Corona iFokus

Corona

Etiketter: skyddsåtgärderhälsaerfarenheter
Läst 190 ggr
Draken
0

Lärde mig något nytt 😉

Blev sjukskriven av min läkare igår. Blev sjukskriven året ut.

Jag är överviktig och har ett ganska högt BMI, så jag är i riskzonen vad gäller Covid.

Hade ingen aning om detta. Och att jag inte har åkt på eländet, har jobbat med Covidpatienter hela sommaren .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
4

Hur är det möjligt att vårdpersonal inte vet det 😂

Niklas
0

Jag har flera vänner i riskzonen, varav en som tidigt också fick Corona och var rejält sjuk i tre månader. Han visste nog inte att han hade en förhöjd risk. Fast han jobbar inte inom vården heller. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
0

#1: Ja det kan man ju fråga sig 😊 jag hade faktiskt ingen aning om detta, jag lyssnhar iofs inte så mycket på nyheter och debatter om coronan helöler, orkar inte helt enkelt. Men jag borde ju ha hört det nån stans vid nåt tilfälle 😋

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

😂

Carmarino
0

En ny studie visar att det inte finns någon koppling mellan högt BMI och ökad dödlighet i covid.

Under covidpandemins tidiga dagar hörde man ofta att överviktiga personer var en grupp som löpte större risk att dö av sjukdomen. Nu visar en ny studie, utförd bland annat i Skåne, att det sambandet inte tycks finnas.

Högt BMI tycks inte utgöra en risk för ökad dödlighet vid covid. "Det finns ett samband mellan högt BMI och risken att bli så sjuk att man behöver intensivvård. Men när patienten väl intensivvårdas, verkar ett högt BMI snarare vara en fördel. Överlevnaden var högre bland dessa patienter än bland dem som hade lågt BMI", säger Ingrid Didriksson.

Forskarna har kunnat se att andningssvikten hos patienter med högt BMI, alltså övervikt, delvis berodde på att det är tyngre att andas när man väger mycket och inte på grund av mer covidsjuka lungor.

Alla patienter i studien hade smittats med alfavarianten av covidviruset och då vaccinprogrammet inte var helt igång då ser man små effekter av vaccinet i resultaten.

498 patienter ingick i studien. 305 av dem överlevde.
Medelåldern var 66 år.
74 procent av de studerade patienterna var män.
Patienterna kom från intensivvårdsavdelningar på Skånes universitetssjukhus, Helsingborgs lasarett och Centralsjukhuset i Kristianstad.

https://www.hd.se/2022-12-21/ny-studie-ingen-koppling-mellan-hogt-bmi-och-okad-dodlighet-i-covid
(Betalartikel)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Under covidpandemins tidiga dagar hörde man ofta att överviktiga personer var en grupp som löpte större risk att dö av…
Draken
0

#5: De har ju velat fram och tillbaka om att vara eller icke vara. Jag orkar inte lyssna på dem längre 🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
0

Det är väl det vanliga. Man buntar ihop allt som ingår i det metabola syndromet och ser övervikt som den gemensamma nämnare. Tror det är stor skillnad på en aktiv och firsk fetknopp med bra värden och en stillasittande med diabetes och o.s.v. Antingen det gäller covid eller annat.

Men om man blir så sjuk att man behöver intensivvård, då är fetma en klar riskfaktor. Respiratorn pressar ju in luft (eller om det är syre) och det skadar lungorna. Ju tyngre man är, desto högre tryck måste luften ha och skadorna blir också större.

• Redigerat 2022-12-28 18:51 av hemul