Vaccin mot lunginflammation
I samband med svininfluensan var det en (pensionerad) läkare som rekommenderade mig att vaccinera mig mot pneumokocker (lunginflammation). Han sa att det inte sällan var det som var det jobbigaste för kroppen att klara av i samband med den typen av sjukdomar. Om han hade rätt eller inte vill jag låta vara osagt men det var vad han sa till mig.
Av den anledning var jag i januari i år, när jag hörde om utvecklingen i Kina, och tog Vaccin mot pneumokocker. Det var ganska dyrt vill jag minnas, runt 800 kronor.
Är det fler som fått samma rekommendation och tagit det vaccinet för att minska risken för lunginflammation?
// Staffan
Jag funderar på att göra det.
Jag ska vaccinera mig mot lunginflammation.
Jag har numera stor respekt för vad det kan leda till. Jag fick en sepsis av just detta för 1 1/2 år sedan och blev jättesjuk jättesbabbt. Hamnade t.om i respirator. Det var först långt senare jag riktigt fattade hur illa det var.
/Maria
Nej inte för lunginflammation för min del
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är vaccinerad pga min medicinering, men inte av coronaskäl. Vaccinet hjälper endast mot lunginflammation orsakat av pneumokocker och inte de besvär som orsakas av corona. Däremot finns det inget som hindrar en vanlig lunginflammation att ta fäste också, så av den anledningen är en vaccinering fördelaktig. Men det hjälper som sagt inte mot corona i sig.
Det finns många bakterier som kan ge lunginflammation - pneumokocker är bara en av dem. Min gamle far fick också erbjudande om den vaccineringen, men han ville vänta. Nyss fick han lunginflammation och sepsis, men av streptokocker så det hade inte hjälpt honom ett dugg.
Min man fick också erbjudande om vaccination när han hade haft lunginflammation, men den berodde på mykoplasma så det hade inte hjälpt honom heller. Något de inte upplyste om på vårdcentralen - de ville bara sälja sprutor.
Jag var igår på vårdcentralen och vaccinerade mej för både influensan och lunginflammation. Hade bara bokat tid för influensavaccinet, men fick ändå bägge sprutorna samtidigt. Vaccinet mot lunginflammation håller livet ut. Gratis för pensionärer. Mycket bra och smidigt.
vaccinerad både mot influensa och Lunginflammation. Får det gratis genom jobbet.