Corona iFokus

Corona

Läst 242 ggr
CasaRamon
0

Aldrig får man vara riktigt glad

Igår kom "julklappen", vi får godkänt Vaccin redan den 23:e och kanske kan man börja vaccineringen i mellandagarna. Idag får man veta att vi får 15% färre doser än beräknat. Sen läser man att Norge ska få köpa 500.000 doser Vaccin genom Sverige, eftersom Norge inte tillhör EU. Alltså Sverige köper in Norges kvot och skickar det sen vidare till Norge. Vad säger man om det????

Emo
1

Brödrafolk(ens väl)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ulla
3

#0: Det är väl bra. Vi kanske får hjälp med något annat istället. Plats på IVA tex

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CasaRamon
0

#2: Visst är det bra att vi kan hjälpa våra grannländer, men borde man inte i första hand tänka på Sveriges befolkning?

CasaRamon
0

Läser på nyheterna nu: Skånska vaccindoser räcker inte till riskgrupperna.

Pyttelite
1

#0: Det handlar inte om att Norge får svenska doser.

Norge och Island betalar för att vara med i EU-gemenskapen.

Avtalet säger att samtliga EU-stater avstår en liten del Vaccin till Norge och Island.

Varför skulle det vara orättvist?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/sverige-ingar-avtal-om-vidareforsaljning-av-covid-19-vaccin-till-norge-och-island/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-12-16 12:16 av Pyttelite
CasaRamon
0

#5: Norge är inte med i EU. Varför vet jag inte. Jag tycker absolut att man ska hjälpa till, men om vi i Sverige inte får dom doser vi blivit lovade, så varför ska vi då avstå till andra länder i nuläget?

Pyttelite
3

#6: Nej Norge är inte med i EU men betalar för att få tillgång till vissa funktioner t ex handelsavtal.

Det har ingen större bäring på Sveriges doser. Samtliga EU-länder ställer solidariskt upp och samtidigt gynnar det Sverige eftersom Norge gränsar direkt till Sverige och blir därmed en källa för smittspridning.

Hade haft större förståelse om Spanien eller Italien protesterat.

• Redigerat 2020-12-16 12:39 av Pyttelite
CasaRamon
0

#5: Jag skriver inte att det är orättvist. Tycker bara att det är konstigt att man kan leverera 500.000 doser till Norge, nu när Sverige inte får doser så att det räcker ens till riskgrupperna.
I Sverige har vi hittills haft över 7000 döda på drygt 10 milj. invånare. Norge har haft 395 döda på drygt 5 milj. invånare.
Det visar vilken enorm smittökning vi i Sverige har haft jämfört med Norge.
Vi behöver vaccinet NU.

Pyttelite
2

#8: Det är inte Sverige som ger bort doserna det är ett solidariskt givande från hela Europa och det gynnar även Sverige.

Det kan inte vara många doser som Sverige ”gett bort”.

Sverige har ett samordningsansvar i EU för dessa doser inget annat så den slutledning är fel.

CasaRamon
0

#9: Detta är inget som jag missförstått eller feltolkat, om inte nyheterna ljuger förstås.
Nyhet publ. igår.:
Norge kommer att med svensk hjälp , få minst 500.000 doser Vaccin det första kvartalet. Rent praktiskt köper Sverige in Norges kvot och skickar sedan vidare till Norge.

Jag tycker att det rimmar illa med att vi får mindre Vaccin än tidigare utlovat.
Vi har trots allt en mycket kraftigare smittspridning än Norge.

Pyttelite
2

#10: Om du läser pressmeddelanden från regeringskansliet får du mer kött på benen.

Det ena har inte med det andra att göra.

Sveriges folkmängd är i storleksordning 5% av hela EU så Sveriges bidrag är minimalt och ger oss ett bra skydd.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/sverige-ingar-avtal-om-vidareforsaljning-av-covid-19-vaccin-till-norge-och-island/

Niklas
2

Människor som människor tänker jag.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[pamo]
0

Norge har så få smittade för att dom skött pandemin miljontals gånger bättre än luffarna som bestämmer (o Anders Tegnell inte minst…..!) Och folket i allmänhet här. Dom förtjänar vaccinet. Ja, vi behöver vaccinet!!! Men svenskarna behöver framförallt lite mer bakom pannbenet! Titta på länderna runt omkring oss, Norge, Danmark, Finland. Konstigt att det inte ser likadant ut där… Vi måste alla börja ta ansvar, för både vår egen och andras skull.

CasaRamon
0

#13: Min tanke var:
Varför ska vi få färre vaccindoser än som man lovat, och samtidigt skicka 500.000 doser till Norge? Pressmeddelandet var skickat den 9/12. Då hade man inte ännu ändrat antal vaccindoser till Sverige. Hela världen skriker efter Vaccin, men Sverige har flest antal döda i Skandinavien, så vi behöver få ner smittspridningen. Var felet ligger, kan man ju diskutera i det oändliga. Det finns idioter överallt. Som inte tar sitt ansvar. Men ska då vi, som följer restriktionerna, behöva sota för det?

Niklas
0

#14: Vet du om Sverige skulle hinna distribuera de 500.000 doserna, innan det kommer fler, om inte Norge fick dem?

Pyttelite
1

#14: Återigen det har inte med vartannat att göra. Var tacksam för att Norge får doser så att smittan inte går över från Norge till Sverige.

Det finns inget fel i att vara solidarisk.

Det är inte 500000 svenska doser som skickas till Norge.

Sverige har blivit utpekad som samordnare för EU.

CasaRamon
0

!5.
Kan inte påstå att jag vet, bara det jag hört av experterna. Alltså 15% färre doser till Sverige i första leverans. Nästa lev. ska enl. uttalandet, komma i januari någon gång. Jag missunnar ingen att få Vaccin, men vi borde prioritera dom som har störst problem.
Om det hade visat sej att Norge hade flest döda, så hade jag röstat för att dom skulle få Vaccin först, eller Danmark, eller Finland.

Pyttelite
1

Det är alltid bra att läsa all information. Det handlar om leveransproblem så antalet doser till Sverige är oförändrat det är bara att dom sprids ut.

Vilka leveranstidpunkter som de 500 000 doserna har till Island och Norge framgår inte.

https://sverigesradio.se/artikel/7625574

Sverige får runt 50 000 färre doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin än väntat i januari på grund av leveransproblem. ”Vi får tillbaka det under ...
  • Redigerat 2020-12-17 12:28 av Pyttelite
Pyttelite
0

Avtalet Sverige gjort om antal Vaccin med bl a Astra Zeneca så du kan vara lugn.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/08/sverige-ingar-eu-gemensamt-avtal-om-covid-19-vaccin/

• Redigerat 2020-12-17 12:26 av Pyttelite
CasaRamon
0

#18:
Jag har läst nästan allt och lite till. Sett varenda program om Corona på Tv. Så jag vet, att Sverige kommer att få dom vaccindoser som man lovat, men inte så snart som man hade hoppats. Den länk som du visar är från 20 augusti.
Jag hade hoppats att vi äldre, skulle kunna vaccineras i januari, men förstår nu att det kanske inte blir förrän andra kvartalet. Därav min rubrik.

Pyttelite
2

#20: Jag vet att den länken är från augusti det var då avtalet gjordes.

Du tycker inte att det är orättvist att att 95% av Europas stater hjälper att skydda Sverige?

Du protesterar att Sverige donerar 5% av Vaccin som du inte vet när det kommer.

Hur tänker du avseende att vaccinet blivit godkänt tidigare än planerat.

Är det inte också orättvist?

De doser Sverige donerar är försumbara av totalen och gynnar svenskarna inom flera områden så jag förstår inte din ståndpunkt.

• Redigerat 2020-12-17 12:50 av Pyttelite
CasaRamon
0

Jag protesterar inte mot någonting av det du räknar upp. Och jag har inte ens nämnt ordet "orättvist" Det är bara du som skriver det.
Vaccinet har inte blivit godkänt ännu, men kanske blir det den 23:e. Om det blir vaccination i mellandagarna så är ingen gladare än jag.

Har sett att du bestämt dej för att missförstå allt jag skriver, så jag "lägger ner" detta nu.

Pyttelite
0

#22: Nej du nämner inte ordet orättvist explicit men hela inlägget handlar ju om det och din senare motivering till och med titeln ”Aldrig får man vara glad” andas en negativ inställning.

Niklas
2

#17: 15 procent färre doser säger mig ingenting utan ett sammanhang.

1. Kommer vi att få slut på doser innan nästa leverans dyker upp?

2. Om vi får slut på doser, förtjänar svenskar dem bättre än vad norrmän gör?

För mig låter det här inte som ett riktigt problem.

500.000 doser ska Norge få via Sverige. Om det motsvarar 15 procent av första leveransen betyder det väl att Sveriges andel är 500.000 / 0,15 = 3,3 miljoner doser.

Du skriver att nästa leverans kommer i januari. Om vi utgår ifrån att det blir i slutet av januari, kommer vi att ha hunnit dela ut de 3 miljoner doserna från första leveransen då? Sverige har under hela pandemin gjort knappt 4 miljoner tester av Corona. Kommer vi att hinna ge Vaccin i en takt som är fem eller tio gånger så snabb? 100.000 doser per dygn.

Någonstans läste jag att Sverige räknar med att ha vaccinerat alla svenskar över 18 år till halvårsskiftet 2021. Det handlar väl om två doser per person och 6-7 miljoner människor. Låt oss anta 14 miljoner doser på 6 månader. I genomsnitt 2,4 miljoner doser per månad. Gissningsvis går det snabbare i slutet än i början.

Jag tror ärligt talat inte att du behöver vara orolig för att vaccintillgången ska vara en flaskhals om ovanstående stämmer. Inte ens om vi får ännu färre doser än så. 🙂

CasaRamon
0

#24:
Som jag sagt tidigare: Dom som har största spridningen och högsta dödstalen, är ju mest beroende av vaccinet. Förstår inte hur det kan misstolkas. Om antalet vaccindoser inte ens räcker till riskgrupperna i Skåne, så säger väl det att vi inte får tillräckligt mycket Vaccin.

Pyttelite
1

Men vi hinner ju inte att vacciners i den takt som vi fått vaccinet.

Varför ska vi ha extra i lager som vi inte kan använda - är det inte ett hån mot andra isåfall?

Det är heller inte då att vi inte får bår tilldelning och flera avtal förutom det jag redovisade är ju på gång.

CasaRamon
0

#23: Om du ska citera mej, så skriv då rätt. Min rubrik lyder: Aldrig får man vara RIKTIGT glad. Det handlar om "julklappen" som inte blev som lovat. Jag är INTE negativ, tvärtom.
Hur vet du att vi inte hinner vaccineras i den takt vi får vaccinet? Det är ännu varken godkänt eller levererat. Så vänta med dina besservisser kommentarer.
Vi kommer inte att ha extra lager som inte används.

Pyttelite
0

#27 Med ditt tillägg blir det ännu tydligare att du är missnöjd.

Fortfarande har det ens inte med det andra att göra. Sverige får inte fortare leverans oavsett om Norge får sin doser från EU eller inte.