Kommande vaccinationer
Fortsatt vaccination mot Covid-19 under 2023 för personer 65 år och äldre samt för yngre med riskfaktorer
Låter ju bra, men…
[…]två påfyllnadsdoser per år för personer 80 år och äldre samt för boende på särskilda boenden för äldre (SÄBO). För personer 65 till 79 år samt till yngre personer med riskfaktorer rekommenderas en dos per år.
Skyddet sitter ju i bara ett par månader. Så hur kan ovanstående scenario vara meningsfullt? Spel för gallerierna eller?
- Redigerat 2022-12-28 21:03 av hemul
Jaha, man kan tydligen inte ha så lång länktext. Skumt.
Rekommendationerna är förvirrande och olika på olika ställen.
Jaha, har du hittat nåt mer?
Det är faktiskt svårt att veta hur man ska ställa sig, om man nu kommer att han nåt val. Det kan inte vara helt bra att stressa immunförvaret med täta vaccinationer år efter år heller.
#3: Eller också är det bra för immunförsvaret att hållas aktivt hela tiden.
hemul jag har vart inne på liknande tankar och de ändras så hela tiden så det blir förvirrande det som gällde innan gäller plötsligt inte så vad ska man tro.
Brukar inte vaccinera mig för jag vill helst bygga upp naturligt immunförsvar men så kom corona och jag tog emot fyra doser både för mig själv och andra men en femte eller mer det blir det inte tal om. Jag bet ihop och gjorde det fast jag är så emot men så fick vi en situation som blev som den blev så jag hakade på.
Tror inte heller det är bra att stressa immunförsvaret så och det var någon av läkarna eller om det var någon av professorerna kommer inte ihåg vem inne på också för nåt år sedan i en intervju. Boosta immunförsvaret är en sak men stressa det med så mycket Vaccin förvånar mig inte om det istället försvagas och rent av blir resistent med tiden.
Tycker mig läst om nåt nytt Vaccin som skulle hålla längre där det räcker med ett års inrevall fast jag vet inte heller det är så många vändor i det här så man håller inte allt i minnet och det förändras hela tiden det som var bra igår är dåligt i dag.
Spel för galleriet ja man kan undra hur det står till med den saken jag blir misstänksam ska sägas 🤔
Vet inte alls om min tankegång är riktig, men det finns ju läskiga kroniska autoimmuna sjukdomar och även andra som så att säga triggas igång av ett överaktivt immunförsvar och ofta uppstår efter en infektion. Är det helt omöjligt att täta vaccinationer skulle kunna ha liknande effekt? Man får ju igång immunförsvaret.
I mitt eget fall har jag inte känt mig det minsta påverkad av vaccinationerna, ivf inte av Pfizer. En gång fick jag Moderna och då fick jag enerverande krypningar i musklerna, men mådde inte dåligt på något sätt, var bara irriterande. Astra vägrade jag ta. Skulle ha fått det första gången, men visste ju att allmän vaccinering skulle komma igång om drygt en månad och att man då skulle ha mer fritt val, så jag väntade. Men de flesta jag känner har reagerat. Trötthet, huvudvärk, flunsasymptom, en del i 4-5 dagar, men oftast bara första dygnet. Reagerade jag så skulle jag nog vara lite mer misstänksam mot att ta fler sprutor. Har redan 5.
- Redigerat 2023-01-01 13:59 av hemul
Är också försiktig med att ta Vaccin i onödan. Men under de här åren har jag faktiskt tagit flunsavaccin fast jag inte gjort det innan. Situationen är ju mer hotfull.
Sist frågade de om jag ville ha mot lunginflammation också, antagligen iom att det är gratis nu när jag är panschis. Först tänkte jag inte ta det, men när jag fick veta att effekten är livslång slog jag till. Slog mig också att lunginflammation kan vara slutstadiet vid covid och då verkade det vettigt att vara skyddad mot det.
- Redigerat 2023-01-01 14:00 av hemul
#7 Där ser man det hade jag ingen aning om att det är livslångt så det där tror jag faktiskt jag ska ta emot. Trodde det var en gång per år även med lunginflammation men består det livet ut så är det verkligen värt att ta emot. Tack för tipset och infon 😎
#0: Nej det är inte ett spel för gallerierna. Yngre personer klara sig bra med de vaccinationer som varit plus att de klara en infektion bra.
Ju äldre man blir får man andra komplikationer plus att vårdbehovet ökar.
Att 80+ rekommenderas två vaccinationstillfällen per år är naturligt med tanke på hur många personer gamla kan träffa per dag.
Dessutom finns det säkert en utveckling av vaccinet mellan vaccinationstillfällena.
Förklara gärna varför det är ologiskt och ett spel för galleriet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: Vet du om man är skyddad mot lunginflammation ifall man har haft det en gång också?
#10: Bra fråga men bygger man inte upp ett immunförsvar även där som med det mesta andra ? har man haft får man skydd en tid så tänker jag men jag vet för lite om det för att ens uttala mig.
Vaccinet (pneumokock) hjälper tyvärr inte mot all lunginflammation då man kan få det av flera olika orsaker.
#10: Du blir inte immun.
- Redigerat 2023-01-01 17:40 av Caeli
#12: Okej, tack!
#9: Därför att skyddet vaccinet ger avtar så fort. Om man får en spruta per år kommer man ju att vara oskyddad eller ha väldigt dåligt skydd större delen av tiden. 2 är ju bättre, men inte lär det ge full täckning så att säga.
I mitt fall skulle det då bli 1 spruta per år. Vet inte om jag tycker det är värt det när jag större delen av året kommer att ha lågt eller inget skydd.
#14: Det är ingen som strävar efter full täckning.
Du har missförstått syftet med vaccinering.
Men förklara då. 😀
Du har all information i länken du själv länkade till.
Huvudsyftet med vaccinering är att förhindra död och allvarliga infektioner.
Ju äldre du blir ju sämre fungerar vaccinet därför rekommenderas påfyllnadsdoser.
Har du andra problem eller är i riskgrupp så kan man göra andra avvägningar.
Generellt:
-Skyddet är inte heltäckande utan ska förhindra allvarliga infektioner.
-Skyddet avtar med stigande ålder.
Läs mer här: