Krig/Corona
Det känns som om Coronan kom av sig.
Inte kunde man väl tro att ett krig skulle bli så närvarande.
Jag tycker hela världen är förvirrande nu. Väldigt blandade känslor av hopp och förtvivlan.
Jag är inte rädd för egen del. Varken för sjukdom eller krig utan för alla andra. Barnen som är oskyldiga och inte har hunnit leva sina liv och människor mitt i livet med växande familjer och annat.
Tack och lov så har coronan inte drabbat barn och unga värst. Får man skriva så?
Kriget däremot har bara förlorare.
Lite tankar bara…
/Maria
Känner lika som du man går mellan hopp och förtvivlan och bara hoppas på att få höra att det här vidriga tar slut, det är två ord jag vill höra jag vill läsa och det är eld upphör.
Ukraina utsätts helt oprovocerat och ord kan inte beskriva det som människorna utsätts för. Man vill göra något men känner sån maktlöshet. Visst skänkt pengar har jag till röda korset och sos barnbyar men man vill så mycket mer men här ser man hur liten man är.
Måtte det få ett snabbt slut för det här är så helvetiskt vidrigt och jag kom över den här videon den lämnar inte ett öga torrt för det är så gripande att lyssna till lilla Vlada och man tänker på både barnen och vuxna vilken fruktansvärd vardag dom hamnat i det gör så ont så ont i hjärtat att se 😢
Vi får göra allt vi kan för att hjälpa Ukraina och mer hjälpverksamhet lär komma i det här både på plats och distans.
Stackars människor det är så ofattbart det som händer, stundom gråter man och stundom svär man över gubbskurken Putin för det här herregud jag finner verkligen inga ord att uttrycka vad det är karlen har ställt till med.
Ukraina vi står alla på er sida och stöttar er i tragedin ni befinner er i och vi vill alla att det ska få ett slut så ni får fred ❤️
#0: Absolut att man kan skriva så, det är hemskt hur corona drabbade våra äldre - men det hade varit en oerhörd tragik på många sätt om det vore barn och ungdomar som drabbades värst.
I krig finns som sagt bara förlorare och de flesta av oss tänker nog på Ukraina och invånarna.
Jag skänker dessutom en extra tanke till de här i Sverige som redan har flytt från krig och våld, oavsett varifrån i världen. Jag vet många som nu återupplever de hemskheter de hoppades ha lämnat bakom sig. Ärligt talat tror jag inte att man som "vanlig svensk" (kan man uttrycka det så? Ni vet nog hur jag menar) kan förstå ens en bråkdel av vad det innebär att tvingas fly från krig och dess fasor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Håller med på alla kommentarer.
Det är fruktansvärt vad som händer just nu, som om det inte var illa nog med coronan så skall vi dessutom behöva våndas över ett krig som faktiskt härjar ganska nära oss.
Man får lite känslan av att corona plötsligt upphört men förhoppningsvis tänker folk och använder hjärnan att pandemin fortfarande pågår där ute.
Ganska i början när dom flydde från Ukraina in i Polen uppmärksammade man att 36% av Ukrainarna är vaccinerade och då pratades det om att Polen skulle göra nån drive eller kampanj om vaccination men hur det blev och hur det går det har inget mer stått om det . Har för mig svt, Aftonbladet eller Expressen var dom som skrev om det.
Fredsförhandlingar pågår och måtte det komma ett eld upphör men samtidigt som fredsförhandlingarna pågår kom en raketattack i Charkiv .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9BqOp/ukraina-och-ryssland-mots-for-samtal-om-kriget
#2 Som dig har jag tänkt mycket på dom som redan flytt krig och det är svårt att föreställa sig hur dom känner, tänker och upplever om fler länder skulle dras in i det här och alla som redan flytt till Ukraina som åter igen får ta till flykten det är så tragiskt och fruktansvärt hemskt.
Personligen säger jag som Maria i TS jag är inte rädd varken för sjukdom eller krig jag är mer bekymrad för andra för själv är jag den som genom mina tidigare yrken är van att vara mentalt förberedd på att vad som helst kan hända men många är verkligen rädda och här önskar jag att människor tänker på att ta inte ut något i förskott innan vi är där.
Idag när jag väntade på tåget satt en Ukrainsk familj och väntade på samma tåg och många tankar hann gå igenom mig när jag såg dom. Nu vet jag inte om just dom har flytt eller om dom vart här längre men fullpackade med saker som såg ut att en gång ha gått väldigt snabbt att packa ihop.
Dom tog samma tåg som mig men vi satt inte i samma vagn och när vi passerade en bit från en fabrik där man endast ser röken från skorstenarna över skogen kunde jag inte annat än tänka på alla som flyr med tåget nersläckta smygande hastighet samtidigt som röken från bomber syns det var nu det blev påtagligt att människor letar sig till vårt land och andra länder och hur viktigt det är att vi tar emot dom med öppna armar och ger all den hjälp vi bara någonsin kan.
Vi har bra resurser där jag bor att ta emot med husrum och sånt men om det tar slut med dom resurserna hur skulle ni ställa er om ni fick frågan att ta emot någon / några av Ukrainas flyktingar i erat hem ? förutsatt att ni har plats och utrymme.
Jag skulle inte tveka en sekund och har möjlighet med fullt utrustat i annexet med eget kök, badrum, sovrum ja sånt som behövs för att klara sig i sin vardag.
Vi vet inte hur många som kommer och om platser kan ta slut så hur ställer ni er till att ta emot en eller flera eller kanske en hel familj i erat hem ?
- Redigerat 2022-03-02 16:36 av [regnar]
Ingen som vill svara ?
Vi talar om att hjälpa men när det verkligen gäller ??? gör vi det ??? eller är vi bra
falska ???
- Redigerat 2022-03-02 18:15 av [regnar]
#6 Jag litar inte på dig efter alla otaliga nick med olika erfarenheter, jobb, resor, boende och gud vet vad😉 Har du ens ett annex?
/Maria
#5 Du får väl komma hit och titta och se själv och kanske skulle jag skicka över dumpar på biljetter till dig så blir det kanske tyst. Vad du tror tänker och tycker rör mig inte i ryggen jag gör mitt och är nöjd med det.
Här hoppar jag också mycket i känslorna. Är livrädd för krig i vårt land, för min familjs och mina djurs skull.
#7: Hur ska det bli ? kommer du hit och tittar själv på annexet ( som inte finns ) och så kan vi gå igenom alla biljetter och resor som jag gjort i världen så har vi den saken ur världen 🙂
Det här vore ju jättebra och jag vill verkligen visa att det jag skriver är sant resten får stå för dig om du är villig att ställa upp ?
10 Så intressant är du inte.
Tänk att du sparat alla biljetter 😃
Du måste ju ändå inse att någon som skriver så olika med olika nick inte blir trovärdig till slut. Du har ju t.om bytt kön vid tillfälle och då blir det svårt att överhuvudtaget ta något på allvar även om dina åsikter är kloka många gånger men när det kommer till erfarenheter och anekdoter så litar jag inte ett smack på dig.
/Maria
#10: var finns du med det? När hunden har läkt kanske det är nära nog för mig att ta tåg ?
#11: Vad är det du sitter och skriver, bytt kön 😮 det där är rent förtal. Nä fy det här stället är för farligt att vara med i hua vad som helst kan tydligen skrivas.
#13 I ett av dina olika nick presenterade du dig som man ett tag innan du ändrade men det kan såklart vara svårt att komma ihåg när det är så många 😃
Ser att du avslutat nuvarande nick så det blir väl bara att invänta nästa.
/Maria
- Redigerat 2022-03-05 10:11 av Maria