Corona iFokus

Corona

Läst 219 ggr
Condor
5

Så här går det utan restriktioner

I Österrike har man tagit bort alla covid restriktioner. Endast hos läkare och apotek behöver man bära FFP2 mask. Omikron fyller ju inte sjukhusen på samma sätt som de tidigare varianterna. Men i stället kommer nu andra konsekvenser. Fast det inte testas mycket längre har vi 10.000 nya fall per dag och det uppskattas att det blir 20.000 om en vecka.

Konsekvernserna nu är sjukskrivningarna pga covid. Austrian Airlines är tvugna att säga upp mellan 20 och 40 flyg om dagen pga sjukskrivningar. Tusentals människor sitter fast på flygplatsen. Andra företag börjar också att få problem med sjukskrivningarna och det blir bara värre. Folk är rädda att de pgs personalbrist inte får fara på semester.

I skolorna bildas ett covid cluster efter det andra. Barnen hamnar i karantän och eftersom folk är rädda att deras barn blir smittade, tar dom ut barnen från skolorna, för att inte riskera att dom måste avstå från att fara på semester. När barnen stannade hemma pga lockdown, gnällde folk. Men semestern är förstås viktig, om dom över huvud taget får fara på semester och om detas flyg inte blir cancelled.

Detta skulle ha kunnat förhindras om man bara skulle ha bibehållit maskplikten. Nu är det inte lagen som är avgörande om man bär mask, utan det egna ansvaret och intelligensen, som det verkar att vara brist på bland folk. I affärerna ser man 99 % utan mask. Min sambo och jag är en av de få som ändå bär mask. Min fjärde spruta fick jag också idag.

Uppkatten
2

Här ökar viruset också. Dels i avloppsvattnet, men också fler sjuka på sjukhus…

Någon fjärde spruta får man inte om man inte tillhör riskgrupp… eller är över 65.

Inte ännu i alla fall.

Hade känts bra med en vaccindos till (gärna uppgraderat vaccin) innan man går till jobbet efter semestern…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
1

#1: Folkhälsomyndigheternas strategi är tydligen som följer:

När det gäller personer under 65 år så bedömer Folkhälsomyndigheten att risken för allvarlig sjukdom är låg hos dem som har vaccinerat sig med tre doser enligt gällande rekommendationer. Värdet av en fjärde dos är därför begränsat för denna grupp, och rekommenderas inte generellt. Beroende på individuella faktorer kan det ändå finnas önskemål om att vaccinera sig. Folkhälsomyndigheten har därför rekommenderat regionerna att personer i gruppen som önskar att vaccinera sig med en dos i höst får den möjligheten.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/juni/fjarde-vaccindos-mot-covid-19-forstarker-skyddet-mot-allvarlig-sjukdom-och-dod/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bland personer över 65 år så ökar en fjärde vaccindos mot covid-19 skyddseffekten mot att drabbas av allvarlig sjukdom eller död till över 90 procent. Det visar en ny undersökning från Folkhälsomyndigheten.
Uppkatten
2

OK, då undrar man ju när hösten börjar… Hade gärna velat ha en dos typ tredje veckan i augusti…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
1

Tror inte hösten börjar i augusti, men de kanske ändrar sig och börjar släppa vaccinationstiderna innan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Uppkatten
2

#4 Det är ju en negativ utvecklingstrend nu, så det kanske motiverar dem att släppa tider tidigare…

Carmarino
2

#5: Ja, vi får hoppas på det.

Condor
2

#1:

Här hos oss kan alla över 60 och alla riskgrupper få den fjärde sprutan. Den fjärde sprutan gav den starkaste reaktionen av alla. Kändes som om jag skulle ha en flunsa i natt. Ibland svettades jag, ibland frös jag, fast vi hade 34 grader igår och på natten inte under 24 grader.

CasaRamon
2

#7: Jag har fått den 4:e sprutan, men fick inte det minsta känning efteråt. Nu väntar jag på dos 5 som ,enl nyheterna , ska börja ges i september.

Condor
2

#8:

Ja, tänk så olika det kan vara. Jag tolkar min starka reaktion i alla fall positiv, eftersom immunförsvaret aktiverades starkt.

Läkaren sa till till dom som var i dom andra hytterna att dom inte ska anstränga sig på en vecka. Men när hon kom till mig, sa hon att jag inte får träna på en vecka. När jag sa att jag jag redan tränade efter 3 dagar när jag fick de andra sprutorna sa hon, att det där gällde förr, men nu har dom kommit på att det hara visat sig höja risken för hjärtmuskelinflammation om man anstränger sig för tidigt. I alla fall ska jag inte göra saker som att springa en maraton, men lite styrketräning får jag göra på helgen.

[snowy_]
2

#7: Sådan reaktion fick jag av andra sprutan. Den första märkte jag knappt av… Den tredje minns jag inte ens reaktionen av. Men efter den andra vaknade jag på morgonen iskall, som att skakade tänder. Hade flera lager filtar/täcken, men frös ändå mycket. Men ja, kändes som att sprutan "tog" som den skulle i alla fall. Men har också hört att det inte ger mindre effekt för att man inte reagerar så starkt efteråt, om jag minns rätt. Ska absolut ta fjärde sprutan när den erbjuds… Och munskydd bär jag gärna där det behövs 😊

Condor
2

#10:

Mycket ansvarsfullt av dig. Så ska det vara.

[EM_L]
1

Har haft många vänner som tagit fjärde dosen av vaccinet och fortvarande blivit sjuka i covid eller omikron. Frågan är ju om det verkligen räcker att ta en massa vaccineringar? Viruset muterar ju?

Uppkatten
1

Vaccinet lär ju fortfarande skydda mot svår sjukdom och död säger de. Även om vi blir sjuka. Och det är väl det viktigaste, att vi överlever i så skapligt skick som möjligt. Det har dött tillräckligt många av/med det här viruset….

Condor
2

#12:

Grejen är den att vaccinet får kroppen att först bilda IgM Antikroppar i blodet, som man bara har ett par veckor, precis som när man har en aktiv infektion. Efter ett par veckor bildar kroppen IgG Antikroppar, som är immunförsvarets minne. Dessa stannar i blodet 3-6 månader.

De gamla virusvarianterna hade störst affinitet till ACE 2 receptorn i lungorna och därifrån hamnar viruset i blodet. Så fort viruset hamnar i blodet bekämpas det av antikropparna.

Omikron har inte lika hög affinitet till ACE 2 receptorn i lungorna, utan mer affinitet till samma receptorer i de övre andningsorganen, dvs. näsan och hals. Hamnar viruset där, finns det inga Antikroppar som bekämpar det, eftersom vaccinet bara leder till bildning av Antikroppar i blodet. Vid smittning bildar kroppen även IgA Antikroppar, som inte befinnert sig i blodet, utan i saliv och sekret i munnen, halsen och näsan. Dessa har man också bara i ett par veckor.

Så länge viruset stannar där och inte hamnar i lungorna och blodet, blir det inget svårt förlopp, dvs. om IgA antikropparna klarar av att bekämpa viruset innan det hamnar i lungorna. Om IgA antikropparna inte klarar av det och viruset hamnar i lungor och blodet, blir det ett svårt förlopp om man inte är vaccinerad. Är man vaccinerad har man Antikroppar och det blir mest inget svårt förlopp.

Även om Omikron inte är samma virus som det ursprungliga och vaccinet gjordes mot den ursprungliga varianten, finns det en korsimmunitet som ger skydd mot Omikron, fast skyddet är inte längre 95 %, utan beroende på varianten (BA1, 2, 4, 5, eller 2,75) lägre. Man behöver därför högre Antikroppar för ett bra skydd som bara uppnås om man är vaccinerad flera ggr. helst 3-4 ggr.

Här finns en studie där man undersökte hur hög skyddet är efter den tredje vaccinationen:

https://www.nature.com/articles/s41586-022-04778-y

Forskarna konstaterade att antalet minnes-B-celler ökade efter den tredje dosen jämfört med den andra. Antikropparna som producerades hade också en större bredd och effektivitet för att neutralisera SARS-CoV-2 än de som uppstod efter en andra vaccination. Författarna till studien tillskriver detta att Antikroppar från nya minnes-B-celler angriper fler områden av virusets receptorbindande domän, som är viktig för infektion, än de Antikroppar som bildas efter den andra dosen.

Med andra ord, är man vaccinerad 3-4 ggr. kan man fortfarande bli smittad, men har för det mesta inget svårt förlopp.

The Omicron variant of SARS-CoV-2 infected many vaccinated and convalescent individuals1–3. Despite the reduced protection from infection, individuals who received three doses of an mRNA vaccine were highly protected from more serious consequences of infection4. Here we examine the memory B cell repertoire in a longitudinal cohort of individuals receiving three mRNA vaccine doses5,6. We find that the third dose is accompanied by an increase in, and evolution of, receptor-binding domain (RBD)-specific memory B cells. The increase is due to expansion of memory B cell clones that were present after the second dose as well as the emergence of new clones. The antibodies encoded by these cells showed significantly increased potency and breadth when compared with antibodies obtained after the second dose. Notably, the increase in potency was especially evident among newly developing clones of memory cells, which differed from persisting clones in targeting more conserved regions of the RBD. Overall, more than 50% of the analysed neutralizing antibodies in the memory compartment after the third mRNA vaccine dose neutralized the Omicron variant. Thus, individuals receiving three doses of an mRNA vaccine have a diverse memory B cell repertoire that can respond rapidly and produce antibodies capable of clearing even diversified variants such as Omicron. These data help to explain why a third dose of a vaccine that was not specifically designed to protect against variants is effective against variant-induced serious disease. A third dose of an mRNA vaccine against SARS-CoV-2 results in an expanded B cell repertoire that produces antibodies with increased potency and breadth.
[Ragatans Naturande]
1

#1: Jag har ett par veckor tills jag kommer få meddelande om 4'e dos. Jag är inte riskgrupp mer än att jag har skador sen bruten nacke och åker jag på lufftrörsinfektioner, sätter det sig i lungorna direkt… och jag är inte över 65, men jag har hemvård morgon och kväll och olika människor varje gång just nu över "sommaren"… mest skolungdomar….

[Ragatans Naturande]
2

#13:

Jag brukar åka på maginfluensa och massa förkylningar och annat…. Jag har varit frisk som en nötkärna sedan vaccinationerna började. Så jag ser bara positiva "bieffekter".

Condor
2

#16:

Jag har heller inte varit sjuk sen vi har pandemin. Men jag antar att det är för att jag alltid bär FFP2 mask när jag vistas bland folk inomhus, alltså i affärer och sånt.

Vanliga förkylningar orsakas ju av både rhinovirusar och andra coronavirusar än covid19. Jag kan föreställa mig att covid vaccinet också ger en viss korsimmunitet mot de coronavirusar som orsakar förkylningar.

Draken
0

Jag har insjuknat 3 ggr. 2 efter att jag fått de två första sprutorna, men inte sedan jag fick den 3.

Har blivit smittat på jobbet alla 3 gånger.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis