Kasserat vaccin
Man har ju kunnat se/höra/läsa om att Sverige kastat bort en stor mängd vaccindoser. Folk har inte tagit påfyllnadsdoser i den utsträckning man förväntat sig.
Vad jag frågar mig är varför det kastas. Visst, det finns säkert ett bäst före-datum. Men man borde ju ha kunnat se långt innan det gick ut att alla doser inte skulle komma att gå åt.
Så varför har man inte skänkt det till länder i tredje världen där få är vaccinerade?
Känns som ett idiotiskt slöseri, tycker jag.
- Redigerat 2023-02-13 22:34 av hemul
#0: Håller med dig.
#0: Kanske det beror på att det är svårt att lagra vaccinet under transporten? Har för mig att åtminstone vissa av vaccinerna kräver kylning och att de är väldigt känsliga för om kylkedjan bryts.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Exakt så är det.
Tror enda lösningen här hade varit att inte köpa mer än man visste att man skulle gör av med, kanske genom att man behövt boka tid 1-2 veckor i förväg.
Mvh // Johan
Så här var det för ett år sedan:
I höst väntas nya, uppdaterade covidvaccin finnas tillgängliga i Europa. Det betyder att stora delar av befintliga lager kan behöva kasseras. – Vi pratar om hundratals miljoner doser i hela EU, säger vaccinsamordnaren Richard Bergström.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljoner-vaccindoser-kan-slangas-ingen-vill-ha-dem
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det var väl Moderna som krävde extrem kyla. Vi har väl bara Pfizer nu. Det är ju vanlig kylförvaring.
Att det funkar till en del är väl bättre än inget alls, tänker jag. Vi har ju klarat oss med det hittills. Fick jag välja mellan ett Vaccin som gav halvbra skydd eller inget alls skulle jag ta vaccinet, även om det fanns ett bättre som var oeuppnåeligt för mig.
Vi accepterar undermåliga mediciner här också. De kan finnas modernare och bättre preparat som anses för dyra. Då tar vi det vi får.
- Redigerat 2023-02-14 21:14 av hemul
#8: Som vanligt ska man tänka med hjärnan och inte hjärtat.
Virus bryr sig inte om huruvida det är första eller tredje världen det attacker så ett Vaccin som är onödigt att ta för oss är troligen onödigt att ta för dom.
Det är kostsamt att vaccinera - vaccinet har speciella förvaringskrav - vaccinering ska ske säkert och hanteringen av vaccinet ska hanteras på ett sådant säkert vis att det inte blir en handelsvara för kriminella.
Att logistiken är krånglig och att man faktiskt lagt ner mycket resurser på de svenska vaccineringarna är något man tar för givet.
Att göra likadant för Vaccin i tredje världen som troligen inte är verksamt längre är ett spel för galleriet men kanske gör oss i första världen till medkännande hjältar.
Men det är ju inte så att det inte är verksamt. Det är MINDRE verksamt vilket inte är samma sak som overksamt. Och hade vi gett bort det i tid hade det varit ännu mindre mindre verksamt. Det måste ju ha varit uppenbart länge att vi köpt för mycket.
#10: Varför ska tredje världen ha det so första världen förkastat?