Hur dödligt är Corona?
Jag råkade på ett blogginlägg av läkaren Sebastian Rushworth som jag fastnade för. Så här börjar det:
”September 2020 was the least deadly month in Swedish history, in terms of number of deaths per 100,000 population. Ever. And I don’t mean the least deadly September, I mean the least deadly month. Ever. To me, this is pretty clear evidence of two things. First, that covid is not a very deadly disease. And second, that Sweden has herd immunity.”
Efter publiceringen ändrade SCB i sin statistik, vilket betyder att september 2020 var den näst minst dödliga månaden i Sveriges historia.
Läs vidare om ni tycker det låter intressant. Det finns mer tankeväckande läsning där.
» How deadly is Covid-19? - Sebastian Rushworth M.D.
Men beror inte det på att många äldre och svaga har dött i förtid? (Folk som annars skulle ha dött i t ex september)…?
Och om vi har Flockimmunitet så begriper jag inte varför utvecklingen sett ut som den gjort under hösten och varför sjukvården går på knäna i föreliggande stund.
Tycker att han drar fett fel slutsatser.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det finns en skillnad mellan dödlighet och månader eller kanske år av konvalescens.
Människor som insjuknade i våras är fortfarande svaga och har inte återfått sin tidigare hälsa är det inte något att vara orolig över?
Kan det bara så att sjukvården ”räddat” en hel del fall som kanske annars skulle varit döda nu?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tror ökningen beror på att många som suttit i karantän tröttnat på att inte ha nått liv och börjat gå tillbaka till det normala. Så var det för min mor mina föräldrar var jättenoga hela våren och stora delar av sommaren. Min syster hjälpte dem att handla mm. Men de tröttnade och min mor och hennes väninnor tyckte det var bra att träffas och sjunga i kör nu under hösten och bara hålla de rekommenderade avstånden trots att vi sagt åt henne att man visat att Coronavirus kan flyga långt när man sjunger. Alla utom en i kören fick corona, det var dock bara en som behövde sjukhusvård men hon var äldst (över 80) min mor kände sig bara lite lätt förkyld

Fast i september fanns det väl nästan ingen covid i Sverige? Jag undrar hur samma läkares blogginlägg skulle sett ut gällande april. Eller varför inte för helåret 2020 när det sen är till ända.
// Staffan
Jag tycker ni ska läsa hela blogginlägget. Det är intressant. Här är ett citat till som, om det stämmer, besvarar en del av era funderingar:
”Let’s look at Sweden, since that is perhaps the country that has taken the most relaxed approach of any to preventing spread, and which should therefore also reasonably be expected to have had the highest impact on its overall death rate. From January to September 2020, Sweden experienced 687 deaths per 100,000 population. The last time Sweden had a deadlier year was 2015. Personally, I don’t remember any big deadly pandemic happening in 2015.
In fact, 2020 is so far one of the least deadly years in Swedish history, and is largely in line with the average for the preceding five years. To be precise, it is 2,7% higher than the average for the preceding five years, which is well within the margin of error. In 2019, mortality was 6% lower than the average, so it should be expected that 2020 would have a slightly higher mortality than average, even without covid.
What does this mean? It means that covid, a supposedly deadly viral pandemic, has not killed enough Swedes to have any noticeable impact on overall mortality.”
jaa..men har inte gått riktigt ett år ännu..för vill se statestiken över ett helt år..konstigt att ingen bryr sig över att över 4000 dör i cancer varje år i sverige å d gör sig ingen brydd av..dödligheten i sverige per år ligger på ca 90 -95000 per år..säger inte att coronan finns..men den där artikeln säger ju ingenting..å ska vi se till antalet..687 så blir ju bilden helt missvisande per 100.000 invånare med tanke på att vi är över 8 miljoner i vårt lilla land..men kan va snäll å räkna lite..vi drar bort 87 av dessa 687 så vi kan räkna enklare..å på en miljon invånare har det dött ca 6000 tusen i corona..å tar vi det ggr 8 så blir det ungefärligt 48000 på ett år..är nästan halva mängden av d som dör varje år i sverige..den som skrev d där är ju helt ute å cyklar =P el så har inte jag fattat poängen
#6: Det där har du nog fått om bakfoten. Den totala antalet som dött med corona i Sverige hittills i år är 6622. Det kan komma till några fler som inte är registrerade ännu.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#6:
Varför tror du att "ingen bryr sig över att över 4000 dör i cancer varje år i sverige å d gör sig ingen brydd av."?
Cancerforskningen har faktiskt minskat på dödligheten rejält och 68 % överlever de första 10 åren efter att de fick diagnosen. Skulle ingen bry sig, skulle knappt någon överleva.
Det är bara det att man inte behöver restriktioner för att cancer inte smittar. Med corona är det en annan sak. Inom 4 månader dog 5.500 människor av corona i Sverige. Under den tiden var corona dödsorsak nummer 3 i Sverige. Under samma tidsperjod dog i Österrike "bara" 700 människor, tack vare lockdown och andra restriktioner.
Skulle man låta corona sprida sig hur som helst, skulle betydligt fler människor dö varje år. Men även bland de som överlever finns det folk med blivande skador, t.ex. neurologiska skador, lungskador, trötthet osv.
Att låta smittan sprida sig hur som helst skulle innebära att man inte bara har för lite plats på sjukhusen för coronapatienter, utan även för andra patienter. Vem som behöver en IV plats pga stroke, hjärtinfarkt, cancer, olyckor osv. skulle inte få den sjukvården som behövs. Läkarna skulle vara tvugna att bestämma vem som får vård och vem som inte får. Patienter som bara behöver en operation pga ortopediska skador skulle inte kunna opereras alls, för att det inte är livsviktiga operationer.
#6: Du har missuppfattat. 687 döda per 100.000 invånare är totalt, inte av enbart Corona. 654 personer per miljon invånare har i genomsnitt dött av Corona i Sverige hittills.
Dessutom är vi över 10 miljoner invånare nuförtiden.
#7: Nej, det stämmer. Jag pratar om det den tar upp. 🙂