Corona iFokus

Corona

Etiketter: skyddsåtgärderrekommendationervaccinuppoffringar
Läst 227 ggr
Draken
8

Tillbaka på jobbet

Jag har nu gått tillbaka till jobbet. Jag blev förklarad smittofri i Fredags. Regionshälsan ringde och meddelade min chef detta. Det dröjer knappt två timmar så ringer vår schemasamordnare, hon grät av stress det var panik på jobbet, de gick 3 kort på Lördagskvällen. Självklart gick jag ut och jobbade.

Vi fick in en USK till, så vi gick "bara" 1 kort den kvällen. Sjuksköterskorna fick hjälpas åt med medicinerna så de även kunde gå ut på golvet och hjälpa oss.

När jag kom till jobbet, har vi 6 patienter som ligger isolerade, 4 konstaterade och 2 misstänkta med Covid.
17 av personalen är hemma med konstaterad covid eller väntar på svar. Det är fullständigt katastrof på avdelningen.

Vi vädjar till alla. Snälla, stanna hemma för vår skull om ni är sjuka eller har symptom. När vaccinationerna kommer igång, vaccinera er. Följ de restriktioner som finns, trängs inte ute i varuhusen, håll avstånd.

Vi orkar snart inte mer.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-12-14 13:57 av Draken
Condor
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:

Passande bild

Draken
0

#1: Jo, det är så det känns. Nu har jag iofs varit borta från jobbet i över en månad, men jag ser hur fruktansvärt trötta och slitna mina arbetskollegor är. Risken är att jag kommer vara lika trött och slut när jag har jobbat ett tag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sindri
1

Just nu vräker ju staten ut pengar till allehanda företag och annat i samhället som har det svårt p.g.a pandemin.
Det är väl bra, men varför pratar ingen om bonusar till vårdpersonalen? De är våra riktiga hjältar, utan dem skulle det vara fullständig katastrof…
Jag förstår att folk säger upp sig, och pengar kan inte kompensera allt, men det kan vara en morot att orka och en bra belöning. När allt det här är över kan de unna sig en rejäl semester, eller skaffa något efterlängtat som lite plåster på såren.

Condor
2

#2:

I somliga sjukhus i Österrike är det så illa att covid smittad sjukvårdspersonal som inte har symptom måste jobba. En del säger upp jobbet för att de inte orkar mer, en del är sjukskrivna pga burnout. Läkare och sjukvårdspersonal som är i pension kommer tillbaka till jobbet. Icke livsnödvändiga operationer skjuts upp.

Sen ser man bilderna i media, som visar folks shoppingsvansinne dvs. långa köar framför affärerna, fulla shoppingscenter. Folk hämtar snabbmat i shoppingscentrumet och sätter sig på golvet och äter, fast det är förbjudet, utan mask.

I stället för att döma dom till böter, skulle jag döma dessa till strafftjänst i ett sjukhus. Där kan de göra de lägre arbeten som att torka bort spy eller rengöra WC,n osv.

Draken
1

#3: I somras fick vi ju en ganska bra bonus vi som jobbade på covidavdelningarna. Jag gjorde det, och visst det var skönt med ett ordentligt tillskott i kassan, men frågan är om det verkligen är värt det. Jag vet inte om jag tycker det. Sjukvårdspersonalen är såpass tröttkörd nu, så jag tror inte längre några tusen extra i börsen hjälper så mycket.

#4 Det är riktigt illa :( Så långt har det inte gått här än, tack och lov för det.
Där håller jag med dig. Ge dem strafftjänst på någon utav covidavdelningarna i landet. Jag tror de skulle avskräckas från att bryta restriktionerna efter det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#5:

Säkert fick ni en bättre bonus än medarbetarna på ett sjukhus i Wien:

https://www.oe24.at/oesterreich/chronik/wien/muesliriegel-und-erdnuesse-fuer-die-helden-der-krise/444360244

"Als Dank für den Einsatz während der Corona Krise gibt es für eine Abteilung mit fast 200 Personen "12 St. Müsliriegel und 8 kl. Dosen Erdnüsse" und EINE URKUNDE von der Leitung der Klinik Hietzing“

200 Medarbetare fick dela på 12 stycken mysli bars, 8 burkar jordnötter och de fick var sitt diplom som tack för deras insats under corona krisen.

Die Mitarbeiter an der Klinik Hietzing bekamen als Dank für ihren Einsatz eine Urkunde sowie Müsliriegel und Erdnüsse.
Draken
0

Jo, lite bättre än så fick vi

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sindri
0

#5: Jag menar sådär 50'. Rejält!

Draken
0

#8: Vore inte helt fel, men det kommer inte att hända .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
1

#5: Det hade varit bättre om ni hade fått en veckas betald ledighet - eller ännu hellre ett par månader. Fast det är ju inte möjligt att genomföra det förrän det börjar bli normalt på coronafronten, vilket förmodligen lär dröja.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Draken
0

#10: Just nu finns inte en suck i helvetet att man kan få extra ledigheter. ALL ledighet är indragen, tom föräldraledigheter …Och det har aldrig hänt förut, inte vad jag har varit med om i varje fall.

Jo det lär dröja innan man kan börja få extra ledigheter. Cheferna har redan nu börjat fundera på om man kan övertala oss att sälja en semestervecka eller två 🙄

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
1

#11: Det kanske löser problemet kortsiktigt, men risken är stor att allt fler ur vårdpersonalen klappar ihop och inte orkar jobba.

Jag hoppas att åtminstone de kvinnor som är gravida får lov att vara lediga för att föda barnet. 😉🥴

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

CasaRamon
1

Jag lider verkligen med er och blir gråtfärdig, när jag tänker på hur ni sliter ut er själva. Önskar att man kunde göra mer än vad vi gör, vi som håller avstånd och följer alla rekommendationer. Tyvärr är det så många som inte gör det. Antar att vi får se en topp efter julfirandet. Det enda vi kan göra nu, är att se fram emot vaccinet och hoppas att så många som möjligt tar det.

Emo
0

#12 citat: "Jag hoppas att åtminstone de kvinnor som är gravida får lov att vara lediga för att föda barnet. 😉🥴"

Varför det? Jobbar de har de ju nära till rätt avdelning! (OBS skämt)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
0

#14: 😄
(Jo, jag förstod att du skämtade. Det gjorde jag också när jag skrev om deras ledighet. 😊)

Draken
2

#12: Jodå gravida får sin ledighet, men de är de enda. 😉

#13: Vi hoppas på att det skall börja lugna ner sig snart, men det ser mörkt ut just nu.
Vi har legat i förstärkningsläge en vecka, och nu till veckan går vi upp i stabsläge.

Jag har jobbat i ett sedan i Måndags, har sovit hemma typ. Är ledig idag, men sen jobbar jag Lördag-Onsdag utan ledighet imellan. Jag hoppas att jag faktiskt får vara ledig på Julafton, för det är min nästa lediga dag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-12-18 13:36 av Draken
Carmarino
0

#16: Håller tummarna för att du får vara ledig på julafton. 👍

[pamo]
1

Som kvinna inom sjukvården skulle man med facit i hand gått o blivit gravid för en sisådär 9-10 månader sen, så hade man fått sin julledigt ;)

Draken
1

#17: Jag hoppas det. Jag ligger på 5 pass på raken, så de får egentlig3en inte beordra ut mig i normala fall, men det är ingenting med denna situation som är normalt.

#18 Jo, om man inte hade varit så gammal som jag ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[pamo]
0

#19: men vad tusan, det finns ett sätt för allt. Inget litet barnbarn eller bekants barn eller liknande du kan låna som ett litet "julmirakel"? ;)

Draken
0

#20: Nej tyvärr, har ju inte det ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[pamo]
0

#21: Du kan låna min 2-åring :) ;)

Draken
0

Det vore nånting det. Små trippande steg i huset igen 😊 Men jag tror inte mina kollegor kommer tro på mig 😜

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[pamo]
0

Låter mer som en hel elefanthjord i det här huset… ;) (ja, det är EN liten 2-åring som själv lyckas åstadkomma dom ljuden) Haha nja, kanske en 2-åring är lite stor för att lyckas lura i nån nåt sånt ;))))