Läget i Kina?
Kina är landet där hela den här epidemin startade. Det är dessutom så vitt jag vet fortfarande världens folkrikaste land. Ändå ser det i den statistik som jag har tillgång till ut som att Sverige nu har fler avlidna än Kina.
Är det siffrorna som inte stämmer eller har kineserna lyckats stoppa spridningen av viruset? Någon som vet hur situationen i Kina är nu?
// Staffan
Kina har inte lämnat ut korrekta uppgifter, det skrev media om redan under utbrottets början.
Nu säger dom sig ha kontroll över coronan men det är svårt att veta om det stämmer.

#1 Jag litar aldrig på någon enskild mediauppgift utan väger samman den information jag kan tillgodogöra mig från alla tänkbara håll. Om amerikansk media säger att Kinesisk media undanhåller korrekta uppgifter så litar jag inte på det heller… :)
Om utvecklingen går åt fel håll i Kina så antar jag att vi kommer få reda på det på något sätt. Den här tråden var ett sätt att kolla om någon hört något. Efter din kommentar vet jag i alla fall att dom just nu enligt dig säger sig ha kontroll över läget. Tack! :)
#2: Enskilda medier? Räcker inte larm från kinesiska medborgare och läkare samt journalister från hela världen?

#3 Det skrev jag inte. Jag skrev att jag aldrig litar på någon enskild mediauppgift. Jag skrev faktiskt ingenting om att situationen i Kina i början av året var värre än de kinesiska myndigheterna först ville medge.
#4: Och jag nämnde aldrig enskild mediauppgift jag skrev media.

#5 Du får ursäkta Jimmy men jag förstår faktiskt inte problemet. Jag har aldrig förnekat att Kina lämnade ut felaktiga uppgifter i vintras. De rapporter som läckte ut från Kina var ju alarmerande. Självklart tog jag kinesiska medborgares nödrop på allvar.

Det är ju just för att jag inte litar på kinesiska uppgifter som jag har startat den här tråden. Tyckte jag visade det i mitt första inlägg:
"Är det siffrorna som inte stämmer eller har kineserna lyckats stoppa spridningen av viruset?"
#6 Jag svarade på hur läget var i Kina och du blir upprörd att jag nämner media. Vilken statistik ska jag ta då? Kinesiska myndigheter ja då har du ju redan svaret.
Är totalt omöjligt att svara på om uppgifterna från statskontrollerat land som Kina stämmer!

#8 Men snälla, tillskriv mig inte känslor jag inte har. Jag är inte upprörd. Första inlägget innehåller två smileys för att försöka visa det.
"Är totalt omöjligt att svara på om uppgifterna från statskontrollerat land som Kina stämmer!"
Ja exakt. Och därför startade jag den här tråden. För att jag tycker det är lite skumt att vi inte hör någonting från världens folkrikaste land. Tänkte att det kanske läckt ut någonting annat än den officiella version vi får från regimkontrollerad kinesisk media.
#9: Läs det jag skrev i #1 då några gånger för du tycks inte förstå det jag skrev.
Och mitt inlägg var aldrig taggad till #0.

#10 Har läst det en massa gånger under den här diskussionens gång och nu har jag läst det två gånger till… :)
"Kina har inte lämnat ut korrekta uppgifter, det skrev media om redan under utbrottets början."
Absolut. Att de inte gjorde det i början av året är jag med på. Då försökte dom mörka vad som hände. Sen blev det ohållbart och nyheter om läget läckte ut på olika sätt. Då kändes det tyckte jag som att dom vände och blev tydliga med på hur stort allvar dom tog det viruset. Dom satte ju till och med 50 miljoner människor i karantän. Tyckte också de då varnade omvärlden tydligt.
Det är mot bakgrund av att de inte var ärliga i början som jag startade den här tråden. Jag undrade därför nu om någon har hört något om nuläget i Kina. Frågan är hur dom agerar nu, i det här läget.
I mitt första stycke i #2 berättade jag om min allmänna inställning till media. Jag försöker så gott jag kan att ta del av olika sidor, och sen väga samman det för att skapa mig en bild. Jag försökte vara humoristisk men det uppfattade du som att jag var upprörd.
"Nu säger dom sig ha kontroll över coronan men det är svårt att veta om det stämmer."
Absolut. Det undrar jag också. Därav tråden.
Hoppas det rätar ut dina frågetecken.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-12 14:52 av Staffan
Vet inte om jag vågar mig in här 😅😉men det finns flera rapporteringar från februari/mars om att antalet kremeringsurnor inte stämmer överens med det officiella dödstalet, många menade att krematorierna var på dygnet runt osv. Länkar inget här, finns flera olika medier som tar upp det, sök urnor och/eller kremeringar i Wuhan så dyker massa träffar upp, sen får man ju dubbelkolla källor och allt sånt som vanligt 😎
Kanske att situationen är svårare att mörka nu, de har säkert läget hyfsat under kontroll (det blossar dock upp små händer då och då) men man kan ju ifrågasätta tillvägagångssättet anser jag. Svetsa igen folks dörrar och liknande tilltag är inget som tilltalar mig oavsett hur effektivt det eventuellt är…
Att flyga är att misslyckas med att falla.
Jag skulle inte lita på uppgifter från eller om en sluten diktatur som Kina. Det är för många osäkerhetsmoment. 🙂
Siffrorna från Kina skulle jag heller inte lita på, men Sverige har faktiskt i relation till invånarna väldigt dåliga siffror.
Tyskland har ungefär 10 ggr fler invånare än Sverige, men bara dubbelt så många dödsfall.
Jämför man med Österrike, som har ungefär lika många invånare som Sverige, så har Sverige 5-6 ggr fler dödsfall än Österrike, fast invånarna i Sverige lever på en 6 ggr större yta.
I Österrike blir det nästa vecka en hård lockdown igen, eftersom nyinfektionerna stiger snabbt. Idag hade vi nästan 10.000 nya fall. En del sjukhus är så fulla att de inte har plats för IV patienter längre. Alla icke livsnödvändiga operationer måste skjutas upp.
Covidioterna, som är anledningen till att vi behöver en ny lockdown gnäller mest nu. Läser man kommentarerna i tidningsartiklarna anser somliga att man bara behöver att ställa upp fler sängar och anställa hjälpare som gör de lägre jobb i sjukhus. De är så dumma att de tror att fria platser bara innebär fria sängar och har ingen aning att varje IV patient behöver medicinska apparater och läkare som är utbildade på apparaterna.
Det folkliga missnöjet växer i Kina mot de hårda restriktionerna som fortfarande råder där.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#15:
I Kina har dom en noll covid politik. I dagens läge skulle det inte vara nödvändigt, eftersom folk har byggt upp immunitet genom Vaccin och smittningar och omikron varianten är inte lika dödlig som tidigare varianter.
Kinas noll covid politik är lika flummig som Sveriges noll drog politik. Det är någonting som bara förekommer i fablernas värld.
Fast de har ju en ny våg i Kina. Den värsta hittills, står det. Om man nu kan lite på det.