Corona iFokus

Corona

Läst 421 ggr
Condor
5

Nu kommer deltakron

For the first time, the UK has recorded multiple cases of a new variant of the coronavirus – a hybrid of delta and omicron. What is known so far. In Great Britain 32 cases of infection with a new variant of the Coronavirus – a combination of delta and omicron – detected. According to information […]
Draken
2

Var nog väntat att et skulle bli en ny mutation.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Condor
4

#1:

Ja, men att det skulle bli en deltakron är egentligen "worst case". Experterna lugnar och säger att vi har hög immunitet genom Vaccin och tidigare infektioner, men frågan är ju vilka mutationer den nya varianten har från delta och omikron. Omikron kan ju fly undan antikropparna mot de tidigare varianterna och om den nya mutationen har ärvt den egenskapen plus farligheten från delta kan det nog bli kritiskt. Vi får väl se hur läget utvecklar sig.

Pfizers nya Vaccin mot alla varianter borde väl skydda, men det försenar sig. Först skulle det komma ut i slutet på mars eller början på april och nu säger dom april eller maj.

[regnar]
7

Säger som #1 där det är väntat med nya mutationer och just Deltakron har det skrivits lite om sen har det vart lite mer tyst men nu är det tydligen på gång igen.

Det här visar att vi kan inte slappna av och att vi får leva med alla olika former av mutationer som förhoppningsvis gör viruset mildare så vi kanske inte behöver vaccinera oss framöver lika mycket att det helt enkelt går över till en "vanlig" influensa som vi bygger upp en immunitet mot, vi kan verkligen hoppas att det tar den utvecklingen.

#2 Aha ok tänkte senast idag på nya vaccinet vilket vi fick besked om skulle komma i April men det är klart det blir försenat det är att vänta med sånt här det brukar vara så men det är på gång i alla fall.

Jag vet inte om jag känner tillit till att nya uppdaterade vacciner skulle bita på framtida mutationer för vi har vart med om för mycket i det här nu så min tilltro till det har hamnat på noll och man vet varken ut eller in med någonting.

Jag vet inte hur det är för er men jag har liksom gett upp, drabbas jag illa så gör jag men det betyder inte att jag går ut och utsätter andra där tar jag hänsyn avstånd munskydd och allt det där ni vet och det rör enbart mig själv för vem orkar hålla på vi kan inte sluta leva för att överleva nån måtta får det faktiskt vara och Corona kan inte få styra våra liv vi måste leva också med eller utan risker livet måste gå vidare så länge som vi faktiskt lever oavsett det är Corona eller något annat.

Någonstans gör man ett val så känner jag i alla fall, hänsynen mot mina medmänniskor den tummar jag inte på och gör mitt absolut bästa men för egen del jag har verkligen tröttnat och nu när restriktionerna släppt så bara känner jag nu ska jag leva livet obegränsat och jag har börjat resa och möta människor igen så för mig får det bära eller brista nu och blir jag sjuk och dör ja men då har jag i alla fall levt livet fullt ut med eller utan mutationer jag har levt mitt liv och känner mig nöjd med det.

UlrikaD
2

Det är ju sjukt bara att när en hel värld levt under otrolig press länge med oro över att bli sjuka. Vad händer då? Då startar nån ett krig! "Ursäkta mig, kan du backa lite och hålla avstånd så jag kan skjuta dig. Eller du kanske är vaccinera."
Hur håller man avstånd i en stridsvagn. En marcherade armé där alla har munskydd? Knappast. Jag börjar bli så less på alla idioter så jag vill skrika!

Condor
2

#4:

Det är bara den galna diktatorn som vill ha det här kriget. Soldaterna som skickades till Ukraina visste inte ens att dom ska deltaga i ett krig. Dom trodde att dom skickades dit för att befria folket från den enligt Putin "faschistiska regeringen".

Ett exempel, en rysk soldat som dödades hade skickat ett meddelande till sin mor där det stod "mamma, det här är ett riktigt krig. Till oss sa dom att folket i Ukraina kommer att hälsa oss välkomna, men det gör dom inte. Dom kastar sig framför våra pansarvagnar".

Putin har lurat sina egna soldater och sitt eget folk och nu krigar 2 folk mot varandra och dör som inte vill kriga mot varandra. Folket i Ryssland matas med falskinformationer. Det hävdas t.ex. att Ukraina utvecklar kärnvapen. Jag hoppas att folket i Ryssland snart vaknar upp och vänder sig mot den här massmördande galna diktatorn.

UlrikaD
2

#5 Det är svårt att vakna upp när dom inte har tillgång till vad som egentligen händer. För dom är ju dom "falska nyheterna" rätt. Folket är ju bara bönder i Putins schack-spel. Dom man offrar för att skydda kungen. DN hade en hel artikel med en hel del desinformation som sprider sig på sociala medier. Källkritik är viktigare än någonsin.

Condor
2

#6:

Även i Sverige sprids dessa falsknyheter. Charlotta Rexmark skrev senast på sin youtube kanal "för det är just precis det det är, en militäroperation med avsikt att ta ut den mörka strukturen i Ukraina och undanröja deras verksamhet för att rädda både Ryssland, det Ukrainska folket och världen i stort från den mörka agendan och den nya världsordningen."

Tidigare skrev hon "det som händer mellan Ryssland och Ukraina är inget krig men eftersom det beskrivs som ett krig och just ordet krig nämns i var och varannan mening tog det inte lång stund förrän massorna hoppade på tåget och började beskriva situationen som krig, även inom alternativa kretsar."

Hon har tusentals följare och utger sig vara en "andlig vägledare" fast hon sprider ut faschisiska budskap som hon hjärntvättar folk med. Jag undrar om man verkligen får sprida ut sånt här i Sverige utan att polisen kommer.

[regnar]
1

#3 Förstår hur du menar och man blir förtvivlad på vad som händer. Nu tänkte vi att vi möjligen går ur pandemin och in kommer det här det är så hemskt vad Ukraina utsätts för så orden tar slut.

Precis som Condor skriver har ryssar lurats in i det där och här är sms-et som den ryska soldaten skickade till sin mamma.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-soldatens-sms-till-mamman-innan-han-dog/

Det rusar av desinformation i Ryssland, det är ingen hejd och nu hotar dom med att stänga medier.

https://www.svt.se/kultur/ryssland-hotar-stanga-flera-medier-novaja-gazeta-dozjd-echo-moskvy

Det är en enda röra och en del ryssar står på Ukrainas sida andra absolut inte i tron om att deras härskare Putin talar sanning.

Har man så mycket desinformation där man också fråntas källkritik då är det svårt att vakna upp det finns också en oro för blockerat internet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7PAxK/oro-for-blockerat-internet-i-ryssland

Dom har inga som helst skrupler det är bara makt makt makt och nu har Belarus också skickat in trupper och Lukasjenko menar dom ska inte delta i strid men om dom inte ska delta i strid vad ska dom då in i Ukraina för.

Det är så mycket båg och lögner, manipulation i mängder och en del ryssar vet nog vad dom gav sig in på andra inte och det är en sån allvarlig tragisk utveckling måtte den få ett slut.

Den ryska censurmyndigheten Roskomnadzor meddelar på sin hemsida att man startat utredningar mot flera inhemska medier. Anledningen är att rapporteringen om kriget i Ukraina ”inte speglat verkligheten” och brutit mot den statliga censuren.
[regnar]
3

#9 Det är många som vill sätta dit Putin och förr eller senare åker han dit det ser världen till och mycket så som internationella domstolen inkopplas på det här.

Det jag reagerar starkt mot är all död, hur mycket ska vi döda för att rädda liv ? var går gränsen och mänskligheten även för en diktator för vi har ju inte makten i våran hand att avgöra andra människors liv hur onda dom än må vara så är vi inte Gud att avgöra det kan endast skaparen själv avgöra.

Vi vill få stopp på vi vill att eld upphör i Ukraina men vem är vi att ta livet av en annan människa hur ond han än må vara ? och är vi då bättre än Putin om vi lyckas ta hans liv ? vi är lika grymma i strid som honom för den enda som har rätten att avgöra om liv och död det är Skaparen det är universum och inte vi som är dom domarna att bestämma.

Putin kommer att få sin beskärda del tro mig det ser universum till men vi kan inte utse oss som Gudar över andra makter där måste vi ha tilliten andligt till det som sker och tro mig universum kommer att se till att rättvisa skipas enligt universell lag den dagen världen går över på andra sidan och får liv på riktigt.

Condor
2

#10:

Det fanns heller ingen gud som stoppade Hitler. Det gjorde militärmakter och precis så är det med Putin också. Skulle jag ha chansen, skulle jag inte tveka att döda honom för att rädda tusentals andra liv och befria världen från den här tyrannen. Det skulle jag till och med göra om jag skulle hamna i helvetet bara för det, men det finns ju tyvärr inget helvete, tyvärr för att Putin annars skulle hamna där.

Det finns en liknelse om en man som litade på gud. När det var översvämning klättrade han upp på sitt hus. Sen kom det en båt som ville rädda honom. Men han sa att de skulle lägga deras resurser på att rädda andra i stället, för han litar på att gud kommer att rädda honom. Sen kom det förbi en helikopter, men han sa till piloten att han ska rädda andra i stället, för gud kommer att rädda honom. Till slut drunknade han och när han kom till himlen frågade han gud varför han inte räddade honom. Gud svarade "hurså? Vad hände med båten och helikoptern som jag skickade förbi?"

Vi människor måste själva ta hand om sådana situationer. Det fanns heller ingen gud som hjälpte människorna som förlorade sitt liv eller sina hem och kära.

Condor
2

Här är en av anledningarna till varför jag inte skulle tveka att döda Putin om jag skulle ha chansen. Det här är verkligen hjärtskärande. En rysk soldat som fångades i Ukraina fick lov att ringa sin mor.

https://twitter.com/MrKovalenko?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1498832344907669508%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.krone.at%2F2641787

Han sa "mamma vi blev skickade till döden. Hela min bataljon är död". Han gråter och rapporterar att de ryska soldaterna som blev skadade blev dödade av deras egna officerare.

Jag läste att alla fångade ryska soldater, mest unga pojkar, berättade att de inte ville kämpa mot Ukraina.

Jag läste också att det fanns ryska soldater som lämnade deras pansarvagnar för att prommenera tillbaka till Ryssland. Så ser situationen ut. Ingen vill kämpa, men den galna diktatorn skickar alla till döden. Så mycket död och lidande bara för en enda galning. Jag skulle inte tveka en sekund att döda Putin.

[regnar]
2

Jag skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att döda en annan människa oavsett vad det gäller för jag är inte Gud jag är inte Universum att avgöra liv eller död för en annan människa.

Vi är inte människor vi är andar i en fysisk kropp men släpp den och du kommer att nå en helt annan befrielse och insikt i att livet är bestående.

Helikopter hit eller dit jag flög i en senast idag och inte har den makten mer än hovra och ta oss fram det är jordiskt ointressant vad dom kan göra.

Condor
3

#13:

Mig skulle mitt samvete plåga mycket mer om jag inte skulle ta chansen att rädda tusentals liv och stoppa lidandet om jag skulle ha den chansen.

[regnar]
1

#14 Är det inte bättre att en sån person är i livet och får ta sitt straff istället ?

Draken
1

#10: Många vill sätta dit Putin ja, men hur mycket skada hinner han göra, hur många människor hinner han mörda innan någon "tar" honom ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
3

#15:

Jo, döden är ett för litet straff för Putin. Han förtjänar livstids fängelse, men inget lyxhotelfängelse som det finns i Sverige, utan ett typiskt fängelse i t.ex. Thailand med 50 personer i ett litet ruttet rum med 50 m² utan sängar där han sover på marken. Där får han får äta mat som det kryper ohyra på och när han skiter tittar alla på, t.ex. mördare, våldtäcktsmän och droghandlare. Jag skulle stoppa honom i Bang Kwang fängelset.

Men nu handlar det om vad jag skulle göra om jag hade chansen att döda Putin. Om jag inte skulle ta den chansen skulle jag se på nyhetsrapporteringar om eländet i Ukraina varje dag och veta "jag skulle ha kunnat stoppa det. Men jag gjorde det inte". Det skulle vara svårt för mig att stå ut med.

Draken
3

#17: varför inte skicka honom till Sibirien . Han äör ju duktig på att skicka folk, som han inte tycker om , dit.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
2

Gulag nästa…

/Maria

Condor
1

#18:

Mot Bang Kwang fängelset är Sibirien rena rama semestern.

https://www.expressen.se/nyheter/svenskarna-som-lever-i-helvetesfangelset/

Kackerlackor. Våld. En cell med över 40 fångar, som tvingas sova i skift. Expressen har besökt de dömda svenskarna i fruktade fängelset Bangkok Hilton.
  • Redigerat 2022-03-08 11:53 av Condor
Draken
1

#20: Skicka gubbtjyven dit eller till Sibirien.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis