Corona iFokus

Corona

Läst 71 ggr
Condor
1

EMA godkände Omikron uppdateringen

Det är bara det, att det är ett Vaccin mot varianten BA1, som inte är den varianten som just cirkulerar. Uppdateringen mot alla Omikron varianter ska först komma i senhösten. När dom säger senhösten, räknar jag med vintern eller kanske v åren.

Vi haltar alltid 2 steg bakom viruset. Undrar varför man inte kan göra det så som med influensa vaccinet, att man inte behöver göra alla studier i 3 faser varje gång som man gör en liten uppdatering? Då skulle vi ha Vaccin för just den varianten som cirkulerar, precis som det är med influensavaccinet.

Uppkatten
1

Det känns lite tröstlöst…

Och inte ens den här uppdateringen lär man väl hinna få innan höstens covid-högsäsong är igång…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Condor
1

#1:

Ja, när det väl har blivit godkänt måste det leveras ut och sen tar det flera månader tills alla har blivit vaccinerade. Vaccinet skyddar ju ändå mot svåra förlopp, men jag skulle gärna vilja ha ett Vaccin som även skyddar mot smittning och då skulle det just nu behövas en uppdatering för BA5, tillgängligt för alla.

• Redigerat 2022-09-02 15:33 av Condor
Carmarino
1

Såg att det nya vaccinet skulle börja levereras inom en eller två veckor. Det är dock inte säkert att man får det ändå, för det finns ett rätt stort lager med det gamla vaccinet som ska användas upp först.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
1

Det blir ju också knäppt. De äldsta och sköraste vaccineras först - och ska då få det icke-uppdaterade vaccinet? Trots att de behöver det bredaste skyddet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
0

#4: Ja, det är lite ologiskt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
0

Istället för gammalt gratis-vaccin skulle jag hellre betala en slant och få ett mer effektivt vaccin… (som även det är "för gammalt" och skulle behöva uppdateras….).