Corona iFokus

Corona

Etiketternyheterinformationvärlden
Läst 1091 ggr
Staffan
10

Vad händer i Ottawa?

Klart sevärt inslag för den som är intresserad av fler vinklar än den som SVT och CNN (och Condor) bjuder på:

https://www.foxnews.com/opinion/tucker-how-long-before-protests-like-this-come-here

Tucker Carlson har nog inte så många beundrare i Sverige, men han har stor räckvidd i USA. Hursomhelst, jag tänker att det med mer information och ett fler perspektiv blir lättare att skaffa en alldeles egen uppfattning.

// Staffan

Herveaux
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom mainstreammedia verkar ointresserade av att vare sig fråge eller lyssna på vad eldsjälarna bakom Freedom Convoy har att säga så arrangerade de själva en livestream följt av en presskonferens igår.

Tillägg: Fört att förtydliga så tar de bl a upp hur situationen faktiskt ser ut i Ottawa, deras relation till patrullerande polis, Ottawa-bor mfl och ett antal gånger ber och uppmuntrar de politikerna att börja föra en dialog med dem.

// Harley

• Redigerat 2022-02-08 20:37 av Herveaux
Staffan
5

Intressant att lyssna på några av människorna bakom protesten.

Dom är alltså oroliga för att polisen ska genomföra arresteranden och i samband med det genomföra en så kallad "media blackout" så att ingen ska kunna rapportera om vad som händer i Ottawa.

Att gå ut med det så här i förväg borde göra det till ett mindre attraktivt tillvägagångssätt.

// Staffan

Herveaux
3

#2: Jag hoppas det har den effekten.

Nu när två av Kanadas provinser har börjat (planera för att) lätta på restriktionerna och skrota vaccinpassen så hoppas jag det kan göra att politiker i Ottawa, eller ännu hellre Trudeau & co., känner att de har fått lite mer wiggle room (tappade svenskan här) så de också kan följa i Saskatchewan och Alberta's fotspår gällande lättade restriktioner.

Jag tror de styrande i Ottawa, men framförallt Trudeau, är för tjurskalliga för att erkänna att vaccinmandaten inte är rätt väg att gå framåt.
Kan de då istället peka på sjunkande siffror när det kommer till smittspridning eller inlagda på sjukhus för att motivera lättade restriktioner blir det ändå en seger för konvojen, men utan att politikerna behöver "erkänna sig besegrade" så att säga.

I skrivande stund känns det som att makten har gett sig f-n på att "vinna" över konvojen. Först visa musklerna genom att schasa bort dem för att sen kunna lätta på restriktionerna på eget initiativ. De som protesterar vill få bort vaccinmandaten. Om de försvinner pga protesterna eller pandemins svanesång tror jag de flesta tycker är sak samma just nu, bara vaccinkraven skrotas.

Ultimata scenariot vore förstås att politikerna drog på sig sina 'big boy-pants' och faktiskt började samtala med folket istället för att sitta gömda och förtala dem via Twitter…

Ursäkta ranten, behövde tydligen ventilera lite. 🤨

// Harley

• Redigerat 2022-02-09 00:18 av Herveaux
Emo
4

När jag såg detta efter att ha lärt mig en del av foxnews tänkte jag att fler kanske förstår lastbilsförarnas och lastbilägarnas situation bättre nu:

https://www.svtplay.se/video/34162110/lokala-nyheter-skane/svt-nyheter-skane-8-feb-21-50?id=j4JnrPA

Så bra att iFokus finns.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
Condor
7

#0:

Nu översätter jag ett par saker om vad som står på tyska wikipedia om 'Tucker Carlson. Jag hoppas verkligen att du bara är omedveten om vad du ställer in.

https://de.wikipedia.org/wiki/Tucker_Carlson

"Han har varit värd för den nattliga politiska talkshowen Tucker Carlson Tonight på Fox News Channel sedan 2016. Där representerar konspirationsteoretikern[1] paleokonservativa[2] och högerextrema ståndpunkter."

"Sommaren 2020 försvarade Carlsson den 17-årige mordmisstänkte Kyle Rittenhouse. Detta väckte upprördhet på Twitter. Rittenhouse sköt ihjäl två demonstranter med ett automatgevär vid en Black Lives Matter-demonstration efter polisens skjutning av Jacob Blake, enligt videofilmer. Carlson hävdade till en början att Kenosha var i "anarki" och att myndigheterna hade "övergett" staden; han tolkade dödandet av demonstranterna som en handling för att upprätthålla lag och ordning."

"I april 2021 spred han Great Exchange-konspirationsteorin, populär bland högerextremister, i sitt Fox News-program. Enligt denna antisemitiska och rasistiska berättelse ersätts vita befolkningar medvetet av icke-vita."

• Redigerat 2022-02-09 11:55 av Condor
Staffan
13

#5 Condor

Du försöker misskreditera Tucker Carlson för att han försvarade Kyle Rittenhouse?

Då vill jag informera dig om att Kyle Rittenhouse frikändes av rätten. Av en enig jury. Du kanske missade det? Alternativt, om du inte kan acceptera det, skulle jag ha förståelse för dom som betraktar dig som rättshaverist.

Du kan ju om du vill kolla upp om tyska Wikipedia säger samma sak… ;)

Jag börjar känna igen din stil nu. Du jobbar konstant med att försöka misskreditera folk. Att istället bemöta vad folk har att säga i sak verkar inte vara lika högt prioriterat.

// Staffan

Condor
6

#6:

Då kanske du vet att han inte blev frikänd pga att han oskyldighet bevisades, utan pga "In dubio pro reo", vad som betyder vid tvivel, för den anklagade, som hävdade att det var självförsvar och ingen kunde säga om det verkligen var självförsvar och hurvida han provocerade fram det. Sen kan man fråga sig varför någon tar med sig ett maskingeevär när han går på en demonstration.

Men bortsett från det så resonerade Tucker Carlson inte utifrån att det skulle vara självförsvar, utan han rättfärdigade dödandet av demonstranterna som en handling för att upprätthålla lag och ordning." Det är den stora skillnaden.

Jovisst, Tucker Carlson är en trevlig människa och säkert ingen rasist när han triggar folk att tro att den vita befolkningen ska ersättas av icke vita.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Replacement

Han är säkert heller ingen konspirationsteoretiker, högerextremist och rasist som vill manipulera folk, som man kan läsa i media, för du ser säkert att han talar sanning. Det är bara jag som vill misskreditera sådana här trevliga människor och så klart är det ett allvarligt problem att vi vita ska ersättas av mörkhyade. Nu när du har visat mig vilken trevlig människa Tucker Carlson är, har jag blivit övertygad att problemet är realt och att vi måste bekämpa mörkhyade innan regeringarna byter ut oss mot dem. Från och med nu ska jag inte misskreditera sådana här trevliga människor och bara för att någon gör rasistiska uttalande behöver det ju inte betyda att han är en rasist.

Staffan
9

#7 Condor

Du fortsätter alltså på exakt samma sätt. Som jag skrev, att bemöta vad folk har att säga i sak verkar inte vara något du prioriterar.

Du kanske borde överväga att skaffa en större verktygslåda -
det börjar bli dags vid din ålder… ;)

// Staffan

Condor
6

#8:

I min åldet borde man över huvud taget rensas bort, för pensionärer kostar staten bara pengar. Ett bra sätt är att låta smittan sprida sig okontrollerad och göra antivaxpropaganda, så att så många som möjligt av oss dör.

Sen undrar jag om du har förstått skillnaden melan att demonstrera och anarki? Demonstration är för mig att gå omkring med skyltar, medan anarki är att blockera gator till en stad, så att varor inte kan levereras och skapa kaos. Men vi verkar att ha olika uppfattningar. Det som jag kallar anarkister är för dig demonstranter och de som går omkring med skyltar kan man ju skjuta ihjäl för att upprätthåla lag och ordning, precis som Tucker Carlson säger.

Erik
9

#9 - "de som går omkring med skyltar kan man ju skjuta ihjäl för att upprätthåla lag och ordning, precis som Tucker Carlson säger"

Nu får du väl ändå sluta. Jag antar att du pratar om Rittenhouse här fortfarande? Det var självförsvar. Och det finns filmat. En av dem slog honom i huvude med en skateboard. En kom med pistol efter att ha hotat att ta livet av honom tidigare.

"Gå med skyltar"… Ta dig ur din bubbla en millimeter någon gång i alla fall. Kanske finns lite frisk luft där ute.

Condor
6

#10:

Videon visade att han redan siktade med maskingeväret på demonstranter innan han attackerades.

Översättning härifrån:

https://www.welt.de/vermischtes/article235101050/Kyle-Rittenhouse-Der-fehlgeleitete-Westernheld-und-die-Verrueckten-von-der-Strasse.html

"Vid flera tillfällen visade Binger även juryns klipp från en drönarvideo. Den visade Rittenhouse rikta sitt halvautomatiska gevär mot deltagarna i demonstrationen."

Sen kvarstår frågan varför han tog med ett maskingevär till en demonstration och om självförsvar verkligen består av att mörda andra när man t.ex. kan skjuta i benet.

Men egentligen är det inte det som diskussinen handlar om, utan det handlar om Tucker Carlson, som tyckte att det var nödvändigt att skjuta ihjäl människor för att upprätthålla lag och ordning. Detta uttalande gjorde han sommaren 2020. Rättegången var först i November 2021. En trevlig och sympatisk kille, den där Tucker Carlson.

Der Prozess gegen Kyle Rittenhouse, der bei Anti-Rassismus-Protesten zwei Menschen erschoss, bewegt die US-Öffentlichkeit. Das Urteil gegen den 18-Jährigen steht kurz bevor – während sich im Gerichtssaal erstaunliche Szenen abspielen.
[Brasa]
7

#9: Ursäkta men finns en rädsla av att rensas bort för du är pensionär ? Varför ?

Det är dom svaga som hela tiden ska hjälpas och få skydd ? jag är också pensionär men känner inga såna hot tvärtom.

Condor
6

#12:

Aha, tillbaka igen. 😄

Ser du inte att det där är ironi?

[Brasa]
6

?

Condor
6

#14:

Är du fortfarande i Wien? 😄

Herveaux
5

The Ottawa Police tried to stir the pot at the front lines tonight with a threat to start towing vehicles when they were surrounded by Canadian protesters and treated to the Canadian anthem.

Att använda nationalsången som "vapen" känns så kanadensiskt. 😄 Varför använda nävarna eller tillhyggen när man kan ta till sång.

Skarpögda får gärna räkna antalet nazisymboler och våldsamheter som syns i videon.

// Harley

Herveaux
2

Ed Grenier, a Retired OPP (Ontario Provincial Police) Officer who attended the Freedom Convoy in Ottawa last weekend and will attend this weekend with his family, asks police to stand down.

Ed kommenterar inte bara protesterna utan även utvecklingen i Kanada som lett fram till den här manifestationen och medias skeva vinkling av vad som pågår i Ottawa.

// Harley

Condor
7

#16:

Om du menar mig med "skarpöga" så såg jag redan en Confederate Flag efter 3 sekunder.

https://www.forbes.com/sites/nicholasreimann/2020/07/15/majority-of-southerners-now-view-the-confederate-flag-as-a-racist-symbol-poll-finds/?sh=1d3995152c7a

Men bortsett från det har blockaden orsakat försörjningsproblem och flera fabriker i Kanada var tvugna att stoppa produktionen, t.ex. Ford, Stellantis, General Motors och Toyota.

Just dom som skriver frihet på deras plakat begränsar andra människors frihet.

But only 16% of Republicans said the flag is mainly a racist symbol.
Herveaux
6

#18: Nej, "skarpögd" är inte en egenskap jag skulle tillskriva dig.

// Harley

Condor
6

#19:

Inte jag dig heller. 😄😂

Herveaux
2

Bergen calls on PM to put 'his ego aside' and end mandates

Jag gillar det jag sett av Candice Bergen (Conservative Party of Canada) i klipp från debatter om covid-restriktioner. Rak och tydlig och kan ge svar på tal utan en massa floskler.

Börjar nog bli svettigt för Trudeau nu när även fler och fler inom egna partiet börjar trycka på för att mandaten och andra restriktioner ska skrotas. 😏

// Harley

• Redigerat 2022-02-12 14:27 av Herveaux
Herveaux
4

Sitter och tittar på livestream från Windsor's Ambassador Bridge.
Lite annan bild än vad tex SVT rapporterar.

Fåtal bilar kvar nu, en hel del folk. Allt från tonåringar, barnfamiljer och äldre. Otippat många hundägare. 🙂 Folk står och småpratar med polisen. Uppsluppen stämning med mycket sång, skratt och musik.
Han som sänder bytte ett par ord med två motdemonstranter. Inga hätska tongångar där heller.

// Harley

Herveaux
1

Vad jag vill skriva om Trudeau lämpar sig varken för det här forumet eller internet i sin helhet. 🤐

// Harley

Herveaux
2

Tur att det finns folk med vett innanför pannbenet. Iaf i det här ställningstagandet.
I klippet finns uttalande från bl a Pierre Poilievre, Concervative MP och Yves-François Blanchet, Quebec MP.

Uttalande från Candice Bergen, Conservative Party Leader, finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=fVyBnHzqmQc

Även styrande i Alberta, Saskatchewan och Manitoba är emot ett åberopande av 'Emergency Act'.

// Harley

At a news conference on Parliament Hill, Candice Bergen, the interim Conservative leader, and Luc Berthold, the deputy party leader, respond to the federal g...
Staffan
0

Om det här stämmer är det ganska tankeväckande…

Ottawa police Chief Peter Sloly resigns amid ‘freedom convoy’ blockade

Ottawa Police Service Chief Peter Sloly has resigned, according to multiple sources. The resignation comes amid the so-called ‘“freedom convoy” protests that have taken over much of downtown Ottawa for weeks.

https://globalnews.ca/news/8621091/ottawa-police-peter-sloly-resigns/

// Staffan

Ottawa Police Service Chief Peter Sloly has resigned amid the so-called 'freedom convoy' protests that have taken over much of downtown Ottawa for weeks.
Herveaux
0

#25: Låter som att de som fördömer konvojen jublar åt hans avgång då de tycker han varit handfallen och att de som stöttar konvojen jublar åt hans avgång för att de tycker han varit maktmissbrukande. Blir intressant att se vem som efterträder honom.

Sitter och lyssnar på intervjun i klippet. Som vanligt när kritiserade personer avgår så mals det på om att "Det är dags för mig att gå vidare…bla…bla…bla" Inget om kritiken från varken den eller andra sidan av Freedom Convoy. 🤨

// Harley

Herveaux
0

Trucker protests: Legal, political questions swirl as details over Emergencies Act remain fuzzy

// Harley

Herveaux
2

Fortsätt gräv din egen (politiska) grav Trudeau.

Mannen som sminkat sig med black face fler gånger än han kan minnas anklagar nu judiska medlemmar av parlamentet för att alliera sig med nazister. När han upprepade gånger ombeds ta tillbaka sitt påstående och be om ursäkt duckar han först förfrågan för att sen lämna lokalen. Förbannade ynkrygg! 😠

// Harley

• Redigerat 2022-02-17 10:12 av Herveaux
Staffan
3

Helt sanslöst.

// Staffan

Condor
5

Översättning härifrån:

https://www.heute.at/s/polizei-nimmt-chef-der-corona-blockade-in-ottawa-fest-100191011

Polisen i Kanada har gripit ledare för blockaden i huvudstaden Ottawa, som har pågått i cirka tre veckor. Premiärminister Justin Trudeau åberopade nödbefogenheter på måndagen för att slå ner på protestkonvojerna. Ottawas tillfälliga polischef Steve Bell ställde demonstranterna ett ultimatum på onsdagen och hotade med arresteringar om de inte evakuerade centrum. På torsdagen utökade han polisnärvaron avsevärt i riksdagsdistriktet.

Lastbilschaufförerna demonstrerar mot regeringens coronapolitik genom att blockera huvudstaden och flera gränsövergångar till USA. Av rädsla för hotet om arrestering uppmanade arrangörerna sina anhängare att komma till Ottawa på torsdagen. Samtidigt hade de bekräftat sin vilja att hålla ut.

Dussintals demonstranter greps över hela landet. Polisen arresterade dussintals demonstranter över hela landet denna vecka, inklusive fyra misstänkta anklagade för att ha konspirerat för att mörda poliser vid en kontrollpost mellan den kanadensiska delstaten Alberta och den amerikanska delstaten Montanantana.

Myndigheterna hade hittat en arsenal av vapen i sina fordon. Lastbilschaufförernas agerande hade startat i protest mot vaccinationskravet vid gränsövergångar, som infördes av Kanada och USA i mitten av januari. Demonstrationerna är nu generellt riktade mot Corona-reglerna och premiärminister Trudeaus regering.

Wie auf von den Demonstranten im Netz veröffentlichten Videos zu sehen war, wurden zwei Organisatoren der Corona-Proteste in Gewahrsam genommen.
  • Redigerat 2022-02-18 13:20 av Condor
Herveaux
5

Är det inte lustigt hur flera kamerateam lyckades vara på exakt rätt plats vid exakt rätt tillfälle i citykärnan för att banda ett gripande? 😏

En av klippets kommentarer träffade mitt i prick:
the only thing missing was a director yelling ACTION.

// Harley

Herveaux
3

Som kontrast till #31, här grips Tamara Lich, en av arrangörerna och grundarna till Freedom Convoy. En polispatrull, lugnt och sansat. Inga kamerateam vad jag kan se (men jag är nästan blind).

Tycker ju det här borde vara mer värt för media att fånga på film när en av "ledarna" grips men de (massmedia) vill väl inte sprida bilden av att deltagare i konvojen är fredliga och ptja, beter sig som civiliserat folk helt enkelt.

// Harley

• Redigerat 2022-02-18 14:55 av Herveaux
Herveaux
3

Ett till exempel på hur verkligheten i Ottawa/Kanada vinklas. I detta fall av CBC News.
Är det för mycket folk på plats? Enkelt löst! Vänd kameran åt andra hållet. 🤨

// Harley

• Redigerat 2022-02-18 16:52 av Herveaux
Herveaux
3

Igår kväll och inatt när jag såg klipp efter klipp med hur polisen grep protesterande så kunde jag inte förstå på vilka grunder de kunde göra det.

Jag tror mer på det den här killen berättar om, att de flesta "gripanden" bara är catch and release för att polisen helt enkelt inte har någon grund för att faktiskt sätta folk (dvs fredliga protest-deltagare) bakom lås och bom ens över natten.

// Harley

[Moon AppleGrey]
4

#34: ja, det är inte klokt hur de håller på. 😔

[regnar]
3

Det smittar av sig i världen och är på G även i Sverige med konvoj. Det blir intressant att följa det här vidare för dom verkar inte ge upp tvärtom kämpar på 😎

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foi-forskaren-om-lastbilsprotesten-freedom-convoy-sweden

De storskaliga lastbilsprotesterna som började i Kanada har spridit sig till flera länder – och nu planeras en ”Freedom Convoy” också i Sverige.
[regnar]
3

Hoppsan det hamnade i fel tråd, konvoj tråden skulle det vara 🤣

[Moon AppleGrey]
0

#37: blir så ibland. 🙃
Men Staffan kanske kan redigera den kommentaren.

Herveaux
5

SVT föll snabb tillbaka i gamla hjulspåren. Här är en återgivning från Kanadensisk polis om vad som pågår i Ottawa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/pepparspray-mot-demonstranter-i-ottawa-170-gripna

Det här får mig att må illa rent ut sagt. Dessa poliser svor en ed att beskydda sina medborgare. Samma medborgare som de ny förtalar, hotar och brukar övervåld emot.
Är det några som kan förvänta sig att ställas inför rätta så är det dessa slödder som påstår sig stå på den "goda sidan". 😠

"170 gripna" kan säkert stämma, men hur många av dem som sen vart dumpade ett par kilometer bort glömde de visst nämna. De som blir gripna är bara efter ett par timmar tillbaka vid protesterna mer och mer blåslagna för varje resa med polisen.

I klippet finns en av många protesterande som berättar om samma händelseförlopp:
våldsamt gripande, processande och dumpning ett par kilometer ifrån citykärnan.
De griper dem men har inget på fötterna för att sätta dem i förvar.

Samtidigt växer konvojer och protester i andra städer och provinser i landet. Ju brutalare polisen hanterar Ottawa, ju mer bensin häller de på elden för att fler ska ge sig ut på gatorna och visa sitt missnöje i andra delar av landet.

// Harley

I flera veckor har Ottawas gator ockuperats av demonstranter som protesterat mot landets coronarestriktioner. På fredagen började polisen ta sig igenom massorna och trycka bort demonstranterna. – Om du är inblandad i den här protesten kommer vi att identifiera dig, leta upp dig och följa upp med böter och åtal, sade tillförordnade polischefen Steve Bell.
  • Redigerat 2022-02-20 08:54 av Herveaux
[regnar]
4

#29 "170 gripna" kan säkert stämma, men hur många av dem som sen vart dumpade ett par kilometer bort glömde de visst nämna. De som blir gripna är bara efter ett par timmar tillbaka vid protesterna mer och mer blåslagna för varje resa med polisen.

Jupp så är det och ofta kan jag tycka svt rapporterar rätt så bra men jag undrar om det var just den artikeln du länkar till för jag ser den är uppdaterad och just det där med hästarna var det någon någonstans som skrev om att någon dött av att konfronteras av häst 🤔

Men vad gör man när det uppdateras förutsatt vi har samma artikel nu vilket jag blir osäker på, kan inte hitta det så har det tagits bort tro för det var något i stil med att demonstranter dött av häst men enligt sanningsmedia hade dom bara klivit upp och gått.

Så här kan det gå till många gånger i lydmedia det uppdateras tas bort och redigeras så var sanningen på riktigt finns det vet endast dom på plats som demonstrerar i Ottawa.

Jag är normalt en jäkel på att ta skärmdumpar överallt men den här gången blev det inte så för jag tänkte länka sen men nu hittar jag fasiken inte just det där med död samt hästar som motat och hur lydmedia riktar det till att demonstranterna för den falska informationen och så här går det till så till slut vet man varken in eller ut.

Vi får väl se om det skrivs mer om saken men här tänkte jag på det du skrev om att rikta kameran åt andra hållet och faktiskt se sanningen.

Det är mycket mygel med det här och dom enda som har sanningen i sin hand är dom på plats som demonstrerar.

Jag sitter och blir förbannad för jag ska hitta den artikeln svt skrev om saken om det så blir det sista jag gör för någonstans måste det finnas om den falskinformationen som bedrivs mot konvojen 😠

Herveaux
2

#40: Jag hörde också rykten om att en person skulle ha avlidit efter att hon vart trampad av hästen, men det stämmer inte. Det var en äldre dam som vart så pass skadad att hon fick tas till sjukhus.

Här finns ett meddelande från henne inne på sjukhuset:
https://www.youtube.com/watch?v=jFjAVNtqW4Q&ab_channel=mistersunshinebaby
"Hold the line people, hold the line!" 🧡 Hoppas damen blir helt återställd snabbt.

// Harley

🇨🇦CANADIAN FREEDOM BRACELETS!!!🇨🇦 - https://www.etsy.com/ca/listing/1168057066/canadian-freedom-setGO FOLLOW ME ON RUMBLE - https://rumble.com/user/miste...
  • Redigerat 2022-02-20 19:22 av Herveaux
Herveaux
2

Pierre Poilievre gives POWERFUL speech on the current state of Canada

// Harley

[regnar]
0

#41: Tack det är nog det där jag såg om men videon är borttagen fast det kanske man kunde räkna ut med lilltån att den skulle försvinna men det är ok för jag hänger med ändå.

Det här är visst allt som finns kvar av videon, 8 fjuttiga sekunder 😯 ska googla och se om jag kan hitta mer om damen som berättade från sjukhuset.

https://www.youtube.com/watch?v=jCOfyBH7Bxg

LADY WHO GOT RUN OVER BY A HORSE!!!! HOLD THE LINE PEOPLE ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Herveaux
0

Välkommen till Det Nya Kanada!
Det här klippet filmades docki lördags innan emergency act röstades igenom så nu kan jag bara tänka mig hur det ser ut där borta.

I klippet kommer "polis" utan papper och utan att identifiera sig till ett stängt cafe och kräver att de ska få komma in och göra en "inspektion". Om ägaren inte öppnar dörren hotar de med att krossa fönster och ta sig in den vägen.
Ägaren vägrar öppna dörren och efter fler hot och käftande från "polisen" så går de motvilligt vidare.

Nu efter emergency act röstats igenom (rikstäckande och utan slutdatum!?) av parlamentet så kan privatpersoner och företagare få sina bankkonton frysta likväl som sina verksamhetstillstånd återkallade om de så mycket som skänker ett par dollar till frihetskonvojen.

Man ser på YouTube nu hur det har gått från hundratals rapporter och klipp från privatpersoner i landets alla delar till att enbart komma klipp från stormedia om vad som händer. Det känns så fruktansvärt otäckt hur något sånt här kan få ske i Kanada.
Fredligare och friare land får man leta efter, tills nu.

// Harley

• Redigerat 2022-02-22 23:04 av Herveaux
Herveaux
1

Idioten verkar ha fått in lite syre i systemet (eller så har PR-folket insett att världen ser vad som händer i landet och det är dags att rädda anseendet bäst de kan) och har nu hävt emergency act. För nu.

Om han tror att detta kommer få folket att 'forgive and forget' så tror han fel. Väldigt fel. Sett det pratas om att lastbilarna är på väg tillbaka till Ottawa.
Om protesterna inte återupptas i Ottawa så är de i full swing i många andra städer i landet och växer för varje dag.
Jag tror det enda som folket nöjer sig med är skrotade covid-restriktioner och att Trudeau avgår.

// Harley