Jag kommer att följa de Riktlinjer som gäller.
Jag kommer också följa Riktlinjer. Gissningsvis så skulle jag nog hamna längst ner i priolistan om det behöver prioriteras ut över tid.
Mvh // Johan
Jag blir inte en av de första som gör det eftersom.jag inte behöver träffa människor i min vardag. Men när de som gör det här vaccinerat sig lär jag också göra det.
Jag kommer också att följa Riktlinjer.
/Maria
Jag kommer att vaccinera mig när jag får erbjudande. På torsdag har jag fått tid för det vanliga influensavaccinet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vi blir förmodligen rekomenderade att vaccinera oss, så jag kommer göra det när det blir aktuellt.
Nej, ett Vaccin tar vanligtvis ca 10 år att utveckla. Följden av svininfkluensevaccinet blev ju att vissa drabbades av narkolepsi och det är den trista sanningen när man stressar ut ett Vaccin. MAn kommer inte ha en aning om långsiktiga bieffekter, och visst kan det vara värt en hel del. Men nej.
Jag är för övrigt överkänslig mot flera läkemedel och både maken och jag har alltid varit lite av eremiter så det känns inte jätteorimligt.
I övrigt tror jag absolut på Vaccin, men inte framstressade.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag känner att livet är lite på paus tills vacciner kommer. Jag tar cellgifter så förhoppningsvis får jag ta vaccinet ganska så direkt eftersom jag saknar fungerande immunförsvar. Min man fick narkolepsi av svininfluensavaccinet, men han längtar också tills vaccinet kommer så att vi kan börja leva igen snart.
#7: Hur tror du man ska kunna upptäcka dom mer ovanliga och udda biverkningarna om man inte börjar använda det?
Jag tänker att det är som att hitta buggar i mjukvara. Dom stora grejerna hittar man enkelt innan lansering. Ytterligare fler hittar man man man har utomstående betatestarna, men hur mycket man än försöker finns det alltid fel som bara uppstår för vissa användare med en viss typ av förutsättningar.
Med Vaccin kan man komma långt med kliniska tester, men man kommer aldrig nå till att det är garanterat riskfritt och väntar man för länge kanske risken är större att folk dör av sjukdomen som vaccinet till 99,5 % kan stoppa.
Jag håller självklart med om att man absolut inte ska stressa fram ett Vaccin. Min poäng är bara att vissa saker kommer man inte upptäcka i tester hur mycket man än försöker.
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Absolut inte. Jag vill ha ett säkert Vaccin, och inte något som kanske kommer fungera, men med extrema bieffekter.
Varenda läkare jag har träffat har varit skeptiska. Jag har två läkare i min närhet som säger nej rakt ut.
Jag får nog bieffekter av mina mediciner jag behöver för att överleva, då tänker jag inte leka med riskerna.
Tycker inte riktigt att man kan jämföra en människa med mjukvara heller.
Och när man släpper ett osäkert Vaccin så skadar man folks vaccintro, tyvärr.
Folk vill alltså inte vaccinera sig övehuvudtaget, varken sig själva eller sina barn. Det där bröt ut än mer efter att de släppte ett osäkert Vaccin. Och jag vill då inte att smittkoppor och Polio kommer tillbaka för att människor tappar tilltro för vetenskapen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så, på egen risk.
#11: Ja, självklart. Men han säger i slutet att när ett Vaccin väl släpps kommer de att vara säkra på att det är säkert (jag tolkar det som att det gör mer nytta än skada).
#12 Jag kommer inte ta risken, jag är överkänslig mot för många läkemedel och fortsätter hellre mitt eremitliv.
Att göra mer nytta än skada är liksom inte nog för mig.

#13 Nej, om man lever ett eremitliv så kan man ju lättare välja det alternativet. De flesta kanske inte har den möjligheten, tex med barn som går i skolan och jobb i stan. Då är det inte lika enkelt.
Jag är också känslig mot läkemedel. Jag har inte vaccinerat mig mot någonting sen 70-talet (Hongkong influensan) och nuförtiden vet jag att jag klarar av en helt vanlig influensa och att jag bara får den i genomsnitt 2 ggr på 10 år. Det går jag inte och vaccinerar mig mot varje år.
Varje Vaccin innebär en viss risk, precis som en sjukdom också innebär det. Man måste väga upp vilken risk som är farligast. Jag riskerar inte min hälsa varje år bara för att bli immun mot en sjukdom (influensa) som jag klarar av inom 2 veckor.
Men när det är på tal om Covid, så vet man aldrig om man förblir symptomlös, om man har milda symptom, om man har ett svårt förlopp eller om man dör. Ibland läser man att en hundraåring blir frisk från Covid och ibland läser man att en ung frisk människa dör.
När vi hade svininfluensan, så visade det sig att den inte var värre än en helt vanlig influensa. Resultatet var att 60 % i Sverige vaccinerade sig (alltså 6 miljoner) och av dessa 6 miljoner fick 168 personer narkolepsi. Skulle det ha varit en sjukdom som covid19, skulle man kunna säga att vaccinet räddade livet på 6.000 människor och förstörde 168 människors hälsa och liv.
Om man jämför riskerna att vaccinera sig med riskerna att bli sjuk, har man större risk att vara en av 6.000 människor än en av 168 människor. Därför kommer jag att vaccinera mig, oavsett vilka Riktlinjer statens myndigheter ger. Jag tror inte att dessa människor är så kloka. Det ser jag när jag läser nyheterna. I Oktober sa regeringen att om vi inte gör någonting, har vi i December 6.000 nya fall per dag. Jag tänkte att det där har vi redan om 2 veckor. Jag hade rätt och idag hade vi över 8.000 nya fall.
Regeringen gjorde en mini lockdown här i Österrike. Jag tänkte att en sådan bara hjälper så länge man kan förfölja och isolera alla cluster och det ser ut som att jag hade rätt igen. Idag läser man i tidningar att regeringen planerar att skärpa reglerna för vår lockdown övernästa vecka, men det kommer att vara för sent, för att många sjukhus redan nu inte kan ta emot alla intensivvårdpatienter och de som idag är positivt testade kommer först i statistiken för intensivvård om 1-2 veckor. Inte kan jag förtro statens myndigheter om vad som är rätt. Bättre är det att tänka själv och jag kommer att granska vilka Vaccin det finns och vad de kommer att innehålla.
Jag vill varken ha kvicksilver eller Squaleen i mitt Vaccin.
Kommer inte vaccinera mig, inte sambon heller
Ångrar svininfluensan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16: varför ångrar du det?
Jag är väldigt kluven. Hade det varit helt för egen del, så hade jag inte vaccinerat mig.
Men jag jobbar med högriskpatienter inom akutvården, och för den delen borde jag vaccinera mig.
- Redigerat 2020-11-09 13:02 av Draken
#17 för att det var stor risk att ta det, då de tagit fram det i all hast, är tacksam att jag inte fick biverkningar som många andra fick
Att inte ta det hade utsatt dig för risken att dö av viruset och den risken var större. Jag är glad att du tog det och varken smittades, smittade eller fick biverkningar. 🙂
#20 större risk att få biverkningar av coronavaccinet än dö av coronan skulle jag säga. Jag kommer inte ta det förrän det är betydligt mer testat.
#21 Det är dock inte egoistiskt att inte ta ett framhastat Vaccin.
Jag jobbar med äldre ect och jag är långt ifrån egoistiskt till såntdär, det kan man inte vara när man jobbar med äldre. Men kommer inte ta det förrän det är mer testat och det är inte att vara egoistisk
#22: Jag förmodar att det är en gissning. Risken att få narkolepsi var i alla fall mindre än risken att dö av svininfluensa.
#24 Hur menar du nu?
/Maria
#26: Du har nämnt Vaccin som tas fram hastigt flera gånger. Vad menar du med det?
#27: Har samma frågeställning.
Jag anser att om man jobbar med äldre eller andra i risksonen, så skall man låta vaccinera sig.
Precis som Maria skriver i #21 så kommer även jag låta vaccinera mig för mina patienters skull.
Jag jobbar med högriskpatienter, men även i min närmaste krets har jag personer som ligger i riskzon, vill inte utsätta dem för onödig risk för smitta heller.
Jag tycket faktiskt det är mer egoistiskt att inte vaccinera sig, du utsätter inte bara dig själv för smittorisk, men även din omgivning.
- Redigerat 2020-11-12 10:36 av Draken

Inte alls en enkel fråga tycker jag.
Om alla som vill vaccinera sig får göra det skulle jag gissa att de flesta äldre och de flesta som ingår i någon riskgrupp skulle göra det. Dom antar jag även står först i kön att ges möjligheten.
De flesta som efter det föredrar att låta bli riskerar ju hellre uppenbarligen att bli sjuka i covid. De tror sannolikt att riskerna med Vaccin är större än riskerna med att bli sjuk.
Är det då ändå egoistiskt att inte vaccinera sig? Kommer det inte finnas Vaccin av olika slag som alla kan ta del av, förutsatt att dom vill?
Har hört talas om att man kan vara allergisk mot Vaccin, men gäller det då alla Vaccin? Nu verkar det ju komma att finnas flera olika alternativ.
Det är komplicerat.
- Redigerat 2020-11-12 10:09 av Staffan
För några år sen ville jag inte vaccinera mej mot den årliga influensan, då jag trodde att det försämrade immunförsvaret. Men så fick jag influensan och var jättedålig i 2 månader. Det utsätter jag mej aldrig för igen. Den som tror att det går över på ett par veckor, vet inte vad den talar om. Självklart är det individuellt. Men det är inte en förkylning vi talar om. Jag tänker absolut ta Coronavaccinet så fort det kommer, eftersom jag tillhör riskgruppen. Om många tar den så kanske vi kan få ner den stora smittorisken och kan börja leva igen.
Idag har jag varit och vaccinerat mej mot både influensa och lunginflammation. Gratis för pensionärer. Kunde dessutom boka tid för detta. Det har man inte kunnat göra tidigare. Förra året satt över 100 personer i väntrummet.
#29 Jag tycker att de som är i första gruppen av de som får vaccineras ska göra det. I den ingår gamla, andra riskgrupper samt vårdpersonal. Alla måste hjälpas åt i coronatider, men framför allt gäller detta vårdpersonal. Speciellt dessa har mycket nära kontakt med främmande människor och i min mening är det mycket själviskt att riskera deras säkerhet. Då ska man inte jobba så nära människor tycker jag och istället hitta ett mer passande yrke. Sen tror jag att om alla som får tar vaccinet så kan vi tillsammans skydda de som inte kan av olika anledningar.
#30:
På min vårdcentral fick man också boka tid. Man släppte in några i taget genom en separat ingång. Vi fick hela tiden anvisningar om hur vi skulle göra: var vi skulle vänta, var vi skulle lägga den använda pennan och skrivunderlägget, anmodan att sprita händerna osv. Utgång genom en annan dörr. Det hela verkade väldigt genomtänkt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nej jag kommer inte att vaccinera mig, har inte gjort hittills mer än det som fanns när jag var barn och jag har inte stenkoll på vad det då var men typ polio eller nåt sånt. Har nåt ärr som döljer sig under en tatuering så det inte syns nu men gjorde förr så något gav dom mig som barn men vad det var har jag inte koll på.
Jag reagerar starkt mot läkemedel och kan inte ens ta en Alvedon utan att jag reagerar och såna tar jag aldrig så nej jag avhåller mig och gör mitt bästa istället att hålla avstånd och följa FHM-s rekommendationer.
#35: Om många resonerar som du, så kommer vi aldrig att få bukt på dessa pandemier. Det är bara vaccinationer som kan bromsa spridningen. Om du smittas av antingen influensan eller Corona , och inte ens klarar av Alvedon, jag då får du verkligen problem. Tack vare Vaccin har vi fått bort ex polio + många andra hemska sjukdomar.
Om Polio kan det vara intressant att veta att även om vi inte har det i Europa är det inte utrotat. Bill och Melinda Gates stiftelse har tillsammans med Rotary arbetat i många år för att utrota det helt. Det har varit väldigt nära flera gånger, men det finns fortfarande kvar i några få länder.
#36: Just nu befinner vi oss i en väldigt exceptionell situation globalt, något vi i nutid inte stått inför och här måste vi alla ta vårt ansvar gentemot varandra men också mot oss själva och reagerar man som jag gör på läkemedel så blir mitt val väldigt enkelt och det är att rigoröst hålla dom rekommendationer som finns under pågående Pandemi.
Tidigare har vi haft influensa, förkylningar med mera som inte utgjort ett lika stort hot som nu coronan gör. Men för kännedom så har jag aldrig gått till jobbet sjuk, jag stannar hemma och jag kurerar mig med alternativa metoder. Jag kan bli jäkligt irriterad på folk som kommer sjuka till jobbet och det är inte helt ovanligt genom årens lopp att människor inte tar ansvar och stannar hemma när dom är sjuka.
Alla har inte ens råd att vara hemma så varför utsätta andra för sjukdom ? är man sjuk ja då håller man sig hemma punkt sen har vi så klart dom som blir sjuka på arbetstid men det kan ingen styra över om man går till jobbet en morgon i tron om att man är frisk.
Vad beträffar Vaccin så är det upp till var och en, vi måste också ta hänsyn till oss själva vad tål jag och vad tål jag inte och jag är motståndare till allt sånt här men det är inte så konstigt med tanke på hur min kropp reagerar på läkemedel så jag väljer nu att leva mitt liv isolerad med undantag för att handla mat och hålla distans i butiken, det är mitt ansvar till mina medmänniskor och man kan inte resonera som du gör för du har ingen aning om vad min kropp tål men det har jag och här ligger ansvaret helt på mig att inte utsätta andra för eventuell smitta.
Jag har ändrat mig jag kommer att vaccinera mig när det bjuds. Det tar emot och jag vet att jag reagerar negativt mot mediciner och Vaccin men jag kommer att göra det för er andra inte för mig själv för nu ska vi ha slut på pandemin en gång för alla ❤️ om jag sen går åt det är inte intressant för nu handlar det om att få stopp på Corona världen över ❤️
#39: men varför gå imot dig själv om du stryker med på kuppen,vi bestämmer själva vad vi ska ta el inte..låt ingen annan bestämma över dig..går man imot strömmen så är man en förrädare kort å kort..kommer inte ta Vaccin..handlar inte om ego utan handlar om vad som är rätt el fel..alltså sin egen tro..lita till dig själv och ingen annan
Utan vacciner skulle säkert ingen av oss sitta här just nu. Tänker att vi ska vara tacksamma över utvecklingen som människorna gjort för vår hälsa och livslängd och vara glada över att dom utvecklat ett Vaccin mot coronan.
Men klart att det inte är kul att behöva ta ett Vaccin, men det är ju inte kul att drabbas av ett virus heller och själv väljer jag nog att drabbas av vaccinet än av viruset, både för min egen och för andras skull.
#39: Stort av dig!
Men jag förstår inte riktigt hur du kan påstå att du reagerar negativt på mediciner och Vaccin. Det låter ju otroligt osannolikt att man är allergisk mot alla läkemedel. Då låter det ju nästan mer psykiskt än fysiskt?
Eller är det något som faller bort i mellan raderna?
Mvh // Johan
#40: Jo, har man inga medicinska skäl så handlar det faktiskt bara om ego. Oavsett vad du tror.
Alla kan inte ta Vaccin, just därför är det alla andras ansvar att göra det.
Allt annat är just precis ego.
I annat fall borde du också avstå från all gemensam vård finansierad av andras skattepengar och hållas ansvarig för den skada du orsaker individer och samhälle.
Vaccin är som vår gemensamma välfärd. Dom har jobb och inkomst hjälper till att betala för dom som inte har samma möjligheter.
Mvh // Johan
Nej. Jag har allergier och korsallergier och lider av Quinckes ödem. Och sen tror jag på den forskare/läkare som sade att det är bättre att egna immunförsvaret får ta itu med viruset själv , för vaccinet hjälper inte särskilt länge nu när det muterar.
- Redigerat 2021-01-05 19:27 av Maghan70
#44: Förklara det för de 1,86 miljoner människor som dött…
Mvh // Johan
#45: Ja du kan ju även dö av vaccinet om du har otur och har allergier osv. Forskare avråder ju allergiker från att vaccinera sig. Hur förklarar du det? Dessutom talar jag bara för min egen person, inte för andra. Andra kan göra hur dom vill.
- Redigerat 2021-01-05 19:39 av Maghan70
#46 Har du svår allergi så att du behöver adrenalin hemma så avråder man vaccination vad jag förstått men inte vid "vanlig" allergi.
/Maria
#47: Har både Quinckes ödem och allergier/överkänslighet och korsallergier och jag har läkarutskriven kortison hemma.
- Redigerat 2021-01-05 19:56 av Maghan70
#48: Som jag skrev ovan så är det viktigt att alla som kan vaccinerar sig just för att skydda som som inte kan.
Har man medicinska skäl till att låta bli ska man så klart göra det. Men att argumentera om att det är okej att göra som man känner och själv tror är egoistiskt hur man än vrider och vänder på det.
Mvh // Johan
#42: hur kan jag vara negativ när jag inte vill ta Vaccin?så vi som inte tar Vaccin är alltså egotrippade..så vi som tänker på våran egen hälsa blir alltså fördömda,ni får jättegärna ta Vaccin..men kräv inte att jag ska ta det..kalla mig ego om du vill =) jag känner det är fel att ta Vaccin i detta läge..litar till min intuition
#50: Vi andra litar till vetenskap som går att testa och ger samma resultat oavsett vad man tror eller känner.
Mvh // Johan
Här kommer lite vetenskap och fakta om vaccinet..du får hoppa över trump grejen..men som sagt jag litar på min intuition
#52 Vetenskap och fakta???
Det är ju 1 1/2 timmes film av en konspirationsteoretiker.
/Maria
#52 Jag är tveksam till att vaccinera mig som sagt. Men inte tusan skulle jag ta det beslutet grundat på ett program av någon tokig altrigh-konspiratör.
Jag VILL verkligen vaccinera mej, men vet i dagsläget inte om jag kan det. Är riktigt allergisk mot penicillin och har ännu inte fått begrepp om ifall det vore lämpligt. Har ställt en fråga till SVT och hoppas på svar. Men kanske det kommer andra sorters Vaccin framöver, som kanske är lämpligt.
#47: Ja Maria vi som har svår allergi tex mot geting, bi och tex jordnötter ska kunna få vaccinet på sjukhus som jag har förstått det hela.
Till julen 80 fick jag en influensa som höll på att ta mitt liv, jag blev aldrig helt frisk efter den.
Vaccin har räddat så många liv, frågan är om vi hade funnits nu utan Vaccin. Jag fick svininfluensa låg en vecka på sjukhus, det var en svår influensa.
Jag är 73 år med dåliga lungor kommer ta Vaccin oavsett risker. För andras skull och få chansen att träffa barn och barnbarn.
Alla borde läsa på Coronasajter på tex FB hur sjuka många är fortfarande efter att ha haft Corona, sk- long haul corona-- andnöd, skadade lungor, huvudvärk, utslag, proppar, smak och tappat luktsinne, hjärtrötthet mm. Man är inte säkert frisk för att man haft Covit. Det är många av dom som blev sjuka i mars.
Spanska sjukan liknar Covit, miljoner dog. Tänk om de haft Vaccin då!
#52: 😮
#52: Om någons intuition säger att du är pedofil kan man tänka två saker:
Att intuition är sant och du är pedofil, eller betydligt mer sannolikt att du inte är pedofil och att man kanske inte ska lita för mycket på intuition när man kan ta beslut baserat på data, bevis och reproducerbara test.
Så länge bevis och data inte finns så är det irrelevant vad någon tror om dig i frågan.
Jag hade haft betydligt mer respekt för ditt beslut om du varit mer ärlig med att du inte vill ta Vaccin för att du är rädd och skiter i andras hälsa.
Mvh // Johan
#58: Precis. Det är helt okej att vara rädd. Det är ju delvis därför den här sajten finns, så att vi kan hjälpas åt att sprida fakta för att slippa vara oroliga för lögner och vilseledande propaganda.
Det här vaccinet är nog det säkraste vaccinet som någonsin har tillverkats och det har tillverkats mot den värsta pandemin som vi har haft sen den spanska sjukan.
Både faktan om vaccinet, sjukdomen och min egen intuition säger mig att jag ska ta vaccinet. Jag låter inte den egna intuitionen störas av konspirationsteoretiker som sprder ut fejkfakta.
Det anser jag fast jag också är kritisk mot vaccinationer helt almänt och inte blivit vaccinerat mot någonting sen 70-talet.
- Redigerat 2021-01-06 12:27 av Condor
Bor mitt i skogen och träffar nästan aldrig människor så sannolikheten att jag skulle smittas, smitta någon, eller bli sjuk av vaccinet är större om jag skulle ta det än om jag inte gör något alls. Dessutom, dör man så gör man. Dö ska man ändå göra nån gång
#61: Så du handlar aldrig, träffar aldrig släktingar, går aldrig till tandläkaren, vårdcentralen, åker aldrig buss, tunnelbana??? Har lite svårt att tro på det.
Visst, du har rätt i att alla ska vi dö, men varför skynda på det med en hemsk sjukdom?
#39: Varför denna helomvändning ? Du verkar ha medicinska skäl att inte vaccinera dig, så varför skall du risikera livet för alla andra ?
En av mina vuxna söner skall heller inte vaccinera sig, med mitt fulla stöd, även fast vi andra kommer vaccinera oss.
#40 Varför vill du inte vaccinera dig, om du inte har några medicinska skäl ? Vi måste lägga allt på att få stopp på pandemin, och en vaccination är ett gott stycke på väg att få stopp på den.
#43 Håller med dig.
Äldsta sonen kommer inte att ta vaccinet, men det beror helt och hållet på att han reagerar väldigt illa på vacciner. Han blir jättesjuk. Han blev vaccinerad som vanligt i spädbarns och småbarnsåldern, men när han skulle ta vaccinet i 8'an blev han så dålig att vi höll på att förlora honom.
#56 Håller med dig också. Jag hade Covid i November, och jag har fortfarande inte blivit helt bra. Frågan är om jag nånsin kommer bli det.
#61 Verkar helt otroligt att du aldrig träffar en människa överhuvudtaget. Det räcker med att du stöter på en människa som är smittat så är du smittad. Så vidrig är denna Pandemi.
Inte alla har symptom, så du vet inte om du träffar någon som är smittad.
- Redigerat 2021-01-06 12:59 av Draken
#62: Handlar en gång i veckan kanske. Utöver det är svaret i princip nej på allt. Jag skrev om vad som är mer sannolikt
#64: När du då handlar, en gång i veckan, så är du ju utsatt för smitta, då det ju är andra personer i affären.
Med en sån här Pandemi (farsot) kan man inte prata om vad som är "sannolikt".
Själv har jag varit isolerad sen pandemins start, knappt vågat träffa son och barnbarn, nästan enbart handlat på nätet, har munskydd, handskar, handsprit och håller avstånd, men jag tänker vaccinera mej om det är möjligt.
#58: Johan, intuitionen är vår magkänsla om vad som är rätt eller fel men om en person säger att han drivs till pedofili genom intuition då handlar det om ett sjukdomstillstånd och bör utredas omedelbart sen har vi den där magkänslan som många av oss går på och den är en helt annan sak än att drivas in i något så sjukt.
Jag kan välja att hoppa utan fallskärm eller säger min intuition åt mig använd fallskärm innan jag hoppar.
Vi talar om olika tillstånd, den sjuka biten och det sunda förnuftet som talar om för oss där är intuitionen ovärderlig för vår överlevnad och har vart i alla tider.
Data på intuition kan vi tack och lov inte få, här får vi lita till oss själva och agera efter vår känsla och beslut.
Vad gäller vaccinationen, jag har känt ambivalens jag vill ställa upp för samhället och vevat fram och tillbaka men jag gör som jag alltid har gjort jag går på min intuition och avstår för det här är så fel men vi blir hela tiden vilseledda och det enda jag kan göra är mitt bästa i en svår situation.
Jag tar mitt ansvar som rekommenderas , det är mitt löfte men nej jag kan inte gå emot mig och mina andliga värderingar så nej till Vaccin.
Jag föll där en sekund men nej tack.
#67: Vad är det som är så fel menar du? Har du aldrig tänkt på att ingen av oss hade varit vid liv idag om det inte hade varit för vaccineringar? Antagligen hade ingen av oss ens blivit född om det inte hade varit för utveckling av mediciner och vacciner. Tack vare forskning och framsteg lever vi mycket längre idag och vi kan vårda sjuka människor på ett helt annat sätt än förr. Tack vare vacciner har vi t.ex utrotat smittkoppor och på den tiden var Vaccin säkert mer riskabelt än vad ett Vaccin är idag. Så det kan väl inte vara fel att det utvecklas vacciner till syfte att skydda människor och utrota virus?
Ibland känns det som att vi lever i ett samhälle där människorna är så otacksamma för allt vad forskare och vetenskapsmän har gjort för mänsklighetens hälsa och livslängd. Nu säger jag inte att just du är otacksam, för jag syftar mer på alla Facebook diskussioner som jag läst, där somliga bara tror sig se en illvilja hos vaccintillverkare och myndigheter och som tror att vaccinet bara har tillverkats för att avrätta folk. Hade dom velat avrätta folk hade det bara varit att sluta upp med att tillverka vacciner och mediciner och sen låta människorna dö ut helt enkelt eller så hade dom kunnat förgifta vårt dricksvatten om de hade velat ha livet av oss. Det är helt idiotiskt att tro att dom först utvecklar ett virus som gör människor svårt sjuka och sen tro att dom utvecklar ett Vaccin som ska döda oss. Men det är tyvärr vad en del tror och sen sprider dom ut en massa skrämsel om vaccinet och gör folk rädda för det. Jag hoppas verkligen att det inte är denna skrämsel som gjort dig osäker på vaccinet.
Ibland känns det som att vi lever i ett samhälle där människorna är så otacksamma för allt vad forskare och vetenskapsmän har gjort för mänsklighetens hälsa och livslängd.
Oj. Bra formulerat! Håller helt med. Vaccin och mediciner har blivit som kylskåp. Vi tar det för givet och alla har glömt hur svårt det var att leva utan.
Den dagen vetenskapen säger ”fuck it, ni får skylla er själva” så är vi rökta.
Mvh // Johan
#69: Den dagen är väl åtminstone delvis snart här, med tanke på hur nära det är att penicillinet inte kommer att ha effekt när antibiotikaresistensen ökar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#70:
Antibiotika skrivs ut för ofta, t.ex. skriver en del läkare ut det vid förkylningar fast förkylningar orsakas av virusar, som antibiotika inte hjälper mot. Det hjälper bara mot bakterierna som kan föröka sig på slemhinnorna som viruset har skadat. Läkare skriver ut det för att förebygga bakterieinfektioner.
Om man har ett fungerande immunförsvar och stannar hemma i sängen brukar dock immunförsvaret kunna förhindra sådana infektioner eller bekämpa bakterierna om det blir infektion. Men folk stannar ju inte hemma i sängen utan är tvugna att gå och jobba för att inte riskera uppsägning och tar antibiotikan för att att klara det.
Nackdelen är dock inte bara att bakterierna blir allt mer resistenta mot antibiotika, utan att immunförsvaret inte blir tränad att bekämpa bakterier själv. Man blir så att säga beroende av att ta antibiotika vid minsta lilla grej.
Jag brukar bara ta antibiotika i nödfall. Jag hade en gång bursit i knät och for till sjukhuset, för att knät värkte och var svullet, rött och hett. Eftersom jag hade 38,5 feber var det en bakteriell bursit. På sjukhuset ville de ge mig ett gips och de skrev ut voltaren plus antibiotika. Jag tackade nej till gipset och tog inget antibiotika, bara voltaren. Men ändå klarade mitt immunförsvar av bakterierna. Skulle jag vara en "antibiotika junke" skulle det inte ha funkat.
#71: Jo, jag vet att det är på grund av att läkarna varit alltför villiga att skriva ut antibiotika mot sjukdomar som det inte fungerar för, bara för att vissa patienter är väldigt påstridiga att de "måste ha" medicin. Dessutom proppas nötkreatur och grisar många gånger fulla med antibiotika i förebyggande syfte. Så alltfler blir resistenta mot antibiotika och när man väl blivit det så är man tillbaka till tiden innan penicillinet upptäcktes, d.v.s. även de sjukdomar som idag lätt botas med penicillin kan vara dödliga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Minns när vi var i Egypten för många år sedan och jag hade huvudvärk och besökte ett apotek. De försökte först bara sälja antibiotika men jag stod på mig såde fick ge sig.
De förklarde att de flesta turister ville ha just antibiotika.
/Maria
#71: Numera kan det vara ganska svårt att få antibiotika utskrivet. Läkarna har blivit väldigt restriktiva med att skriva ut penicillin/antibiotika.
2-åringen hade fått penicillin utskrivet 2 ggr vid 1 år och ngr månaders ålder. Har för mig att första gången var för att hon var sjuk länge med väldigt hög feber och hosta, andra gången fick hon ett minimalt sår och blev sedan sjuk och iom att hon blev sjuk så blev såret infekterat.. Tyckte det kändes helt sjukt att ge henne 2 kurer med typ 2 månaders mellanrum, men ville ju inte att hon andra gången skulle få blodförgiftning eler liknande…
#75 Det är ju just i sådana fall som penicillin kan vara livsviktigt.
/Maria
Jag hör till kategorin som normalt sett inte vaccinerar sig. Men den här gången kommer jag ta vaccinet. Inte för min egen skull utan för andras för vi behöver få stopp på pandemin.
För ju fler som vaccinerar sig desto snabbare kan vi återgå till vad som kan vara någorlunda vanligt liv utan massa restriktioner. Men framför allt så att människor inte behöver dö.
.
#69: Det blir kanske två separata samhällen. Ett för vaccinerade och så alla ”spetälsk-kolonier” i ett annat.
Kommer inte va snabb att göra det. Men förr eller senare lär jag nog vaccinera mig.
Jobbar rätt slutet inom vården med samma kund och kollegor. Här kommer det inte bli ett krav om Vaccin.
Iom att vaccinet tagits fram så fort utan större testning. Samt att vissa andra Vaccin mot annat gett biverkningar och de som fått biverkning har stödet varit minimalt. Ger i sig en orolighet över ev biverkning.
Hade det blivit ändringar i Sverige att man fick ett hållbart stöd om ett Vaccin ger problem. Så hade fler vågat ta det.
Jag är mitt emellan. Orolig men inte helt emot. Ännu vågar jag välja att avvakta ett tag.
Aldrig vaccinerat mig i vuxen ålder mot nått. Bara det man fick i skolan och fylla på med stelkramp.
Men troligen kommer jag till slut ta covid Vaccin.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2021-01-13 01:49 av zickan
#79: Jag tycker inte det verkar som om de här vaccinen har slarvats fram snabbare än vanligt.
» Hur lång tid tar det att utveckla ett Vaccin? | Corona iFokus
Intressant är att det ibalnd inte var stor skillnad gällande biverkningarna i studierna mellan dom som fick vaccinet ocb dom som fick ett placebo.
Här finns en sammanfattning av studierna som gjordes med Pfizer/Biontech och Moderna::
https://www.netdoktor.at/coronavirus/sicherheit-corona-impfstoffe-10602503
Snart ska vi över 70 år i Skåne få reda på hur de tänkt sig att vi ska erbjudas vaccination.
Vill sjukvården att jag ska sluta vara isolerad och ta mig med buss de två milen till Hässleholm, för att där gå genom stationen till den längst bort liggande perrongen för att där ta tåget till Tyringe, där jag kan ta en uppfriskande promenad till mottagningen, då tror jag inte att jag tar risken.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det gäller att fortsätta följa restriktionerna även efter man har blivit vaccinerad. Man kan bli smittad ändå - och smitta andra - även om det inte blir lika stor risk, och man blir inte lika sjuk.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/vaccinerade-mot-covid-19-blir-%C3%A4nd%C3%A5-smittade-1.40241925
- Redigerat 2021-01-21 13:10 av Carmarino
Jag kommer inte att vaccinera mig. Jag litar inte på detta Vaccin efter allt jag har läst kring corona. Hela världen är uppdelad i olika läger nu, det är synd att det blivit så spänt läge mellan "vi" gentemot "de", utifrån var man står, vad man tror på, vem man ska lita på. Allt handlar ju egentligen om att man vill vara trygg och hålla sig frisk. Jag tror vaccinet gör raka motsatsen i längden. Dess agenda, det är den jag ifrågasätter, corona sägs vara skapat i ett kinesiskt labb… och vissa källor säger att corona skapades för att vi ska ta vaccinet. Jag må låta hur tokig som helst för vissa, men jag har lovat mig själv att så små frön där jag kan nu. Våga säga min mening även om den skiljer sig från andras uppfattning om verkligheten.
Jag är av den alternativa typen som inte är uppvuxen på Vaccin, några få sprutor som barn fick jag, inte mer. Jag fick corona förra året och det varade i lite över en månad samt bibehållna svaga lungor några månader efter det. Rossel och så. Varit nästan kärnfrisk efter det. Självklart följer jag de restriktioner som råder kring avstånd, munskydd på buss osv.
Men jag tar inte en spruta som stressats fram, sponsrad av Bill Gates vars tidigare Vaccin har lett till steriliserade kvinnor och förlamade barn.
Källorna är spridda över internet, läkare är tudelade, snack om Kabal/eliten.. osv. Oavsett om det stämmer eller inte så säger mitt bonnaförnuft nej. Jag är multiallergisk och enligt läkare ska man helst inte ta vaccinet då det gett negativa biverkningar hos andra med likande besvär.
Intressant att få läsa allas svar. Tack!
#84: Du glömmer att det är tack vare Vaccin som vi har lyckats utrota vissa sjukdomar.
Difteri, polio, Smittkoppor, mässlingen etc. Alla dessa kan vara dödande eller vanställande.
Jag kommer ta vaccinet när det erbjuds, och det kommer min man och mina ungdomar göra också.
#84 Dina åsikter skrämmer mig mer än själva corona.
/Maria
#84:
Kanske du borde läsa lite mer fakta om vaccinet och om covid i stället för att tro på vad galna konspirationsteoretiker sprider ut. Agendan bakom det som du tror på är QAnon, dvs. högerfaschister som bara vill skapa oro och osäkerhet bland folket. Deras mål är anarki och att skapa en ny världsordning som styrs av faschister.
Vaccinet har inte "stressats" fram. Det finns många anledningar till att vaccinet utvecklades snabbare än vad det i vanliga fall tar. I vanliga fall tar det mycket längre tid pga att man lägger mindre resurser på utvecklingen och tillverkningen. Det är t.ex. finansiella och logistiska resurser.
Nu har alla världens bästa forskare sammarbetat och fått all finansiell stöd som de behövde. Det nya mRNA vaccinet kunde tillverkas snabbare, både för forskningen , studierna och tillverkningen för försäljning pga att man inte behöver att odla fram virusar i hönsägg. Det här vaccinet klarar sig utan riskabla ämnen som kvicksilver och squalen. Det är nog det säkraste vaccinet som någonsin har tillverkats.
Förr i tiden fanns det inga så säkra Vaccin, men utan dessa osäkra Vaccin skulle vi ha dött ut för länge sen.
"Sveriges initiala covid-19-strategi har syftat till att begränsa men inte helt stoppa Covid-19, att skydda äldre och riskgrupper, att undvika en kollaps av vården och att hålla grundskolor öppna, men avstå från en total nedstängning av samhället.
Trots en nationell strategi har landet uppvisat stora regionala skillnader i covid-19-förekomst.
En förutsättning för Sveriges strategi har sannolikt varit allmänhetens höga förtroende för myndigheterna."
"Till sist är det värt att påminna om en av de senaste katastrofkommissionerna i Sverige, som tillsattes 2005 efter tsunamikatastrofen. Svenska Wikipedia [citerat 14 okt 2020] sammanfattar kommissionens bedömning med orden: »Regeringskansliet saknade en organisation för att hantera allvarliga kriser. Kommissionen ansåg även att utvecklingen präglades av att det saknades jour- och ledningsorganisation på chefsnivå, samt att Regeringskansliet och dess departement sent insåg omfattningen av katastrofen, inte samlade relevant information och hade svårt att samordna åtgärder.«"
Saxat från Läkartidningen
#84: Jag kan förstå dig om du är multiallergisk då är det en risk och själv är jag så velig med vaccinet ena dagen bestämd jag tar det för att i nästa säga nej. Det är framtaget väldigt fort och vi vet så lite ännu om biverkningar så att människor är försiktiga är bara sunt.
Däremot att det är framtaget bara för att vi ska ta det kan jag inte tro på och visst världen är full av olika konspirationer inom alla möjliga kategorier . Låt oss säga att Corona är framtaget i ett labb eller ett planterat virus kanske på flera platser samtidigt för effektivaste spridning men ser vi på fakta och alla dom som på riktigt är sjuka och kanske inte återhämtar sig eller ens klarar livet så har vi en sjukdom som existerar och där anser jag att alla som kan ta Vaccin ska göra det så vi får ett slut på det här.
Jag är själv känslig till förbannelse mot läkemedel och väljer det alternativa först men det finns tillfällen om än dom är få att jag fått bita i det sura äpplet och ta hjälp av skolmedicin. Det bär mig emot det gör det men ibland har vi inga val speciellt vi som bor här i väst har varken kunskap eller tillgång till naturens medicin som vissa befolkningar har.
Jag respekterar helt ditt beslut och du är multiallergisk och ska självklart ta hand om dig själv och samma gäller mig men jag känner också som så att jag är avvaktande och ser utvecklingen med vaccinet och det är vad som får avgöra för mig hur säkert det är.
En del menar att det är chip inplanterade i vaccindosen, små mikrosaker som ska injiceras i våra kroppar för att ta kontroll över världen och våra personliga sinnen för att styra oss som dom vill men det är en oerhört farlig desinformation spridd av människor som av någon underlig anledning vill skapa rädsla, skapa oro och skrämsel.
Jag har inte riktigt förstått vart dom vill komma med sånt här och vad deras verkliga agenda är men ser vi nu globalt så har vi ett stort problem och det är pandemin som vi förhoppningsvis en dag kommer igenom och här behövs vaccinet som draghjälp det kommer ingen av oss ifrån.
Jag har också vart inne på tanken är det här verkligt, är det på riktigt eller luras vi av eliten men jag har vänner, jag har kollegor som både drabbats och dött så ja det är en tragisk verklighet.
En kollega skickade mig en bild, hen var helt förändrad och hade tagit sig ur respirator men jag kunde inte se samma person som jag känner för hen var helt förvandlad utseendemässigt av viruset och tiden i respirator så ja det är en realitet en svår sådan som vi alla berörs av och får ta vårt eget bästa ansvar för att hjälpa till att besegra.
#85 #86 #87 #89
Tack för era svar, egna funderingar, fakta och diskussionsämnen kring mitt egna inlägg.
Min agenda har aldrig varit att skrämmas, det har varit av godhet att väcka just ifrågasättande kring det som vi erbjuds i form av Vaccin, ifrågasättandet av "skapade problem" och sedan "erbjuden lösning".. om så är fallet. Min agenda är öppenhet. Har alltid varit. Jag är öppen för det som kanske är sant eller inte, tills jag vet. Men min tveksamhet gör att jag inte kommer vaccinera mig av ovan sagda anledningar, multiallergisk, tvetydiga resultat och biverkningar. Att gå omkring och vara rädd och konspiratorisk är inte my kind of tea, jag är återigen, Öppen men inte fast beslutsam. Är tacksam över att ni delar med er av er uppfattning av den verklighet vi befinner oss i.
Jag är inte alls emot alla Vaccin, utan är glad att det finns Vaccin som räddat liv, det är jag. Det är agendan bakom detta Vaccin som jag ifrågasätter, Bill Gates inblandning och tidigare historia kring förödande vaccinresultat.
Jag tar stort ansvar på alla andra sätt gällande denna Pandemi, som är en smittohärd. Jag har testat mig, har tagit antikroppstest och dyl. och håller mig på min kant.
Jag är glad att vi alla gör det vi kan för att värna om vår och andras hälsa (med eller utan vaccin), de som vill ta Vaccin är ju då skyddade och de som inte vill ta är då själv ansvariga. Men tänk på att ev. biverkningar förekommer i båda fallen.
Kram på er.
#90:
Det är just för att det finns folk som du som pga t.ex. allergier inte får vaccineras som det är viktigt att vi andra vaccinerar oss, för att skydda folk som dig. Därför är det inte bra för dig och andra som inte får vaccineras om du pratar om att vaccinet har stressats fram.
Biverkningar som feber, huvudvärk osv. är vanliga om man vaccineras, men det är ett gott tecken, för det visar att immunförsvaret reagerar på vaccinet och bildar immunitet mot viruset.
#90: Den enda agendan bakom vaccinet mot coronan är att rädda så många liv som möjligt och det kan vi tacka Bill Gates för, att utvecklingen gick så snabbt. Han spenderar en massa pengar varje år för utvecklingen av mediciner och vacciner. Speciellt i utvecklingsländer kommer hans pengar till stor nytta, för utan dessa ekonomiska hjälpmedel skulle företagen annars inte ha något intresse av att producera mindre lönsamma vacciner och läkemedel för sjukdomar i tillväxt- och utvecklingsländer.
#84: Tyvärr låter det som om du har valt fel och ensidiga källor för din information. Jag tycker synd om dig och dem det eventuellt kan drabba.
#90: Tack vare Bill Gates stiftelse har polio nästan utrotats helt i världen. Tillsammans med Rotary satsar de varje år miljontals kronor på att vaccinera alla nyfödda i länder där det fortfarande finns. För varje krona Rotary samlar in till kampen mot polio har stiftelsen skänkt två kronor. Det är bara en jätteliten del av allt gott de gör.
#94 Så sant så sant, han har gjort insatser som räddat liv. Det är en röd tråd som jag ser inom konspirationsteorier det är när personer som Bill Gates som tjänar stora pengar och har inflytande där har vi ett problem som skapar teorier om onda Aliens, demoner och allt vad det nu kallas för man kan inte se att en person med stora tillgångar gör något bra då är dom ett hot mot konspirationsteoretikerna och in kommer Illuminati, alla ödlor och gud vet vad.
Det är som om personer med inflytande och rikedom är ett hot, varför övergår mitt förstånd men ser vi på personer som Bill Gates med pengar som gör något bra det kan dom inte ta för då ska världen tas över. Jestanemej vilken inställning man ska vara tacksam istället för den insats som görs av personer som honom.
#90 Noctis, jag vill bara säga att det jag skriver här ovan är inte riktat mot dig och orden är riktade till helt andra individer som sprider det här även på i fokus plattformar. Vill bara få det sagt så du inte tar åt dig 🎕
NEJ inte en chans att jag tar emot det här det finns inte i min världbild.
#96:
Du finns heller inte i min världsbild. Har du slutat att existera än?
#96: För att?
#91 #92 #93 #94 #95
Tack för era svar även om de kanske är lätt dömande på vissa rader, det är fullt förståeligt om ni känner att det jag skrivet känns obehagligt eller att det slår emot den sanning som ni bär med er.
Jag valde att dela med mig av min sanning, det jag övertygats om (inte fullt övertygad, då jag fortfarande har en öppen inställning till det jag inte med säkerhet vet), men min öppenhet är också min nyckel till att göra sunda val (för mig) och inte lotsas in i en "alla lyssnar på media" kampanj. Jag ifrågasätter varför kommuner får 550 kr per vaccinerad person, varför många läkare världen över tystas eller kritiseras skarpt för att de delar med sig av sin uppfattning/sina forskningsresultat, när det är just det vi behöver, en bred plattform av svar, av studier.. Varför så många vågar ta ett otestat Vaccin så snabbt med ofantliga mängder aluminium..bl.a.
Jag har haft corona, det var inte roligt nej. Jag fick det förra året, och lungorna var svaga bra många månader efter de 6 veckor jag var sjuk i konsant hosta och feber. Jag har full respekt för de som vill vaccinera sig, men jag är orolig för bieffekter och tycker det är viktigt att var och en vågar säga sin mening, vågar dela med sig av sina efterforskningar, inte för att skrämma någon till att ändra åsikt , utan för att av ren godhet låta människor tänka själva, våga ifrågasätta om något verkar skumt och inte blint lita till allt som försiggår. VI lever i oroliga tider, och har gjort det en tid nu. Coronans uppkomst känns för mig mystisk, ja. För mig. Jag ville inte skapa en debatt med mitt inlägg, jag ville bara ärligt svara på en fråga som ställdes för att vi alla skulle kunna få se en bred skildring av hur vi alla tänker kring denna väldigt debatterade fråga. Okay, hoppas ni förstår.
Självklart vet jag inte vad Bill Gates agenda är, jag har bara läst och hört en del skumheter och det gjorde mig på min vakt. Jag har alltid varit väldigt naiv och trott gott om de allra flesta, tänk om världen kunde vara så god som jag och andra önskade. Nu är det inte så, så där kommer min sunda ifrågasättning in, tills jag vet.
Tack för era svar, era inflikningar om era efterforskningar, tankar, jag tar till mig dem, det gör jag, det är det fina med forum, man får breddade tankeslingor. Men jag suddar ut de dömande, filurar kring dem, och hoppas ni inte dömer mig så hårt för min egen skolning, och uppfattning om världen. Jag har anledningar att tro som jag gör av det jag har sett och varit med om. Det är dock lite för personligt att dela med mig av här.
Jag är bara en i mängden av alla som svarat hur de ska göra. Bara för att mitt svar skiljer sig en del från andras så behöver man inte vara otrevlig. Alla är olika <3
#98:
För att det alltid är realiteten som är verkligheten och inte världsbilden = föreställningen av realiteten.
#99: Vill du dela med dig av dina källor?
#99:
Det finns ingen "min sanning" utan det finns bara en enda sanning. Däremot finns det "min tro" och det är väl det som du menar.
Vilke läkares forskningsresultat menar du tystas ner? Seriös forskning tystas aldrig ner. Det är bara vissa uttalanden som inte stämmer överens med forskning och beprövat vetenskap som raderas från social media och det är bra så, för man ska inte förvilla folk.
När jag läser vad du skriver, ser jag att du tror på saker som inte stämmer överens med verkligheten. Vaccinet är INTE otestat, utan har gått igenom alla testfaser som krävs och det testades betydligt fler människor än vad som krävs för dessa studier.
Sen tror du att vaccinet innehåller "ofantliga mängder" aluminium. Det är helt fel. Varken de nya mRNA vaccinen från Pfizer/Biontech och Moderna eller vector vaccinet från Astra Zeneca innehåller aluminium. De innehåller heller inget kvicksilver eller squalen.
Nu kanske du förstår varför man raderar fejknyheter. Du har blivit manipulerad med falsk information.
Citat från Aftonbladet: "Generaldirektör Johan Carlson kommenterade de ändrade rekommendationerna under en presskonferens i går.
– Den som har störst behov av skydd mot Covid-19 ska erbjudas vaccinet före den som löper lägre risk för allvarlig sjukdom och död, sa han."
Vi löser problemen med att skicka all Vaccin till u-länderna, så har vi visat vår solidaritet. Varför ska vi ha något när andra inte har råd? Då blir väl vissa partier riktigt nöjda!
(OBS ta det inte på allvar!!)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#102:
Det finns ingen "min sanning" utan det finns bara en enda sanning. Däremot finns det "min tro" och det är väl det som du menar.
Tack! Håller så fullständigt med. Tycker hela trenden just nu med "min sanning" är galen.
För det första är det irrelevant att prata i absoluta binära termer i sådana här sammanhang. Det enda som är relevant är att prata om sannolikheter.
Så som vacciner testas har vi förkrossande stor sannolikhet att det är bättre att vaccinera befolkningen än att inte göra det.
Mvh // Johan
#104:
Somliga tror allt för lätt att deras tro är sanning och sen finns det dom som som pratar mer OM sanning än att de talar sanning. Ofta läser de en osanning och sprder osanningen, för att de TROR att det är sanning.
Jag förstår inte hur somliga sväljer allt som sprids i social media med hull och hår, utan att kolla någonting. Läser jag t.ex. på social media att vaccinet ska innehålla aluminium ser jag det inte som ett problem att googla efter innehållet och kolla om det som hävdas stämmer.
#105: Sociala medier är den sämsta nyhetskälla världen har haft. Hur kom det sig att riktig journalistik plötsligt inte var intressant längre?
#107:
För att QAnon spred ut att media konspirerar med eliten. Allt för många är för dumma för att själva göra bedömningar av en sak. De kan bara antingen tro vad den ena säger eller vad den andra säger och sen gör de fel val.
#108: Det är bara ett exempel av oräkneliga.