Corona iFokus

Corona

Etiketthumor
Läst 480 ggr
johan
3

Tutförbud

image.png

Nu tar Kanade verkligen i med hårdhandskarna mot demonstranterna och inför förbud mot att tuta.

Mvh // Johan

Condor
9

#0:

Hårdhandskar? 😄 Skämt?

Tusentals lastbilar har blockerat gatorna i Ottawa och gör till och med oväsen på nätterna så att folk inte kan sova. Dom tutar utan paus , smäller med fyrverkeripjäser, sätter på sirener, ofredar folk på gatorna och man ser flaggor med hakkors och QAnon symboler.

https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/kanada-proteste-gegen-corona-vorgaben-notstand-in-ottawa-17784913.html

https://www.welt.de/politik/ausland/article236721533/Kanada-Das-ist-Wahnsinn-Ottawa-ruft-den-Notstand-aus.html

Die kanadische Hauptstadt kommt nicht zur Ruhe. Gezielte Proteste von Truckern gegen Impfvorschriften sind in breitere Demonstrationen...
Staffan
10

#1 Condor

Det är nazister överallt nu! Även Kanada har blivit invaderat!

Beväpnat sig med hockeyklubbor, hoppborgar, flaggor och skyltar om "Peace Love and Understanding" har dom också! Och sen sjunger dom och dansar också! Borde buras in allihopa!

https://mobile.twitter.com/Dustinpenner25/status/1490209019629162496

Länken visar scener från Ottawa men i oldschool-media visar man den bild som du också försöker sprida varje gång du får chansen. Du ser nazister och jag ser ett folk som har pressats för långt.

Var och en väljer efter eget huvud och eget hjärta.

Peace // Staffan

[Hayabusa]
6

#2 Man kan ju undra vem som är foliehatt 😉

Condor
7

#2:

Men varför tror du ser man dom bara på coronademonstratiner och inte t.ex. på klimatdemonstrationer? Tror du att media inte rapporterar ärligt?

Condor
7

#3:

I alla fall tror jag inte på att media konspirerar tillsammans med regeringar, läkemedelindustrin och att den "djupa staten" ligger bakom. Om media rapporterar hur det går till i Kanada ser jag att det är samma sak som händer här i Österrike och här ser man också hakkors och QAnon flaggor på coronademonstrationer.

• Redigerat 2022-02-08 17:26 av Condor
[Hayabusa]
3

#5 Ja, usch…i min hemmakommun har vi ett UFO-monument men inga nazis (vad jag sett).
Men kämpa på, jag hoppas att du sover gott om nätterna 😀

Condor
7

#6:

Jag sover alltid som en stock. 😁

Staffan
8

#4 Condor

Eftersom du frågar:
"Tror du att media inte rapporterar ärligt?"

Nej, det tror jag tyvärr inte. Inte den här gången. När det plundrades och brann hus och bilar i kravaller runt om i USA i samband med "Black Lives Matter"-demonstrationerna var berättelsen att demonstrationerna mestadels var fredliga. När man nu satt upp hoppborgar och festar i Ottawa så är det huvudsakliga narrativet att det är terrorism och högerextremister som ligger bakom.

Min uppfattning är att dom vinklar rapporteringen efter vad som passar deras världsbild bäst. Du tror inte det och det är helt okej.

// Staffan

Staffan
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tydligen svämmas Calgary också över av nazister nu… :)

[Hayabusa]
4

#9 Nazis, nazis…they’re everywhere 😮

Condor
7

#8:

Men hur får du det att gå ihop att media runt om i världen, både i Kanada, Tyskland och Österrike rapporterar samma saker, att man ser QAnon flaggor och hakkors på demonstrationerna? Tror du att det är en sorts avtal eller konspiration att rapportera exakt samma oärliga saker? Hur får du det att gå ihop att jag har sett samma symboler på demonstrationerna i Wien?

Tycker du att dom som gjorde klippet som du just ställde in är mer trovärdiga? En pastor som hävdade att översvämningarna i södra Alberta 2013 delvis orsakades av Guds missnöje med homosexualitet?

Sen kan du gärna läsa mer om den här pastorn här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Artur_Pawlowski

T.ey.:

"In February 2021, Pawlowski marched in and led an anti-lockdown rally in Downtown Calgary while holding a tiki torch during the daytime."

Sen kan du googla vad en "tiki torch" är:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiki_torch

"Tiki torches received media attention after the Unite the Right rally in 2017, when groups associated with the alt-right and white nationalist movements in the United States prominently carried lit bamboo torches as they demonstrated in Charlottesville, Virginia. "

I slutändan kommer klippet från höger igen.

Staffan
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Condor

Nej, jag tror inte på någon stor konspiration.

Jag tror däremot media lyfter fram det som är positivt när det handlar om demonstrationer dom sanktionerar och lyfter fram det som är negativt när det handlar om demonstrationer som dom inte tycker om. Inte svårare än så.

Snälla posta lite fotografier eller videos som visar på den omfattande nazismen i den nuvarande demonstrationen i Ottawa istället för att bara prata om den. Om du kan göra det så blir det du skriver mer trovärdigt.

// Staffan
Ps. Bilden lånade jag från kommentar 106 i tråden "Freedom Convoy"

[Hayabusa]
2

#12 Så är det, vi har sett hur det i PS skrivits saker som inte varit helt överensstämmande med verkligheten.
Nej, jag tänker inte på Corona utan andra händelser. Konspiration? Nej, men ett föredraget narrativ.

Condor
6

#12:

Menar du att man inte bör lyfta fram att man ser QAnon flaggor och hakkors vid sådana här demonstrationer? Ska man inte låta folk veta hela sanningen?

Jag vill inte ställa in bilder på hakkorsflaggor, men här kan du kolla själv:

https://dailyhive.com/vancouver/nazi-confederate-flags-ottawa-protest

Här finns mer:

https://www.timesofisrael.com/swastikas-other-hate-symbols-displayed-at-canadian-protest-against-covid-mandates/

Och ett klipp har jag också.

Displaying symbols of racism, hatred, and intolerance, some protesters in Ottawa as part of the so-called "Freedom Convoy" are being called out.
Staffan
7

#14 Condor

Magstarkt av dig att fråga mig om inte jag tycker att folk ska få veta sanningen när det du och media gör är att fokusera på en försvinnande liten minoritet för ge en missvisande bild av vad som händer i Ottawa.

På bilden (det är samma bild i båda dina artiklar) ser man fem idioter som ser ut att befinna sig på en helt annan plats än den stora demonstrationen i Ottawa. Youtube-klippet visar inga sådana sekvenser alls.

Min ärliga gissning är att om det varit nazister på "Freedom Convoy"-demonstrationen så hade de blivit ivägkörda av den stora massan (som inte vill ha ett skit med dom att göra).

// Staffan

• Redigerat 2022-02-10 18:31 av Staffan
Condor
5

#15:

Då gissade du fel, för man ser ju att dom inte blev ivägkörda. Varför skulle dom köra iväg dom som stöder dom?

Dessutom ser man ganska många med Flags of the Confederate States of America. Den flaggan är nuförtiden symbol för rasism och slaveri i USA.

Här kan du läsa lite för att vakna upp:

https://foreignpolicy.com/2022/02/09/canada-trucker-protests-vaccines-covid-19-far-right-confederate-flags-ottawa-trudeau/

Not unlike the U.S. Capitol riot, the movement has attracted a diverse array of self-described patriots waving Canadian flags alongside Confederate battle flags, swastikas, symbols related to the Quebec sovereignty movement, and QAnon conspiracy banners.

"protesters have blocked infrastructure, harassed journalists, attacked civilians, and essentially shut down Ottawa’s city center."

"Since then, the protest has attracted those opposed to all federal and provincial pandemic Covid-19 measures as well as various far-right and hate groups. Supporters now include neo-Nazis, Canadian supporters of the former U.S. administration, QAnon conspiracy enthusiasts (including Romana Didulo, the self-declared monarch of Canada who has been investigated by the Royal Canadian Mounted Police for inciting her followers to violence), and some members of Canada’s Conservative Party and its extremist breakaway, the People’s Party of Canada."

"Other demands of the different groups comprising the convoy vary widely. For instance, the organization of the initial trucker convoy is credited to Pat King, a homophobic and Islamophobic conspiracy theorist, Western Canada separatist, and organizer with Yellow Vests Canada—a knockoff of the French gilets jaunes movement whose members support an array of positions, including supporting charging Trudeau with treason, ending all immigration, and opposing the United Nations."

Men för dig bara en "försvinnande liten minoritet". Kanske du läser fel sorts media?

How the Canadian trucker protests became a big-tent rally of Canada’s growing far-right.
johan
7

Det märks att pandemin börjar vara slut i folks medvatanden. Känns som allt skiftat till att diskutera vem som är nazist och vem som är auktoritär.

Mvh // Johan

Farwuq
4

Debatten börjar nå ett lågvattenmärke, här inne.
Detta beror kanske på att människor har blivit störda, antingen har de blivit störda av corona eller av vaccinet.

Ge Kanada lite frihet och öppna upp samhället, det är nu på väg att urarta på flera ställen. Auktoritära principer gör att allt förtroende till de som ska stå för demokrati urvattnas.
Även här i riket ska vi gå till riksdagsval om ca sex månader, med corona och restriktioner i färskt minne, det ska bli kul att se hur debatten kommer att färgas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Herveaux
1

Kommentar från Josh H för 1 dag sedan
Police: "don't bring gas"
People: "we aren't, we just have diesel"

😂

// Harley