blir en total nedstängning av allt.

Jag har ett par kompisar som är riktigt hårt drabbat. Den ena öppnade företag i Oktober i fjol, och den andra har haft sitt ett par år.
Jag har lånat ut pengar till dem, så de kan köpa julklappar åt sina barn.

Det är tragiskt :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-12-19 12:49 av Draken
Fridaaaa
1

#29 Håller med dig - en fullständig lockdown hade inte varit positivt i längden.

Draken
0

#30: Nej eller hur.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CasaRamon
0

Kanske måste det till en lock-down för att snabbare få ner smittspridningen. Om man som nu, har öppet "lite grann" så kommer folk att missbruka "förtroendet". När man sen öppnar upp igen, efter lock-down, så kanske fler kan återvända till sitt arbete istället för att fler är sjuka.

Condor
2

#29:

Vi har nu lockdown efter julen igen. En fullständig lockdown är det dock inte, för man måste ju hålla livsmedelhandeln, apotek osv. öppna. Annars får man göra prommenader och sport utomhus och vad jag tycker är helt galet, är att skidbackarna är öppnade. Där är FFP2 masker plikt och inga resturanger har öppna. Jag vet att folk kommer att fara upp på berget och ta med sig mat och dryck. Sen blir det ett coronaparty, utan masker, där som ingen kontrollerar.

Du ser att även i Sverige lider företagen av krisen, fast Sverige inte har gjort en lockdown. Men du ska se att så snart folk har vaccinerat sig kommer det att gå uppåt med ekonomin igen. Efter en lockdown är folk "hungriga" att konsumera och festa och så snart man kan göra detta igen, utan restriktioner, kommer pengarna att flyta igen. Vi måste bara se till att hålla skadorna i gränser, dvs. att klara av att upprätthålla sjukvården. Österrike har inte klarat av det så bra. Vem som t.ex. väntar på en ortopedisk operation väntar i åratal.

När siffrorna i Österrike började stiga igen efter vår första lockdown, blev det steg för steg hårdare restriktioner. Alla dessa har en sak gemensamt, att de skulle ha fungerat om de skulle ha kommit 3 veckor tidigare. Sen gjorde man en lockdown "light", som också skulle ha fungerat om den skulle ha kommit 3 veckor tidigare. Därför gjorde man en hårdare lockdown, som inte minskade siffrorna så mycket som man hoppades. Även den skulle ha fungerat om den skulle ha kommit 3 veckor tidigare. Nu kommer efter julen en ännu hårdare och längre lockdown. Den skulle man ha kunnat förhindra om de andra åtgärderna skulle ha kommit 3 veckor tidigare.

Det som är frustrerande är att jag visste detta i förväg. Mina prognoser före restriktionerna stämmde helt överens med resultatet. Men jag kunde inte göra någonting åt det.

Condor
2

#30:

Kanske du skulle tänka annorlunda om någon av dina käraste skulle ha dött pga covid bara för att Sverige inte gjorde en lockdown.