Corona iFokus

Corona

Etiketterhälsamedialångtidssjuka
Läst 136 ggr
UlrikaD
0

Post covid

20-årige Carl är en av många som drabbats av postcovid. För honom är inget sig likt efter coronasmittan. – Jag kan gå ma
Pyttelite
0

Trist - hoppas att han blir återställd.

Märkligt att man glömmer så fort. Det finns fler som lider av post Covid.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

hemul
1

Ja. Jag känner en ung kille som antagligen gör det. Han har svårt att få gehör i vården iom att han hade en del, delvis liknande, hälsoproblem innan. Men det blev tio resor värre. Han var väldigt sjuk, första vågen. Skulle precis gå ut gymnasiet, klarade examen med ett nödrop. Sen började han på universitetet, men var tvungen att hoppa av. Han orkade inte. Han hör antaligen av dem som påverkades av svinflunsasprutan också. Har inte fullt utvecklad narkolepsi, men måste sova och vila mycket och kan bli akut sömnig och måste lägga sig, men somnar inte ofrivilligt där han sitter. Han har verkligen dragit nitlotten.

I somras träffade jag en tjej, runt 25-30, när jag var ute o cyklade. Hade stannat för att dricka vatten. När hon också stannade skojade jag och frågade om hon också behövde vila. Ja, sa hon. Hon hade postcovid och var ute och cyklade varje dag för att försöka komma tillbaks. Men hon klarade bara några hundra meter, sen måste hon stanna och hämta andan. Blev så påtagligt på nåt vis. Hon såg så ung,frisk och vältränad ut ut. Och så visade det sig att hon var ett vrak.

• Redigerat 2023-01-01 14:12 av hemul
UlrikaD
0

Det här ger mig magont att läsa. Fruktansvärt skrämmande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJzAGy/langtidscovid-emma-33-har-varit-sjuk-i-1000-dagar

För 33-åriga Emma blev coronapandemin starten på ett helt nytt liv – det med postcovid. Från att ha varit en aktiv och