Tog prov för Corona igår
Igår var jag på vårdcentralen och testade mig för Covid-19. Jag började känna mig "tung" över bröstet i fredags och det var jobbigt att andas. Det var bättre i helgen, men i måndags var det värre än innan. Satt och flåsade för ingenting, behövde ta Bricanyl fyra gånger och det gjorde ont i hela överkroppen när jag andades.
Jag är astmatiker och kan få den här typen av problem av enkla luftvägsinfektioner också, men jag ringde 1177 för att vara på säkra sidan och dom tyckte jag skulle testa mig för Corona först och främst innan jag söker hjälp för andningen/astman på vårdcentralen. Vilket jag håller med om!
Antalet sjuka i Corona har exploderat i min kommun dom senaste dagarna, så det är inte helt osannolikt att jag skulle ha dragit på mig det trots att jag suttit i isolering sen i mars.
Tre dagar är standardtiden, men den trevliga tjejen som tog provet varnade mig för att det kunde ta längre tid än vanligt då dom fått in fler prover än vanligt som ska skickas in. Så det är bara att vänta och se.
Själva provet var inte så illa som jag trodde. Jag fick höra en massa skräckhistorier från en vän som tagit provet flera gånger (extrem riskgrupp) och tyckte det var hemskt. Det kändes lite i näsan, men killade mest.
Någon annat som tagit prov för Corona?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
tagit 3 ggr, krav på jobbet vid minsta lilla symtom
dock inte tagit på vc då de inte kan ta ner i halsen på mig ändå, så tagit i bilen själv vid provställe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Har du någon tanke om hur du skulle ha blivit smittad trots isoleringen?
#1 Vad bra att ditt jobb tar det på så stort allvar och vad tuff du är som kan ta provet själv! Det skulle inte jag greja.
#2: Åh, massor. Jag kan inte isolera mig helt och hållet hur gärna jag än vill och massa olyckliga omständigheter har tvingat mig bryta den.
En hund som måste ut och gå och som tyvärr har behövt åka till både veterinär och större djursjukhus flera gånger sen pandemin bröt ut och behövt mediciner från apoteket i flera omgångar.
Min mamma har även hjälpt till väldigt mycket, bland annat när hunden varit dålig, så vi har träffats en hel del. Hon isolerar sig så bra hon kan utöver att hon åker till mataffären, men hon kan ha burit smitta med sig ändå även fast hon är tillsynes frisk och symtomfri.
Min lillebror har en sjukdom som innebär att han åker in till sjukhus och får medicin regelbundet, vilket han måste göra trots pandemin. Som grädde på moset fick han cancer i september och opererades för den i oktober, så det har varit en fruktansvärt massa elände utöver det vanliga som kommer med en Pandemi.
Jag tvättar händerna, jag spritar, jag håller avstånd och alla ställen jag varit på har följt riktlinjerna, men man vet som sagt aldrig. Därför var jag väldigt snabb med att kontakt vården och även boka in ett coronatest när jag hade så pass allvarliga symtom i måndags.
#3: Oj, vad besvärligt du verkar ha haft det. Hoppas att du inte har Corona också.
#4: Det skulle inte förvåna mig om jag har det. Vore det "perfekta" sättet att avsluta det här skitåret. 2021 kan inte komma fort nog!

#5 Verkar som att många haft ett skitår 2020… :-/
Du har haft det tungt hör jag och jag önskar det fanns något jag kunde göra för att ge dig lite mer ljus. Livet är j*kla knepigt att förstå sig på.
Beträffande det test/prov vi gör här i sthlm så tyckte jag det var ganska jobbbigt/svårt. Man skulle alltså ta en stor "tops" och själv "skrapa" i halsen bakom tungspenen. Stod där framför spegeln och konstaterade att kroppen har reflexmässiga sätt att försvara sig mot den här typen av ingrepp. Lyckades i alla fall till slut och konstaterades ha covidviruset.
Har hittills klarat mig bra men vill inte ta ut någonting i förskott.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-05 08:09 av Staffan
#6: Ja, det gör det. Flera runt mig har haft det jobbigt och isoleringen med pandemin börjar hårt på dom.
Tack, vad snällt av dig och vad fint skrivet! För stunden är det faktiskt ganska ljust och hoppfullt. Hunden mår bra, lillebror återhämtar sig fint från operationen, är bedömd cancerfri och förväntas göra en full återhämtning och jag har bestämt mig för att förändra mitt liv helt och hållet genom att flytta över 60 mil från min hemstad efter nyår.
Så 2021 kommer börja väldigt annorlunda för mig och det är väldigt spännande. :)
Här på VC fick jag en tops i näsan och även i svalget. Näsan var den "värsta" av dom två. Svalget gick på ett litet kick. Och ja, den där reflexen känner jag igen.. huvva..

#7 Blir glad av att höra att din lillebror mår bra är på rätt väg. Man ska inte ta någonting för givet men när vi får positiva besked måste vi också ta tillvara dom. Håller tummarna för er båda. Och mamma såklart.
- Redigerat 2020-11-05 08:10 av Staffan
Skam testas idag eftersom jag blev sjuk i Tisdags. Hosta, huvudvärk och illamående.
#0 Hoppas att det"bara" är vanlig förkylning du råkat ut för och att det inte är covid.
#9 Säger samma till dig som till TS.
Håller tummarna.
#8: Tack så mycket! :D
Ja, det känns verkligen super. Hade jag inte klamrat mig fast vid dom små positiva sakerna som dyker upp vet jag inte hur jag skulle ha klarat mig igenom det här året.
#9 Åh fy.. Jag säger som #10, jag hoppas verkligen att det är en vanlig höstförkylning du åkt på. Styrkekramar!
#10 Tack! Jag mår oförskämt bra bortsett från andningsproblemen och värken i bröstet. Lite snorig och lite hostig bara.
Provet visade negativt, inget virus! :D
Underbart, nu kan jag boka tid på vårdcentralen imorgon och kolla upp min astma och andning.
#12: åh vad skönt! 😃
#12: Men vad skönt 🙂
#13 & #14 Tack, ja, det känns jätteskönt. :D
#15 så skönt för dig att det var negativt.
Härligt Mitchika att det inte var Corona 😎