65+ får 4:e Coronavaccineringen
Man rek. nu alla 65plussare att ta ytterligare vaccinering. Kommer ni att ta den 4:e sprutan? Det tänker jag göra. Det har nu gått drygt 4 månader sen den 3.e sprutan och eftersom jag aldrig mått dåligt av tidigare vaccinering, så tvekar jag inte , så nu väntar jag på att bli kallad. Antar att man blir kallad?
#0 Tror du man blir kallad? Tveksamt tror jag.
Tidigare sprutor har jag fått boka själv.
Vaccinationen är ju frivilligt.
/Maria
#0 Man får boka själv, precis som alla andra sprutor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blev kallad till alla mina tre sprutor. Är dock inte kvalificerad för en fjärde så jag lär inte bli kallad förrän de sänker åldersgränsen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Konstigt att du blev kallad? För alla andra har fått boka tid? Däremot kan de skicka ut meddelande när man kan ta nästa - inte det du tänker på? För kallelese = bokad tid och dag.
Jag kommer bli kallad genom jobbet. Och jag kommer ta sprutan.
#4: Nej, de ringde mig första gången och sa att de hade en bokad tid till mig. Fick veta exakt dag och tid. Samtidigt som jag fick den första sprutan fick jag en ny tid för spruta två. Tredje sprutan dröjde däremot så jag bokade själv tid för den, men senare samma dag låg det ett brev i brevlådan med uppgifter om tid för tredje sprutan. Eftersom det datumet var tidigare än det jag lyckats boka så avbokade jag tiden jag själv hade bokat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är inte 65+ så fjärde är inte aktuell för mig (än i alla fall).
#4 Jag fick ett brev hem med tider för dom två första sprutorna, båda i samma brev. Kallelse med bokad tid och dag alltså. Men för tredje fick jag bara ett brev att det var dags att ta och så fick jag boka själva tiden själv.
Så exakt alla fick inte boka själv, utan det beror exempelvis på vart man bor/bodde och vilken grupp man tillhör. Jag fick bokade tider för dom två första eftersom jag tillhör riskgrupp medan andra i min ålder och stad som inte var riskgrupp fick boka själv
//Jessie
Dom första 2 sprutorna blev jag kallad till. Den 3:e fick jag boka själv eftersom jag bytt adress.
Jag tror att det är olika var man bor. Vilken region man tillhör.
Antar att om man blir kallad eller inte beror på vilken region men också vilken riskgrupp man tillhörde. (Lagom till det var dags för "min" grupp att få vaccinet så togs det bort och det var fritt fram för alla. Ja, jag är bitter 😂)
"I'm too old for this shit."
Inga problem för mig (+65) att få en tid för fjärde dosen när jag ringde min vårdcentral. Blev inbokad nu på måndag.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Nu har jag bokat tid för 4:e dos. Valde den 19:e april. Har läst att man får en kallelse eller bokar själv. Smidigt och bra att man kan välja. Det fanns många tider att välja på.
Åldern är inte helt inne men snudd på så ja 4:e tas emot.
#4: Blev kallad alla gånger via 1177 och brev. Har inte bokat en enda tid själv.
#13 Ok känner ingen som blivit kallad för vaccinet :P eftersom det är frivilligt att ta
#14 Om du googlar på typ "färdigbokade tider vaccin" står det om det i en del nyhetsartiklar. Har för mig att det blev diskussion kring det för att en del regioner tog ut avgift eller åtminstone varnade för att man fick betala om man inte avbokade tiden ifall man inte ville vaccinera sig. (Vet inte hur det i slutändan blev med dom avgifterna, och om det var tillåtet eller ej).
Även för cellprov har jag för mig att jag fick en färdigbokad tid. Det är ju också frivilligt och inget jag har valt att få.
//Jessie
#16 Jag kanske missförstår dig nu, men jag läser ditt inlägg som att du fortfarande tvivlar på att det skickades ut bokade tider? I så fall kanske 1177 duger som källa?
https://www.1177.se/Uppsala-lan/aktuellt/aktuellt-i-uppsala-lan/14-april-brev-och-meddelande-pa-1177.se-nar-det-ar-dags-for-vaccination/
"Alla som är 50 år eller äldre, eller tillhör en riskgrupp, kommer att få ett brev med förbokade tider när det är dags att bli vaccinerad. Du får även ett meddelande på 1177.se när tiderna bokas in."
Eller SKR (Sveriges Regioner och Kommuner)
"Kallelse och bokningar har i vissa regioner skickats ut veckan innan bokningsstart. En del regioner har valt att kalla till färdigbokade tider, andra kommunicerar brevledes med information om hur tider kan bokas. Fas 3 utgör en kortare fas vilket innebär att regionerna parallellt behöver planera och initiera fas 4 för att möjliggöra ett effektivt arbete"
https://skr.se/download/18.b4249b21790d45fd845e1f/1619500941385/SKR_uppfoljningsrapport_vaccinering_covid-19_delrapport_5.pdf
//Jessie
#14 Det beror kanske på om du är i en riskgrupp och vilken region du bor i? Både jag och min partner är riskgrupp med diabetes bland annat och båda blev kallade alla tre doser utan att själv göra något. Eller, vid första tillfället fick vi tid till nästa och då till senaste.
#10 Bra mottagande när jag fick fjärde dosen. Var där en kvart för tidigt, men kom in direkt. Efter tredje dosen fick jag lite lätt feberfrossa dagen efter, och det verkar vara något liknande även nu, men inget som oroar.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Har idag fått den 4:e sprutan, några dagar senare än jag först bokat pga förkylning.
Precis när jag kom hem så hade jag fått en kallelse. Så nu vet man att man blir kallad, ifall det blir en 5:e spruta framöver.