Corona iFokus

Corona

Etiketter: hälsavardagenövrigt
Läst 188 ggr
Karmatarerskanise
0

Plötsligt har alla corona

De senaste dagarna har jag fått veta att fler och fler jag känner har testats positivt för Corona. Från att bara någon hade det blev det plötsligt många. Hotet från viruset som man levt med sedan början av året blev plötsligt verklighet på en ny nivå.

Och jag ser artikel efter artikel om hur illa spridningen blivit i Helsingborg, hur det inte fungerar med isoleringen på vårt sjukhus mer och att det är för många patienter som kommer in nu för att det ska kunna hanteras säkert. Läser om hur skolor fått virusspridning.

Dödsångesten går inte att komma undan någonstans längre. Ångesten över att kanske förlora dom jag älskar. Ofta flera vakna dygn i rad, vilket så klart gör katastrofkänslorna ännu värre.

Vissa stunder läser jag en artikel som berättar att det inte är så farligt som dom ger sken av och att de flesta får milda eller inga symptom. Känner lite hopp, tänker att man inte garanterat dör för att man tillhör riskgrupper. Sedan ser man varningarna och katastrofberättelserna och hoppet är förlorat igen och övertygelsen om att slutet är nära är tillbaka.

Det låter extremt för många. Löjligt.
Det är oerhört jobbigt att uppleva allt detta. Att känna att man kommer bli en av dom som hamnar i respirator och dör. Inte kanske utan säkert.

Ville mest skriva av mig. Kanske känner någon igen sig?

JMW
0

Lite känner jag nog igen mig. Har nu på sistone hört om folk i trakten som är sjuka i detta elände. Vi har här varit ganska förskonade. Det ökar och det skrämmer mig.
Jag själv håller mig så isolerad jag bara kan. Maken och jag undviker så mycket vi bara kan.
Vi har nu onlinehandlat den senaste månaden.

Karmatarerskanise
0

#1: Jag handlar också online och har gjort sedan mars. Har inte åkt kollektivt eller umgåtts med vänner sedan mars heller. Har alltid handsprit på mig och spritar matvanorna innan dom stoppas i skåpen.

Träffar mamma och pappa men håller avstånd, vi sitter dock inomhus och fikar. Mamma har min brorson på helgerna så det är därifrån vi lär få det. I våras bodde han hos mamma och pappa ett par månader och var hemma från skolan och fick arbeta hemma. Nu när det är värre måste han gå till skolan.

JMW
0

Ja det är besvärligt.
Jag har sedan i mars handlat till min pappa men nu har jag lärt honom hur man onlinehandlar så det gör han nu.

Eftersom jag går här hemma och väntar på en op så har jag nu isolerat mig mer. Det skulle vara katastrof nästan om jag inte får denna op som förmodligen skulle varit avklarad vid det här laget om inte läget varit som det är.

Bara att bita ihop och hoppas på det bästa.

Karmatarerskanise
1

#3: Bra att din pappa klarar det nu.
Hoppas du snart får din operation och klarar dig från viruset.

Vixxen
0

Det ökar överallt och är inte lätt att försöka skydda sig. Och sen läser och pratar man med dem som inte tänker vaccinera sig och fattar ännu mindre.

CasaRamon
1

Jag hoppas verkligen att dom flesta tänker vaccinera sej. Många säger att dom vill vänta och se ev. biverkningar, men då får dom nog vänta ganska länge. Det lär inte visa sej direkt.
Dom borde tänka på dom biverkningar som ofta kommer efter Corona. Kanske även dödsfall. Och att det är inte bara äldre som drabbas, som man ju trodde i början. Alla är numera i riskgrupp, även om vissa får lindriga symtom.

Karmatarerskanise
1

#6: jag tänker mer på akuta och direkta eventuella biverkningar, som att vaccinerade dör, plötsligt behov av att äta människor och liknande.

Tänker folk på långsiktiga så är det illa.

Värst är att vissa som jobbar inom vården inte tänker vaccinera sig.

Vixxen
1

#7: Behov att äta människor? Av vaccinationen? Källa på det, tack!

Karmatarerskanise
3

#8: källa på att jag tänker mer på direkta eventuella biverkningar som tex att folk förvandlas till zombies? 😂

Försökte skämta till det. Folk påstår ju de mest märkliga saker om Vaccin.

Vixxen
2

#9: Okej, då var det jag som inte fattade att du skämtade… 😁

[Moon AppleGrey]
1

Än så länge inte speciellt orolig för egen del, än så länge bara 2-3 stycken jag känner personligen som har/haft covid, men jag tycker inte det alls är konstigt att du känner som du gör.
Inte löjligt på något vis.
Mitt skräckscenario har alltid varit att de jag älskar ska dö ifrån mig.

Tycker det är litet vetydiga svar från medierna, och det gör ju saken knappast bättre eller lättare att leva med.

Om att ta ett kommande Vaccin, vill jag åtminstone vara införstådd i vad den innehåller och vilka biverkningar man har att vänta.
Men absolut vill man inte vara med och bidra till att folk insjuknar och kanske kan komma att dö, för av vad jag har hört så kan man ändå bära på viruset även om man inte själv blir sjuk.

Tycker det är problematiskt med folk som tar lätt på covid som om den vore en "vanlig influensa" när man ännu inte vet så mycket om den, och folk på en del håll dör som flugor.
Känns också respektlöst gentemot de som har närstående som avlidit till följd av det.

Draken
0

Jag har aldrig varit rädd för egen del, trots att jag ligger i riskzon, men jag har alltid haft respekt för viruset. Däremot har jag varit, och är fortfarande, rädd om mina nära som ligger i riskson.

Nu har jag själv drabbats, jag testade positivt igår. Jag kommer tydligen bli kontaktad av en smittspårare, och som det verkar så kommer de vilja testa alla som bor här hemma.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#12: jasså smittspårning? Känns lagom lönt vid det här laget. Nyttan hade varit i början av året, så man haft liten chans att bromsa det från start.

Draken
0

#12 Det tyckte jag också. Jag har ingen aning var jag har fått det ifrån. Jag har vistas ute bland folk mycket sällan sedan jag blev sjukskriven den 9 November. Barnen har inte varit i skolan på 3 veckor, vi har haft dem hemma i samråd med min läkare.
Maken har varit ute och handlat och fixat det som måste fixas, men han har varit noga med att skydda sig.

Men tydligen så försöker regionen att spåra eventuella smittor var de kommer ifrån och när man blev smittad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
4

#0: Försök tänka på den stora bilden så kanske det känns lite lättare. Det har dött alldeles för många i Corona. Det säger nog ingen emot. Däremot är det inte mer än 720 personer per 1 miljon invånare i Sverige som har dött. Det är alltså 0,7 promille av Sveriges befolkning. Mindre än en per 1.000 invånare. De flesta känner nog inte någon som dött även om de har hört talas om folk som gjort det.

En del blir väldigt dåliga innan de tillfrisknar och det är självklart jättejobbigt. Min mamma är en av dem. Hon låg på sjukhus ett tag. Nu har det gått ungefär två månader sen hon insjuknade och hon mår bra igen. Det finns några mindre saker som inte är som före sjukdomen, men även de blir bättre varje dag. Hon har dessutom massor av livsglädje som är väldigt rolig att se. Hon säger att hon aldrig har varit så sjuk tidigare och att det är bland det värsta hon varit med om, men hon är frisk och det är det viktigaste.

Ganska många i min bekantskapskrets har eller har haft Covid nu. En av mina närmaste kompisar blev urdålig och var hemma i tre månader i våras. Han är helt återställd. Av övriga jag känner har ingen blivit riktigt dålig. Ett flertal har haft det och knappt eller inte alls märkt av det. Min erfarenhet är antagligen ganska lik många andras.

Troligen tack vare restriktionerna kring Corona har färre svenskar än vanligt dött av andra orsaker. Sverige har hittills inte förlorat många fler personer än andra år totalt sett.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
1

#15: tack. Hjälper en stund att läsa sådant. ❤

Niklas
4

#16: Läs om det när du behöver. 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
0